Värt och behålla förstärkare eller köpa nytt ?

Permalänk
Medlem

Värt och behålla förstärkare eller köpa nytt ?

Behöver lite hjälp hur jag ska göra med ljudsystemet till övervåningen, på nedervåningen kör jag Sonos fullt ut. Frugan vill inte ha stora högtalare bredvid TVn i vardagsrummet. Därför blev det Sonos Arc och Sub.

Men till det roliga och varför tråden skapas, jag har byggt klart övervåningen på huset och där har jag mer eller mindre fria händer

Har idag en TV LG C1 65 tum på övervåningen som har en dator kopplad till sig och ljudsystemet till denna TV är idag Elac Starlet 5.1 kopplat till en äldre förstärkare Sony - DN1040.

Jag är sugen på att uppgradera ljudet till större golvhögtalare tittat på antingen att köpa begagnat som B&W 603 exempelvis, men har inte alls kontrollerat hur väl nuvarande förstärkare skulle fungera bra med nyare och bättre högtalare.

Har en budget på 30K som jag totalt kan lägga på högtalare eller högtalare + förstärkare.

Användnings området uppskattar jag kommer vara fördelat:

Stream Film/Serie - 30%
Sport - Hockey/Fotboll 20%
Spela via datorn -50%

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Rekordmedlem

Bra högtalare brukar gå ganska enkelt att hitta begagnat men hembioelektronik som stödjer nyare format är mer sällsynt på begmarknaden så där kanske man tvingas köpa nått nytt för att få en modern dekoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En Yamaha RX-A4A för halva budgeten och sedan halva budgeten på begagnade högtalare
Eller en Yamaha RX-V6A om man vill komma lite billigare undan för receivern, för den har egentligen det mesta/allt man behöver och klarar av att trycka på rätt bra, bara att man väljer lite mer lättdrivna högtalare kanske.

Klipsch kan jag rekommendera, för med deras RP-serie (många år sedan) uppdaterade de sitt ljud där diskanten inte är lika stark/skärande, vilket många som idag talar emot Klipsch fortfarande tror att de har

Själv kör jag:
RP-280F som frontar
RP-450C som center
Dynavoice Challenger M-65 EX v.4 som surround
2 gamla Sonab högtalare som höjd surround

Dock gått ganska länge i tankarna att sälja systemet då man inte kan utnyttja 25% i en lägenhet ens Så det används allt för sällan och får aldrig riktigt sträcka på benen... vilket är sabla synd. Men kan säga... nu har jag en äldre Yamaha receiver, men att lägga sig på soffan och dra på 7.1 stereo är helt magiskt... och för det behöver man inte speciellt hög volym

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal