Razer lanserar eGPU-kabinett med Thunderbolt 5

Permalänk
Melding Plague

Razer lanserar eGPU-kabinett med Thunderbolt 5

Tillverkaren lanserar därtill en dockningsstation med Thunderbolt 5 för upp till tre stycken skärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har lekt med tanken tidigare, känns smidigt att kunna koppla in grafikkortet i laptopen. Men är säker på att det inte ger full prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag har lekt med tanken tidigare, känns smidigt att kunna koppla in grafikkortet i laptopen. Men är säker på att det inte ger full prestanda.

Du får rätt bra prestanda om du inte synkar mot intern skärm. Det är där skon brukar klämma

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Det är troligen bra mycket billigare att skaffa en sån här lösning med hyffsat 3d-kort och bärbar dator utan 3d-kort, än att skaffa en bärbar dator med mediokert 3d-kort. Klar då tappar man bärbarheten i datorn, men många kanske endast använder själva 3d-kortet på enskilda platser, för att sedan ha med sig datorn för enklare filer såsom excel, word, surf mm.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Razer hade dubblat sitt marknadsvärde om de gjort sig av med den där förbaskat gräsliga loggan - debattera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Razer hade dubblat sitt marknadsvärde om de gjort sig av med den där förbaskat gräsliga loggan - debattera mig.

den ger extra fps juh, likt rgb!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En mini atx kabinett med andra ord? en bärbar skall väl vara en bärbar...Nej ja vet inte, men känns helt jävla menlöst...Säger han som visserligen sitter med världens största chassi, men syftet med en bärbar, är väl att man bara öppnar å kör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

En mini atx kabinett med andra ord? en bärbar skall väl vara en bärbar...Nej ja vet inte, men känns helt jävla menlöst...Säger han som visserligen sitter med världens största chassi, men syftet med en bärbar, är väl att man bara öppnar å kör...

vilket chassI?

För övrigt är ju tanken med dessa att du får mer kräm men måste inte ha en släpbar dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Då är det skönt att vi är några som ser fler områden att använda dessa till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Oj nice. Jag har tänkt att skaffa något sådant här när nästa grafikkorts serie kommer 2027, får hålla utkik.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Hur smidigt är det att koppla in och ut en laptop? Vet att det inte var sådär jättesmidigt för Asus propetiära lösning.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur mycket man tappar över Thunderbolt 5 för ett modernt kraftfullt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Jag håller med men jag tycker inte Razer är värst.

Ett test som dessa tillverkare borde hålla sig till är: "Om jag drar hem ett attraktivt krogragg (sjöfull och 10-minuter innan stängning räknas inte), får jag ligga om hon ser den här prylen?".

I Razers fall är svaret: "Ja, om hon verkligen gillar dig". Det förutsätter dock att du inte gått all-in på julgransbelysning, gamingstol och annat mög.

Med andra ord är det inte bra. men det kunde varit mycket värre.

För övrigt kan det nämnas att enligt vissa studier leder Noctua-brunt till riktigt kinky-sex. Jag har ingen egen erfarenhet av det men drömmer om en gaming-hörna i Noctua-stil.

Utöver det har jag en sim-rig i vardagsrummet så jag har inte fått ligga på jävligt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Skulle vara intressant att veta hur mycket man tappar över Thunderbolt 5 för ett modernt kraftfullt grafikkort

Tror man skall se det i ljuset av de prestanda man får av ett inbyggt grafikkort i den bärbara vs denna externa lösning, både i prestanda OCH i kostad. Jag menar; 2/3 av prisbilden av en vettig bärbar dator idag ligger väl på gpun ifall du har ett 3d-kort i den.

Jag jobbar med ritningar till vardags hos kunder, och när jag väl kommer in till kontoret så nyttjar jag 3d-kortet för att bearbeta drönarinsamlad data. Dock så använder jag min stationära privata till sistnämnda ändamål eftersom min bärbara inte alls är lika snabb som min stationära trots att min nya arbetsdator endast är 3 månader gammal. Dessutom så har min kollega redan bränt 2 bärbara datorer på 1 år pga ständig rendering på kvällar och nätter och dess värmestrålning som medföljer. Det är svårt att kapplöpa med stationärt grafikkort när dessa renderingar skall göras, men denna externa lösning hade definitivt kunnat göra det värt att behandla datan på bärbar dator, speciellt för oss som både är ute hos kund i kombination med rendering på kvällar och nätter 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Körde med en e-gpu lösning under flera år och tyckte det fungerade väldigt bra. Hade inte dragit mig för att ge mig på det igen om behovet fanns.

Permalänk
Medlem

Har tidigare varit sugen på en eGPU lösning men har alltid varit osäker på hur bra prestandan är vs att man kör direkt i PCIE porten.
Hade varit intressant att se något test där man tar en laptop och försöker bygga en likvärdig stationär dator och se vad för FPS man får med eGPU vs i PCIE.
Skulle tro att blir en del preformance drop men handlar det om 10fps i t.ex Counter-Strike 2 så är det inte så jävla farligt om man redan ligger på 300fps.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Skrivet av Mabus:

Har tidigare varit sugen på en eGPU lösning men har alltid varit osäker på hur bra prestandan är vs att man kör direkt i PCIE porten.
Hade varit intressant att se något test där man tar en laptop och försöker bygga en likvärdig stationär dator och se vad för FPS man får med eGPU vs i PCIE.
Skulle tro att blir en del preformance drop men handlar det om 10fps i t.ex Counter-Strike 2 så är det inte så jävla farligt om man redan ligger på 300fps.

