Permalänk
Medlem

G skill trident z5 AIDA64 överklocka!

Har kollat lite ns latency på mina minnen original utan att överklocka och ns är rätt hög!?

Minne: G.skill trident z5 neo gold 6000mhz cl28
Moderkort: AORUS master x870e

I AIDA64 ligger jag 78 ns känns som väldigt högt eller? Bör man inte ligga runt 62 ns?

Provade överklocka minnena och kom ned till 77 ns 😅 måste väl vara något generalfel någonstans i överklockningen?
Är inte jätte haj på just minnen! Någon som har koll och vad bör jag ligga på i ns utan och med överklock?

EDIT: EXPO1

Tack för support!

Permalänk

googlade lite snabt och hittade folk som hade allt från ~62-80ns kan säkerligen variera lite beroende på vilken minneskontroller man har (cpu).

Sen verkade det variera en del mellan vilken version av agesa man har troligen pga div optimering för kompabilitet och eller si och så med mätningen i aida64 så lite salt på resultat troligen kan behövas

Så summan blir nog ett kanske på frågan om det är värt huvudverken för den där 0.5-1 fps per hundra de på sin höjd påverkar när dessutom det lika gärna kan va mätfel.

Vill minnas att jag körde ett kort ar varv med mina ddr4 stickor och kunde skilja 10-20ns från en mätning till en annan.

Så troligen kan åven användning av ram i bakgrunden desutom skeva resultatet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

googlade lite snabt och hittade folk som hade allt från ~62-80ns kan säkerligen variera lite beroende på vilken minneskontroller man har (cpu).

Sen verkade det variera en del mellan vilken version av agesa man har troligen pga div optimering för kompabilitet och eller si och så med mätningen i aida64 så lite salt på resultat troligen kan behövas

Tack för svar, då har jag fått lite mer klarhet!
Man vill ju optimera allt om det finns möjlighet och free preformance att hämta. Men 1 fps på 100, då kan det kvitta. 😅

Permalänk
Medlem

Tweaka dina timings/sub, det kan göra en stor skillnad på 1% low fps i vissa spel.
Här kan du hitta tips på settings du kan använda
https://www.overclock.net/threads/amd-ddr5-oc-and-24-7-daily-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tweaka dina timings/sub, det kan göra en stor skillnad på 1% low fps i vissa spel.
Här kan du hitta tips på settings du kan använda
https://www.overclock.net/threads/amd-ddr5-oc-and-24-7-daily-...

Tackar och bockar för input! Ska titta på detta.