Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

Hej!
När jag hade det koppat så så dog allt på nätverket,
Nu har jag tagit bort switchen och kopplat in attl i fiber boxen och då funkar allt förutom mesh, och det är bara den lan utgången som där mesh är kopplat som dör inget av det andra.
Skall ta en bild på boxen, tror att fiber boxen och mesh inte går ihop eller så har jag tryckt på något i inställningarna 😂

Som ovan nämnt så ska första enheten efter fiberomvandlaren/CPE vara en router, annars tar ip-adresserna (externa/WAN) som du får från din internetleverantör slut.

Routern tar upp en extern ip från leverantören på sin WAN-port och delar ut interna (LAN) ip-adresser till alla dina övriga enheter som kopplas via LAN portarna på routern.

Koppla om och koppla rätt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av lurvas:

Hej!
Nu har jag tagit bort switchen och kopplat in attl i fiber boxen och då funkar allt förutom mesh, och det är bara den lan utgången som där mesh är kopplat som dör inget av det andra.
Skall ta en bild på boxen, tror att fiber boxen och mesh inte går ihop eller så har jag tryckt på något i inställningarna 😂

efter att du bytt primära enheten ut mot nätet kan det ta mellan 15-60 min innan mac låset släpper så ett ip blir ledigt så du måste ge det lite tid också innan du utesluter om det funkade eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tycker det låter som att felet inte ligger hos dig, utan hos din nätverksleverantör kontakta dem och hör om det finns driftstörningar.

Är det någon speciell tid på dygnet det händer, eller kan det hända när som helst och vad har du för router?

Felaktigt med tanke på : [u]efter dryga 20 minuter så dog bara wi-fi [b]men hade internet på datorn[b]

men som är felkopplat härsom har kabel till fiberuttaget på väggen vilket nog är problemet.

Detta klargör att det inte ligger på leverantörens sida, "internet" fungerar som det ska göra det är bara att koppla kablarna rätt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Så är det kopplat nu och som man ser så lyser inte lan port nr 4 den är till mesh pucken,
Så det borde vara någon inställning på mesh då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

<Uppladdad bildlänk>
Så är det kopplat nu och som man ser så lyser inte lan port nr 4 den är till mesh pucken,
Så det borde vara någon inställning på mesh då?

Återigen, du ska bara ha en kabel från LAN1 på den enheten vidare till en router.

Övriga portar ska inte användas om du inte har TV via IP-TV.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Så du menar från box till mesh, från mesh tillbaka till switch och koppla allt i den?
Sorry är gammal och trög😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

Så du menar från box till mesh, från mesh tillbaka till switch och koppla allt i den?
Sorry är gammal och trög😬

Ja, i hes-3106-plus ska du bara koppla in en kabel från fiberkonverter till WAN och koppla en kabel från LAN1 till en router. Övriga LAN portar på den ska du inte koppla något till (undantag IP-TV som sagt).

Om din router är en av mesh-enheterna så måste du säkerställa att den enheten är inställd att köra i Router-läge (inte Accesspunkt, brygga eller annat läge).

Från den enhet som är inställd att köras som router kopplar du sen allt annat (switch, mesh accesspunkter, datorer m.m).

På så sätt så får alla enheterna på ditt lokala nätverk en intern ip-adresser (192.168.x.x), och du kan ha upptill 256 enheter lokalt på samma subnät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket har kopplat in så nu, nu återstår bara att vänta om det bryts😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

Hej!

Rita upp hur du kopplat. Tänk på att det finns fördröjningar, lease-tider osv. innan IP-adresser släpps från ISP när man kopplar om. Så att bara flytta runt sladdarna och tro att det hoppar igång hjälper inte här.

Du ska koppla allt efter din router helst, för att slippa problem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Rita upp hur du kopplat. Tänk på att det finns fördröjningar, lease-tider osv. innan IP-adresser släpps från ISP när man kopplar om. Så att bara flytta runt sladdarna och tro att det hoppar igång hjälper inte här.

Du ska koppla allt efter din router helst, för att slippa problem

Inte helst.

Permalänk
Medlem

Hej!
Det verkar funka, återstår att se under dagen 🙏

Permalänk
Medlem

Det funkar tyvärr inte, har brutit 4 ggr idag så det är en klar förbättring 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

Har du kollat så att ingen annan enhet i ditt nätverk är inställd som router? Dvs har NAT/DHCP aktiverat? Det blir konflikt om flera enheter försöker tilldela Ip-adresser samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så är mesh inställd på det är det ända jag har förutom en switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

Kan du visa / rita hur du kopplat och vad du kopplat?

Permalänk
Medlem

Tålamod som änglar i denna tråd 😂
Fint att ni tar er tiden

Permalänk
Skrivet av lurvas:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Så är mesh inställd på det är det ända jag har förutom en switch

ganska säker på att du har ingen routerenhet först i ledet iom att du får någon nod i din ISP´s nät som default Gateway (bör visa din routers interna IP 192.168.x.x)

som du har det kopplat nu så använder du någon nod i din ISP´s nät som gateway aka du är fortfarande begränsad till antalet IP nummer som din ISP tilldelar dig

du har nu som det ser ut inget som separerar ditt hemmanätverk från din internetuppkoppling så varje enhet som kopplas in eller ansluter till ditt lokala wifinät kommer försöka begära ett IP från din ISP om ett finns tillgänglig och finns inget ledigt så kommer enheten inte få någon giltig IP adress tilldelad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggso:

Tålamod som änglar i denna tråd 😂
Fint att ni tar er tiden

Ja jag är väldigt tacksam för hjälpen🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Kan du visa / rita hur du kopplat och vad du kopplat?

Så är det kopplat nu

Permalänk
Medlem

Vad är box 1 för mojöng? Bild?
Vad är mesh för en enhet.
Vad är det för switch?

Permalänk
Skrivet av lurvas:

<Uppladdad bildlänk>

Så är det kopplat nu

nu vet jag inte exakt vad "switch" och Box 1 är för något.

men gissar att när du skriver "switch" menar du fiberomvandlaren aka den vita lådan som sitter i ditt nätverksskåp? CTS hes-3106?

ser nämligen inte var ditt internet kommer in på din handritade bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Box är fiber omvandlaren och Switch är denna

Permalänk
Skrivet av lurvas:

Box är fiber omvandlaren och Switch är denna
<Uppladdad bildlänk>

Ok. Märkligt då att du inte får en lokal gateway.

Då meshroutern borde agera som en vanlig router och separera sidorna till en internetaida och en lokalt nätverk sida.

Inte så att du behöver logga in i routern som är kopplad på inkommande att den ska agera som routerenhet?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är omvandlaren kopplad till WAN på routern? Inställd som router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

<Uppladdad bildlänk>

Så är det kopplat nu

Då är det rätt kopplat

Permalänk
Medlem

Om du enbart har en router varför mesh? Gissar där felet gömmer sig, ställ den sin router mode

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du enbart har en router varför mesh? Gissar där felet gömmer sig, ställ den sin router mode

Den är inställd på wifi router 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurvas:

<Uppladdad bildlänk>

Den är inställd på wifi router 🤔

Och vad står det under dhcp? Och testa byt dns till Cloudflare eller Google 1.1.1.1 eller 8.8.8.8

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop