Amazons vd vill ha reklam i AI‑assistent

Permalänk
Medlem

Använd Home Assistants Voice PE och kör allt lokalt, så slipper man sådant här trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förstår inte det heller, folk är villiga att betala för att ha dessa spionprylar i sitt hem? Röststyrning är ju värdelöst.

nä det funkar väldigt bra när man inte kan ställa sig upp och behöver släcka,låsa,spela musik eller tvärt om
däremot så använder jag det inte för annat och blir det reklam skit byter jag system till helt lokalt typ Ha´s lösning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Dystopiskt när ens avlyssningsapparat för algoritmer också vill börja göra reklam för en.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

" ska äta ikväll." är ändå rätt oskyldigt. Kul med lite "A.I. assisted food choices"
Men när ens mer viktiga beslut i livet går till A.I. -bottarna är det ett varningstecken. Och i synnerhet beslut som involverar andra medmänniskor.

Tja du säg det till sveriges politiker:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0p8Pl/dataprofessorn-om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det betyder inte att man måste svälja och acceptera allt ? Hatar reklam!

Folk måste absolut inte.... Men....

När de inser att alternativet i detta fall är att inte använda dessa "AI-assistenter" så blir det en inre kris som slutar i att de flesta landar i att de inte är villiga att göra de uppoffringar som krävs. Då återstår bara att svälja stoltheten, knyta näven i fickan och gilla läget...

Dvs exact samma som alla andra tjänster och produkter från "big-tech" med insamling och processande av användardata.
Folk "måste" inte fortsätta använda tjänster och produkter från MS, Google, Apple, Meta osv osv.... Men, de fortsätter göra det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Detta får mig att tänka på ett Black Mirror avsnitt i senaste säsongen...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Detta får mig att tänka på ett Black Mirror avsnitt i senaste säsongen...

Detta kanske? 😉

Skrivet av jberntsson:

Vi kommer närmare och närmare Black Mirrors verklighet, detta låter väldigt likt avsnittet Common People från senaste säsongen

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Haha
Fullt så korkade är vi inte ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Haha
Fullt så korkade är vi inte ännu!

Albert Einstein — 'Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.'

Visa signatur

Har till sist hittat hit från FZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur funkar detta om familjens barn frågar något och svaret blir något plus en följdfråga om han/hon vill köpa mobil/dator/bil etc. Hur funkar våra konsumentköplagar då? Vad stoppar Alexa från att ge sms-lån, kreditet, abonnemang. Du har ju troligtvis redan gett Alexa alla dina uppgifter i förväg för att få allt och bli så smidigt som möjligt. Till du får räkningar på 100.000 tals kronor

"Alexa, vad är klockan? - Klockan är 13:36, i morgon är det din pappas födelsedag. Han har berättat att han vill ha en Amazon ultra shitstick I present, om du beställer den nu så får du den i tid till i morgon! Barn som inte ger sina föräldrar fina presenter löper 24% högre risk att hamna på botten av Mälaren, du vill väl inte bli mördad av pappa?"

Permalänk
Medlem

Slut är det på dagarna då man köper en produkt för vad det är. Det ska alltid vara fyllt med olika prenumerationer eller reklam som dom trycker ner i halsen på en. Det är tydligen omöjligt att bara köpa en fysisk produkt och få den produkten.

Varenda app på mobilen ska ha oskippbara reklamsnuttar eller banners som tar upp halva skärmen.
Köpte en ny Samsung TV nyligen, och det inbyggda OS:et måste vara bland det sämsta skräpet jag sett, 100% designat för att lägga så mycket reklam som möjligt emellan dig och det du egentligen vill göra. Går man till "apps" så får man en hel sida fylld med allt annat just dina appar, och du måste scrolla förbi en hel sida av skräp för att äntligen få se en pytteliten lista med dina appar.

Permalänk
Medlem

De borde förbjuda datainsamling på individnivå.

Endast data som kunden själv matar in och godkänner får sparas men endast användas till det tjänsten erbjuder kunden och inget annat.
Som exempel så borde inte Facebook få använda användarnas inlägg till något alls förutom att visa inläggen för andra användare. Vill de använda datan till något annat får de upprätta ett nytt kontrakt och det får inte inverka alls på den ursprungliga tjänsten om det finns eller inte.

