Permalänk
Medlem

Fiber laddar in hemsidor långsamt

Hej,

Har tidigare haft mobilt bredband med Tre vilket funkade bra med ca 60Mbit ner. Både genom wifi och nätverkskabel.

För ett tag sedan bytte vi till fiber och hastigheten är nu som utlovat 100/10 vilket jag får om jag mäter via Bredbandskollen.
Med kabel direkt från fiberdosan funkar det som det ska men kör jag wifi genom routern så går det jättelångsamt att ladda in hemsidor. Hastigheten om jag går till Bredbandskollen visar korrekt på 100/10 men det går så långsamt att ladda in hemsidor så jag har wifi avstängt på mobilen här hemma. När hemsidan väl är färdig laddad så funkar det bra.

När vi bytte från mobilt bredband till fiber har vi inte gjort några ändringar med routern.

Jag har provat att byta DNS till Googles utan framgång.
Provat 2st olika leverantörer av fiber, MiniTel och Bahnhof.

Router är 2x ZenWIFI BT8

Några ideer hur komma framåt?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart, erat trådlösa nätverk är inte bra nog. Uppgradera det eller kanske byte av kanaler. Kanske ni har fullt med andra trådlösa nät i närheten som ställer till det.

Kör bara 5G till att börja med och testa det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är ju uppenbart, erat trådlösa nätverk är inte bra nog. Uppgradera det eller kanske byte av kanaler. Kanske ni har fullt med andra trådlösa nät i närheten som ställer till det.

Kör bara 5G till att börja med och testa det.

Ingenting har ändrats i nätverket förutom att vi gick från mobilt bredband till fiber. Exakt från den dagen blev det långsamt att ladda in hemsidor. När väl hemsidan är inladdad första gången funkar det fint att navigera utan fördröjning.

Jag ser inte riktigt hur det kan ha något att göra med att vårat trådlösa nätverk inte är bra nog. Men förklara gärna mera, du menar byta till bättre router är vägen att gå?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är lanet kopplat, jag blir lite orolig när du antyder att du har 2 routrar inkopplade för det skapar oftast adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tipsar om denna tråd.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735604-bt8-snigelfart...

Skrivet av mrqaffe:

Hur är lanet kopplat, jag blir lite orolig när du antyder att du har 2 routrar inkopplade för det skapar oftast adressproblem.

Det är ett mesh-system.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du har inte kvar gamla DNS-inställningar från de mobila bredbandet i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_O:

Ingenting har ändrats i nätverket förutom att vi gick från mobilt bredband till fiber. Exakt från den dagen blev det långsamt att ladda in hemsidor. När väl hemsidan är inladdad första gången funkar det fint att navigera utan fördröjning.

Jag ser inte riktigt hur det kan ha något att göra med att vårat trådlösa nätverk inte är bra nog. Men förklara gärna mera, du menar byta till bättre router är vägen att gå?

Du säger ju själv att det går bra med trådat, så uppenbarligen ligger problemet i det trådlösa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det är ett mesh-system.

Problemet är att alldeles för många inte vet hur dom ska ansluta sina noder. Det kan mycket väl vara så att TS har anslutit båda två till tjänstefördelaren och har därför stött på problem.

Exempelvis hade kanske TS båda noder anslutna till sitt 4G/5G-modem som också agerar router. Men när TS bytte till fiber så anslöts båda noder till tjänstefördelaren istället, vilket förstås är jättefel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_O:

Hej,

Har tidigare haft mobilt bredband med Tre vilket funkade bra med ca 60Mbit ner. Både genom wifi och nätverkskabel.

För ett tag sedan bytte vi till fiber och hastigheten är nu som utlovat 100/10 vilket jag får om jag mäter via Bredbandskollen.
Med kabel direkt från fiberdosan funkar det som det ska men kör jag wifi genom routern så går det jättelångsamt att ladda in hemsidor. Hastigheten om jag går till Bredbandskollen visar korrekt på 100/10 men det går så långsamt att ladda in hemsidor så jag har wifi avstängt på mobilen här hemma. När hemsidan väl är färdig laddad så funkar det bra.

När vi bytte från mobilt bredband till fiber har vi inte gjort några ändringar med routern.

Jag har provat att byta DNS till Googles utan framgång.
Provat 2st olika leverantörer av fiber, MiniTel och Bahnhof.

Router är 2x ZenWIFI BT8

Några ideer hur komma framåt?

Tack!

Jag upplevde exakt samma sak med BT8, bytte till en annan router och vips var problemet borta. Testa en annan router är mitt tips.