Hej,
Jag skulle under dagen försöka att uppdatera Windows 10 till Windows 11. För att göra det var jag dock tvungen att uppdatera BIOS som jag inte gjort sedan jag köpte datorn... efter det sket sig allt.
När Bios var uppdaterat kunde jag inte längre komma åt Windows på grund av att något gått snett. Installerade istället windows 11 direkt.
Nu har jag lagt några timmar på att installera drivrutiner och annat och jag tycker att det går otroligt långsamt. Att starta datorn tar betydligt längre än vad det ska göra (uppskattningsvis 2 minuter). På omkring 5 timmar har jag enbart laddat ned och installerat 50% av ett 25 Gb spel från Steam. Återstående tid: Cirka 14 timmar. Normalt hade detta tagit 15 minuter kanske.
Laddade ned CrystalDiskmark för att undersöka läs och skrivhastigheten. Jag är ingen expert på programmet, men körde något mix-test.
Den högsta läshastigheten jag fick var 99 MB/s. Den högsta skrivhastigheten jag fick var 57 MB/s.
Nog för att datorn är några år gammal, men så långsamt bör det inte gå i Windows 11.
Jag har inget minne av att jag var tvungen att ladda ned något speciellt eller ändra några specifika inställningar när jag installerade m2-disken för 4-5 år sedan...
Vad gör jag för fel/vad är det jag missar?
Utrustning: AMD Ryzen 3700x.
Moderkort: MSI B450 Tomahawk Max
NVME.M2-Disk: Sn550 Nvme 1 Tb (WD)