Permalänk
Medlem

Speldator till en casual

Hej!

Har bestämt mig för att skaffa en PC nu igen att framförallt spela på. Inte koll på vad som gäller nu så kollar med er.

Det jag spelar: Framförallt Wow, men också Fortnite, Age of Empires - inga nya krävande spel mao.

Har en 4k-skärm som jag vill att det(oftast wow) ska flyta på utan problem på full upplösning och höga inställningar. Har ibland dubbla skärmar.

Kör på en macbook air nu så jag är inte så kräsen och det behöver inte vara några värstinggrejer. Men gärna att det har uppgraderingspotential om jag behöver framåt.

Budget: vet inte om det är rimligt att landa på 10k, eller om man måste gå högre?

Permalänk
Medlem

För 10k eller strax över kommer du inte kunna maxa grafikinställningar på 4K och samtidigt få bra fps.

Enligt benchmarks på eg. Youtube ser jag att även en 4070 TI kan dippa ner till 40-50fps på 4K i Wow beroende på var man är:
https://youtu.be/HgjJo_NfEuU

Nytt motsvarar det rtx 5070 eller rx 9070, vilka kostar nästan 7000kr endast grafikkortet, dvs. med en dator runt 10,000kr kommer det vara sämre.

Vilken AoE? Samt behöver alla delar vara nytt och färdigbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

För 10k eller strax över kommer du inte kunna maxa grafikinställningar på 4K och samtidigt få bra fps.

Enligt benchmarks på eg. Youtube ser jag att även en 4070 TI kan dippa ner till 40-50fps på 4K i Wow beroende på var man är:
https://youtu.be/HgjJo_NfEuU

Nytt motsvarar det rtx 5070 eller rx 9070, vilka kostar nästan 7000kr endast grafikkortet, dvs. med en dator runt 10,000kr kommer det vara sämre.

Vilken AoE? Samt behöver alla delar vara nytt och färdigbyggd?

Okej. Viktigaste är såklart FPSen. Värt att nämna är att jag spelar wow classic, men raidar en del. Kanske är samma. AoE4 och fortnite har jag inte samma krav på att maxa inställningar samtidigt som upplösning. Kan gott skala ner lite.

Men det kanske ändå är värt att lägga pengarna på ett grafikkort som pallar 4k för att förhindra flaskhals vid mycket 4k-spel/jobb? Hade man klarat sig under 15 då tror ni? Vilka komponenter har man råd att snåla på(och ev kan uppgradera senare) och vilka bör man satsa på direkt?

Permalänk
Medlem

Aha för Wow classic är det klart betydligt enklare då den inte är lika grafikkrävande väl? Vad jag ser klarar även ett rtx 2060 av den i 4k, dvs. nytt skulle ett rtx 5050 räcka. Det är däremot inte värt priset utan jag valde 5060 istället.

https://www.inet.se/datorbygge/b1674874/14k

Du skulle absolut kunna gå ner ett par tusen till så du hamnar runt närmre 10000kr, däremot anser jag att det blir dumsnålt att välja AM4 idag och endast 16gb ram.

Grafikkortet, rtx 5060, har endast 8gb vram men för de spelen du nämnde räcket det mestadels. Fortnite skulle må bättre av 16gb i 4K men du säger ju att inte högsta grafik krävs och då är 8gb okej. Annars är RX 9060 XT för c.a 1000kr mer ett bra val också. Jag valde även 2TB SSD då det är billigare per gigabyte, tar upp fysisk (M.2) plats på moderkortet och jag tänker att 1TB kan fyllas upp snabbt.

Windows har jag inte valt i bygget så det förväntas du installera själv (kräver USB och en annan enhet att ladda ner det från). Vill du spara lite mer pengar så skulle du kanske kunna köpa ett grafikkort andrahand och lägga in det själv, man spar c.a 1000kr för samma prestanda och du skulle även kunna köpa ett ännu billigare som t.ex nämda RTX 2060 för endast 1000-1400kr för att sen uppgradera i framtiden.

Chassi kan du välja annat som det passar, kan spara någon hundrig där också om du inte bryr dig.

Här är ett annat bygge runt 12k med samma prestanda men lite sämre QOL och kvalité på komponenterna:
https://www.inet.se/datorbygge/b1674877/12k

Permalänk
Medlem

Löjligt mycket prestanda för pengarna. Dessutom ett chassi och PSU som ger dig möjligheten att slänga in klart starkare grejer i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips!

Har kollat runt på era förlsag och även vägt med tjejen som fick tycka till om chassi och jag tror jag kommit fram till en medelväg mellan era byggen. Skönt med fläkt som ingår, och att köra AM5 om jag vill uppgradera i framtiden. Är det något jag förbisett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1337:

Tack för bra tips!

