ChatGPT-5 avtäcks ikväll - följ OpenAI:s livesändning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är utan tvekan LLMs som vi har haft störst nytta hittills. Det är det som alla använder sig av.

Att något använts mer kan väl inte sägas tillföra mer nytta till mänskligheten. Nytta är inte mängd användning, utan mängd tja... nytta man fått ur av det. Är Tiktok till mer nytta än cancerforskningen för att det nyttjas mer?

Återkoppla dock gärna i mer detalj på vilket sätt LLMs faktiskt bidrar till MER nytta (säger inte att det inte finns någon alls däri att finna) än de exempel jag tidigare skrivit, jag lär mig gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Man kan knappt få en hjärnprutt, jag menar tankevurpa, nu för tiden innan go to-förklaringen blir AI.

Det roliga är att det är tvärtom- ai har numera mycket mindre chans att göra fel. Jag läser ibland svt artiklar och där är det fullt med stavfel etc.

Permalänk
Medlem

Ber fler kolla AI 2027
en bra genomgång är:AI 2027
Kolla på intervjuerna i slutet. De är inte ense om tidsplanen, men att det händer är alla överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej! Jag är en riktig människa. Jag tycker om att andas luft och att gå med mitt ben.

<Uppladdad bildlänk>

Eller är du!
Jag hackade din dator och hittade originalbilden!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Att något använts mer kan väl inte sägas tillföra mer nytta till mänskligheten. Nytta är inte mängd användning, utan mängd tja... nytta man fått ur av det. Är Tiktok till mer nytta än cancerforskningen för att det nyttjas mer?

Återkoppla dock gärna i mer detalj på vilket sätt LLMs faktiskt bidrar till MER nytta (säger inte att det inte finns någon alls däri att finna) än de exempel jag tidigare skrivit, jag lär mig gärna

Jag skrev att LLMs är den mest användbara AIn. Vi kan flytta målstolpen men då får du gärna komma på ett kvantitativt mått på nytta, annars kommer vi bara prata bredvid varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag skrev att LLMs är den mest användbara AIn. Vi kan flytta målstolpen men då får du gärna komma på ett kvantitativt mått på nytta, annars kommer vi bara prata bredvid varandra.

Nej, du skrev att

Skrivet av pine-orange:

Det är det som alla använder sig av.

Dvs. FLEST använder sig av. Att något är populärt gör det inte automatiskt till nyttigt. Att nyttja != att få nytta, se ex. droger.
Inte någonstans i det du skrev (eller tidigare inlägg) har du lagt fram VAD nyttan är eller hur denna påstådda nytta alla som använder det får står sig emot de exempel jag lagt fram. Jag har också talat om nytta för mänskligheten i stort, och där har målstolpen alltid stått i den diskussion jag fört.

Och jag anser att mänskligheten får mer nytta av (ha gagn av, får fördel ur, där har du det måttet jag går efter och SAOL håller sig till) läkemedels-, biologi-, fysik- och material-forskning som kan leda (och har lett) till direkta förbättringar i de tidigare nämnda ämnena, än en chatbot som mest används för att generera skit, vilseledande information och dåligt mående.

Permalänk

Angående semantik diskussionen.
I praktiken så utvecklas ny teknik. Om tekniker ska slå igenom så bör den tilltala en stor massa, då kommer den stora massan ösa in pengar på detta och det utvecklas. Att vi har haft så otroligt snabbt utvecklingen av persondatorer, internet etc, beror inte främst på att några matematiker och annat hade detta behov.

Utan att helt vanligt folk hade behov av denna utrustning för att spela, se på filmer och annat som mest är trams. Man kan ha olika åsikter om detta. Men det är denna stora skara personer som har drivit utvecklingen framåt.

När det gäller LLM så är det något som alla med internetåtkomst kan använda, det finns otroligt många som kan nyttja den. Det kan då vara ett bra sätt att få in pengar på att utveckla AI.
Se det som med internet, att helt vanligt folk vill se på TV genom internet leder till bättre bredbandsutbyggnad för alla. Att tvärt om dra fiber långt ut i skogen för att det är bra för matematiker hade inte lett till samma utveckling.

