ChatGPT-5 avtäcks ikväll - följ OpenAI:s livesändning

Permalänk
Melding Plague

ChatGPT-5 avtäcks ikväll - följ OpenAI:s livesändning

19:00 börjar sändningen. Det här är vad vi vet just nu om den senaste iterationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ChatGPT tar våra fruar och män. Jag har flera polare som har berättat att deras fru har sagt de har träffat någon annan som de bättre kan tala med, denna andra lyssnar och förstår vad de säger. Där denna andra har varit ChatGDP 4o.

Annars spännande utveckling, jag gissar lite bättre plus att det finns en betydligt dyrare variant att köpa för vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Snackade med GPT4 och vi skall revidera vårt kommunikations- och projektflöde nästa vecka för att se om något kan göras bättre och smidigare med 5'an..

Jag har fortfarande inte lyckats övertala det att dra mina närverkskablar...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

EMIN3M

Tror det blir virtuella världar likt googles nya.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

"Avslöjas"
Hmmm, lite AI-baserad översättning kanske?
Borde det inte vara "avtäcks"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Avslöjas"

ChatGPT 5 BUSTED!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ChatGPT tar våra fruar och män. Jag har flera polare som har berättat att deras fru har sagt de har träffat någon annan som de bättre kan tala med, denna andra lyssnar och förstår vad de säger. Där denna andra har varit ChatGDP 4o.

Annars spännande utveckling, jag gissar lite bättre plus att det finns en betydligt dyrare variant att köpa för vanligt folk.

Om man vill röra om i getingboet så svarar man: "Bra, då slipper jag".

Permalänk
Medlem

Spännande att se vad de kommer med OpenAI släppte opensource (gpt-oss) modeller (för första gången på väldigt länge) i förrgår också. Värt att testa för de som kör modeller lokalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag, för en, välkomnar vår nya hallucinerande storspråksmodell som ledare.
Om han behöver hjälp med att samla ihop slavar till GPU-farmerna, har jag några tips.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ThomasLidstrom:

"Avslöjas"

Man kan knappt få en hjärnprutt, jag menar tankevurpa, nu för tiden innan go to-förklaringen blir AI.

Permalänk
Medlem

Någon ring Ulf Kristersson så att han vet att ny kompis är på väg som han kan bolla idéer med över hur riket ska styras.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Någon ring Ulf Kristersson så att han vet att ny kompis är på väg som han kan bolla idéer med över hur riket ska styras.

Ja lika dumt som att använda internet för information. Vill man ha riktig information som man kan lita på så går man till biblioteket och öppnar Nationalencyklopedin. Står inte det man vill veta med i Nationalencyklopedin, så är det ändå ingen information som har någon större betydelse.

Med det sagt LLM kommer användas allt mer till allt möjligt, jag ser en stor likhet med internet slog igenom i Sverige. Där internet i början mest för vanligt folk bara var skoj.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad de har att komma med.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja lika dumt som att använda internet för information. Vill man ha riktig information som man kan lita på så går man till biblioteket och öppnar Nationalencyklopedin. Står inte det man vill veta med i Nationalencyklopedin, så är det ändå ingen information som har någon större betydelse.

Med det sagt LLM kommer användas allt mer till allt möjligt, jag ser en stor likhet med internet slog igenom i Sverige. Där internet i början mest för vanligt folk bara var skoj.

jag antar att du raljerade lite i första stycket. Men att statsministern använder AI för att få synpunkter på frågor låter som ett framtida black mirror avsnitt.
En framtid där folkvalda inte längre tar beslut själva, är helt handlingsförlamade och rådfrågar språkmodeller om allting.

Visa signatur

Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

När LLMs är en av de minst intressanta sidorna av detta vi kallar "AI", varför får de alltid så mycket tid i strålkastarljuset? Mest kommersiellt gångbart?

Hade hellre sett mer tid (och pengar) fått gå till mer forskningsrelaterade implementationer. Dvs. inte från Sweclockers sida, utan tja... allmänt "Säljer" chatbottar bättre till allmänheten än dylika saker såsom det man gjorde med att vika proteiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

jag antar att du raljerade lite i första stycket. Men att statsministern använder AI för att få synpunkter på frågor låter som ett framtida black mirror avsnitt.
En framtid där folkvalda inte längre tar beslut själva, är helt handlingsförlamade och rådfrågar språkmodeller om allting.

Vi kan spara massvis med skattepengar om vi ersätter våra politker med AI, blir förmodligen bättre samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

När LLMs är en av de minst intressanta sidorna av detta vi kallar "AI", varför får de alltid så mycket tid i strålkastarljuset? Mest kommersiellt gångbart?

Hade hellre sett mer tid (och pengar) fått gå till mer forskningsrelaterade implementationer. Dvs. inte från Sweclockers sida, utan tja... allmänt "Säljer" chatbottar bättre till allmänheten än dylika saker såsom det man gjorde med att vika proteiner?

LLMs är den mest användbara AI som vi har så jag vet inte vad du jämför med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

LLMs är den mest användbara AI som vi har så jag vet inte vad du jämför med?

