Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ex-con:

Hahaha, påminner om gamla goda tiden Intel vs AMD...fulspel, mutor och liknande skit.

En uppdatering som innebär optimering för en aktör, men direkt försämrar för övriga - det är ingen optimering, det är "sabotage" mer eller mindre.

Huruvida Nvidia är boven i dramat återstår att se, kan ju vara så att Epic är skulden till detta och mer eller mindre sket i vilket då antalet icke-nvidia-användare är så låg...men man kunde ju vara öppen och ärlig om det iaf

Sedan fann Epic att konsoler använder och planerar att använda AMD och att utvecklare inte är sugna på att använda en motor som fungerar som skit.
FAFO, (Fuck Around And Find Out).

Får hoppas att de rycker upp sig, Lumen verkar lovande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart har dem det men inte tusan kan Nvidias ingenjörer ordna till amds problem

Nu förstår jag inte vad du menar.

Det jag svarade på var det här:

Skrivet av Swedishchef_90:

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

Nvidia har ju som du säger varit väldigt inblandade så det har ju absolut med dem att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har byggt en optimerad version för Rt åt sina egna kort. Ingen är tvingad att nyttja den. Utvecklarna väljer vad de vill nyttja.
Amd har ju gjort samma sak i vissa spel ihop med utvecklarna (starfield bland annat).

Högaffel maffian kan lugna sig

Dom har ju ersatt kod med NVIDIAs kod. Kan du inte läsa eller?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Dom har ju ersatt kod med NVIDIAs kod. Kan du inte läsa eller?

Det har dom ju inte. Dom har lagt till ett Nvidia raytracing läge som inte alls behöver slås på om man inte har hårdvara för det.

Det finns inget AMD optimerat raytracing läge?
Det fanns inga AMD kort som klarade av raytracing när spelet släpptes så det var ju konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Dom har ju ersatt kod med NVIDIAs kod. Kan du inte läsa eller?

Jag tror du får läsa om texten, självklart har de gjort om koden, för det är en version för Nvidia som heter NvidiaRTX som är optimerat för Nvidias grafikkort. Att använda denna motor istället för UE4 orginal är tidsbesparande för utvecklarna, dels täcker versionen 90% av alla gpuer. Och dels fungerade den för alla släppta gpuer vid release. Den underlättar all integrering av uppskalning och ray tracing mm. Bas koden lär inte vara ändrad.
När 9000 serien släpptes så använder man snarare UE5 i nya spel. Spelen som har problem är från 2021? Eller däromkring.

"Flera av de spel som användare har rapporterat om prestandaproblem i använder nämligen en version av UE4 som är särskilt optimerad för Nvidias grafikkort, kallad NvRTX. Det gäller till exempel Hellblade och The Ascent. NvRTX utvecklas av Nvidia och ersätter Epics DirectX Raytracing-baserade renderingsmotor som är optimerad för samtliga tillverkare.

NvRTX gör det enklare för utvecklare att aktivera Nvidias olika maskininlärningsbaserade funktioner som DLSS och uppskalning"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror du får läsa om texten, självklart har de gjort om koden, för det är en version för Nvidia som heter NvidiaRTX som är optimerat för Nvidias grafikkort. Att använda denna motor istället för UE4 orginal är tidsbesparande för utvecklarna, dels täcker versionen 90% av alla gpuer. Och dels fungerade den för alla släppta gpuer vid release. Den underlättar all integrering av uppskalning och ray tracing mm. Bas koden lär inte vara ändrad.
När 9000 serien släpptes så använder man snarare UE5 i nya spel. Spelen som har problem är från 2021? Eller däromkring.

"Flera av de spel som användare har rapporterat om prestandaproblem i använder nämligen en version av UE4 som är särskilt optimerad för Nvidias grafikkort, kallad NvRTX. Det gäller till exempel Hellblade och The Ascent. NvRTX utvecklas av Nvidia och ersätter Epics DirectX Raytracing-baserade renderingsmotor som är optimerad för samtliga tillverkare.

