Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men de flesta kan skaffa en smartphone. Jag såg att Webhallen sålde en helt okej Kina-telefon för under 1000 kronor. En bankdosa fungerar, men inte en bankdosa med BankID som kräver sladd – det finns numera en uppsjö varianter av bankdosor.

Intressant, jag vill migrera till Linux, men hela grejen att använda bankdosa för mig är just att slippa behöva använda BankID, t.ex när BankID't har gått ut och man behöver betala räkningar, helst innan man haft möjlighet att packa sig iväg till banken och skaffa nytt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Intressant, jag vill migrera till Linux, men hela grejen att använda bankdosa för mig är just att slippa behöva använda BankID, t.ex när BankID't har gått ut och man behöver betala räkningar, helst innan man haft möjlighet att packa sig iväg till banken och skaffa nytt.

Många bankdosor kräver väl inte att man kopplar in dem i de allra flesta fall? I de få fall där det krävs är det ju alltid möjligt att spinna upp en Windows-installation i en VM och ansluta bankdosan direkt till VM:en via USB passthrough? Det är bara något knapptryck i VirtualBox exempelvis. I och för sig så kräver väl det då att man modifierar Windows-installationen för att kringgå hårdvarukravet, så då har man kanske inte vunnit så mycket.

Kan du inte hämta ut ett nytt BankID utan att gå till banken fysiskt? Är det för att det kräver att man kopplar in dosan till datorn?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bankdosa fungera, men bankid med sladd där du har en bankid i datorn fungera inte under linux.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Många bankdosor kräver väl inte att man kopplar in dem i de allra flesta fall? I de få fall där det krävs är det ju alltid möjligt att spinna upp en Windows-installation i en VM och ansluta bankdosan direkt till VM:en via USB passthrough? Det är bara något knapptryck i VirtualBox exempelvis. I och för sig så kräver väl det då att man modifierar Windows-installationen för att kringgå hårdvarukravet, så då har man kanske inte vunnit så mycket.

Kan du inte hämta ut ett nytt BankID utan att gå till banken fysiskt? Är det för att det kräver att man kopplar in dosan till datorn?

Nä min bankdosa har varken sladd eller kortläsare. Den har QR-läsare och PIN-kod, vilket inte borde påverkas alls av OS.

Nej, min telefon har ingen NFC-läsare så jag kan inte förnya BankID på annat vis än att gå till banken, sedan vill jag inte ha en NFC-läsare i telefonen heller, lite därför jag valde telefonen jag gjorde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nä min bankdosa har varken sladd eller kortläsare. Den har QR-läsare och PIN-kod, vilket inte borde påverkas alls av OS.

Nej, min telefon har ingen NFC-läsare så jag kan inte förnya BankID på annat vis än att gå till banken, sedan vill jag inte ha en NFC-läsare i telefonen heller, lite därför jag valde telefonen jag gjorde.

Ok, då så.

Varför vill du inte ha NFC? Det är en väldigt smidig funktion, och du kan ju alltid stänga av NFC om du av någon anledning inte vill använda det annat än i undantagsfall. Har du aktivt valt bort NFC så får du nog tyvärr skylla dig själv och dra lärdom av till nästa gång.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok, då så.

Varför vill du inte ha NFC? Det är en väldigt smidig funktion, och du kan ju alltid stänga av NFC om du av någon anledning inte vill använda det annat än i undantagsfall. Har du aktivt valt bort NFC så får du nog tyvärr skylla dig själv och dra lärdom av till nästa gång.

Säkerhetsskäl, varför ha bakdörrar till saker man inte tänkt använda själv?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då fungerar det med Linux, men inte om BankID-programmet är installerat på datorn och själva BankID:t ligger på ett kort i en dosa som ansluts via USB. Handelsbanken använder en sådan lösning.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Helt grön på Linux, men värt det i efterhand!

Jag bytte till Pop!_OS (Nvidia) på min laptop från 2019 (i7 gen9 + rtx2060), måste säga att prestandaökningen är enastående, hade windows 11 innan och hade ganska mycket lagg i modernare spel, även på low settings. Lite knepigt att få igång battle.net men efter lite tinkering med Bottles och Steams Proton Experimental runner kom det igång och har varit stabilt.

