PermalÀnk
Medlem ★
●

HallÄ!

Jag var ivĂ€g och fiskade första gĂ„ngen pĂ„ ÅRATAL i helgen - nu behöver jag grejer!

Det Àr primÀrt regnbÄge/abborre som gÀller

Fastnade lite för Westin-spöna. De verkar vara av mycket bra kvalité och jag vill ha lite lÀttare prylar.

W2 Ultrastick/W3 Finesse (Verkar vara mycket vanligare i butiker osv) 7'

Om nÄgon har rekommendation pÄ bra spö/rulle/lina för mina ÀndamÄl

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

PermalÀnk
Medlem ★
●

HĂ€r var det lugnt och sansat!

Det slutade i alla fall med ett Westin W3 T&C 2nd 5-15g med en Miravel 2500 rulle
Riktigt skönt spö, jag Àr supernöjd. Ingen regnbÄge Ànnu, men gÀdda och abborre och det funkar galant. Hur gött som helst att fiska med lÀtt utrustning

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

PermalÀnk
Medlem
●

Tjena gĂ€nget.. var uppe och fiskade bĂ„ge i DrĂ€ngsjön i ÖsterĂ„ker, och tycker det var tragiskt.. stod och metade pĂ„ 4st spön hela dagen pĂ„ rĂ€ka och det enda man fick var ett gĂ€ng större mörtar, och 1st abborre pĂ„ ca 400g..
Hört av en polare att dom haft svÄrt att fÄ in fisk i sjön senaste tiden och det mÀrktes vÀldigt tydligt.
Sonen var galet besviken.

Har ni nÄgon bra sjö i StockholmsomrÄdet med nÀstan fÄngsgaranti pÄ regnbÄge?
Hade en sjö i Erstavik dÀr det planterades ut bÄge för ca 6-7 Är sedan och dÀr hoppade fisken konstant. Idag sÄg jag ett enda hopp pÄ hela dagen.

Varmt var det inte heller.. drygt 20 grader och mulet hela dagen.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Yorgo_:

Tjena gĂ€nget.. var uppe och fiskade bĂ„ge i DrĂ€ngsjön i ÖsterĂ„ker, och tycker det var tragiskt.. stod och metade pĂ„ 4st spön hela dagen pĂ„ rĂ€ka och det enda man fick var ett gĂ€ng större mörtar, och 1st abborre pĂ„ ca 400g..
Hört av en polare att dom haft svÄrt att fÄ in fisk i sjön senaste tiden och det mÀrktes vÀldigt tydligt.
Sonen var galet besviken.

Har ni nÄgon bra sjö i StockholmsomrÄdet med nÀstan fÄngsgaranti pÄ regnbÄge?
Hade en sjö i Erstavik dÀr det planterades ut bÄge för ca 6-7 Är sedan och dÀr hoppade fisken konstant. Idag sÄg jag ett enda hopp pÄ hela dagen.

Varmt var det inte heller.. drygt 20 grader och mulet hela dagen.

Sommarfiske efter regnbÄge kan vara hopplöst svÄrt, de trivs inte alls i högre temperaturer. BÀst Àr det pÄ vÄren eller hösten, dÄ Àr fisken aktiv.

Visa signatur

GÄr det bra, eller gÄr det som vanligt?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tips pÄ nybörjarspö? Tanken Àr att fiska frÀmst frÄn land (insjö och Äar), men Àven bÄt ibland.
Vill ha ett allround, sÄ bÄde lite kastmete, jigg och annat. Rullen blir nog en Shimano Ultegra FD 2500 med en 0.19 flÀtlina. Funderade pÄ Abu Garcia Revo 3 X som ett billigare alternativ till rulle.
Har kikat pÄ tvÄ Westin spö med lite olika vikt:

Westin W3 Spin 2nd 8" 10 - 40g (kÀnns som bÀst allround?)
Westin W3 PowerTeez 2nd 8'4" 7 - 28g

Vilken av dessa Àr att föredra? Eller om nÄgon har nÄgot annat förslag Àr det med vÀlkommet sÄklart.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [SkĂ€rm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]