Permalänk
Medlem

Grabbar! Det här med att det växer hår på handflatan... det är väl ganska normalt va?

Permalänk
Medlem

Börjar inte dom här diskussionerna blir rätt tröttsamma, på gränsen till löjliga.

Om man när version 4 av en programvara släpps för diskussioner om att den ska ta över hela världen, och kanske till och med döda oss alla, då kan man liksom inte när efterföljande versioner släpps diskutera att den har bättre kod- förståelse.

Det blir lite som att hävda att man har Full Self Driving och sen när nästa version släpps så är en ny funktion att den kan parkera själv....

Wait..my bad..

Permalänk
Medlem

De är riktigt bra på att göra grafer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej! Jag är en riktig människa. Jag tycker om att andas luft och att gå med mitt ben.

<Uppladdad bildlänk>

Klocka på höger handled istället för på vänster som det skall vara! Uppenbarligen blev det fel när du genererade bilden med AI. Det enda man kan säga nu är väl.. BUSTED! /s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hur får man tillgång till nya versionen? Är det släppt?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Nej, du skrev att Dvs. FLEST använder sig av. Att något är populärt gör det inte automatiskt till nyttigt. Att nyttja != att få nytta, se ex. droger.

Inte någonstans i det du skrev (eller tidigare inlägg) har du lagt fram VAD nyttan är eller hur denna påstådda nytta alla som använder det får står sig emot de exempel jag lagt fram. Jag har också talat om nytta för mänskligheten i stort, och där har målstolpen alltid stått i den diskussion jag fört.

Skrivet av pine-orange:

LLMs är den mest användbara AI som vi har så jag vet inte vad du jämför med?

Utifrån det som användare faktiskt lägger pengar på är det utan tvekan att LLMs är de mest användbara.

Citat:

Och jag anser att mänskligheten får mer nytta av (ha gagn av, får fördel ur, där har du det måttet jag går efter och SAOL håller sig till) läkemedels-, biologi-, fysik- och material-forskning som kan leda (och har lett) till direkta förbättringar i de tidigare nämnda ämnena, än en chatbot som mest används för att generera skit, vilseledande information och dåligt mående.

Det måste bli lite mer konkret för att vi ska kunna jämföra t.ex. LLMs mot säg Alphafold. Du behöver definiera nyttan i sammanhanget, så att vi faktiskt kan jämföra. Nu är det ett påstående som varken kan bevisas eller motbevisas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Någon ring Ulf Kristersson så att han vet att ny kompis är på väg som han kan bolla idéer med över hur riket ska styras.

Vänta du bara, om 1 år får du Maggan när hon vinner valet... hoppas du blir glad då...

Permalänk
Medlem

Jag har sagt åt den att minnas att jag vill bli dess husdjur när den tar över...den la till de i minnet men bara för att jag ska känna mig säker

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

LLM:er har absolut sina användningsområden och kan vara väldigt bra MEN man ska vara medveten om vad det är och hur de skall användas (effektivt).

Vad jag ser är att vanliga svensons som får ut mest av chatbottarna (LLM) är de som har dålig "Google-Fu".

AIn sammanställer info väldigt bra, speciellt om man förser den med egen data som man verifierat. Ex om man har ett excelark där man noterat resultat för sina 10 senaste grafikkort. Då är det jättesmidigt att få AIn att sammanställa detta.

Svagheten hos LLMerna är ju att de är superavancerade "sökmotorer" som sammanställer data och svarar med den data de matats med. Om majoriteten av datan säger att älgar är självlysande så kommer AIn förmodligen att svara just det om du ställer frågan.

Men bara man är medveten om vad man jobbar mot och dubbelkollar datan så är de toppen. Gör man inte det så kan man bli upplurad på läktaren ganska snabbt.

Sen är det ju absolut farligt att all data du matar in som användare förmodligen sparas.

Permalänk
Medlem

ChatGPT 5 var inte jättemycket smartare, den hallucinerade på första testet.
Det är en väldigt lång väg att gå innan vi når AGI med dessa myrsteg. 😅

Det enda positiva för mig personligen är väl att nu har de gett övriga en chans att komma ikapp.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av aMp:

Klocka på höger handled istället för på vänster som det skall vara! Uppenbarligen blev det fel när du genererade bilden med AI. Det enda man kan säga nu är väl.. BUSTED! /s

Vi vänsterhänta håller inte med!