Tror väl att det mer handlar om att det bara finns PCIe 4.0 x4 tillgängligt (förbättring iom TB5) än att Thunderbolt i sig medför något direkt problem jämfört en PCIe-slot med 4.0 x4.
Ja, det introduceras väl minimal latens också, det är väl någon typ av PCIe-switch på vägen, men det lär fungera bra i praktiken givet att bandbredden räcker till.

Det lär iaf räcka långt även för många högpresterande kort men är nog tveksamt om man kan försvara att stoppa de riktiga monsterkorten i en sån där lösning. Om alternativet är att endast ha tillgång till integrerad grafik så lär det ju innebära ett enormt lyft.

Vore kul med lite tester på sånt där, känns som att "alla" tycker att man måste ha PCIe 5.0 x16 annars så är allt sämst, men i praktiken verkar ju inte all den bandbredden faktiskt användas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är troligen bra mycket billigare att skaffa en sån här lösning med hyffsat 3d-kort och bärbar dator utan 3d-kort, än att skaffa en bärbar dator med mediokert 3d-kort. Klar då tappar man bärbarheten i datorn, men många kanske endast använder själva 3d-kortet på enskilda platser, för att sedan ha med sig datorn för enklare filer såsom excel, word, surf mm.

Det var något som detta jag hade tänkt, är sugen på att skaffa en dator att spela på men en rejäl spel-laptop kostar ju som en billig bil och en desktop dator ser jag ingen framtid med eftersom jag bor och jobbar i Muppsala / Gävle.

Så kanske en hyfsat billig spel-laptop med ganska rejäl CPU prestanda men icke så kraftig GPU eftersom jag aldrig spelar "bärbart" längre.

Iofs känns det som jag inte vill spendera helgerna på spel... Hellre ute på landet vid torpet och umgås med dottern. Ack ack hur ska man göra

Edit: see fram mot framtida tester med diverse laptops och GPU kort I detta chassi

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Motsvarar i praktiken max PCIe 4.0 x4 (64 Gbps). Inte paradis, inte piss.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ett sådant externt chassi för grafikkort är ju typ ett halvt vanligt itx-chassi. Plats för nätagg och grafikkort endast. Borde max kosta 1000kr (utan nätagg)

Jag fattar nog bara inte grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett sådant externt chassi för grafikkort är ju typ ett halvt vanligt itx-chassi. Plats för nätagg och grafikkort endast. Borde max kosta 1000kr (utan nätagg)

Jag fattar nog bara inte grejen

Det är väl något thunderbolt-jox också, men i övrigt så håller jag med dig.
Känns som en produkt som inte borde kosta så mycket men som kan göra det för att det är en udda nischad pryl.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl något thunderbolt-jox också, men i övrigt så håller jag med dig.
Känns som en produkt som inte borde kosta så mycket men som kan göra det för att det är en udda nischad pryl.

Precis samma sak som en DAS (USB/TB-kopplade hårddiskar) - itx-chassi med skenor för hot-swap och en pcie-sata-adaper med sata-bakplan kostar 5-10k, men borde kosta någon tusenlapp. Funderar seriöst på att bygga en egen, men det är lite krångligt att skriva en egen usb-driver.

Permalänk
Medlem

Äntligen en tillverkare som tar fram en eGPU lösning med Thunderbolt 5 och ingen unik anslutning som gör produkten alltför extremt nischad och meningslös.. Dockan ser intressant ut också då den har aktiv kylning. Ett vanligt problem med TB-dockor är att anslutningar i dockorna slutar fungera efter någon eller några timmar när enheten överhettar.

Skrivet av evil penguin:

Tror väl att det mer handlar om att det bara finns PCIe 4.0 x4 tillgängligt (förbättring iom TB5) än att Thunderbolt i sig medför något direkt problem jämfört en PCIe-slot med 4.0 x4.
Ja, det introduceras väl minimal latens också, det är väl någon typ av PCIe-switch på vägen, men det lär fungera bra i praktiken givet att bandbredden räcker till.

...

Vore kul med lite tester på sånt där, känns som att "alla" tycker att man måste ha PCIe 5.0 x16 annars så är allt sämst, men i praktiken verkar ju inte all den bandbredden faktiskt användas.

Jag har använt ASUS XG station över TB3 med grafikkort upp till GTX 1080. Bandbredden skulle jag inte säga är problemet. Kanske en förlust på 10 -20% men inget som märks. Däremot är det latensen som är problemet. I FPS-spel hänger inte grafiken med tillräckligt bra för att det ska vara spelbart även om bildrutor per sekund gör det. Jämförde på en laptop med ett GTX 1650 mot GTX 1080 i eGPU. Inbyggda GTX 1650 hade inga problem med latensen men kämpade med bildrutorna, på GTX 1080 i eGPU var det tvärtom...

I spel som inte är superkänsliga för latens så är det dock en fantastisk möjlighet att kunna förvandla en 2-1 laptop till 3-1 speldator. En eGPU går ju även att ansluta till en stationär dator för att ge mer beräkningskraft när det inte finns fysisk plats för fler grafikkort i datorn.

Angående PCIe 5.0 x16 så har du med all säkerhet rätt. Om grafikkorten och moderkortet ens har stöd för PCIe 5.0 så är skillnaden mot PCIe 4.0 x16 förmodligen noll eller försumbar. Se Sweclockers test nedan mellan PCIe 3.0 och 4.0.
https://www.sweclockers.com/test/36715-snabbtest-pci-express-...

Permalänk
Medlem

Här är ett test för de som undrar över prestanda etc, dock med Oculink som har en bandbredd på 64 Gbps. Thunderbolt 5 bör väl ligga på 80 Gbps så borde fungera ännu bättre då.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal