Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Melding Plague

Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Bredband upp till 70 procent dyrare i hyresrätter. Nu vill Bahnhof:s VD se politiska åtgärder

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte tänkt på att så kunde vara fallet faktiskt. Men det låter rimligt, ett sätt för hyresvärdar att höja hyran utan att faktiskt höja hyran.

Permalänk
Medlem

Fan äntligen någon som säger något om det där eländet.
300kr för 100/100 , 700kr för gbit.
Betalade 89kr för 100/100 när jag bodde i Västerås för 20 år sedan.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte tänkt på att så kunde vara fallet faktiskt. Men det låter rimligt, ett sätt för hyresvärdar att höja hyran utan att faktiskt höja hyran.

För kommunen snarare, dold skatt genom det kommunala energibolaget.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Jag har Bredband bas hos Tele2. 250 Mbit/s (10-50 Mbit/s upp) för 399kr/ mån i tolv månader. Sen övergår det till 499kr/mån.

Jag kan inte ha något annat än Tele2 i mitt hushåll utöver 5G lösning, men det är inte aktuellt.

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

För kommunen snarare, dold skatt genom det kommunala energibolaget.

Såg ingenstans att detta bara gäller kommunala hyresvärdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nopes. Gäller privata aktörer i lika stor om inte större grad.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har Banhof fram tills den 1 sept. Betalar 350kr ca för 250/250. efter september ingår det 1000/1000 i avgiften vilken föreningen betalar under 100kr för.
Så ja håller med men det gäller även Banhof

Permalänk
Medlem

Har bott i tre olika hyresrätter senast med privata aktörer. Stora bolag. Har varit låst vid Telia på alla tre ställena. Betalar nu 589:- för 150/150 hos Telia. Telia har blivit så fula också att man får rabatt bara i 6 månader men låser sig i 12 månader. så man måste räkna ut vad det blir på hela året. Ett antal gånger innan har jag lyckats få ner det vid BF til 299-349:- men nu stoppade de det sist.

Grabben har bara Tele2 (comhem) och kan bara ha det hos sig. betalar i stil med vad jag betalar men gick upp till 1000 ner 100(kanske) upp. De ökar de slöare abben så mycket så man tycker det är värt att betala för de snabbare eftersom skillnaden inte blir så mycket.

När jag var sekreterare i en bostadsrätt kunde jag förhandla om riktigt bra priser med dåvarande comhem på tv och bredband för alla i bostadsrätterna.

Det måste göras något för att motverka denna snedvridna kostnaden för bredband.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Vilken timing med den här artikeln, jag ringde Telenor tidigare idag och dealade om mitt bredband!

Bor i hyresrätt och mitt bredbandspris har varit väldigt upp och ner.
I min förra bostad (typ 2018) hade jag Bahnhof 100/100 för 199:-/mån.
Sen flyttade jag och fick betala 499:- för 250/250 hos Telenor.
Sen började jag studera och fick 1000/1000 för 299:- hos Telenor med studentrabatt.
Efter studierna "bytte jag ner mig" till 500/500 för 599:-(!) fortfarande hos Telenor.
Och idag insåg jag hur dyrt det var, ringde kundtjänsten och lyckades deala till mig 250/250 för 299:- utan bindningstid, det känns mycket rimligare.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna också se att något görs åt stängda nät som låser dig till en viss operatör.

Vår lägenhetsbyggnad har fiber från Telia, så vi är i princip låsta till dem. Vill vi ha någon annan operatör så är mobilt bredband i princip det enda riktiga alternativet. Likaså för brorsan, fast då är det Telenor som gäller.

Visserligen förståeligt att operatörer vill försäkra sig att det ska löna sig att levererar infrastruktur till fastighetsägare, men helt ärligt så hade jag gärna sett någon sorts krav att fibernät borde hållas mer separat från operatören och därav alltid vara öppna nät så att alla operatörer kan erbjuda sina tjänster på lika villkor.

Permalänk
Medlem

Betalar 419kr/månaden för 100/100 Hos Bredband 2, 10% kampanjpris 12första månaderna som ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Skulle gärna också se att något görs åt stängda nät som låser dig till en viss operatör.

Vår lägenhetsbyggnad har fiber från Telia, så vi är i princip låsta till dem. Vill vi ha någon annan operatör så är mobilt bredband i princip det enda riktiga alternativet. Likaså för brorsan, fast då är det Telenor som gäller.

Visserligen förståeligt att operatörer vill försäkra sig att det ska löna sig att levererar infrastruktur till fastighetsägare, men helt ärligt så hade jag gärna sett någon sorts krav att fibernät borde hållas mer separat från operatören och därav alltid vara öppna nät så att alla operatörer kan erbjuda sina tjänster på lika villkor.

Ja jag håller med, vi hade öppet nät tills Kommunala hyresbolaget gick ihop med Telenor i 5 års tid. Hyregästföreningen gav gröt ljus (Fick ett väldigt luddigt svar därifrån...)
Man kan tro att man får rabbaterat pris då, men icke det är 429:- (Nykund) 519:- ordinarie. Går ej att förhandla om man inte byter allt till Telenor och de är så fula att telefonen är 24 månader och bredbandet 12.

