Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

60kr i månaden kostar dem och när avtalet gick ut vart det 80kr, jag är tveksam att de är så illa som ni tror om de enbart höjer med 20kr på stora avtal

?? vem är det som klagar på bahnhofs stora avtal? du har helt missat tråden om bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

?? vem är det som klagar på bahnhofs stora avtal? du har helt missat tråden om bahnhof

Jag menar om ni tror att höjningar är pga att de är giriga är ni nog helt ute och cyklar.
De höjde som sagt med 20kr på 2 års löpande på vårt gruppavtal.
Om de vore giriga så hade de höjt mer.

Små höjningar i "fasta nät" beror nog snarare på alla mellanhänder som skall ha ökade marginaler

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tyvärr är kanske alternativet att vi börjar betala för nedladdad byte, om man ska göra jämförelsen vatten och bredband.

Då bör det kosta typ 30 öre per 1000 TiB eller vad nu det kostar per kubik vatten

Permalänk
Medlem

Tragiskt att se olika aktörer skylla på varandra.

Men så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Bor själv i hyresrätt.
Jag betalade för fiber med kampanjpris 500/500 tror jag 485 :- efter bindtid skulle det dock höjas avsevärt. Varför jag sa upp abonnemanget.

Det här hos ett av stadens största bostadsbolag som låst in oss hyresgäster med två operatörer att välja mellan.. Vi kunde alltså inte välja fritt utan var förpassade till två operatörer som hade järnkoll på varandras priser.

Påtalade detta för både Hyresgästföreningen och fastighetsägaren som inte hade lust att förändra något alls. Stadsnätet var ju bara ett par meter bort för inkoppling. & Då hade vi kunnat välja fritt.

Exempelvis

Ett bostadskomplex på 1000 lägenheter hyresrätt med bredband 500/500 kostar allt mellan 500-800 idag

1000 lägenheter bostadsrätt så kan man få gruppavtal på 99:- per månad för samma hastighet

Vem är det som inte har viljan att låta hyrestagare ha samma förmånliga priser?

Nej just det svaret får vi inte fram då alla skyller på alla.
Girighet.

Något som klämmer allt det är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Exakt det där har politikerna i min kommun belagt med sekretess så att ingen ska kunna se vad som har för intäkter och vart dessa kommer ifrån, vilka utgifter dom har och vad det går till. Samt givetvis vilka som håvar in vinsterna.

? Hur kan det vara sekretessbelagd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Ett oärligt svar som främst har till syfte att blanda bort korten och skifta fokus.

Läser man noga så märker man att de ingenstans förnekar att de kraftigt höjt sina kickbacks eller näthyror. Däremot försöker man förvirra läsaren och byta samtalsämne.

Formuleringar som "Kickbacks i miljard­klassen är helt okänt för oss.". I 700-miljonersklassen då? 800?

"Det är alltså inte fastighets­ägare som styr över priserna som hyresgästerna betalar i en öppen lösning." Halmgubbe. Här spelar Fastighetsägarna medvetet dumma. Ingen har påstått detta. Hela HGF/Bahnhofs debattartikel handlar ju om att Fastighetsägarna kraftigt höjjer sina krav på kickback, något som såklart hamnar direkt på hyresgästen.

Medhåll, det var noggranna formuleringar för att få bort fokus från där det skaver. Dessutom går deras (debattinlägget skrevs under av respektive vd hos Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta) huvudpoäng, att de inte får skriva kollektiva avtal, stick i stäv med hur några av deras medlemmar gör. Privata bolaget Balder har Telia och Bahnhof via kollektivt avtal. Det allmännyttiga/kommunala bolaget Svedalahem har Telenor i ett kollektivt avtal.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Då bör det kosta typ 30 öre per 1000 TiB eller vad nu det kostar per kubik vatten

Försökte hitta länk till uttalandet, men en av nät-ägarna var nyligen väldigt sugna på att införa avgift för överförd data. Kan ha varit Globalconnect, men hittar alltså inget. Kan ha varit en mardröm förvisso.

Edit: Hittade länk: https://www.telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=172...

Länk tillagd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Hade jag varit journalist hade jag begärt ut och grävt lite extra i fakturor och fakturaunderlag mellan kommunala bostadsbolag och kommunikationsoperatörer som Global Connect, Zitius, Open Universe, Itux, Telia Öppen Fiber, Fibra, ViaEuropa osv (vissa ingår i samma koncern, blivit uppköpta eller bytt namn).