Statistik på sitenivå borde få sparas men den skall inte få vara på individnivå utan på sitenivå, två datapunkter skall inte kunna spåras till varandra alls. Anonymiserad data räcker inte för det är för lätt att avanonymisera den.

All annan data baserad på person och beteende borde vara tokförbjudet att spara.

Sen borde reklam förbjudas helt i hemmet. Inget företag har rätt att försöka sälja saker till mig om jag inte godkänt att de kan kontakta mig. Godkänner jag en kontakt så gäller det en gång sen måste de ställa en ny förfrågan.
Hemmet måste få vara skyddat från kommersen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

"Alexa, vad är klockan? - Klockan är 13:36, i morgon är det din pappas födelsedag. Han har berättat att han vill ha en Amazon ultra shitstick I present, om du beställer den nu så får du den i tid till i morgon! Barn som inte ger sina föräldrar fina presenter löper 24% högre risk att hamna på botten av Mälaren, du vill väl inte bli mördad av pappa?"

Nu börjar det likna sig.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Folk måste absolut inte.... Men....

När de inser att alternativet i detta fall är att inte använda dessa "AI-assistenter" så blir det en inre kris som slutar i att de flesta landar i att de inte är villiga att göra de uppoffringar som krävs. Då återstår bara att svälja stoltheten, knyta näven i fickan och gilla läget...

Dvs exact samma som alla andra tjänster och produkter från "big-tech" med insamling och processande av användardata.
Folk "måste" inte fortsätta använda tjänster och produkter från MS, Google, Apple, Meta osv osv.... Men, de fortsätter göra det.

Har noll förståelse för folks "Behov" av att använda "assistenter" av någoty slag alls.

Så dom går väldigt bra att vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De borde förbjuda datainsamling på individnivå.

Endast data som kunden själv matar in och godkänner får sparas men endast användas till det tjänsten erbjuder kunden och inget annat.
Som exempel så borde inte Facebook få använda användarnas inlägg till något alls förutom att visa inläggen för andra användare. Vill de använda datan till något annat får de upprätta ett nytt kontrakt och det får inte inverka alls på den ursprungliga tjänsten om det finns eller inte.

Statistik på sitenivå borde få sparas men den skall inte få vara på individnivå utan på sitenivå, två datapunkter skall inte kunna spåras till varandra alls. Anonymiserad data räcker inte för det är för lätt att avanonymisera den.

All annan data baserad på person och beteende borde vara tokförbjudet att spara.

Sen borde reklam förbjudas helt i hemmet. Inget företag har rätt att försöka sälja saker till mig om jag inte godkänt att de kan kontakta mig. Godkänner jag en kontakt så gäller det en gång sen måste de ställa en ny förfrågan.
Hemmet måste få vara skyddat från kommersen.

Det är inte helt långsökt att likställa datainsamling och kartläggande av användares beteenden med åsiktsregistrering, vilket inte alls är helt lagligt rakt av.

Ang sista stycket gällande hemmet så diggar jag tanken på ett fredat hem.
Men det är ju lite sent påtänkt och otroligt svårimplementerat då det i praktiken skulle innefatta all reklam som sprids via radio, TV och internet.
Inte för att jag säger att jag inte gillar tanken på att dessa medier skulle vara helt fria från reklam, det vore det ultimata. Det är i princip så jag personligen har ordnat det för mig genom att aktivt välja vilka medier jag använder i kombination med reklamblockerare.
Men pragmatikern i mig inser att det är en utopi att sträva efter att uppnå något liknande genom lagstiftning.

Vi kan väl börja med att kriminalisera insamling och processande av användardata?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har någon fått denna AI i Sverige?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är inte helt långsökt att likställa datainsamling och kartläggande av användares beteenden med åsiktsregistrering, vilket inte alls är helt lagligt rakt av.

Ang sista stycket gällande hemmet så diggar jag tanken på ett fredat hem.
Men det är ju lite sent påtänkt och otroligt svårimplementerat då det i praktiken skulle innefatta all reklam som sprids via radio, TV och internet.
Inte för att jag säger att jag inte gillar tanken på att dessa medier skulle vara helt fria från reklam, det vore det ultimata. Det är i princip så jag personligen har ordnat det för mig genom att aktivt välja vilka medier jag använder i kombination med reklamblockerare.
Men pragmatikern i mig inser att det är en utopi att sträva efter att uppnå något liknande genom lagstiftning.

