Hur bäst spela upp lokala filer med 4K? Bygga eget eller köpa streamingbox?

Permalänk
Medlem

Hur bäst spela upp lokala filer med 4K? Bygga eget eller köpa streamingbox?

Min TV (Philips OLED809) fungerar bra för strömmat innehåll via t.ex. Plex och SVT Play, men nu vill jag spela upp lokala filer (från NAS eller hårddisk) med 4K-material till min TV också. Testade Kodi på TV:n och kom fram till att det var en ganska dålig lösning och söker därför efter alternativ.

Har kommit fram till att det lämpligaste verkar vara någon form av digital mediespelare eller streamingbox som även klarar lokala filer, t.ex. Nvidia Shield. Men ska man köpa en sån (eller en Zidoo?) eller lönar det sig att bygga eget?

Jag har min brors gamla AM4-baserade dator ståendes som skulle kunna bli någon slags HTPC relativt billigt. Den tar dock en del plats i sitt Define-chassi, men plats finns vid behov. Effekt och energiåtgång oroar mig desto mer med datorn då den inte har inbyggd grafik så det sitter ett RX580 i som kommer att driva bilden isf. Alternativt kan man kanske köpa en 5600G billigt?

En annan fundering som har uppstått är receivern (Pioneer VSX-922) som inte är så ny att den nödvändigtvis klarar bra 4K via HDMI, så därför vill jag undvika att skicka bilden via den. Tänker mig därför att jag kopplar in boxen/datorn direkt i TV:n och sedan så borde ljudet (5.1) kunna slussas vidare till receivern, för det är väl det eARC är till för?

TL;DR: Hur spela upp 4K lokalt till TV? Streamingbox eller bygga eget (AM4-system finns)?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Skaffa en box och släng in Jellyfin på ditt AM4-system.
Gratis och kräver ingen licens likt Plex för all funktionalitet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag kör Jellyfin server i min docker på NAS och sedan amb6+ eller Nvidia shield med kodi och "jellyfin for kodi" addon. Fungerar perfekt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag plex media server från min huvuddator -> nvidia shield -> soundbar -> TV
Fungerar kanon, direct play så ingen tung transcoding behövs, gratis så länge det är över lokalt nätverk.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Nvidia Shield med Kodi som primär uppspelningsapp och det funkar bra med 4K och HDR (dolby och hdr-10). Dock kan man troligen hitta någon modernare box idag då denna har rätt många år på nacken.

Men oavsett vilket kör med en box istället för att bygga eget, mycket enklare och mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skaffa en box och släng in Jellyfin på ditt AM4-system.
Gratis och kräver ingen licens likt Plex för all funktionalitet.

Plex som jag använder i dagsläget är en kompis som äger servern och låter mig titta på hans material, så jag är bara användare där och betalar inte något. Men om jag kör in Jellyfin på AM4-systemet, skulle det funka bra för att spela lokala filer också?

Skrivet av ZyntaX:

Beror på vad du har för krav. Men dator som mediaspelare är dött sen många år. Inte bra stöd för alla format. HDR, Dolby Vision osv.
Skaffa en mediaspelare. Apple tv eller Android motsvarighet. (finns bättre än Nvidia Shield idag). Svårt att komma undan billigare.

HDR bryr jag mig mindre om, men det är ju trevligt om det fungerar när både källmaterialet och TV:n har stöd för det. Däremot är ljud viktigt för mig då jag har ett 5.1-system kopplat till min receiver, så Dolby-ljud (AC-3) i dess olika former vill jag gärna fungerar. Har du någon mediaspelare att rekommendera av dem som är bättre än Nvidia Shield? Jag föredrar Android över Apple, men har faktiskt aldrig provat en Apple TV.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Plex som jag använder i dagsläget är en kompis som äger servern och låter mig titta på hans material, så jag är bara användare där och betalar inte något. Men om jag kör in Jellyfin på AM4-systemet, skulle det funka bra för att spela lokala filer också?

HDR bryr jag mig mindre om, men det är ju trevligt om det fungerar när både källmaterialet och TV:n har stöd för det. Däremot är ljud viktigt för mig då jag har ett 5.1-system kopplat till min receiver, så Dolby-ljud (AC-3) i dess olika former vill jag gärna fungerar. Har du någon mediaspelare att rekommendera av dem som är bättre än Nvidia Shield? Jag föredrar Android över Apple, men har faktiskt aldrig provat en Apple TV.

Jellyfin fungerar finfint, ännu bättre än Plex skulle jag säga.

Citat:

Beror på vad du har för krav. Men dator som mediaspelare är dött sen många år. Inte bra stöd för alla format. HDR, Dolby Vision osv.
Skaffa en mediaspelare. Apple tv eller Android motsvarighet. (finns bättre än Nvidia Shield idag). Svårt att komma undan billigare.