Jag bor i en samfällighet (26 hushåll) och betalar 125 kr/mån för 1 Gbit/s via gruppanslutning. På andra sidan gatan ligger några hus som tillhör Svenska Bostäder (28 903 hushåll). De betalar från 499 kr/mån för samma tjänst via Zmarket, och då måste man välja bland leverantörer man knappt hört talats om. Lägg på en hundralapp eller två för att börja känna igen leverantörerna och få en kundsupport man kan ringa.

Det säger sig självt att det skaver rejält någonstans där en av Sveriges största fastighetsägare har dyrare priser flera gånger om än vår lilla samfällighet. De gömmer sig bakom argumentet valfrihet, men jag tror den absoluta merparten skulle vilja spara de tusenlappar de betalar i överpris, och som hamnar i fastighetsägarens resultaträkning, mot att fastighetsägaren köper in tjänsterna kollektivt istället.

Bra inlägg, riktigt bra inlägg som pekar på hur vridet prissättningen är.

Permalänk
Medlem

Jag menar om ni tror att höjningar är pga att de är giriga är ni nog helt ute och cyklar.
De höjde som sagt med 20kr på 2 års löpande på vårt gruppavtal.
Om de vore giriga så hade de höjt mer.

Små höjningar i "fasta nät" beror nog snarare på alla mellanhänder som skall ha ökade marginaler

ja nej det är ihuvudtaget inte vad vi pratar om, du får läsa tråden om bahnhof här på swec

Permalänk
Medlem

Behövs en hel regleringar för att hålla samhället vettigt. Annars härjar girigheten fritt utan gränser.

Permalänk
Medlem

600 spänn för 250/250 i villa. Hjälper inte att hoppa runt, lika hutlöst hos alla.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Bytte från Bahnhof när de för någon månad sedan höjde till 640kr i månaden för 250/250. Och jag bor i villa så... lite svårt för mig att ta Bahnhof på allvar i den här artikeln. Jag får iaf ingen kickback som fastighetsägare.

Jäklar va dyrt. 409kr för 250/250 i mitt öppna nät, vilket jag anser är dyrt, för ngt år sen låg priset på ca 279kr. för 630kr får jag i dags läget 1000/1000. Sjukt att det skiljer så mycket beroende på vart med bort samt nät-förening.

Kan förstå att du inte tar dem på allvar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

600 spänn för 250/250 i villa. Hjälper inte att hoppa runt, lika hutlöst hos alla.

Vilken operatör? Hur är du ansluten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ja nej det är ihuvudtaget inte vad vi pratar om, du får läsa tråden om bahnhof här på swec

Den här jag läst och detta är priserna för Bahnhof i mitt område

Stokabs anslutning 25kr/mån
Bahnhof grupp avtal 60kr/mån

Bahnhof via "öppna stadsnätet (alla operatörer ligger inom 45kr) 469kr

Vart tror du att mellanskillnaden tar vägen?

Tror du att
A, stokab tar pengarna
B, Bahnhof
C, operatörerna som "tar hand" om fastigheten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 469:-
För dyrt tycker jag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Man pröjsar 30 lax för att få in fiber i kåken. Sen blir man uppkopplad på ett "fritt stadsnät med konkurrens". Plötsligt kliver en ny nätägare in (Open universe) och svänger med sitt trollspö och så gick priset upp drastiskt då alla operatörer drabbas av den nya fasta kostnaden som de måste förhålla sig till.

Japp. Blir groteskt dyrt och priserna bara ökar hela tiden 🫤 Man får typ gå ner till 100Mbps snart för att det inte ska bli föör dyrt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det kan det inte. Ibland kan operatören begära att vissa delar av ett avtal sekretesskyddas men hela affären kan inte vara det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Intressant svar. De skyller på att hyresgästföreningen sätter stopp för förhandlingarna och allt är nätleverantörerna fel. Undra vad som är sant och inte.

Hyresgästföreningen är emot gruppanslutning. Men jag tror dom kommer ändra denna ståndpunkt snart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp. Blir groteskt dyrt och priserna bara ökar hela tiden 🫤 Man får typ gå ner till 100Mbps snart för att det inte ska bli föör dyrt.

Där jag bor, så är det minimal skillnad mellan 100/100 och 1000/1000. Vi snackar om kanske en hundring, och kanske 30kr för 100/100-> 250/250

Permalänk
Medlem

Tele2 (tidigare comhem) har nyss gjort om till olika nivåer.
Deras 500 mbit kostar 499 och då får man något som heter uppkopplingsgaranti, inte med den billigare på 250 mbit, varför?

