Amazons vd vill ha reklam i AI‑assistent

Permalänk
Melding Plague

Amazons vd vill ha reklam i AI‑assistent

Alexa Plus ska kunna rekommendera produkter till användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sen vaknade han upp med filten i örat.

Handlar inte på "Volvo".

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Jag kanske är en gammal gubbstrutt i jämförelse med andra här men jag använder varken Siri eller Alexa.

Permalänk
Skrivet av Fredster38:

Jag kanske är en gammal gubbstrutt i jämförelse med andra här men jag använder varken Siri eller Alexa.

nä inte jag häller, och folk bör börja minska sitt andvändande av dessa helt meningslösa prylar.
även lyssna in på Max willmans avsnitt av cybersäkerhet.

Permalänk
Medlem

Använder inte AI alls.

Permalänk
Medlem

Digital suveränitet blir en alltmer central fråga för såväl statliga aktörer som enskilda medborgare. Produktlivscykeln kontrolleras i praktiken av tillverkaren genom planerat åldrande och begränsad reparerbarhet. Konsumenten finansierar produkten vid inköp, men exponeras därefter kontinuerligt för kommersiella budskap genom inbyggda reklamnätverk och datainsamling.

Använder google för att fråga vad klockan är, tända och släcka ficklampan på telefonen.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Värdelöst haha

Permalänk
Medlem

Detta är väl en ganska självklar utveckling av dessa "AI-tjänster" mot konsument, ingen kan väl bli förvånad?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta är väl en ganska självklar utveckling av dessa "AI-tjänster" mot konsument, ingen kan väl bli förvånad?

Mer förvånad att folk använder skräpet överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Svårt att köra adblocker på Siri/Alexa... Munskydd?
Jag kör Protons Lumo och enbart selfhostad AI/LLM, inget annat. Testat med ett röststyrt LLM men kommer aldrig att släppa in Alexa-liknande i mitt hem.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning när de smarta sakerna man har hemma börjar rabbla upp reklam när de används.

Permalänk
Medlem

Japp, där gick det för långt. Red line.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredster38:

Förstår inte det heller, folk är villiga att betala för att ha dessa spionprylar i sitt hem? Röststyrning är ju värdelöst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Mer förvånad att folk använder skräpet överhuvudtaget

Det borde väl inte förvåna någon med tanke på folks i allmänhet slappa inställning till att använda mjukvara som baseras på insamling av användardata och riktad reklam överlag.
Bara det är är enkelt o smidigt o "gratis" att använda så anammar den stora massan det hela med öppna armar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Det borde väl inte förvåna någon med tanke på folks i allmänhet slappa inställning till att använda mjukvara som baseras på insamling av användardata och riktad reklam överlag.
Bara det är är enkelt o smidigt o "gratis" att använda så anammar den stora massan det hela med öppna armar.

Alexa-användare borde betalas 500-1000 sek i månaden av Amazon som ersättning för informationen. Barockt att Amazon tar betalt.

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta om familjens barn frågar något och svaret blir något plus en följdfråga om han/hon vill köpa mobil/dator/bil etc. Hur funkar våra konsumentköplagar då? Vad stoppar Alexa från att ge sms-lån, kreditet, abonnemang. Du har ju troligtvis redan gett Alexa alla dina uppgifter i förväg för att få allt och bli så smidigt som möjligt. Till du får räkningar på 100.000 tals kronor

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Gemene man är överlag inte insatt i någonting och har knappt förmågan att själv inhämta information redan nu.

Hur illa tror du inte det kommer bli när dom lämnar över allt tänkande till "AI"

Finns redan sågspån som frågar AI vad dom ska äta ikväll.

Permalänk
Medlem

Vi kommer närmare och närmare Black Mirrors verklighet, detta låter väldigt likt avsnittet Common People från senaste säsongen

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Entusiast

Använder A.I. bottar baserat på LLM-teknologi som en mer avancerad sökmotor. Oerhört hjälpsamt. Dock med "A.I. might get some facts wrong" i tanke. Men att helt lämna mitt hem och privatliv i händerma på, är något jag är restriktiv emot.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Gemene man är överlag inte insatt i någonting och har knappt förmågan att själv inhämta information redan nu.

Hur illa tror du inte det kommer bli när dom lämnar över allt tänkande till "AI"

" ska äta ikväll." är ändå rätt oskyldigt. Kul med lite "A.I. assisted food choices"
Men när ens mer viktiga beslut i livet går till A.I. -bottarna är det ett varningstecken. Och i synnerhet beslut som involverar andra medmänniskor.

