Bredband2 - 2025 chockhöjs 1 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och det är där mina tvivel kommer in... för jag tror inte det finns en chans att Bredband9 skulle gå +-0 eller förlust för att få ha mig som individuell kund. Det tror jag inte de ger till föreningar heller, men ger sinnessjuka rabatter (kontra mot oss individer) för att de "binder upp en större mängd på ett bräde" vilket då ändå ger en vinst, även om den är liten på varje "individ" i föreningen så blir den större än per enskild individ utan förening.

Mycket av prissänkningen när det gäller gruppavtal i föreningar och liknande handlar ju om att dessa redan äger sina fastighetsnät, samt att man normalt undviker att betala en massa pengar till ett stadsnät. Sedan finns det säkert också vinster i att det blir mindre administration, etc.

Bahnhof hävdade ju i en artikel tidigare i år (eller möjligen förra året) att de tjänar ungefär lika mycket på kunder med gruppavtal som individuella kunder, trots att de sistnämnda betalar många gånger mer. Vill minnas att det nog kan ha handlat om kunder i Stockholm, där ju Stokab håller priserna relativt låga. Detta skrevs det om i artiklar här på Sweclockers.

Nu tror jag fortfarande att de nog kan tjäna lite mer på de individuella kunderna, men att man kan få en helt annan prisbild genom att kapa bort onödiga mellanhänder känns ju väldigt rimligt.

Det du nämnde tidigare om att skriva ut respektive andel på fakturan vore definitivt bra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Alltså är det här ett skämt? Jag abonnerade på Bredband2 för att jag behöver få ner månadskostnaden, och deras säljargument har varit låga priser. Jag investerade även i en router för att abonnera på Bredband2, så jag hade framtiden säkrad, men nu kostar det mer än vad jag betalade tidigare hos Telia, och där kan man låna en gratis router. Som tur är har jag ett erbjudande som gäller ett år, så jag har gott om tid på mig att hitta en ny operatör, vilket jag kommer att få göra. Är det ens värt att kontakta dem och hota med uppsägning för att förhandla priset? Hur medgörliga är Bredband2?

10% i ett år går att få vid hot om uppsägning så ingen gigantisk rabatt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

När Bredband2 höjde mitt förra året bytte jag till Telia, kampanj under BF 369kr/mån för 500/500.
Under brebandsval.se kan ni jämföra priser för er adress.

Att man kan jämföra priser på bredbandsval.se är en sanning med modifikation. De listar riktpriser från de större ISP, vilket givetvis ger ett hum om vad det kostar. Men sajten tar sällan upp tillfälliga kampanjer, som t.ex. att man kan "just nu!" binda abonnemanget si och så länge och få rabatt, eller att man kan få lägre pris om man köper en egen router osv. Likaså tar de inte alls med vissa mindre ISP i sina jämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Att man kan jämföra priser på bredbandsval.se är en sanning med modifikation. De listar riktpriser från de större ISP, vilket givetvis ger ett hum om vad det kostar. Men sajten tar sällan upp tillfälliga kampanjer, som t.ex. att man kan "just nu!" binda abonnemanget si och så länge och få rabatt, eller att man kan få lägre pris om man köper en egen router osv. Likaså tar de inte alls med vissa mindre ISP i sina jämförelser.

Precis, jag själv beställde Allente via bredband.se och fick en magisk deal. Se forumpost: #20857246

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

Vi tecknade hos Telia för någon månad sedan 300/300 för 429kr i månaden i 1år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddiebox:

Alltså är det här ett skämt? Jag abonnerade på Bredband2 för att jag behöver få ner månadskostnaden, och deras säljargument har varit låga priser. Jag investerade även i en router för att abonnera på Bredband2, så jag hade framtiden säkrad, men nu kostar det mer än vad jag betalade tidigare hos Telia, och där kan man låna en gratis router. Som tur är har jag ett erbjudande som gäller ett år, så jag har gott om tid på mig att hitta en ny operatör, vilket jag kommer att få göra. Är det ens värt att kontakta dem och hota med uppsägning för att förhandla priset? Hur medgörliga är Bredband2?

varför ens köpa en router från sin bredband operatör sämsta affär man kan göra ..köp en ny på nätet istället du får en bra från ca 350 kr

Jag har flera gånger kontaktat dom för att få ner priset på bredbandet och för det mesta lyckats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trots att fiber är gammalt finns inget snabbare eller bättre än just fiber.

Ser man det så bör det vara dyrare än både starlink och 5g som inte har en chans mot fiber varken i hastighet eller responstid.

MEN då borde priset inte droppat så mycket på senare tid.

I början av 00 talet betalade jag 900kr för bbb 100/10 har jag för mig.
Sedan hände något med priset, troligen för att adsl kunde användas av alla och 24/1 dög på den tiden.

när jag fick fiber här 2006 betalade jag 100 kr/m för 100/10 mbit, idag betalar jag 252 kr/m för samma speed

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Telenor för 399kr för 250/250

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

när jag fick fiber här 2006 betalade jag 100 kr/m för 100/10 mbit, idag betalar jag 252 kr/m för samma speed

2006 hade adsl kommit igång på riktigt och kriget var ett faktum.

252 kr är VÄLDIGT billigt idag. Betalar själv det dubbla för 100/100.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Fick mail om att Bredband2 höjer priser på 100/100 abbet 1 augusti.