Har telia öppet fiber så funderar på att byta till Bahnhof om det inte går att deala på bättre pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Fastighetsägare/värdar gömmer sig bakom att den som inte vill betala för bredband ska slippa - varpå ingen gemensam lösning görs och de hyresgäster som vill ha bredband (det stora flertalet) pungslås. Riktigt kass. Vi har Bahnhof 1000/1000 I vår BRF. Vet inte vad det kostar i praktiken, men max 100 kr/lägenhet och månad skulle jag tro.

Sedan betalade jag nog några tior för analogt tv-nät också. Har monterat bort kablarna. Men troligen är det många gamlingar här som använder det. Helt ok, bor man gemensamt i bostadsrätt / hyresrätt får man acceptera delade kostnader. Som rimligen är låga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

När jag bodde i bostadsrätt fanns det några som delade sitt bredband till alla i området som kunde komma åt delpunkten för 100kr i månaden. När min granne flyttade in så frågade hen samma sak. Rätt trevligt sett att spara pengar på om man har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Själv har jag gbit för 939:- i månaden. Billigt och bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Där jag bor, så är det minimal skillnad mellan 100/100 och 1000/1000. Vi snackar om kanske en hundring, och kanske 30kr för 100/100-> 250/250

Kan vara så här med beroende på leverantör visserligen. Men hittar man inget erbjudande typ black friday får man ju pynta ca 700 spänn för 500/500..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hyresgästföreningen kan dra åt helvete, sist jag bad om hjälp om att förhandla med hyresvärd om att åtgärda bredbandet i fastigheten så sa dom att jag kunde flytta istället för det har inget med dom att göra, dom är lika meningslösa som facket. Dom är helt på fastighetsägarens sida och bara kashar in på godtrogna människor som betalar pengar till dom helt i onödan.

Åtgärden som behöver göras. en fiberkonverter måste bytas i källaren, en halvtimmes jobb och en konverter som kostar 1500:-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Själv har jag gbit för 939:- i månaden. Billigt och bra!

Oj hur kan de va så dyrt? Betalar bara 524

Permalänk
Medlem

Den här jag läst och detta är priserna för Bahnhof i mitt område

Stokabs anslutning 25kr/mån
Bahnhof grupp avtal 60kr/mån

Bahnhof via "öppna stadsnätet (alla operatörer ligger inom 45kr) 469kr

Vart tror du att mellanskillnaden tar vägen?

Tror du att
A, stokab tar pengarna
B, Bahnhof
C, operatörerna som "tar hand" om fastigheten

Du förstår fortfarande inte mitt ursprungliga inlägg verkar det som, och nu börjar du prata om nått helt annat.

Igen, läs bahnhof tråden på swec. om du vill förstå.

Permalänk
Medlem

519 kr i månaden för 250/250 hos jäkla bahof. Bor i kommunal hyresrätt.

Brukade betala 339 kr för några år sedan. Smyghöjning efter smyghöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Politiker har lagt locket på. Vi lever i ett korrupt skitland.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag har Bredband bas hos Tele2. 250 Mbit/s (10-50 Mbit/s upp) för 399kr/ mån i tolv månader. Sen övergår det till 499kr/mån.

Jag kan inte ha något annat än Tele2 i mitt hushåll utöver 5G lösning, men det är inte aktuellt.

Jag har samma läge (399Kr koaxialt från Tele2), men fick nyss in 10/10 Fiber "gratis", a.k.a ingår i hyran, vill jag ha snabbare så kostar det dock 579Kr extra för 250/250.
Hur fan kan det kosta mer att gå från 10/10 till 250/250 än att gå från 0 till 250/50 och varför finns det inget där emellan, typ 100/100.

Jag har kommunal hyresrätt....

och är pisstrött på facket, hyresgästföreningen och det kommunala monopolet (brukade finns 3 kommunala bolag, nu är det bara 1 som äger över 90% av alla hyreslägenheter).

Facket skiter i att kämpa för högre lön och hyresgästföreningen är endast intresserad av att sänka hyrorna.
Jag vill hellre ha högre lön (på bekostnad av jobbigare jobb) och bättre boendekvalité än låg lön och låg hyra samt få bo som skit.
Det ger mig mer makt över min ekonomi, vilket är precis det dessa 2 aktörer fikar efter, dvs makt.

Visste ni att hyresgästföreningen får en summa inbakad i hyran utan att man är medlem, klart dom sitter i knät på hyresvärden då.

Dold text
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.