Få ihop hemnätverk
Hej!
Är sedan ett tag tillbaka inflyttad i en villa där jag försöker få ihop nätverket och behöver lite hjälp då jag inte är helt nöjd med hastigheten. Här är mina förutsättningar:
* Fiberbox med tjänstefördelare från Halmstad stadsnät (2 portar är aktiva för internet)
* 9 uttag i fiberboxen som går ut i huset (varje uttag i rummen har en nätverksport)
* En 8 portars switch från netgear
* En 4 portars switch från netgear
* Router är TP-link X50 Deco mesh, totalt 3 noder (har 3 plans hus så det är en nod på varje våning)
* 500 mbit lina från Telenor
* 3 stationär datorer som ska ha bra hastighet
Såhär är det kopplat idag
Tjänstefördelare port 1 -> 8 ports switchen - > dator 1 och 2 och till dator 3 så går den via ytterligare en 4-portas switch (i samma switch så har jag även kopplad in en meshnod med kabel för att få bättre hastighet.
Tjämstefördelare port 2 -> Router (allt wifi och en ps5 är inkopplad med sladd till routern.)
När jag var klar med den här kopplingen så mätte jag 500 mbit på samtliga stationär datorer, men efter ett par dagar så klockar de knappt 200. Trots att inget är igång.
Ett tillägg är att jag inte helt smidigt kan ha router vid fiberboxen p.g.a utrymme så vill helst slippa ha en där
Ska jag tänka om och lösa det här på något annat sätt. Tackar hemskt mycket för hjälp.
Kan säga att jag tidigare kopplade port 1 från tjänstefördelaren till 8 portswitchen direkt och sedan till routern, det funkade ok, bra wifi uppkoppling, men det funkade inte så bra med sladd.
port 2 från tjänstefördelaren var då koppla till en dator som hade väldigt bra hastighet hela tiden