Har kollat runt på era förlsag och även vägt med tjejen som fick tycka till om chassi och jag tror jag kommit fram till en medelväg mellan era byggen. Skönt med fläkt som ingår, och att köra AM5 om jag vill uppgradera i framtiden. Är det något jag förbisett?

<Uppladdad bildlänk>

Kom på att NVIDIA är bättre för WoW så kanske så här? Den här CPU-kylaren är löjligt prisvärd, inte långt bakom Phantom Spirit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1337:

Tack för bra tips!

<Uppladdad bildlänk>

Spenderar man så mycket på en dator hade jag rekommenderat 7500F över 8400f, gör ändå rejäl skillnad pga. cache inte minst i spel som Wow. Visst måste du då köpa kylare/fläkt också, men ifall du föredrar det tyst så är det värt det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12260456

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1337:

Hej!

Har bestämt mig för att skaffa en PC nu igen att framförallt spela på. Inte koll på vad som gäller nu så kollar med er.

Det jag spelar: Framförallt Wow, men också Fortnite, Age of Empires - inga nya krävande spel mao.

Har en 4k-skärm som jag vill att det(oftast wow) ska flyta på utan problem på full upplösning och höga inställningar. Har ibland dubbla skärmar.

Kör på en macbook air nu så jag är inte så kräsen och det behöver inte vara några värstinggrejer. Men gärna att det har uppgraderingspotential om jag behöver framåt.

Budget: vet inte om det är rimligt att landa på 10k, eller om man måste gå högre?

Vad har du lirat på innan OP? Och vad för krav har du, desto mer data du ger oss desto mer kan vi hjälpa dig. 10k med GPU och allt kan bli, lite knepigt. Saker kostar rätt ordentligt idag tyvärr...

Men ja. Allt beror på vad du vill/är ute efter.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Vad har du lirat på innan OP? Och vad för krav har du, desto mer data du ger oss desto mer kan vi hjälpa dig. 10k med GPU och allt kan bli, lite knepigt. Saker kostar rätt ordentligt idag tyvärr...

Men ja. Allt beror på vad du vill/är ute efter.

jag har förstått det! Men känns ändå som runt 12-13k borde man klara det?

Sist jag byggde pc var 2008. Nu kör jag wow classic lokalt på en MacBook Air 2022 med 8gb ram, och har kört Fortnite o aoe4 via nvidia GeForce now.

Kravet/önskan är att kunna lira wow classic i hög fps. Helst i 4k. Kan spela i 4k på min air med lägre inställningar så jag har tänkt att det inte skulle va så blodigt. Tänker att allt är en uppgradering för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1337:

Sist jag byggde pc var 2008. Nu kör jag wow classic lokalt på en MacBook Air 2022 med 8gb ram, och har kört Fortnite o aoe4 via nvidia GeForce now.

Kravet/önskan är att kunna lira wow classic i hög fps. Helst i 4k. Kan spela i 4k på min air med lägre inställningar så jag har tänkt att det inte skulle va så blodigt. Tänker att allt är en uppgradering för mig?

Ja man önskar ju det... Tyvärr har GPUs blivit brutalt dyra idag, vad har du för skärm etc? Vi börjar med den delen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1337:

Någon idiot skulle ta en nap idag "jag" istället för 45min blev det 370min... Classic och lite äldre av våra gamla minnen till spel ^^ 4k, kollar på det nu. Antar att du inte vill ha en superstor burk och att du inte vill ha ett "fulltower" chassi som ska stå på golvet och ta supermycket plats. Funkar gott med ett medium size som kan stå brevid skärmen 12 - 13k budget försöker jag hålla till en början. Så får vi se vad du tycker OP ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/lista/SZ9PI/test-dator-komplett-med-uppgraderingsmojlighet

]https://www.inet.se/lista/SZ9PI/test-dator-komplett-med-uppgraderingsmojlighet

[/url]

Detta är dock Inet som bygger den åt dig. Då är allt testat och monterat tills post, lägger du till Windows får du allt installerat åt dig, då är det bara trycka på knappen.

Inet håller kontakten med den genom processen och du har garantier. Det är det viktiga, du slipper skruva isär/montera ner och skicka delar löst. Du kan skicka hela datorn istället, vilket jag idag tycker är så mycket mer värt en sitta där och ha ångest att något hänt.

Chassi kan du ändra till något annat om du gillar det mer, jag har den äldre modellen som kostar lite mindre. Det är en svart låda bara. Du kan lägga till lite fläktar etc etc, allt beror på hur mycket pengar du vill lägga OP

Men detta är en riktigt bra start som är betydligt större skillnad mot din laptop. Det är en start.

Förtydligande vad jag menar.
Visa signatur