Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av svalle:

Funderar själv på att gå över till z2m från zha. Men har rätt många enheter och tänker att jag skaffar en "dongel" till som jag kör z2m med för att byta efter hand.
Men vilken är den bästa dongeln? Jag har idag en skyconnect.

Angående sticka så kör jag denna i huset och fungerar väldigt bra:
https://www.styrahem.se/p/778/zigbee-30-threadmatter-usb-stic...

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Fått hem SLZB-06 nu och den verkar betydligt mer lättanvänd än conbee II stickan iaf. Installerade senaste FW enkelt med ett musklick. FW för Zigbee coordinatorn verkar ligga på version 20221226 vilket ju låter lastgammalt men alla nyare builds är test builds står det? Någon rekommendation?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fått hem SLZB-06 nu och den verkar betydligt mer lättanvänd än conbee II stickan iaf. Installerade senaste FW enkelt med ett musklick. FW för Zigbee coordinatorn verkar ligga på version 20221226 vilket ju låter lastgammalt men alla nyare builds är test builds står det? Någon rekommendation?

If it works, don't fix it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kika på z2m de har info om rekommenderad firmware.
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/zstack.html
Länkas en version från mars där: https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/releases/download/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kika på z2m de har info om rekommenderad firmware.
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/zstack.html
Länkas en version från mars där: https://github.com/Koenkk/Z-Stack-firmware/releases/download/...

Tack

Fick igång allt nu tror jag, hade en mqtt container sedan innan som krävde authentication så tog ett tag innan jag fattade det och kunde använda inloggen i zigbee2mqtt containern. Men nu kan jag gå in i zigbee2mqtt frontenden och lägga till enheter t ex. I HA så får jag upp en ny entry för varje enhet verkar det som? Vet inte varför sensorerna fick svenska namn?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testar här om det är någon som har en aning om vad som kan spöka på min burk jag kör HAOS på. Burken är en HP Elitedesk 800 G2 och HAOS är installerat som enda operativ på den. Problemet är att HAOS inte startar om efter att det skett uppgraderingar utan jag måste manuellt trycka igång datorn på knappen igen. Powerknappen lyser, Har kollat Boot options i BIOS och det är rätt inställt där för att starta om efter strömbortfall etc eller är det något annat i BIOS som ska kontrolleras? Eller någon annan inställning? Körde tidigare på en RPI4 och det är den HA som jag kört igång från backup. OPå RPI var det aldrig ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Testar här om det är någon som har en aning om vad som kan spöka på min burk jag kör HAOS på. Burken är en HP Elitedesk 800 G2 och HAOS är installerat som enda operativ på den. Problemet är att HAOS inte startar om efter att det skett uppgraderingar utan jag måste manuellt trycka igång datorn på knappen igen. Powerknappen lyser, Har kollat Boot options i BIOS och det är rätt inställt där för att starta om efter strömbortfall etc eller är det något annat i BIOS som ska kontrolleras? Eller någon annan inställning? Körde tidigare på en RPI4 och det är den HA som jag kört igång från backup. OPå RPI var det aldrig ett problem.

Hur ser det ut om du startar med en skärm inkopplad? Något felmeddelande eller så?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Z-pUkM6XIuA

Livestream från launch av ZWA-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Japp redan beställt en

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Japp redan beställt en

😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

ZWA-2

Hoppas det kommer något liknande för Zigbee dock

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

<Uppladdad bildlänk>

😎

nu blev jag lite avis.
har den buggen eller kör den en beta kernel? (beror visserligen på hur många 700/800 enheter du kör som har fast matning mot den om du märker den)
kör den direkt mot ha eller kör du separat server? (jag är aningen skeptisk till att låta ha hantera protokoll så vill nog gärna kör den mot en egen server)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

ZWA-2

Hoppas det kommer något liknande för Zigbee dock

Thanks

Skrivet av aragon:

nu blev jag lite avis.
har den buggen eller kör den en beta kernel? (beror visserligen på hur många 700/800 enheter du kör som har fast matning mot den om du märker den)
kör den direkt mot ha eller kör du separat server? (jag är aningen skeptisk till att låta ha hantera protokoll så vill nog gärna kör den mot en egen server)

Jag vet inte svaret på någon av frågorna, hehe, förutom att jag kommer köra den i HA. Har inga z-waveenheter än, men det ska det snart bli ändring på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hur ser det ut om du startar med en skärm inkopplad? Något felmeddelande eller så?

Inget som den fastnar på när den startar upp så jag hinner läsa det. När jag väl tryckt på powerknappen rullar allt igång precis som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Thanks

Jag vet inte svaret på någon av frågorna, hehe, förutom att jag kommer köra den i HA. Har inga z-waveenheter än, men det ska det snart bli ändring på.

a ok
bra val, förutom buggen som är just nu, är det klart det stabilaste man kan köra av dom trådlösa protokollen.
var fick du tag i den så snabbt? (var du en av dom 300 dom skickade ut till?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Inget som den fastnar på när den startar upp så jag hinner läsa det. När jag väl tryckt på powerknappen rullar allt igång precis som det ska.

Jag menade snarare hur det det ut när du kör uppdateringen, om det sker någon omstart.