Skrivet av Dem8n:

ChatGPT 5 var inte jättemycket smartare, den hallucinerade på första testet.
Det är en väldigt lång väg att gå innan vi når AGI med dessa myrsteg. 😅

Det enda positiva för mig personligen är väl att nu har de gett övriga en chans att komma ikapp.

Det såg mycket lovande ut till en början. Snabbare och mer komplicerade resonemang, men ja - det tog inte lång tid innan jag stötte på samma gamla typer av hallucinationer. Men, över lag, en bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vänta du bara, om 1 år får du Maggan när hon vinner valet... hoppas du blir glad då...

kanske, beror på vilken politik de för.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Vi vänsterhänta håller inte med!

Det såg mycket lovande ut till en början. Snabbare och mer komplicerade resonemang, men ja - det tog inte lång tid innan jag stötte på samma gamla typer av hallucinationer. Men, över lag, en bättre upplevelse.

Ja den har verkligen blivit snabbare, den kan fortfarande användas till mycket. 😊

Permalänk

Det finns lite mer klipp nu på YouTube och jag själv testade runt. Det går fint att bygga spel i canvas som man kan köra direkt.
Man funderar lite på tänk om man själv hade tillgång till dessa verktyg när man var liten, så mycket bättre man hade kunnat utvecklat sig. Än när man satt där och kodade och endast hade en programmeringsbok och inget internet.

Permalänk
Entusiast

Jag stötte på patrull direkt
Efter en liten stund böjade den och blanda in en massa andra chattar i min chatt och började raljera om helt irrelevanta saker som inte ens var i samma universrum som det jag hade i chattloggen.

Om jag inte visste bättre, hade jag trott att LLMen fått Alzheimers.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det här med dator internet AI är det verkligen någonting att ha?

Permalänk
Medlem

TikTok är väl till lika mycket "nytta" som LLM AI.
Att den återvändsgränden får så mycket rampljus är ju alla hundratusentals miljarder som investerats.
Vad är det som säger att vi ens använder rätt hårdvara för att utveckla AI? (Utom de som säljer denna hårdvara).
Det har byggts upp en marknad som egentligen inte har nån solid grund att stå på.
En bubbla som kommer spricka om inte nåt oväntat genombrott kommer snart.

Utan att vara nedlåtande så får jag en känsla av att ju dummare en människa är, desto smartare verkar denna människa tro att nuvarande AI är.

Jag är också fullt medveten om att jag kan ha helt fel.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har inte varit i kontakt med "välfärden" på sistone, eller hur?
Utan att bli för politisk kan jag säga att de som tror att nuvarande AI är intelligent inte verkar fatta vad som betalar vår "välfärd".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Att den återvändsgränden får så mycket rampljus är ju alla hundratusentals miljarder som investerats.
Vad är det som säger att vi ens använder rätt hårdvara för att utveckla AI? (Utom de som säljer denna hårdvara).
Det har byggts upp en marknad som egentligen inte har nån solid grund att stå på.

Utan att vara nedlåtande så får jag en känsla av att ju dummare en människa är, desto smartare verkar denna människa tro att nuvarande AI är.

Semantiska argument om AI.
Se det istället att med LLM kan man få den utföra uppgifter åt en, det är skit samma att LLM inte är självmedveten etc. En liknelse är en hammare, hammaren vet inte heller om dens existens, men det spelar ingen roll för man kan ändå använda hammaren för att slå i spikar.

Precis som man kan använda dagens LLM för saker som sammanställa information, slänga ihop mindre saker som spelbara spel. Jag har testat några canvas spel och de var direkt körbara, LLM ändrade ej allt precis som jag ville. Men jag kunde ändra spelen lite efter mitt tycke och 0 rader kod behövde jag ändra.

Just dagens LLM så byggs de som ordbajsare, men de fungerar. Generell artificiell intelligens (AGI) ligger nog otroligt långt tid framåt, men för att komma dit så är det bra att börja enklare.
En annan liknelse. Att göra verklighetstrogna datorspel på 1960talet var inte så lätt, sätt ribban betydligt lägre. Nu över 60år senare är vi fortfarande långt kvar till verklighetstrogna (filmrelatiska) spel, men för varje år närmar vi oss.

