Datorn startar inte korrekt, vad mer kan jag felsöka?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte korrekt, vad mer kan jag felsöka?

God kväll
Kom hem från jobbet och min dator vill inte längre starta. Låter som datorn bootar men att skärmarna inte startar, kollar alla kablar utanför och innan för chassit. CPU debug lyser på moderkortet. Beslutar att börja testa ramminnena och finner att det är ett ram minne som gör att gpu fläkten inte startar. Tar jag bort det minnet så startar gpu fläkten och CPU debug byts till vga debug istället.
Testar att ta bort batteriet samt flashar om
bios. Ingen skillnad.. idéer? Testa ett annat gpu, psu?

Kan lägga till att datorn strulade likadant när jag köpte nytt moderkort och cpu.. men att det började funka efter jag flashade biosen.

Min dator består av:
Operativsystem: win 11
Skärm: 2st, inga märkvärdiga.. ena körs med display port och den andra med hdmi
Processor: ryzen 5600
Processorkylare: thermalright assassin
Moderkort: msi mpg b550 gaming plus
Minne: g.skill ripjaw 4x8 gab
Grafikkort: Radeon rx 5700xt
SSD/Hårddisk: Kingston NV3 SSD - 1TB - PCIe 4.0 - M.2 2280
Nätaggregat: Evga supernova 650 G2
Chassi:
Övriga komponenter:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi behöver veta vad det är för PSU och ålder på prylarna.
Har du annat grafikkort, pröva det. Har du annat nätagg prova det.

Permalänk
Medlem

PSUn är en Evga supernova 650 G2.

Moderkortet och CPU och hälften av minnerna är runt 3 månader gamla. Resten är 4-5 år gamla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jarmony:

PSUn är en Evga supernova 650 G2.

Moderkortet och CPU och hälften av minnerna är runt 3 månader gamla. Resten är 4-5 år gamla.

Modellen på nätagget är 10 år gammalt. Ditt är max 5 år?
Om den inte kommer förbi RAM kommer VGA troligen inte starta men verkar iaf stanna på CPU oavsett så det kan vara värt att först pröva annat nätagg och sen CPU.

Om du tar bort allt onödigt inkl. CPU-kylaren, blir processorn varm överhuvudtaget? För att utesluta trasig sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Modellen på nätagget är 10 år gammalt. Ditt är max 5 år?
Om den inte kommer förbi RAM kommer VGA troligen inte starta men verkar iaf stanna på CPU oavsett så det kan vara värt att först pröva annat nätagg och sen CPU.

Om du tar bort allt onödigt inkl. CPU-kylaren, blir processorn varm överhuvudtaget? För att utesluta trasig sådan.

Hej
Ja, det är nog garanterat äldre än 5 år, men det är inte 10 år heller.. minns inte exakt när jag köpte den..
Ska testa en annan psu ikväll och ett annat gfx.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har nu testat med en annan PSU, vilket inte resulterade något annat än vad som har beskrivits.
Tog bort CPU kylaren och CPUn och testat. Allt verkar fungera, CPUn blir varm utan kylare. Kylarfläktarna funkar igen efter att den ena inte ville riktigt igår.
Byte av grafikkort resulterade i att datorn startade. Dock bara med 3 av 4 minnen. Då ett av minnerna, testade var och ett och det resulterade i att med ett av dom så startade inte datorn.
Resultatet är väl att grafikkortet samt ett av minnesstickorna är kaput.
Min fundering är vad som kan orsaka att grafikkort samt bara ett av minnena är slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmony:

Uppdatering:
Jag har nu testat med en annan PSU, vilket inte resulterade något annat än vad som har beskrivits.
Tog bort CPU kylaren och CPUn och testat. Allt verkar fungera, CPUn blir varm utan kylare. Kylarfläktarna funkar igen efter att den ena inte ville riktigt igår.
Byte av grafikkort resulterade i att datorn startade. Dock bara med 3 av 4 minnen. Då ett av minnerna, testade var och ett och det resulterade i att med ett av dom så startade inte datorn.
Resultatet är väl att grafikkortet samt ett av minnesstickorna är kaput.
Min fundering är vad som kan orsaka att grafikkort samt bara ett av minnena är slut?

Vad händer om du bara kör en minnes sticka?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad händer om du bara kör en minnes sticka?

Det funkar. 3 av fyra funkar. oavsett en för sig eller två samtidigt eller tre.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Datorn strtar OK med en sticka? Isf kan kontrollern/ledningsbanor/port vara i dåligt skick
Kan till och med vara trasigt stift på processorn

Edit eller var 3 av fyra slots

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Datorn strtar OK med en sticka? Isf kan kontrollern/ledningsbanor/port vara i dåligt skick
Kan till och med vara trasigt stift på processorn

Ja, datorn startar bra med ett ram minne.. Den startar bra med två eller tre också.. Oavsett vilken bana jag sätter dom i. Förutom med det fjärde kortet.

