Fortsatta bedrägerier med hårddiskar och SSD:er

Permalänk
Melding Plague

Fortsatta bedrägerier med hårddiskar och SSD:er

SFF Stöldskyddsföreningen har hittat diskar med falsk kapacitet i flera stora butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nejmen, produkter med priser som ligger på ~1-10% av marknadspriset för motsvarande produkter hos stora/seriösa butiker (nej, Amazon tillhör inte den senare kategorin) är falska produkter? Who woulda thunk?

Vidrigt med bedrägerier oavsett, men det här är ju så sanslöst uppenbart när det är så extrema prisskillnader som uppdagas.

Permalänk

Köpte ett 256gb Verbatim usb minne för några månader sen dock visar de 512gb i datorn och provat skriva till de och de är 512gb står även tryckt 256gb på metall delen man trycker in sökte om dom sålde 512gb och hitta ingen iaf av den varianten jag köpte storengo

Permalänk
Medlem

Vad säger lagen egentligen om att sälja bluffprodukter?
När de fortsätter år efter år utan att nåt händer så känns det lite tandlöst.

Permalänk
Medlem

CDON har kontaktat alla kunder som har beställt någon av de falska eller misstänkt falska modellerna och varnat för bluffen.

https://nikkasystems.com/2025/07/04/podd-307-lagring-som-inte...

Om man tittar på Bli säker podden så finns det fortfarande bluff ssder på fyndiq att köpa. Bara tomma ord från cdons vd eftersom företaget fortsätter lura folk år efter år.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

jag o polare köpte 4Tb nvme diskar , en från fyndiq, 3 från aliexpress, för runt 400:- st (Ja, priset va alldeles för billigt, men provade.. ) alla 4 köpte samma modell..
han som köpte från fyndiq funkade nån vecka, provade dock inte o fylla disken, en polares dog efter installation av windows på den, Ja försökte klona en disk till den, efter 2 dygn väntetid till ~25% avbröt ja de.. windows hittar disken, Men går inte formatera eller nåt..
3e polarens dator tappar den vid varje omstart, måste formateras varenda gång, 4:e har inte packat upp sin än..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nejmen, produkter med priser som ligger på ~1-10% av marknadspriset för motsvarande produkter hos stora/seriösa butiker (nej, Amazon tillhör inte den senare kategorin) är falska produkter? Who woulda thunk?

Vidrigt med bedrägerier oavsett, men det här är ju så sanslöst uppenbart när det är så extrema prisskillnader som uppdagas.

Bekymret är väl att vi vet om att det är bluffprodukter, men det finns oerhört många okunniga.

Permalänk

Karl Nikka. dra upp detta problem i ( Bli Säker Podden )

Nikka Systems Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=UJP-RH-OFLE

även Aftonbladet, har med tagit upp detta tidigare med:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B09pA0/cecilia-34-kopte-...

detta är ett stort problem för vanliga svenssons, som går på detta. allt för det inte har koll på priser och vart man ska kolla och jämför priser emot och så vidare...

tips, jämför med Komplett, Webhallen, Inet, netonnet, elgiganten, clas ohlson, Kjell & Company. detta är några butiker man kan använda som jämföring av priser. är priset för bra för att va sant. då är det så av 99.98% av fallen. där av och därför bör man avstå varan, sådant fall. man kan även använda https://www.prisjakt.nu/ och jämför priser med, men även där gäller det att jämför mot någon av det företag/butiker man har sagt innan emot. så man kan se om priset är för bra för att va sant eller inte med. så bör man alltid göra, om man vill va på säkra sidan. detta är mina tips till er nybörjare....

lägger in programmet validrive, där ni kan validera era lagrings enheter. så ni kan se om det är rätt storlek och så vidare..
https://www.grc.com/validrive.htm

länk till validrive finns med nu.
Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Nevil:

jag o polare köpte 4Tb nvme diskar , en från fyndiq, 3 från aliexpress, för runt 400:- st (Ja, priset va alldeles för billigt, men provade.. ) alla 4 köpte samma modell..
han som köpte från fyndiq funkade nån vecka, provade dock inte o fylla disken, en polares dog efter installation av windows på den, Ja försökte klona en disk till den, efter 2 dygn väntetid till ~25% avbröt ja de.. windows hittar disken, Men går inte formatera eller nåt..
3e polarens dator tappar den vid varje omstart, måste formateras varenda gång, 4:e har inte packat upp sin än.. <Uppladdad bildlänk>

tips och kolla å lyssna på detta....