NvRTX gör det enklare för utvecklare att aktivera Nvidias olika maskininlärningsbaserade funktioner som DLSS och uppskalning"

Mm, dom har ersatt standarden med NVIDIAs

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Mm, dom har ersatt standarden med NVIDIAs

Du har ju uppenbart jämfört Epic Direct x och NvRTX!
Vilken del av standard har de bytt ut?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju uppenbart jämfört Epic Direct x och NvRTX!
Vilken del av standard har de bytt ut?

Det står ju? I den texten som du var så duktig med att citera.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har inte Nvidia varit väldigt aktiva och delaktiga i utvecklingen av den optimerade versionen?

Jag har kanske missuppfattat...

Har dom säkert varit men är ändå Epic som gjort ett aktivt val att göra den versionen av UE och sen efter det utvecklarna som aktivt valt att använda den.

Så att skylla detta på Nvidia är lite väl långsökt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Det står ju? I den texten som du var så duktig med att citera.

Nej det står inte att Nvidia har ändrat någon kod egentligen... Det står att utvecklaren har använt NvRTX istället för Epic Direct X. Kan lika gärna vara samma kod?

Det enda som står är att de har optimerat koden för enklare integration med dlss

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Är dock inte Nvidia nu utan Epic som valt att göra en Nvidia optimerad version av UE samt sedan spelutvecklaren som valt att använda denna version av UE.

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

UE4/UE5 källkoden kan inte användas hur som helst (p.g.a licensens), men den är ändå öppen källkod tillgänglig via github.

NvRTX är namnet på Nvidias branch av UE4 och UE5 källkoden som de tillhandahåller för att göra det enkelt för utvecklare att testa funktioner som ännu inte kommit in i "vanliga" UE.

https://developer.nvidia.com/game-engines/unreal-engine/rtx-b...

"NVIDIA has made it easy for game developers to add leading-edge technologies to their Unreal Engine games by providing developers with custom branches for NVIDIA technologies on GitHub. The NVIDIA RTX™ Branches of Unreal Engine (NvRTX), are optimized and contain the latest developments in the world of ray tracing and neural graphics."

Så det är högsta grad Nvidia som ligger bakom och det är till 100 % ett aktivt val av spelstudion om de ska köra med NvRTX-branch:en eller "vanilla" UE-versioner.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker att mindre än halverad prestanda är ett väldigt högt pris.

Det är fortfarande relativt omogen teknik. Finns redan idag rätt bra implementationer som dels ger bra visuell effekt samtidigt som inte inte är så här dramatisk påverkan av FPS. Men inom överskådlig framtid krävs DLSS och liknande. Givet hur bra de teknikerna blivit gissar jag att det i praktiken redan blivit något de flesta tar för givet ändå.

Skrivet av Ratatosk:

Vi får se, Lumen är en alternativ teknik, med långt mindre kostnad och det kan användas även till konsoler, det bör finnas fler på gång.
Möjligt att man får kompromissa lite mer, men påverkan är också mindre, betänk också att det har lagts ut mycket mindre resurser på utveckling och att vi trots detta redan får bra resultat, potentialen är stor.

Lumen finns i två huvudvarianter. En enklare/snabbare variant som inte alls använder RT-HW även om GPUn har stöd för detta. Måste vara denna du tänker på.

Den är snabb, men den har fortfarande en rad tekniska begränsningar som "riktig" RT inte har samt inte heller den andra varianter av Lumen har (den som är betydligt tyngre och kräver RT-HW stöd). Exempel på spel som jag läst ska använda Lumen med HW-stöd är Alan Wake 2.

Ray tracing följer väl rätt mycket allt annan lite större teknikförändring i PC. Första 5-6 åren är det mest lite demos och "after-the-fact hack" i en del spel. Nästkommande 4-5 åren börjar man se de första titlarna som faktiskt kräver tekniken. Efter 10-15 år är det en självklarhet som "alla" använder/kräver.