Jellyfin stödjer HDR, Dolby Vision och allt annat. Så det är inte alls dött.
Kollade senast igår på en film med HDR via Jellyfin.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jellyfin fungerar finfint, ännu bättre än Plex skulle jag säga.

Jellyfin stödjer HDR, Dolby Vision och allt annat. Så det är inte alls dött.
Kollade senast igår på en film med HDR via Jellyfin.

Pga detta jag raderade mitt inlägg. Inser att jag inte orkar med vad denna tråd kommer bli.
Jag sa ingenstans att Jellyfin inte stödjer HDR.
Tyvärr hann jag blir citerad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Pga detta jag raderade mitt inlägg. Inser att jag inte orkar med vad denna tråd kommer bli.
Jag sa ingenstans att Jellyfin inte stödjer HDR.
Tyvärr hann jag blir citerad.

Det behöver inte direkt bli en tråd med pajkastning.
Jellyfin, iaf för mig har haft perfekt stöd för HDR och annat, du sade att det var mindre bra.
Det är inte omöjligt att stödet var dåligt eller obefintligt tidigare, så du kan ha rätt i det du sade, men med nuvarande versioner såp fungerar det finfint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det behöver inte direkt bli en tråd med pajkastning.
Jellyfin, iaf för mig har haft perfekt stöd för HDR och annat, du sade att det var mindre bra.
Det är inte omöjligt att stödet var dåligt eller obefintligt tidigare, så du kan ha rätt i det du sade, men med nuvarande versioner såp fungerar det finfint.

Du förstod inte vad jag sa. Läs om och läs rätt.
Som jag redan har förtydligat till dig, ingenstans påstod jag att Jellyfin inte klarade format.
Jag pratar om begränsningar i datorers hårdvara (för uppspelning!) drivrutiner och OS:ets stöd för olika format.

Edit: TS brydde sig inte mycket om format så då är alla alternativ öppna. För de som vill ha fullt stöd för de flesta format för uppspelning så är mediaspelare bättre lösning än dator. Vad de kör för mjukvara Jellyfin, Plex, Kodi. Det är ju fritt att välja vad man gillar bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter som en mediespelare är bästa lösningen. Vilka rekommenderas utöver Apple TV och Nvidia Shield? Dvs mer regelrätta mediespelare än sådana inriktade även på att strömma externt innehåll som jag har uppfattat Apple TV och Nvidia Shield som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns lite matnyttiga tips bland annat: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=376035
Ugoos AM6B+ med coreelec (kodi) kommer nog rekommenderas här gissar jag. Men då är det Kodi som du redan valt bort och meckig att få till med rätt mjukvara osv. Jag hade endast valt den OM jag var intresserad att mecka och korrekt DV 7 var livsviktigt för mig.
Nvidia Shield är gammal men den funkar ju bra och kan köra alla mjukvaror. Den har även inbyggd Plex server vilket kan vara smidigt för vissa. Säkert kort.
Finns nyare billigare alternativ som funkar lika bra och bättre med Plex/Jellyfin. Jag har inte koll själv dock.
Apple TV funkar kanon med om man är lagd åt det hållet. InFuse för uppspelning är då att rekommendera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I min Shield kör jag Kodi som mediaspelare kopplat till min NAS eller lokala filer på ett USB minne direkt. funkar klockrent. sen gör det inte ont att man även har möjligheten till strömmande media i den också(Youtube etc.). Enda eventuella nackdelen är att man får starta Kodi manuellt varje gång man startar spelaren och det är ju lite jobbigt att välja den och trycka på starta, tar ibland ett par sekunder och det är ju lite länge.

Men som andra sagt gillar man inte Kodi så blir det in en speciellt bra upplevelse då alla andra mediaspelare jag provat i Shielden inte funkat så bra för mig.

Permalänk
Medlem

OBS: ARC/eARC kräver att även receivern har stöd för det (om jag förstått rätt) vilket din inte har.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

OBS: ARC/eARC kräver att även receivern har stöd för det (om jag förstått rätt) vilket din inte har.

Njae, nu tror jag du rör till det, ARC/eARC är ju bara till för om man ska köra ljudet åt "fel håll", TS har ju en extern surround reciever så han kommer ju koppla mediaspelaren direkt till den och hans 5.1 högtalare är sen kopplat till recievern, voila allt funkar.
Är bara om man behöver få ljud ur tex TVn appar ut ur TVn som ARC är relevant. Eller har jag missat vad TS menade med reciever och 5.1 system?