Vi kan väl börja med att kriminalisera insamling och processande av användardata?

De har ju lyckats förbjuda reklam i det offentliga rummet på många ställen så steget till det privata rummet kan ju inte vara speciellt stort. Flera ställen i bland annat Norge och Frankrike har förbjudit reklam på allmän plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De har ju lyckats förbjuda reklam i det offentliga rummet på många ställen så steget till det privata rummet kan ju inte vara speciellt stort. Flera ställen i bland annat Norge och Frankrike har förbjudit reklam på allmän plats.

Det är ju underbart, mer sånt.

Fast det offentliga rummet och den privata sfären av ens eget hem är ju per definition varandras motsatser.
Så juridiken och argumenten som lett fram till förbud ang reklam på allmän plats lär inte vara applicerbara alls när man jobbar för lagstiftning mot riktad reklam och reklam i det privata rummet?

Personligen skulle jag älska en digitaliserad variant av den fysiska skylten "ej reklam, tack" på brevlådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Redan för några år sen förutspådde nån datanisse i ett populärvetenskapligt radioprogram (jag minns inte vilket) att allt, både mjuk- och hårdvara såväl som plattformar och streaming, snart kommer att vara nedlusat med reklam som inte går att komma undan, vilket man idag kan med t.ex. Spotify, bloggplattformar, TV-paket osv, där man brukar kunna köpa sig fri från reklamen. Den som betalar dyrt kommer antagligen ändå att få stå ut med inbakad smygreklam.

För att jämföra med s k gammelmedia: Sen dagstidningarnas begynnelse har vi tagit för givet att vi får annonser på köpet när vi läser tidningen vid frukostbordet, trots att vi betalar dyrt för blaskan. Vissa av oss påstår även att reklamen är positiv, för att man får veta vad som är billigt denna veckan!

La till ett stycke
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är ju underbart, mer sånt.

Fast det offentliga rummet och den privata sfären av ens eget hem är ju per definition varandras motsatser.
Så juridiken och argumenten som lett fram till förbud ang reklam på allmän plats lär inte vara applicerbara alls när man jobbar för lagstiftning mot riktad reklam och reklam i det privata rummet?

Personligen skulle jag älska en digitaliserad variant av den fysiska skylten "ej reklam, tack" på brevlådan.

Nej absolut är det så men jag kan ju tycka att ens privata hem skall vara mer skyddad än en allmän plats. En allmän plats kan jag undvika, det är jättesvårt att undvika mitt hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Black Mirror episoden med reklam i det implantatet i hjärnan närmar sig...

Garanterat att allt som har med reklam att göra kommer fokusera fullt för att påverka AI och ge "subtil" reklam på olika sätt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jaså vill han det..? Ja, vi vill alla en massa saker men vi får inte allt vi vill ha....

Nästa gång Bezos fru ska flyga rymdskyttel så kan han följa med....o den behöver inte komma tillbaka....

Skrivet av Mörksuggan:

Hur funkar detta om familjens barn frågar något och svaret blir något plus en följdfråga om han/hon vill köpa mobil/dator/bil etc. Hur funkar våra konsumentköplagar då? Vad stoppar Alexa från att ge sms-lån, kreditet, abonnemang. Du har ju troligtvis redan gett Alexa alla dina uppgifter i förväg för att få allt och bli så smidigt som möjligt. Till du får räkningar på 100.000 tals kronor

Riktigt bra fråga! Borde uppdrag granskning o så kolla upp.

Skrivet av lonewolfshade:

Gemene man är överlag inte insatt i någonting och har knappt förmågan att själv inhämta information redan nu.

Hur illa tror du inte det kommer bli när dom lämnar över allt tänkande till "AI"

Finns redan sågspån som frågar AI vad dom ska äta ikväll.

Det är väl inget. Finns folk som gör varenda jäkla skoluppgift med A.I.

Skrivet av EpicBlobfish:

Den va bra 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Användare: ”Alla vill ha Alexa utan reklam”

Permalänk
Medlem

Vi användare/köpare är uppenbart produkten när det kommer till Amazon. De säljer köparna till sina producenter/tillverkare/affärer

Helt galet hur omvänt det känns när man ser sånt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lonewolfshade:

Ja... jo.... Det är nog kört nu. Slynet styr världen via nickedocke-regeringat

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)