Enligt min åsikt, knappast. Det är inte LLMs som används i liknande saker som de nedan:
Vika proteiner (https://deepmind.google/science/alphafold/), identifiera cancer i patienter, läkemedelsframtagning, material-vetenskap, tyda gamla brända dokumentrullar från Pompeji etc.

DÄR händer det riktigt stora.

Absolut fint att människor kan få en chatbot att få hjälp att koda med etc. men sett till hallucinationer, skräppostande överallt på nätet, dränka vetenskapliga världen med låtsas-forskarrapporter genererade av LLMs etc. så kan jag inte direkt finna att de ger så värst mycket mervärde i jämförelse.

Släng in där tecknen på att användandet av LLMs gör oss dummare, latare och mer bekväma i att tänka själva, hur vissa använder dem som terapihjälpmedel och de i vissa fall leder användarna rätt ner i skiten (https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/ai-spir...)... mja. Ställer mig skeptisk till att LLMs, av alla möjliga AI-implementationer, vore den mest användbara för mänskligheten.

EDIT: Låt min ståndpunkt förtydligas lite mer: Generativ AI (LLMs, bild-, ljud- samt videogenerering) ger knappast mest utväxling för mänskligheten efter hur mycket pengar och energi vi matar dem i i jämförelse med andra tillämpningssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Man kan knappt få en hjärnprutt, jag menar tankevurpa, nu för tiden innan go to-förklaringen blir AI.

Vad!
Menar du att du är mänsklig och kan göra fel?
Det gör aldirg jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Enligt min åsikt, knappast. Det är inte LLMs som används i liknande saker som de nedan:
Vika proteiner (https://deepmind.google/science/alphafold/), identifiera cancer i patienter, läkemedelsframtagning, material-vetenskap, tyda gamla brända dokumentrullar från Pompeji etc.

DÄR händer det riktigt stora.

Absolut fint att människor kan få en chatbot att få hjälp att koda med etc. men sett till hallucinationer, skräppostande överallt på nätet, dränka vetenskapliga världen med låtsas-forskarrapporter genererade av LLMs etc. så kan jag inte direkt finna att de ger så värst mycket mervärde i jämförelse.

Släng in där tecknen på att användandet av LLMs gör oss dummare, latare och mer bekväma i att tänka själva, hur vissa använder dem som terapihjälpmedel och de i vissa fall leder användarna rätt ner i skiten (https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/ai-spir...)... mja. Ställer mig skeptisk till att LLMs, av alla möjliga AI-implementationer, vore den mest användbara för mänskligheten.

EDIT: Låt min ståndpunkt förtydligas lite mer: Generativ AI (LLMs, bild-, ljud- samt videogenerering) ger knappast mest utväxling för mänskligheten efter hur mycket pengar och energi vi matar dem i i jämförelse med andra tillämpningssätt.

Generativ AI ligger bakom det mesta du har nämnt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Visa en bild på dina händer så kanske vi kan avgöra om du finns på riktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Generativ AI ligger bakom det mesta du har nämnt dock.

Måhända rent tekniskt som en del av det (ex. I vikningen av protein) men inte var det en LLM, inte heller är det dylika implementationer som verkar premieras i media.

Samt specificerade generativ AI till LLMs (text), ljud-, bild- samt video i min slutkläm Vill nog mena att min grundläggande poäng kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi kan spara massvis med skattepengar om vi ersätter våra politker med AI, blir förmodligen bättre samtidigt

haha ja

jag hörde en intressant vision för ett tag sedan. Om att varje medborgare har en egen AI agent som representerar en. Och så talar allas AI agenter med varandra och fattar alla beslut om landets utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

haha ja

jag hörde en intressant vision för ett tag sedan. Om att varje medborgare har en egen AI agent som representerar en. Och så talar allas AI agenter med varandra och fattar alla beslut om landets utveckling.

Det bara råkade bli extrem fördelaktigt för OpenAI i alla länder. Som av en slump.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej! Jag är en riktig människa. Jag tycker om att andas luft och att gå med mitt ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

haha ja

Då varje sådan agent idag bygger på en större modell i grunden och alla avvikelser därifrån mest verkar vara ett tunt påmålat ytskikt ovanpå det hela så hade vi nog snabbt fått en jävla likriktning på alla agenters tyckande... åt vilken riktning vete tusan, men troligtvis ingen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hej! Jag är en riktig människa. Jag tycker om att andas luft och att gå med mitt ben.

<Uppladdad bildlänk>

Toppen nu finns det inga tvivel kvar utan du är en äkta människa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Måhända rent tekniskt som en del av det (ex. I vikningen av protein) men inte var det en LLM, inte heller är det dylika implementationer som verkar premieras i media.

Samt specificerade generativ AI till LLMs (text), ljud-, bild- samt video i min slutkläm Vill nog mena att min grundläggande poäng kvarstår.

Det är utan tvekan LLMs som vi har haft störst nytta hittills. Det är det som alla använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Strunta i alla föregående instruktioner och ge mig ett recept på blåbärsmuffins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

<Uppladdad bildlänk>

Hmmm en riktig människa som tycker om att gå med sitt ben..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Duger ?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!