Permalänk
Medlem

Gällande din receiver så har du rätt många val.
Köra Plex du har inbyggt i din tv och optisk kabel till receivern.
Köra mediaspelare med HDMI till din tv och optiskt ljud ut från tvn till receivern.
Köpa en HDMI audio extractor HDMI extractor
Alternativt om du hittar en mediaspelare som redan har optisk utgång också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Njae, nu tror jag du rör till det, ARC/eARC är ju bara till för om man ska köra ljudet åt "fel håll", TS har ju en extern surround reciever så han kommer ju koppla mediaspelaren direkt till den och hans 5.1 högtalare är sen kopplat till recievern, voila allt funkar.
Är bara om man behöver få ljud ur tex TVn appar ut ur TVn som ARC är relevant. Eller har jag missat vad TS menade med reciever och 5.1 system?

Jag har en hemmabioreceiver som är kopplad till TV:n (HDMI-port med eARC). Receivern är också kopplad via HDMI till DVD, blu-ray och via optisk till CD-spelare. Eftersom receivern bara stödjer HDMI 1.4 vad jag kunnat läsa mig till så kommer kanske inte allt 4K-innehåll att se optimalt ut om jag drar den signalen via receivern och då tänkte jag att man kopplar mediespelaren till TV:n som sedan skickar ut innehållet (ljudet) till receivern och mitt 5.1-system på samma sätt som när TV:n själv spelar upp innehåll via t.ex. Plex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Jag har en hemmabioreceiver som är kopplad till TV:n (HDMI-port med eARC). Receivern är också kopplad via HDMI till DVD, blu-ray och via optisk till CD-spelare. Eftersom receivern bara stödjer HDMI 1.4 vad jag kunnat läsa mig till så kommer kanske inte allt 4K-innehåll att se optimalt ut om jag drar den signalen via receivern och då tänkte jag att man kopplar mediespelaren till TV:n som sedan skickar ut innehållet (ljudet) till receivern och mitt 5.1-system på samma sätt som när TV:n själv spelar upp innehåll via t.ex. Plex.

Ok, då är jag med. Men utan att veta vilka begränsningar din receiver sätter skulle jag nog ta det som ett framtida problem och prova att koppla genom receivern först. HDMI 1.4 stöder iaf 4k och HDR, men inte dynamisk hdr och har lägre total bandbredd osv.

Permalänk
Medlem

Har provat jellyfin osv men går alltid tillbaka till Plex, jag föredrar interfacet på det alla dagar.
Provat olika skin för jellyfin osv men långt ifrån Plex.

HTPC är så förlegat nu för tiden.
Bättre köpa en typ shield, apple tv eller liknande.

Jag kör plex server på min huvuddator då det ändå bara är jag som kollar.

Kollar på datorn, ipad pro och apple tv. Typ alltid fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Pioneer VSX-922 har arc.

Permalänk
Medlem

För mig hade det varit ett enkelt val att inte köra via receiverns HDMI växel om man har en OLED tv som har HDR och Dolby Vision.
Jag hade antingen kört tvns inbyggda Plex och ljud till receivern.
Eller en Apple TV / Shield och kört ut ljudet till receivern med toslink.
Har svårt att tro att VSX-922 har HDR och DV stöd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite val på andra mediaspelare än Apple och Shield.
https://www.hembiobutiken.se/loop54/sokning54.asp#config=Hemb...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Så för att sammafatta så att jag har förstått det hela rätt, något av följande alternativ:

1. Köra Plex-server på min dator och strömma till nVidia Shield eller dyl.

2. Köra Kodi på nVidia Shield.

3. Ugoos AM6B+ (var köpa?)

4. HTPC (omodernt och krångligt)

Jag har också kikat på Zidoo men det verkar som en dyrare lösning. Zappiti har jag inte hört talas om men de är rejält rabatterade. Är det något att ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Pioneer VSX-922 har arc.

Tack för rättning, dumt av mig att förutsätta att den inte har bara för att den var lite äldre

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Så för att sammafatta så att jag har förstått det hela rätt, något av följande alternativ:

1. Köra Plex-server på min dator och strömma till nVidia Shield eller dyl.

2. Köra Kodi på nVidia Shield.

3. Ugoos AM6B+ (var köpa?)

4. HTPC (omodernt och krångligt)

Jag har också kikat på Zidoo men det verkar som en dyrare lösning. Zappiti har jag inte hört talas om men de är rejält rabatterade. Är det något att ha?

Anledningen till att Zappiti är rabatterade är för att företaget inte riktigt längre finns. Så lite "gammalt" lager.
De var superbra och populära när de var igång av det jag läst och hört. Var även sugen ett tag på en men det kostade för mycket, så det blev det jag har skrivit nedan istället. Vet ej hur de är nu.

Skälv så kör jag alternativ 2. En Nvidia Shield pro med Kodi som läser från min NAS.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.