Karl Nikka. dra upp detta problem i ( Bli Säker Podden )

Nikka Systems Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=UJP-RH-OFLE

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Lagers:

CDON har kontaktat alla kunder som har beställt någon av de falska eller misstänkt falska modellerna och varnat för bluffen.

Om man tittar på Bli säker podden så finns det fortfarande bluff ssder på fyndiq att köpa. Bara tomma ord från cdons vd eftersom företaget fortsätter lura folk år efter år.

jupp, så är det och håller med där helt klart.
det är för dom bry sig inte alls och det gör 98.99% av alla marknadsplatser ju. inge konstigt alls, bara vanliga svensson som tro dom bry sig eller kommer vilja lösa ett problem som är lätt att lösa. hade det brytt sig, så hade sett till att dom inte kom in med.
men för att få va med på sådan marknadsplatser, krävs väldigt lite och ställs typ nästan inga krav alls ju, eller några kontroller typ ju. så inget av detta är konstigt alls, kan jag tycka. alltså att det finns mycket bluff/fejk/Kopior, med mera ju.. =/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Great Games Archive:

Köpte ett 256gb Verbatim usb minne för några månader sen dock visar de 512gb i datorn och provat skriva till de och de är 512gb står även tryckt 256gb på metall delen man trycker in sökte om dom sålde 512gb och hitta ingen iaf av den varianten jag köpte storengo

om du är osäker, så kan du kolla med detta program..

Visa signatur

Permalänk

Folks slarviga hantering av datorprodukter kan leda till problem.
Och det är nog inte så där superroligt för dem att sitta i civilrätten och förklara att de köpte en ssd från en helt okänd person på Amazon/temu etc, ssdn hade tydliga märken att vara öppen. Men personen kontrollerade att storleken och prestandan var samma som ett original.

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

Om man inte kör Windows utan linux istället, har du nå tips på hur man kan kolla upp det då?

Permalänk
Skrivet av holo:

Det är olagligt att sälja Rena förfalskningar.

men i detta fallet tror jag inte det handlar om en förfalskning som utgers sig för att vara från ett annat företag utan rena noname kinesium enheter med produktnamn som inte egentligen existerar.

dock så har du all rätt i världen att kräva pengar tillbaka av den du köpte av eftersom produkten uppenbarligen inte är vad som utlovats.

och tyvärr så behöver ju inte marknadsplatser som CDON, fyndiq, Amazon osv bry sig iom att de bara petar över allt ansvar på 3e part säljaren som säljer via deras sida.

Skulle behövas en lagändring att marknadsplatser är ansvariga för reklamationer osv även om det är sålt av 3e part.

aka de får punga ut återbetalningen och sedan driva in den från 3e part säljaren i sin tur.

och vips skulle helt plötsligt cdon va mer petiga med vad de säljer på sin sida då de kan bli tvungna att betala tillbaka pengar men kanske inte få in några från 3e part säljaren om de gått under jorden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Lagers:

Ja, det var tråkigt att se att de inte hade rensat upp ordentligt. Jag rapporterade ytterligare fem tips på orimligt prissatta SSD-diskar i eftermiddags. Två av dem är nu bortplockade. De tre kvarvarande saknar bilder och har vansinniga specifikationer så de lär förhoppningsvis inte köpas av någon. Här har vi till exempel en SSD på 16 TB som enligt rubriken rymmer 8 TB och enligt produktbeskrivningen rymmer 2 TB.

https://fyndiq.se/produkt/16tb-extern-ssd-mobil-solid-state-h...

(Jag har ytterligare fem paket på väg hem från Fyndiq och Amazon. Fortsättning följer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

3e polarens dator tappar den vid varje omstart, måste formateras varenda gång, 4:e har inte packat upp sin än.. <Uppladdad bildlänk>

Hmm, det står ju inte ens Samsung på etiketten. Rätt uppenbar hint att det inte är en äkta disk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lägg ner CDON och alla andra som sysslar med marknadsplatser. Skitföretag.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är man ute efter en välrenommerad återförsäljare och sedan bestämmer sig för att handla på CDON eller Amazon har man tänkt lite tokigt.