Hur kollar man upp de? Kollade cpu och den såg iallafall hel och fin ut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jarmony:

Hur kollar man upp de?

Man tar processorn ur sockeln och ser om stift är böjt eller till och med borta, mer än så kan man inte göra själv.
Att teknik dör händer hela tiden, mitt 2060 dog för några år sen bara sådärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man tar processorn ur sockeln och ser om stift är böjt eller till och med borta, mer än så kan man inte göra själv.

Skrev det i ett tidigare uppdatering inlägg att jag kollat och testat. Använder ett gammalt gfx nu och bara två ram minnen.

Permalänk
Medlem

God kväll! Jag fortsätter.. ny gpu. Rx9060xt 16gb reaper.. toppen nice!!

Däremot så tänkte jag att jag skulle byta psu. Köper ett seasonic core 650w.

Kopplar in.. datorn stendöd. Med nya eller gamla kablarna.
Kopplar in gamla psu med nya kablarna.. stendöd
Testar med gamla kablarna. Startar.

Kör ett psu test.. med ett gem! Nya psu fläkten startar med nya mb kabeln.
Gamla psu fläkten startar inte med gamla eller nya mb kabeln.

Nån idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmony:

Nån idé?

När du byter nätagg så använd alltid de kablarna som följde med det nätaggregatet du kopplar in, olika revisioner kan ha strömmatningen ut från nätagget på olika pins som kan skada dina komponenter.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Nej, växla aldrig kablar mellan PSU:er.... om du inte med säkerhet vet att de är kompatibla
Ibland är de inte ens kompatibla mellan samma modeller med olika revisioner... EVGA..... *host*

Om du kopplade in det nya nätagget och behöll någon av de gamla kablarana så är det stor risk att något tagit skada.

Permalänk
Medlem

Okej, fick byta ut sata kablarna då startade datorn men den finner endast 2 av 4 hårddiskar.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga.
Den ände som ansluts till själva PSU:n är inte standardiserad och kan kopplas hur som helst vilket betyder att en kabel från ett annat PSU kan passa i uttaget på ett annat PSU men vara felkopplad.
Att inget gjorts åt detta trots att problemet existerat sedan modulära PSU:er introducerats är under all kritik.

Tyvärr är det allt för många som saboterar sin datorkomponenter på detta sätt.

Om du inte hade något viktigt på dessa 2 hårddiskar så är det nog bara skaffa nya och gå vidare.
Om du däremot hade något du anser viktigt så kan det vara en god idé att vända sig till något data-räddnings-företag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jarmony:

Okej, fick byta ut sata kablarna då startade datorn men den finner endast 2 av 4 hårddiskar.

Finns de i UEFI? Är det mekaniska diskar, snurrar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarmony:

Nån idé?

Det är inte alls säkert att EVGA PSU kablar är pin-kompatibla med Seasonic:s, har du inte bränt din utrustning har du haft otrolig tur...

Man ska ALDRIG återanvända sina kablar mellan olika PSU märken. Det kan till och med ibland vara problem inom samma märke och man ska alltid kolla med tillverkarens instruktioner först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det är inte alls säkert att EVGA PSU kablar är pin-kompatibla med Seasonic:s, har du inte bränt din utrustning har du haft otrolig tur...

Man ska ALDRIG återanvända sina kablar mellan olika PSU märken. Det kan till och med ibland vara problem inom samma märke och man ska alltid kolla med tillverkarens instruktioner först!

Hmm, jag tror dig! Är det något nytt påfund? Har mer eller mindre alltid återanvänt mig av gamla kablar men kan inte minnas att jag bränt några komponenter efter byte av nätagg. Visst kanske jag bara haft otrolig tur i alla dessa år.. Har sällan behövt byta nätagg heller förvisso.

Ska testa hårddiskarna i annan dator och se om de är körda.

Men det finnas alltid något nytt att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Finns de i UEFI? Är det mekaniska diskar, snurrar dem?

Ja dom är i uefi. Ja de är mekaniska diskar. Tvek på den sista frågan. Ska kolla dom i en annan dator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jarmony:

Ja dom är i uefi. Ja de är mekaniska diskar. Tvek på den sista frågan. Ska kolla dom i en annan dator.

Finns de i UEFI så är de ju inte döda, kolla diskhanteraren också i Windows.

Känn bara på dem, vibrerar dem så snurrar dem. Dubbelkolla datakabeln också:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Finns de i UEFI så är de ju inte döda, kolla diskhanteraren också i Windows.

Känn bara på dem, vibrerar dem så snurrar dem. Dubbelkolla datakabeln också:)

Nu har jag testat dom. De är stendöda. Shit happens.. hårddiskar går sönder.