Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Uppgradering av plasma från ~2010 årsmodell, Samsung S90 (insteg OLED) eller QN90 (LCD/QLED toppmodell)?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av plasma från ~2010 årsmodell, Samsung S90 (insteg OLED) eller QN90 (LCD/QLED toppmodell)?

Hej!

Familjen har en vinterstuga som hyrs ut till skidturister veckovis när vi själva inte är där. TVn där är en gammal toppmodell Samsung plasma från cirkus 2010, och den börjar få bildfel och fallerar långsamt, så nu är det dags för nytt. Det duger ju inte med halvtrasiga saker till gäster.

Har läst @Laxpudding fantastiska guide till TV-köp https://www.sweclockers.com/artikel/40168-tv-guiden-valj-ratt... och ungefär landat på Samsungs modeller i rubriken.

Om man jämför dessa mot varandra, vad hade ni valt? OLED är ju fint, men jag lutar åt LCDn ändå för att undvika eventuella problem med att hyresgäster "misshandlar" panelen med stillbilder osv. Det är dock i skrivande stund samma pris på 55" modellerna vilket är dem vi kikar på, samma storlek som sitter på väggen idag.

Samsung OLED: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13445395#statistics

Samsung QLED/LCD: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470133

rtings jämförelsesida: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-s90d-oled-vs-...

Vilken det än blir lär det ju vara en rejäl förbättring mot vad som är där idag. 99% av tiden används den för att titta på TV genom en AppleTV med streaming, SVT Play, TV4, filmstreaming och så vidare.

Det är inte ett jätteljust rum, men ej heller speciellt mörkt. Finns fönster till höger om (norr), samt mitt emot TVn men det är sällan direkt solljus in. Samt gardin och rullgardiner finns det med vid behov.

En brasklapp kan vara att det är en hyfsat stor hörnsoffa som står vid TVn, där man sitter antingen mitt emot eller på TVns högra sida nästan ända fram till väggen där TVn är monterad på. Betraktningsvinklar är därför ett argument för OLED jämfört med QLED:ns VA panel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NodCommander:

Om man jämför dessa mot varandra, vad hade ni valt? OLED är ju fint, men jag lutar åt LCDn ändå för att undvika eventuella problem med att hyresgäster "misshandlar" panelen med stillbilder osv.

Har du gäster som ska sitta 3000 timmar i sträck och enbart köra semesterbilder på full ljusstyrka? I sådana fall kommer dagens OLED-modeller förmodligen hantera detta utan större bekymmer. Men kanske en annan sak om du kör en OLED av 2016- eller 2017-modell. De brukar inte må bra av att dina gäster sitter där 3000 timmar och pumpar stillbilder.

I frågan om QN90 mini-LED-LCD eller S90 så kommer en OLED S90 vara någonstans 5–10 ggr ljusstarkare än en gammal plasma men också kunna verka på ungefär samma nivåer som plasman utan att riskera upplevas som för ljusstark. QN90 kommer kunna vara 10–20 ggr ljusstarkare men lär ha det svårare att sänka sig ned till plasmans bleka nivåer.

S85 är för övrigt Samsungs instegs-OLED. Även dessa är mycket ljusstarkare än en gammal plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du gäster som ska sitta 3000 timmar i sträck och enbart köra semesterbilder på full ljusstyrka? I sådana fall kommer dagens OLED-modeller förmodligen hantera detta utan större bekymmer. Men kanske en annan sak om du kör en OLED av 2016- eller 2017-modell. De brukar inte må bra av att dina gäster sitter där 3000 timmar och pumpar stillbilder.

I frågan om QN90 mini-LED-LCD eller S90 så kommer en OLED S90 vara någonstans 5–10 ggr ljusstarkare än en gammal plasma men också kunna verka på ungefär samma nivåer som plasman utan att riskera upplevas som för ljusstark. QN90 kommer kunna vara 10–20 ggr ljusstarkare men lär ha det svårare att sänka sig ned till plasmans bleka nivåer.

S85 är för övrigt Samsungs instegs-OLED. Även dessa är mycket ljusstarkare än en gammal plasma.

Lita på mig när jag säger att semesterhyrande gäster kan göra precis vad som helst. Precis. Vad. Som. Helst. Dom flesta sköter sig bra, men när det är något så sticker det ut rejält.

Men jag fattar, det är alltså ett löst problem nuförtiden. Spännande!

Ljusstyrkan är som sagt inget problem, det är snarare en ickefråga jämfört med den slitna, dunkla 3D plasman som var bästa modellen på sin tid.

Snackar snarare om kvalité på bild, vilken har finast panel. Påkostad QLED VA eller instegs-OLED?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NodCommander:

Snackar snarare om kvalité på bild, vilken har finast panel. Påkostad QLED VA eller instegs-OLED?

Den bättre produkten ger den finare kvaliteten.

En "QLED VA" kan vara allt från enkla OEM-modeller i klassen som är steget ovanför bottenskrapet till några av de allra bästa där ute. "QLED" säger inget om vilken kvalitet och teknisk kapacitet det är på TV, bara att det är "inte det sämsta".

OLED är mer förutsägbart vilken kvalitet och teknisk kapacitet det är. Instegs-OLED är medelmåttiga (med dagens mått) i fråga om ljusstyrka men är fortfarande något särskilt i fråga om kontrast och dynamik i rätt situationer. En ljusstark LCD med mini-LED har ofta, men inte alltid, större förutsättningar för varierande rum och ljusnivåer. Fast det beror också på produkten. Det finns gott om LCD-mini-LED-produkter som inte är så värst ljusstarka de heller utan är på ungefär samma nivåer som en instegs-OLED.

Angående de modeller du frågar om nog sak samma i det långa loppet. Alla kommer vara en distinkt förbättring mot den gamla plasman.