Angående krasch/bubbla så hade vi IT kraschen början av 2000talet. Många företag då precis som nu satsade otroligt mycket pengar på saker emot Internet, förtag gjorde i princip inga intäkter men folk öste på pengar. Konstigt det kraschade..
Samma sak finns det inom AI idag. Slutsatsen man kan dra om en krasch kommer är dock inte att det där internet eller AI inte är något folket vill ha, utan mer slutsatser att många nu som förr satsar på högriskbolag som då har stor chans att snabb tjäna eller förlora pengar.
Btw Apple iPhone var en högriskprojekt som säkerligen hade sänkt hela Apple om den misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Håller med. Finns också en möjlighet att rymdvarelserna kommer ta över och att det i själva verket faktiskt styrs av kineserna. Men helt bakom kulisserna vill säga. Jag är också fullt medveten om att jag kan ha helt fel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar mest hur stora skillnaderna är mellan huvud versionerna. Vad fick dem att bestämma att just denna versionen är 5.0 och inte 4.9 ?

Skrivet av Tenerezza:

<Uppladdad bildlänk>

De är riktigt bra på att göra grafer.

Va sjutton ska "inte tänka" mot "tänka" betyda?

Skrivet av Agamemnon_71:

Du har inte varit i kontakt med "välfärden" på sistone, eller hur?
Utan att bli för politisk kan jag säga att de som tror att nuvarande AI är intelligent inte verkar fatta vad som betalar vår "välfärd".

Skattepengar?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag undrar mest hur stora skillnaderna är mellan huvud versionerna. Vad fick dem att bestämma att just denna versionen är 5.0 och inte 4.9 ?

Va sjutton ska "inte tänka" mot "tänka" betyda?

Jag tolkar det bara som ett exempel på hur GPT5 kan ställa upp en graf, och att innehållet inte var relevant

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Semantiska argument om AI.
Se det istället att med LLM kan man få den utföra uppgifter åt en, det är skit samma att LLM inte är självmedveten etc. En liknelse är en hammare, hammaren vet inte heller om dens existens, men det spelar ingen roll för man kan ändå använda hammaren för att slå i spikar.

Precis som man kan använda dagens LLM för saker som sammanställa information, slänga ihop mindre saker som spelbara spel. Jag har testat några canvas spel och de var direkt körbara, LLM ändrade ej allt precis som jag ville. Men jag kunde ändra spelen lite efter mitt tycke och 0 rader kod behövde jag ändra.

Just dagens LLM så byggs de som ordbajsare, men de fungerar. Generell artificiell intelligens (AGI) ligger nog otroligt långt tid framåt, men för att komma dit så är det bra att börja enklare.
En annan liknelse. Att göra verklighetstrogna datorspel på 1960talet var inte så lätt, sätt ribban betydligt lägre. Nu över 60år senare är vi fortfarande långt kvar till verklighetstrogna (filmrelatiska) spel, men för varje år närmar vi oss.

Angående krasch/bubbla så hade vi IT kraschen början av 2000talet. Många företag då precis som nu satsade otroligt mycket pengar på saker emot Internet, förtag gjorde i princip inga intäkter men folk öste på pengar. Konstigt det kraschade..
Samma sak finns det inom AI idag. Slutsatsen man kan dra om en krasch kommer är dock inte att det där internet eller AI inte är något folket vill ha, utan mer slutsatser att många nu som förr satsar på högriskbolag som då har stor chans att snabb tjäna eller förlora pengar.
Btw Apple iPhone var en högriskprojekt som säkerligen hade sänkt hela Apple om den misslyckades.

En hammare säljs ju också som en hammare hos bygghandlaren, inte ett mirakelverktyg som kommer göra hela renoveringen åt dig.
Det som kallas AI i dag är inte mer än smart skrivna algoritmer. Visst har de en nytta som verktyg i vissa scenarier, men de borde kallas nåt annat.
I en framtida riktig AI eller AGI kommer LLM säkert vara en del, men det är inte vad som kommer vara stommen i den.

Visa signatur