Vi har rätt precist kommit in i den andra delen av detta för RT. Snabbare går det inte...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det har dom ju inte. Dom har lagt till ett Nvidia raytracing läge som inte alls behöver slås på om man inte har hårdvara för det.

Det finns inget AMD optimerat raytracing läge?
Det fanns inga AMD kort som klarade av raytracing när spelet släpptes så det var ju konstigt?

18 Nov 2020 släpptes RX 6800 korten. The Ascent släpptes 29 juli 2021. Patchen med RT stöd för Hellblade kom i nov 2021. Vill minnas att båda spelen är Nvidia sponsrade. Därav valet att använda en fork av UE4 med Nvidia optimerad kod

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Båda spelen fungerar bra på RX6800 korten och även på AMD konsoler. Jag vet för jag hade 6900XT.
Att klanka på Nvidia för att deras sponsrade raytracingpatch buggar ur på nya AMD kort 4 år senare är skapligt snevridet och nej det fanns inget AMD alternativ eller "allmän standard" på den tiden. Det var Nvidias fork eller inget i UE4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det står inte att Nvidia har ändrat någon kod egentligen... Det står att utvecklaren har använt NvRTX istället för Epic Direct X. Kan lika gärna vara samma kod?

Det enda som står är att de har optimerat koden för enklare integration med dlss

Antingen så är det klickbait hela vägen eller så har dom tagit bort standard epic koden så det bara är NVIDIAs kvar. För det står att dom har tagit en NVIDIA-version och gjort testerna på, men om allt som finns är NVIDIA optimerade spel och inget för dom andra tillverkarna, då hardcore tätt i hysterin.
Men har dom gjort tester på spel med NVIDIA optimerad kod och det dessutom finns vanliga releaser där spelen funkar bra för dom med andra kort än NVIDIA. Ja då har dom skrikit sig hesa över i get och alltihopa är klickbait från start hela vägen till sweclockers.
Och ingen ska ha reagerat över det? Det känns som att det finns något mer här som inte tydligt framgår.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Antingen så är det klickbait hela vägen eller så har dom tagit bort standard epic koden så det bara är NVIDIAs kvar. För det står att dom har tagit en NVIDIA-version och gjort testerna på, men om allt som finns är NVIDIA optimerade spel och inget för dom andra tillverkarna, då hardcore tätt i hysterin.
Men har dom gjort tester på spel med NVIDIA optimerad kod och det dessutom finns vanliga releaser där spelen funkar bra för dom med andra kort än NVIDIA. Ja då har dom skrikit sig hesa över i get och alltihopa är klickbait från start hela vägen till sweclockers.
Och ingen ska ha reagerat över det? Det känns som att det finns något mer här som inte tydligt framgår.

De har optimerat koden för att lättare implementera dlss och ge bättre ray tracing prestanda.

Vad optimera spelkod är vet jag inte exakt men jag gissar man prioriterar om hur, när och vart allt skall behandlas. Då Nvidia och amd INTE hanterar koderna likadant (syns tydligt i 1080p tester) så kan det vara så att pipelinen är optimal för Nvidias kort,vilket är det de optimerar för, och inte amd.

Jag gissar nyhetstorka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är dock inte Nvidia nu utan Epic som valt att göra en Nvidia optimerad version av UE samt sedan spelutvecklaren som valt att använda denna version av UE.

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

Nej.
https://developer.nvidia.com/game-engines/unreal-engine/rtx-b...

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tycker att mindre än halverad prestanda är ett väldigt högt pris.
Vi får se, Lumen är en alternativ teknik, med långt mindre kostnad och det kan användas även till konsoler, det bör finnas fler på gång.
Möjligt att man får kompromissa lite mer, men påverkan är också mindre, betänk också att det har lagts ut mycket mindre resurser på utveckling och att vi trots detta redan får bra resultat, potentialen är stor.
Ja vi kan slå av en del, tex RT.
Lumen vs RT i Hellbade 2.
Här får ett kort från AMD tre gånger högre prestanda med Lumen än det får med RT, Nvidia får två gånger högre.
Hur mycket mer får betala för ett kort, som har 2-3 gånger högre prestanda? (retorisk fråga).

Nu är jag inte jättebekväm med UE5 eller Lumen, men har för mig att Lumen kan köras i software eller hardware-mode. Ena är endast screenspace medan andra kan köra global space (om du bygger cards för det) och är då ray tracing "på riktigt". Att screenspace illumination är enklare att driva är väl inte direkt otippat tråkigt när ljuset försvinner så fort du tittar bort från det bara.

Fördelen med lumen är ju främst att det är väldigt enkelt att få igång i spelet, lite som UEs andra lösningar. Att det är en massa noise som resultat är inte heller lika synligt när UE slänger på sin äckliga TAA som smetar ut det per default.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har dom säkert varit men är ändå Epic som gjort ett aktivt val att göra den versionen av UE och sen efter det utvecklarna som aktivt valt att använda den.

Så att skylla detta på Nvidia är lite väl långsökt.

Att påstå att det inte alls har med Nvidia att göra är dock bara fel och ett jättekonstigt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att påstå att det inte alls har med Nvidia att göra är dock bara fel och ett jättekonstigt att säga.

Är det verkligen det? Sure nvidia har gjort optimeringen, men är fortfarande epic som gjort unreal engine och sen skaparen av spelet som valt att använda den nvidia optimerade versionen.

Är lite som att man går till en bilhandlare och köper en Volvo 460 och sen klagar på Renault för att den drar för mycket bensin.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hjälpsam

Raytracing kom September 2018 och det fungerar fortfarande som skit, det halverar din fps.
Sedan hittas det på en massa skit för att få tillbaka din fps, men faktum kvarstår den halveras.
Sju år har de haft på sig, för att få acceptabel fps krävs skitdyra grafikkort.

Likväl ser jag ett gäng utropa RT är framtiden, de liknar glada hundvalpar.
Nej, det är dött! Det har varit dött sedan dag ett.

Alternativ finns som fungerar, Lumen är ett sådant, hade det lagts ned en bråkdel så mycket utveckling på dessa som på RT, hade de varit hur mogna som helst.

Varför älskar så många människor att bli lurade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är det verkligen det?

Ja det är det.

Skrivet av norrby89:

Är lite som att man går till en bilhandlare och köper en Volvo 460 och sen klagar på Renault för att den drar för mycket bensin.

Nej, det är som att köpa en Volvo 460 och påtala att de har samma bottenplatta som en Renault xxx (eller vad du nu syftar på) och att påtala vilka personer som varit inblandade i att ta fram bilen.

Påståendet att Nvidia inte varit iblandande samtidigt som man säger att de har varit med och tagit fram den är befängt.

Vem man ska skylla på är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja det är det.

Nej, det är som att köpa en Volvo 460 och påtala att de har samma bottenplatta som en Renault xxx (eller vad du nu syftar på) och att påtala vilka personer som varit inblandade i att ta fram bilen.

Påståendet att Nvidia inte varit iblandande samtidigt som man säger att de har varit med och tagit fram den är befängt.

Vem man ska skylla på är en annan fråga.

Sa inte att dom inte är inblandade, sa bara att dom inte är att skylla på för detta för en gångs skull.

Edit: Och syftade mer på att motorn i 460 är en Renault motor, men bara för de kan man inte direkt klaga på Renault för det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Raytracing kom September 2018 och det fungerar fortfarande som skit, det halverar din fps.
Sedan hittas det på en massa skit för att få tillbaka din fps, men faktum kvarstår den halveras.
Sju år har de haft på sig, för att få acceptabel fps krävs skitdyra grafikkort.

Likväl ser jag ett gäng utropa RT är framtiden, de liknar glada hundvalpar.
Nej, det är dött! Det har varit dött sedan dag ett.

Alternativ finns som fungerar, Lumen är ett sådant, hade det lagts ned en bråkdel så mycket utveckling på dessa som på RT, hade de varit hur mogna som helst.

Varför älskar så många människor att bli lurade?