Permalänk
Medlem

Det är inte precis gratis till villor direkt heller..

EDIT: Missade ett ord..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

En av fördelarna med att bo i storstäderna

Permalänk
Avstängd

Vi hyresgäster används som mjölkkossor. Bor i ett kommunalt bostadsbolag, som gör groteska övervinster. Ändå ska de höja hyran med nästan 80 % efter stamrenovering. Betalar över 300:- i månaden för Bahnhof via stadsnätet. Det är billigare att köpa bredband via 5G än via stadsnätet idag. Det borde ändå vara billigare att bygga fiberinfrastruktur än att bygga mobilnät.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Sker mycket och överallt, precis samma som med elnätet.
Jag betalar ca 390:- i elnätsavgift per månad
Jag betalar ca 110:- i elförbrukning per månad.

Inte en enda jävla krona av elnätsavgiften känns som den går till utbyggnad av elnätet som det lovas.
Inte en enda jävla krona av bredbandsnätavgiften går till utbyggnad/uppgradering av bredbandsnätet.

Det bör finnas i lagen att dessa "nät" måste publicera exakt vad deras inkomster och utgifter är varje år, ned på detaljnivå. Så folk får granska om de utför sina uppdrag eller inte, snarare än att plocka ut allt som vinst.

Permalänk

Bor i en hyresfastighet (privatägd, inte kommunal) där Telenor har nätet. 639 kronor per månad för 1000/1000. Det är okej tycker jag.

Det som retar mig är att jag måste betala för kabel-tv, 95 kronor, som jag inte nyttjar alls. Men det har inget med Telenor att göra.

Permalänk
Medlem

Hur mycket betalar du för bredband till ditt boende?

Finns inte i mitt hyreshus. DSL lades ned för tio år sedan kanske. Kommunala hyresvärden fattar inte att 4G/5G inte ersätter fiber. Men betalar 400 Kr i månaden för 5G som fungerar... Oftast.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Betalar 90:- (exkl. moms) för 1000/1000 i bostadsrätt här, så att det enbart är 70% dyrare i hyresrätt låter väldigt lågt räknat.

Eller det kanske var en prisökning med 70% från tidigare nivåer som rubriken syftade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ingen som har sagt det heller. Men kommunala hyresvärdar är väl dom som är störst?
Dessutom så lär väl alla oavsett om dom är kommunala eller privata koppla upp sig på det kommunala fibernätet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är inte precis gratis villor direkt heller..

Man pröjsar 30 lax för att få in fiber i kåken. Sen blir man uppkopplad på ett "fritt stadsnät med konkurrens". Plötsligt kliver en ny nätägare in (Open universe) och svänger med sitt trollspö och så gick priset upp drastiskt då alla operatörer drabbas av den nya fasta kostnaden som de måste förhålla sig till.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Bra att Bahnhof försöker lyfta problemet, men det är ju samma problem för många som bor i villa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Inte en enda jävla krona av elnätsavgiften känns som den går till utbyggnad av elnätet som det lovas.
Inte en enda jävla krona av bredbandsnätavgiften går till utbyggnad/uppgradering av bredbandsnätet.

Det bör finnas i lagen att dessa "nät" måste publicera exakt vad deras inkomster och utgifter är varje år, ned på detaljnivå. Så folk får granska om de utför sina uppdrag eller inte, snarare än att plocka ut allt som vinst.

Exakt det där har politikerna i min kommun belagt med sekretess så att ingen ska kunna se vad som har för intäkter och vart dessa kommer ifrån, vilka utgifter dom har och vad det går till. Samt givetvis vilka som håvar in vinsterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bor i fristående hus och betalar 574 per månad för 250/250 med fast IP. År 2022 kostade det 444 per månad (30% dyrare på 3 år).

När jag bodde i kommunal hyreslägenhet 2021 kostade det någonstans runt 300 för samma. Det var billigare att bo i hyresrätt med kommunalt stadsnät.

Permalänk

Har detta problem också. Fast att hyreslägenheten byggdes i mitten av 2010 så byggdes det med ComHem koax-nät. Och Tele2 som numera slukade upp ComHem har förstås monopol på bredbandsmöjligheterna. Det finns inget annat att välja, och gruppavtalet som erbjuds är under alla mått. Att detta ska vara acceptabelt har jag svårt att förstå. Jag själv hade gärna betalat för att få fiber indraget, men det går förstås inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja, precis när open universe klev in här i Örebro så gick mitt 250/250 från 299kr till över 500. Det vara samma för alla operatörer i stadsnätet och de var bakbundna pga open universe fasta nätavgift. Vad som motiverade dem att göra den höjning? Inget annat än profit det kan man vara säker på.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Bahnhof borde redovisa på fakturan hur pengarna fördelas istället för hela månadskostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag har Bredband bas hos Tele2. 250 Mbit/s (10-50 Mbit/s upp) för 399kr/ mån i tolv månader. Sen övergår det till 499kr/mån.

Jag kan inte ha något annat än Tele2 i mitt hushåll utöver 5G lösning, men det är inte aktuellt.

Se till att förlänga avtalet så kommer de nog kunna erbjuda dig samma avgift som idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5700X3D Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Sapphire 7800XT
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem