Permalänk
Medlem

Få ihop hemnätverk

Hej!

Är sedan ett tag tillbaka inflyttad i en villa där jag försöker få ihop nätverket och behöver lite hjälp då jag inte är helt nöjd med hastigheten. Här är mina förutsättningar:

* Fiberbox med tjänstefördelare från Halmstad stadsnät (2 portar är aktiva för internet)
* 9 uttag i fiberboxen som går ut i huset (varje uttag i rummen har en nätverksport)
* En 8 portars switch från netgear
* En 4 portars switch från netgear
* Router är TP-link X50 Deco mesh, totalt 3 noder (har 3 plans hus så det är en nod på varje våning)
* 500 mbit lina från Telenor
* 3 stationär datorer som ska ha bra hastighet

Såhär är det kopplat idag

Tjänstefördelare port 1 -> 8 ports switchen - > dator 1 och 2 och till dator 3 så går den via ytterligare en 4-portas switch (i samma switch så har jag även kopplad in en meshnod med kabel för att få bättre hastighet.

Tjämstefördelare port 2 -> Router (allt wifi och en ps5 är inkopplad med sladd till routern.)

När jag var klar med den här kopplingen så mätte jag 500 mbit på samtliga stationär datorer, men efter ett par dagar så klockar de knappt 200. Trots att inget är igång.

Ett tillägg är att jag inte helt smidigt kan ha router vid fiberboxen p.g.a utrymme så vill helst slippa ha en där

Ska jag tänka om och lösa det här på något annat sätt. Tackar hemskt mycket för hjälp.

Kan säga att jag tidigare kopplade port 1 från tjänstefördelaren till 8 portswitchen direkt och sedan till routern, det funkade ok, bra wifi uppkoppling, men det funkade inte så bra med sladd.

port 2 från tjänstefördelaren var då koppla till en dator som hade väldigt bra hastighet hela tiden

Permalänk
Medlem

Du har kopplat jättefel. Gör rätt direkt, annars kommer du få problem förr eller senare.

Endast din router ska vara ansluten till tjänstefördelaren. Ingenting annat förutom eventuell IPTV.

Du ska alltså koppla så här:
Tjänstefördelare -> Noden som agerar router -> switch -> vidare till resten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har kopplat fel. Gör rätt direkt, annars kommer du få problem förr eller senare.

Endast din router ska vara ansluten till tjänstefördelaren. Ingenting annat förutom eventuell IPTV.

Du ska alltså koppla så här:
Tjänstefördelare -> Noden som agerar router -> switch -> vidare till resten.

Tack för svar.

Halmstad stadnät säger att man kan använda båda portarna för internet, men du menar att det kan bli problem om jag gör det? Vad för problem kan uppstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prime86:

Tack för svar.

Halmstad stadnät säger att man kan använda båda portarna för internet, men du menar att det kan bli problem om jag gör det? Vad för problem kan uppstå?

Du får två (oftast två, kan skilja lite mellan olika ISP) olika publika IP-adresser, en på varje port. Det som händer är att dom ger varsitt nätverk och behöver varsin router, annars exponerar du enheterna (datorerna i detta fall) direkt mot internet utan skydd. Dessutom får du adresskonflikter eftersom du på det nätverket saknar router men varje dator vill ha en egen IP-adress.

Utöver det så ska alla dina noder vara på samma nätverk, men eftersom du har anslutit den andra noden på ett separat nätverk så kommer du få ännu mer problem. I praktiken så kunde du lika gärna ha anslutit din andra nod till en grannes internetuppkoppling - det blir tokigt.

Det finns fall där man kan vilja använda båda portar i tjänstefördelaren, men då ska man veta vad man gör och ha ett faktiskt behov.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du får två olika publika IP-adresser, en på varje port. Det som händer är att dom ger varsitt nätverk och behöver varsin router, annars exponerar du enheterna (datorerna i detta fall) direkt mot internet utan skydd. Dessutom får du adresskonflikter eftersom du på det nätverket saknar router men varje dator vill ha en egen IP-adress.

Utöver det så ska alla dina noder vara på samma nätverk, men eftersom du har anslutit den andra noden på ett separat nätverk så kommer du få ännu mer problem. I praktiken så kunde du lika gärna ha anslutit din andra nod till en grannes internetuppkoppling - det blir tokigt.

Det finns fall där man kan vilja använda båda portar i tjänstefördelaren, men då ska man veta vad man gör och ha ett faktiskt behov.

Tack förstår, ska försöka få till det som du säger.

Hade det funkat om jag kör Tjänstefördelare ->router -> switch och kör sladd från switchen till de andra noderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prime86:

Tack förstår, ska försöka få till det som du säger.

Hade det funkat om jag kör Tjänstefördelare ->router -> switch och kör sladd från switchen till de andra noderna?

Absolut! Så länge du kör Tjänstefördelare -> Router så kan du ansluta vilka enheter, noder eller switchar du vill i vilken ordning som helst därefter. Men håll dig borta från den andra porten i tjänstefördelaren!

Edit: Om du har platsbrist så kan du skaffa en router utan WiFi, dom brukar vara små och få plats. Exempelvis den äldre Edgerouter X (verkar inte få uppdateringar längre?), något från Mikrotik eller den något dyrare Unifi Express. Den sistnämnda har inbyggt WiFi men det går att stänga av. Sen konfigurerar du alla dina TP-Link noder till att agera accesspunkter istället.

Om du har dubbeluttag i något rum (lät inte som det?) så kan du koppla tjänstefördelaren till det rummet, sätta en router där och sedan ansluta ytterligare en kabel från routern tillbaka till switchen som jag antar att du har i typ ett plåtskåp med alla nätverksuttag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Absolut! Så länge du kör Tjänstefördelare -> Router så kan du ansluta vilka enheter, noder eller switchar du vill i vilken ordning som helst därefter. Men håll dig borta från den andra porten i tjänstefördelaren!

Edit: Om du har platsbrist så kan du skaffa en router utan WiFi, dom brukar vara små och få plats. Exempelvis den äldre Edgerouter X (verkar inte få uppdateringar längre?), något från Mikrotik eller den något dyrare Unifi Express. Den sistnämnda har inbyggt WiFi men det går att stänga av. Sen konfigurerar du alla dina TP-Link noder till att agera accesspunkter istället.

Om du har dubbeluttag i något rum (lät inte som det?) så kan du koppla tjänstefördelaren till det rummet, sätta en router där och sedan ansluta ytterligare en kabel från routern tillbaka till switchen som jag antar att du har i typ ett plåtskåp med alla nätverksuttag.

Verkligen tack för tipsen. Har styrt om det nu som du nämt och det känns stabilt, men klockar inte över 250 mbit på någon enhet. Känns som routern dämpar rätt mkt

Permalänk
Medlem

Det är osannolikt (men inte omöjligt) att trådad uppkoppling begränsar via ”mesh”-systemet från 500 Mbit/s till 250 Mbit/s. Om det händer är systemet uselt.

För Wi-Fi med och utan trådlös backhaul finns det massor av tänkbara flaskhalsar, men det är möjligt att skapa sig en förståelse för vad det är som händer. Enklast om man har vettiga Linux-klienter som kan spotta ur sig AP:ns BSSID, signalstyrka, SNR och resulterande MCS-nivå och/eller en router som kan visa motsvarande. https://www.wiisfi.com/ ger tillräckligt med information för att felsöka Wi-Fi om man kombinerar den med bra verktyg och egna experiment.