Permalänk
Skrivet av snurrespratt23:

Om man inte kör Windows utan linux istället, har du nå tips på hur man kan kolla upp det då?

detta är allt jag hittar och får upp när jag googlar, så är det F3 jag får upp:

https://www.linuxbabe.com/command-line/f3-usb-capacity-fake-u...

vet ej om det funkar eller hur det funkar. men kanske något att titta på iaf...
kör mest Linux i VM, kör inte Linux dagligen och som fast OS. där av och därför jag inte har så stor koll på detta du frågar efter.
så där av och därför jag inte vågar lova något heller och samt använder ValiDrive. men hoppas detta kan hjälpa dig iaf, om inte fårr du kolla i olika Linux forum eller trådar här på sweclockers, så kanske du hittar ditt svar. om inte hoppas jag någon som vet mer, kan hjälpa dig här i denna tråd med..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nikka:

Ja, det var tråkigt att se att de inte hade rensat upp ordentligt. Jag rapporterade ytterligare fem tips på orimligt prissatta SSD-diskar i eftermiddags. Två av dem är nu bortplockade. De tre kvarvarande saknar bilder och har vansinniga specifikationer så de lär förhoppningsvis inte köpas av någon. Här har vi till exempel en SSD på 16 TB som enligt rubriken rymmer 8 TB och enligt produktbeskrivningen rymmer 2 TB.

(Jag har ytterligare fem paket på väg hem från Fyndiq och Amazon. Fortsättning följer.)

därför man aldrig rekommendera marknadsplatser för att handla komponenter på, om man inte vet vad man ger sig in på. därför man med rekommendera handla sådan på komplett, webhallen, inet, netonnet, till fölk.
jag fattar inte hur jädra svårt ska det va att få bort detta. för mig känns det som ägare bakom marknadsplaser eller dropshipping företag inte tar sitt ansvar alls. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Bra att du är på dom och säger till, men enstaka produkter hjälper inte om hela idén är att företagen bakom får fortsätta på plattformen. Lyssnar varje vecka på din blisäker-podden, du gör ett bra jobb. Får vi se om dessa fem är lika bluff som de andra.

Eftersom de låter företagen sälja år efter år och inte alls har någon bakgrundskoll vem som får sälja på fyndiq så anser jag att hela idéen med fyndiq är att lura kunderna att köpa bluff/skitsaker. Eftersom kunderna inte kan se vilket företag som säljer en viss produkt så skyddar dom dessa bluff-företag och då anser jag att de är lika skyldiga som företagen själva.
Och det är inte bara på fyndiq som mer eller mindre saker säljs som är bluff eller scamföretag. Cdons marknadsplats har/haft sina bluffar. Det är konstigt att ingen kan stoppa detta från att fortsätta.

Konsumentverket har väl inte muskler eller kan göra något och det är så tråkigt eftersom man ser mer och mer hur företag försöker lura kunderna på olika sätt.

Det är synd att majoriteten inte kommer att uppmärksamma detta och kommer fortsätta handla ssder där de blir lurade.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

håller med dig, samma sak gäller dropshipping företag med.. *BLÄ*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Bekymret är väl att vi vet om att det är bluffprodukter, men det finns oerhört många okunniga.

Visst, men någonstans handlar det om skälighet - det går inte att köpa allt i god tro riktigt (termen som de jure inte finns längre). När man köper något kan man ju åtminstone kika på minst en butik till (en svensk någorlunda välkänd sådan, borde inte vara omöjligt även för oinsatta att hitta - prisjakt eller pricerunner finns ju som exempel också) för att se att priset inte är totalt vansinnigt.

Svårare blir det när priset ligger åtminstone i samma härad. Men när vi pratar grejer som 2TB SSD för 150 spänn blir det rent absurt. Som att köpa en Louis Vuitton-väska för en hundralapp. Jag kan iiinget om sådant, men inser fortfarande det orimliga i det.

Skrivet av SuperSverker:

Får krupp varje gång jag ser användare här rekommendera builds från ex. komponentkoll och de har med en produkt med pris från Amazon MP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Visst, men någonstans handlar det om skälighet - det går inte att köpa allt i god tro riktigt (termen som de jure inte finns längre). När man köper något kan man ju åtminstone kika på minst en butik till (en svensk någorlunda välkänd sådan, borde inte vara omöjligt även för oinsatta att hitta - prisjakt eller pricerunner finns ju som exempel också) för att se att priset inte är totalt vansinnigt.

