Permalänk
Medlem

Fråga om kyl/frys sida vid sida

Hej,

Provar en husfråga här: jag ska köpa ny kyl och frys som ska stå bredvid varandra i köket. Butikerna säger att skåpen har värmealstrande slingor i sidoväggarna och därför måste placeras med kylen till höger och frysen till vänster. Vissa skåp verkar ha slingorna bak, men säljarna menar att det ändå bildas värme på sidorna. Någon som vet mer om detta – och vilka märken som funkar om man vill ha kylen till vänster och frysen till höger?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingen aning men ett tips kan ju vara att läsa manualen/installationanvisningen till den kyl/frys du funderar på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Hej,

Provar en husfråga här: jag ska köpa ny kyl och frys som ska stå bredvid varandra i köket. Butikerna säger att skåpen har värmealstrande slingor i sidoväggarna och därför måste placeras med kylen till höger och frysen till vänster. Vissa skåp verkar ha slingorna bak, men säljarna menar att det ändå bildas värme på sidorna. Någon som vet mer om detta – och vilka märken som funkar om man vill ha kylen till vänster och frysen till höger?

Tack på förhand!

Min kyl/fryskombo har en väldigt varm sida, den har en "vägg" mot en köksbänk intill och det är 30-35 grader på den väggen mitt i vintern. Den högra om man står vänd mot dörrarna. En Electrolux från tidigt 10-tal. Men det är säkert olika från märke till märke och modell till modell.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Utan att vara 100% säker så gissar jag att det handlar om självavfrostande enheter. Det behövs ju en viss värme för att smälta ner den "frost" som bildas då man öppnar enheterna därav värmeslingan.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.