Visa signatur

-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mörksuggan:

Hur funkar detta om familjens barn frågar något och svaret blir något plus en följdfråga om han/hon vill köpa mobil/dator/bil etc. Hur funkar våra konsumentköplagar då? Vad stoppar Alexa från att ge sms-lån, kreditet, abonnemang. Du har ju troligtvis redan gett Alexa alla dina uppgifter i förväg för att få allt och bli så smidigt som möjligt. Till du får räkningar på 100.000 tals kronor

Jag tror att det blir betydligt mer subtilt. T.ex när man ber om en "rangordningslista" på en serie produkter, så kommer vissa varumärken att prioriteras även om de är faktamässigt i gråzonen eller t.o.m. felaktigt.

Föreställ dig om man frågar om ASUS grafikkortoch det slinker in en "...have you considered these MSI based GPUs? ... <lists fantasy-boosted facts>"

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Japp, där gick det för långt. Red line.

Eller hur?

Ringde Telia när de "uppgraderat" mitt tv-abbonemang med tv4 reklam, istället för ett högre pris fick de sänka priset för att ha mig kvar.

Gör Google samma så blir det reklamering av deras högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Alexa-användare borde betalas 500-1000 sek i månaden av Amazon som ersättning för informationen. Barockt att Amazon tar betalt.

Beloppet vet jag inte om det är rimligt eller inte, men helt klart är resonemanget i grunden rimligt.

Det här fenomenet är helt klart ett skolboksexempel på begreppet "ett sluttande plan".
Det kommer gå otroligt fort utför när kanten har passerats helt och rörelsen fått upp fullt moment, det kommer även slå riktigt hårt när det hela når botten så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har redan svaret:

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Beloppet vet jag inte om det är rimligt eller inte, men helt klart är resonemanget i grunden rimligt.

Det här fenomenet är helt klart ett skolboksexempel på begreppet "ett sluttande plan".
Det kommer gå otroligt fort utför när kanten har passerats helt och rörelsen fått upp fullt moment, det kommer även slå riktigt hårt när det hela når botten så småningom.

Problemet är att gemene man inte bryr sig. Vi är så vana vid att det finns reklam i alla tjänster. I början kommer det säkert knytas en och annan näve av irritation i fickan, men efter två månader så är det inte längre något man tänker på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet är att gemene man inte bryr sig. Vi är så vana vid att det finns reklam i alla tjänster. I början kommer det säkert knytas en och annan näve av irritation i fickan, men efter två månader så är det inte längre något man tänker på.

Det betyder inte att man måste svälja och acceptera allt ? Hatar reklam!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Det betyder inte att man måste svälja och acceptera allt ? Hatar reklam!

Jag håller med, men frågan är hur många andra som håller med. Och förmodligen är SweClockers forum överrepresenterat med folk som bryr sig. Jag ser på min sambo och ungdomar i familjen. Sambon är med i varenda kundklubb som finns och får varje vecka hundratals reklamutskick i sin mailbox. Efter sex år med en reklamhatare så börjar det smitta av sig lite på henne, men det går långsamt. Och ungdomarna här hemma bryr sig inte. De bara accepterar. Det enda undantaget är min 26-åriga dotter som har vänt och är mer som jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ingen hårdvara som kräver externa tjänster där det ej går att välja leverantör kommer in i mitt hem.
Kräver de betalabonnemang så är de automatiskt diskvalificerade med undantag av min telefon.
All köpt hårdvara skall funka utan uppkoppling.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Vill de ha reklam i sin assistenter så får de ge bort dem i så fall. Kommer inte att köpa någon.

Skrivet av Fredster38:

Siri fungerar för att göra ett par saker som är direkt integrerade i iOS, typ som att sätta larm och timers. Just det är den faktiskt rätt bra till om man lagar mat och har skitiga händer. Har också gjort en genväg så att den slår på ficklampan om man jag säger en specifik fras, så att det går att hitta telefonen lite lättare. Annars är det bara att strunta i det.

Skrivet av giplet:

Detta håller jag faktiskt inte med om. Det är en sak att man får reklam via mail eller så, där man förväntar sig det och kan sortera bort dem, men reklam på nya ställen har jag märkt att många reagerar på. Pappa fick nya Outlook med nya datorn - den som har extra reklam i inboxen - och det gillar han inte alls. Det blir en ”skall de ha reklam HÄR OCKSÅ?!?” på sånt.

Dock har de inte börjat leta efter vägar runt reklamen än. När jag spolar förbi reklamen på TVn (Telia TV, det finns fortfarande sätt som funkar) blir de alltid imponerade.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ai är ganska bra för uträkningar och lite annat men om de börjar spruta ut reklam i tid och o tid är det bojkott.

Nissans jeep märke visar reklam på skärmarna så fort bilen står still. I usa än så länge få se om "det flyger" i eu?

Reklam har blivit extremt och invasivt överallt. Ford har tagit patent på att bilen lyssnar på att du gör och sedan visar, berättar om reklam kopplat till det. Men de ska vänta med det tills folk är mer "vana"{läs motagliga} för såna extremt invasiva reklam attacker.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16