Att skippa apparna och dela mindre data!

Permalänk
Medlem

Att skippa apparna och dela mindre data!

Hej,

Jag funderar på att skippa appar för tjänster som har webbsidor, dels för att dela mindre data, men också för att vissa tjänster har börjat införa begränsningar, som Facebook och Instagram, som numera kör reklampauser (iallafall för vissa användare).

När jag testade att avinstallera Facebook tvingades jag sätta telefonen i flygplansläge för att kunna lägga en webblänk på hemskärmen. När man sedan öppnar m.facebook visas det en statisk knapp längst ner med texten ”Öppna app”, vilket tydligt visar att de vill att användarna ska använda appen istället.

Så jag tänkte att vi i den här tråden kunde hjälpas åt att hitta sätt att komma runt apparna.

Någon som kör instagram, facebook, reddit eller annat via web och som kan dela med sig av lite tips?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Bra där!
Högre tröskel för spårning i framför allt Safari (av mainstream-webbläsarna) har gjort att grisiga företag trycker sina användare mot appar där det fortfarande är lättare att komma undan med dåligt beteende eller där du kan tvinga användare att acceptera spårning för att appen ska fungera.

Ett exempel på vidrigt och kundfientligt beteende är Klarna, där det är stört omöjligt att logga in på deras webbsida från en mobil eller surfplatta, eftersom den insisterar på att öppna appen eller, om den inte är installerad, App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ett exempel på vidrigt och kundfientligt beteende är Klarna, där det är stört omöjligt att logga in på deras webbsida från en mobil eller surfplatta, eftersom den insisterar på att öppna appen eller, om den inte är installerad, App Store.

Scrolla ner på webbsidan och tryck på "logga in" i footern istället för den i övre högra hörnet. Sen klickar du på logga in igen så blir du slussad vidare till din "profil"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Scrolla ner på webbsidan och tryck på "logga in" i footern istället för den i övre högra hörnet. Sen klickar du på logga in igen så blir du slussad vidare till din "profil"

Dark patterns är fortfarande vidriga och kundfientliga även om det skulle finnas vägar runt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dark patterns är fortfarande vidriga och kundfientliga även om det skulle finnas vägar runt dem.

Håller med helt, men tänkte bara att det fanns ett sätt ifall du nu ville vägra appen

"Deep-links" som här är vidriga och jag hade hoppats på en lösning där man kan opta ut från dessa på något sätt.. men det lär ju inte hända.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Håller med helt, men tänkte bara att det fanns ett sätt ifall du nu ville vägra appen

"Deep-links" som här är vidriga och jag hade hoppats på en lösning där man kan opta ut från dessa på något sätt.. men det lär ju inte hända.

Jag har alltid lyckats hitta en väg runt (eller loggat in via datorn) men min lösning på detta problem sedan ett bra tag är att aldrig behöva logga in där. Man kan inte undvika att de används som betalsystem, men man behöver inte använda deras faktura-/pay later-lösning.