Har även bytt på min mammas dator till Linux Mint, vilket är enkelt nog att gå över till för en sällananvändare.

Inte säker på om alla linuxversioner fungerar lika, men dessa två kan man ju testa direkt från installations-USB utan att installera det. Värt om man är sugen på att se hur det ser ut och fungerar 👌.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Säkerhetsskäl, varför ha bakdörrar till saker man inte tänkt använda själv?

Vet inte riktigt vad du tänkt att någon ska göra med den? Har ännu inte stött på någon exploit som låter någon utnyttja NFC när detta är avstängt. Men men, det är naturligtvis helt upp till dig så länge du kan leva med nackdelarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försökte byta till Mint på min Mini-PC som sitter kopplad till TV:n. Gav upp efter 3 dagars försök att kompilera WiFi-drivrutinerna.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Försökte byta till Mint på min Mini-PC som sitter kopplad till TV:n. Gav upp efter 3 dagars försök att kompilera WiFi-drivrutinerna.

Varför inte bara installera färdigkompilerade drivisarna istället?

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Bästa upplevelsen får du om du i förväg väljer hårdvara som är känt kompatibel med systemet du vill köra. Det gäller i Windows också. 🙂

Permalänk
Medlem

DRM

Tänk om man kunde spela 4K DRM video på diverse streamingtjänster på Linux. Enda anledningen att jag motvilligt gått tillbaka till Windows på burken...

Permalänk
Medlem

Nu har jag avskaffat den sista Windows 10 datorn. Det var en gammal ASUS bärbar som fick Manjaro. Wifi fungerade direkt.

Permalänk
Medlem

Min dator har svårare att vara stabil i Win 11 än Linux och jag misstänker mina minnesmoduler. Det kan naturligvis vara andra problem men det är märkbart skillnad och framför allt fryser inte hela datorn och minnesdumpar i BSOD lite då och då. Kan vara paging-fel eller så har det med strömsparläge att göra... detta eviga gissel.

I Linux fryser oftast endast en app som lätt kan bekämpas med "xkill" medan man gör annat. Brukar varva mellan olika distro som alla har sina fördelar. Mint naturligtvis då den är ganska lätt out of the box -debian/ ubuntu-baserad med "apt get" som man är van... Sedan kör jag allt som oftast OpenSuse (Slackware-baserad någonstans i historien, även den enkel att komma igång med men har lite mer problem att hitta vissa inställningar. Däremot stabilare på spel(?), och till sist en ny favorit Manjaro (Arch-baserad).

De tre hanterar saker på samma vis men med olika kommandon, olika uppdateringshanterare och olika programbibliotek från grunden. Däremot går de att få att hantera andra paket via packman online till exempel så i slutänden är de inte så olika, mer en smaksak vilka kommandon man är van vid. Det jag däremot gillar med Linux är den uppsjö av skrivbordshanterare att välja mellan som existerar, Det går att få system att kännar modernare än mac eller äldre än dos, har mändger av teman och fönstereffekter (favoriten är wobbly windows) eller att helt skippa mus med ett tiling utseende (varning för de som inte redan testat och gillar det dock!)

Tänk att du vill köra Windows 12 bleeding edge kärna ocn vill ha utseendet av Windows XP med ljudschema från Windows 98 Plus!... Om du börjat leta så finns det mer eller mindra lagliga eller dyra (Stardock) programvaror som kan göra detta åt dig men är det andra saker än känslan och utseendet som spökar kan man alltid testa linux ett tag i vart fall och ge det lite tid -det går alltid återvända om det är obekvämt så länge du gjort backup I mitt fall brukar Windows komma tillbaka då Blizzard hittat på något så Wine/ Bottles/ Lutris/ PlayOnLinux eller "non steam game" på Steam slutat funka vid en patch om det nu ska behöva styra...

Kolla gärna distrowatch.com samt ifall du enkelt vill ha ett multibootande USB-minne att installera eller Live-köra en linux distro eller flera kolla på pendrivelinux.com för tips och råd och programvara att ladda ner (det finns många andra sätt).

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...