Svårare blir det när priset ligger åtminstone i samma härad. Men när vi pratar grejer som 2TB SSD för 150 spänn blir det rent absurt. Som att köpa en Louis Vuitton-väska för en hundralapp. Jag kan iiinget om sådant, men inser fortfarande det orimliga i det.

Får krupp varje gång jag ser användare här rekommendera builds från ex. komponentkoll och de har med en produkt med pris från Amazon MP...

Du ja, men din flickvän/fru/älskarinna handlade själfallet i god tro då hon trodde det var rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Svårare blir det när priset ligger åtminstone i samma härad. Men när vi pratar grejer som 2TB SSD för 150 spänn blir det rent absurt. Som att köpa en Louis Vuitton-väska för en hundralapp.

Dock svårare att genomskåda fusket med dessa:
https://www.amazon.se/NQYZZFA-Portable-External-500GB-8TB-Alu...

Själv skulle jag däremot aldrig köpa okända hårddiskar från kinesiska leverantörer, men när dessa döljs bakom svenska handelsplatser till högre priser, så kan man lätt lockas och tro att det är en bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock svårare att genomskåda fusket med dessa:
https://www.amazon.se/NQYZZFA-Portable-External-500GB-8TB-Alu...

Själv skulle jag däremot aldrig köpa ökända hårddiskar från kinesiska leverantörer, men när dessa döljs bakom svenska handelsplatser till högre priser, så kan man lätt lockas och tro att det är en bra deal.

Helt klart, det är ett spann där det blir svårare att urskilja oegentligheter ju närmare mer seriösa aktörers priser man kommer - sen skyr jag förvisso Amazon som pesten och deras marknadsplats i synnerhet. Dropshipping-"bolag" är också en ren cancer på internethandeln. Jag är inte sugen på att handla något som kräver någon form av säkerhet/integritet (data, el, byggkvalitet, garanti etc.) av säljare som NQYZZFD(品牌已备案).

Så länge handel har funnits har det ju funnits skojare och bedragare, och det lär vi nog inte komma ifrån inom en överskådlig framtid, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av warp64:

Är man ute efter en välrenommerad återförsäljare och sedan bestämmer sig för att handla på CDON eller Amazon har man tänkt lite tokigt.

Amazon är ändå en av de bättre när det kommer till tillgänglighet på obskyra grejor som faktiskt är legita men kräver en del research och att man verkligen ser till att de säljs av amazon.

om det sä'ljs av 3e part så rekomenderas att skippa.

säljs av 3e part men skäppas av Amazon visst kan va scam produkt men betydligt lättare att få ett returärende än att behöva böka med en 3e part som inte svarar på mail...

men ja kan man undvika dem så rekomenderar jag det men om de ä de enda som säljer det till svenska marknaden så är ändå amazon själva som säljare eller iaf leverantör rätt ok.

Skrivet av Pettson88:

min morsa skulle bara se ohhh skitbilligt jue rena stölden...
noll koll kokosboll på vad hon köper och skulle bara se att hon gjort ett "fynd" på något hon behövde...

har nog sagt åt henne flera gånger att iaf fråga mig innan hon betalar på okända websidor men har nog iaf fall hänt ett 20tal gånger att hon köpt nå kinaskräp i tron att de e nån premium grej till fyndpris för de såg ju skitbra ut i specifikationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Brallan_86:

Har ja gjort med annat program de ja mena med skrev till den brukar ju inte va tvärtom att den är större än va de står skulle ju kunnat va nå miss i fabriken el nått men de va ju oxå från fyndiq tror ja så ändå en skum affär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min morsa skulle bara se ohhh skitbilligt jue rena stölden...
noll koll kokosboll på vad hon köper och skulle bara se att hon gjort ett "fynd" på något hon behövde...

har nog sagt åt henne flera gånger att iaf fråga mig innan hon betalar på okända websidor men har nog iaf fall hänt ett 20tal gånger att hon köpt nå kinaskräp i tron att de e nån premium grej till fyndpris för de såg ju skitbra ut i specifikationen.

Med tanke på hur groteskt stora ex. Temu och Shein är så... ja, jag tänker inte säga att problemet inte existerar. :/ Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Lycka till att få kineser lagförda i Sverige

Skrivet av Nevil:

Var ni ovetande om att det var bluff, eller gav ni pengar till lurendrejare för nöjes skull?

Skrivet av snurrespratt23:

Det funkar så att man skriver till disk, och sedan läser av vad som skrevs. Går att göra med exempelvis "dd", och eventuellt hash om man vill.