Ett annat alternativ som fungerar är att slå av datorn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maximo:

Ett annat alternativ som fungerar är att slå av datorn.

?
Enklare att slå av RT.
Mitt kort klarar inte ens RT, funkar fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

?
Enklare att slå av RT.
Mitt kort klarar inte ens RT, funkar fint.

Om du inte vill bli lurad så är det enklare att bara slå av datorn helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Raytracing kom September 2018 och det fungerar fortfarande som skit, det halverar din fps.
Sedan hittas det på en massa skit för att få tillbaka din fps, men faktum kvarstår den halveras.
Sju år har de haft på sig, för att få acceptabel fps krävs skitdyra grafikkort.

Likväl ser jag ett gäng utropa RT är framtiden, de liknar glada hundvalpar.
Nej, det är dött! Det har varit dött sedan dag ett.

Alternativ finns som fungerar, Lumen är ett sådant, hade det lagts ned en bråkdel så mycket utveckling på dessa som på RT, hade de varit hur mogna som helst.

Varför älskar så många människor att bli lurade?

Nej ray tracing kom på 80 talet

"was initially proposed by Apple in 1968 and further developed into a recursive algorithm by Whitted in 1980, "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej ray tracing kom på 80 talet

"was initially proposed by Apple in 1968 and further developed into a recursive algorithm by Whitted in 1980, "

Han syftade nog på att RT kom till Nvidia 2018.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_RTX

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej ray tracing kom på 80 talet

"was initially proposed by Apple in 1968 and further developed into a recursive algorithm by Whitted in 1980, "

Raytracing kom som en del av PC-grafik till spel 2018, borde jag kanske skrivit.
När jag skriver om halverad fps, borde det vara uppenbart att det är det jag syftar på.

Skrivet av Bael:

Han syftade nog på att RT kom till Nvidia 2018.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_RTX

Ja det gjorde jag.
Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fulspel för att gynna sig själva o sabotera för konkurrensen...

Här borde AMD o Intel gå samman med att hålla sig till en öppen standard.

Skrivet av ajp_anton:

Videon som länkas i nyheten säger annat: "It also runs like absolute crap with RT turned on on the B580".
Även Nvidia själva har problem, men bara om man stänger av DLSS. Så det är verkligen optimerat bara för DLSS, vilket jag antar kan förklara varför alla andra har problem, och Nvidia klarar sig undan för man kan aktivera DLSS.

Så Nvidia kör stenhårt på DLSS som vissa förutspådde. Bara fejkframes som de säger....

Skrivet av mc68000:

Skulle säga att det är en del av företagskulturen på större amerikanska företag. De har avdelningar som har som enda uppgift att skapa försäljningsmaterial som nedvärderar (smutskastar) konkurrenterna, och som anställd i Sverige satt man och häpnade när man läste talepunkterna.

Säkerligen förekommer detta även på den tekniska sidan där man genererar beräkningar som är till nackdel för konkurrenterna. Ni som var med förr minns väl hur Microsoft skevade på HTML-standarden så att det i princip blev konstigt att visa en sida på något annat än deras egen webbläsare. Man blev ju tvungen att skriva sin HTML-kod för antingen default-standarden eller Microsoft-standarden.

Ett jäkla svineri!
Microsoft som var så dominanta ville ha mer.....låsa ute konkurrensen på det ruttna viset....

Skrivet av Bernd_P1:

Inte första gången nvidia tar förluster så länge konkurensen tappa mer. Minns när spel packades fullt med onödigt tesselation under synliga ytor bara så AMD tappade mer fps än nvidia.

Ett Far Cry spel väl? Jag minns den artikeln.
Det var det sånt uppenbart fall av sabotage för AMD.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sa inte att dom inte är inblandade, sa bara att dom inte är att skylla på för detta för en gångs skull.

Skrivet av norrby89:

Så har ärligt talat inget med Nivida att göra.

Det var det jag argumenterade emot och du verkar ha backat från det uttalandet så då är vi överens.