Höjning Från 339 kr till 394kr.

Halmstads stadsnät

Permalänk
Medlem

Bredband2 är ett skurkföretag, och jag kan inte rekommendera någon att ha med dem att göra.

Jag startade en tjänst 100/100 för ett par månader sedan. Jag hade loggat in och i beställningen stod det nykundsrabatt - startavgift 0kr. När bekräftelse via epost sedan kom så hade de tagit betalt 250kr i startavgift. Jag ringde då och fick höra att jag inte räknades som ny kund då jag 6 månader tidigare varit kund. Då ångrade jag tjänsten enligt distanshandelslagen. De hävdar att de fortsatt kan kräva startavgift, då det står så i deras villkor samt att jag inte var ny kund. Jag hittade ett ARN-ärende (ARN 2018-03330) där nämnden slog fast att en operatörs villkor om rätt att ta ut startavgift vid ångrat köp saknade stöd i lagen och därmed var utan verkan. Jag bestred fakturan flera gånger men de stod på sig, och hävdade att jag var betalningsskyldig. Nu har de lagt min faktura som "anstånd med betalning 1januari 2030". Så de har fortfarande en fordran men de väljer att inte göra något (då de vet att de har fel och inte vill få det synat).

Om det hade varit ett seröst företag som varit mån om sina kunder hade de släppt detta krav omgående. Omdömena på Reco talar ju också sitt tydliga språk med 1,2 i betyg från 154 användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

Bredband2 är ett skurkföretag, och jag kan inte rekommendera någon att ha med dem att göra.

Jag startade en tjänst 100/100 för ett par månader sedan. Jag hade loggat in och i beställningen stod det nykundsrabatt - startavgift 0kr. När bekräftelse via epost sedan kom så hade de tagit betalt 250kr i startavgift. Jag ringde då och fick höra att jag inte räknades som ny kund då jag 6 månader tidigare varit kund. Då ångrade jag tjänsten enligt distanshandelslagen. De hävdar att de fortsatt kan kräva startavgift, då det står så i deras villkor samt att jag inte var ny kund. Jag hittade ett ARN-ärende (ARN 2018-03330) där nämnden slog fast att en operatörs villkor om rätt att ta ut startavgift vid ångrat köp saknade stöd i lagen och därmed var utan verkan. Jag bestred fakturan flera gånger men de stod på sig, och hävdade att jag var betalningsskyldig. Nu har de lagt min faktura som "anstånd med betalning 1januari 2030". Så de har fortfarande en fordran men de väljer att inte göra något (då de vet att de har fel och inte vill få det synat).

Om det hade varit ett seröst företag som varit mån om sina kunder hade de släppt detta krav omgående. Omdömena på Reco talar ju också sitt tydliga språk med 1,2 i betyg från 154 användare.

Man kan ju undra vad som menas med "ny kund", är det någon som aldrig haft med dem o göra eller är det en person som inte vart kund inom en viss tid?
Är det något som står tydligt speciferat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Man kan ju undra vad som menas med "ny kund", är det någon som aldrig haft med dem o göra eller är det en person som inte vart kund inom en viss tid?
Är det något som står tydligt speciferat?

Nej, det finns inte specificerat någonstans vad jag kan se, så ja, det är öppet för tolkning, och eftersom jag loggade in med mina tidigare uppgifter så hade de ju alla möjligheter att se och meddela i förväg att jag inte var att räkna som ny kund. Det är skurkaktighet nr 1.

Skurkaktighet nr 2 är att de har allmänna villkor som de hänvisar till som de tror kan trumfa Sveriges distansavtalslag, vilket givetvis inte är fallet.

Skurkaktighet nr3 är att de spelar på människor rädsla att få betalningsanmärkningar om man inte betalar, och vägrar erkänna att de har fel trots både hänvisningar till ARN-ärenden och bekräftelse på deras felaktigheter från konsumentorganisationen Telekområdgivarna. Telekområdgivarna rekommenderade tom att jag skulle anmäla Bredband2 till konsumentverket då deras allmänna villkor är avtalsvidriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HammerOn:

Nej, det finns inte specificerat någonstans vad jag kan se, så ja, det är öppet för tolkning, och eftersom jag loggade in med mina tidigare uppgifter så hade de ju alla möjligheter att se och meddela i förväg att jag inte var att räkna som ny kund. Det är skurkaktighet nr 1.

Skurkaktighet nr 2 är att de har allmänna villkor som de hänvisar till som de tror kan trumfa Sveriges distansavtalslag, vilket givetvis inte är fallet.

Skurkaktighet nr3 är att de spelar på människor rädsla att få betalningsanmärkningar om man inte betalar, och vägrar erkänna att de har fel trots både hänvisningar till ARN-ärenden och bekräftelse på deras felaktigheter från konsumentorganisationen Telekområdgivarna. Telekområdgivarna rekommenderade tom att jag skulle anmäla Bredband2 till konsumentverket då deras allmänna villkor är avtalsvidriga.

Ja man kan ju tycka att när man använder sina personuppgifter så borde ju deras system ge rätt pris vid beställningen, ny kund eller ej.

Permalänk
Medlem

Anmäl bredband2. Förklara i anmälan att "anstånd" bara är ett sätt för dem att "rida ut stormen" och kräva betalt när tiden för att inge en anmälan har har ut.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