Tror jag var med om något liknande en gång. Då var supervisor plötsligt inte längre privilegierad, så den klarade inte att starta om OS. Vad jag minns löstes det ganska enkelt med att uppdatera eller reparera supervisor via prompten.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

bra val, förutom buggen som är just nu, är det klart det stabilaste man kan köra av dom trådlösa protokollen.

Har du använt LoRa något? Jag har ett par enheter och det känns också som ett väldigt stabilt protokoll.

Permalänk
Medlem

På m.nu så står det om den nya ZWA-2 att den inte fungerar fristående utan måste ha tex en Home Assistant Green. Men ZWA-2 kopplas in med USB-C och någon sådan finns inte på Green
Så adapter behövs antar jag, och det verkar inte vara något som följer med.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

På m.nu så står det om den nya ZWA-2 att den inte fungerar fristående utan måste ha tex en Home Assistant Green. Men ZWA-2 kopplas in med USB-C och någon sådan finns inte på Green
Så adapter behövs antar jag, och det verkar inte vara något som följer med.

Sladden är USB-C till USB-A, eller vad det heter. Den vanliga USB-kontakten.

Andra bilden hos m.nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Sladden är USB-C till USB-A, eller vad det heter. Den vanliga USB-kontakten.

Andra bilden hos m.nu:

https://cdn.inet.se/img/800x10000/cms/3c5cc253-e72e-4c5e-94eb-94767312a5a4.png

Det har du rätt i. Men konstigt sätt att uttrycka sig på i så fall, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag menade snarare hur det det ut när du kör uppdateringen, om det sker någon omstart.

Tror jag var med om något liknande en gång. Då var supervisor plötsligt inte längre privilegierad, så den klarade inte att starta om OS. Vad jag minns löstes det ganska enkelt med att uppdatera eller reparera supervisor via prompten.

Ja den kör uppdateringen och det kommer meddelande om att HA startar om men startar aldrig om. Nu har jag dock större problem med HA så det här har blivit ett väldigt litet problem i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Thanks

Synd att Z-Wave ska vara så förbannat dyrt bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du använt LoRa något? Jag har ett par enheter och det känns också som ett väldigt stabilt protokoll.

Nej det har jag inte gjort, endast läst om det,
som jag förstått det jobbar lora på samma mhz som z-wave i EU så det bör ju inte störas ut så lätt, en räckvidd som är väldigt bra samt inte några direkta begränsningar i antal enheter.
nackdelarna som jag förstått det är att det är hög latens och att det ofta tar flera försök för att få fram kommandot,
jag kan tänka mig att det fungerar utmärkt för saker som inte kräver väldigt snabb respons typ grindar på hotell,bevattning, schemalagd belysning osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Synd att Z-Wave ska vara så förbannat dyrt bara

jo fast du får ju oftare väldigt bra kvalitet som inte börjar brinna för man kör en dammsugare i uttaget.
kolla på zooz och shelly, dom brukar ha rabattdagar där man kan kombinera rabatter, (tror jag gav runt 100-150kr st sist)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jo fast du får ju oftare väldigt bra kvalitet som inte börjar brinna för man kör en dammsugare i uttaget.
kolla på zooz och shelly, dom brukar ha rabattdagar där man kan kombinera rabatter, (tror jag gav runt 100-150kr st sist)

Men så fort man ska ha en tempsensor så får man punga ut med 300:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nej det har jag inte gjort, endast läst om det,
som jag förstått det jobbar lora på samma mhz som z-wave i EU så det bör ju inte störas ut så lätt, en räckvidd som är väldigt bra samt inte några direkta begränsningar i antal enheter.
nackdelarna som jag förstått det är att det är hög latens och att det ofta tar flera försök för att få fram kommandot,
jag kan tänka mig att det fungerar utmärkt för saker som inte kräver väldigt snabb respons typ grindar på hotell,bevattning, schemalagd belysning osv

Jag har det till temperatur/luftfuktighet-sensorer i växthuset och i jordkällaren. Det är framförallt räckvidden samt att det är rätt så robust design på i varje fall de sensorerna som jag har (IP67, 5 års batteritid). Nackdelen är att Z-wave framstår som billigt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ändrar till engelska? Tycker jag gjort det överallt men ändå visas en del på svenska.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har det till temperatur/luftfuktighet-sensorer i växthuset och i jordkällaren. Det är framförallt räckvidden samt att det är rätt så robust design på i varje fall de sensorerna som jag har (IP67, 5 års batteritid). Nackdelen är att Z-wave framstår som billigt.

det kan jag tänka mig dom fungerar kanon för, jag inväntar dom nya z-wave sensorerna som är på g där man tex aldrig behöver byta batterier då dom drivs av ett papper som ger den mängd spänning dom behöver vid tex vattenläcka.
(ska komma rätt mycket kul saker)

sedan är det ju som vanligt beroende på kvalitet, bra kvalitet kostar pengar dvs
kostnaden beror på vad man köper för sensorer, du har z-wave som kostar 4k+ men det finns även dom som går att hitta för enstaka hundralappar. samma sak med lora, du har sensorer för flera tusen men samtidigt har du shelly som säljer lora tillägg för 200kr eller aliexpress finns en uppsjö med billiga lora sensorer.

https://www.aliexpress.com/item/1005004728413170.html?spm=a2g...

https://www.aliexpress.com/p/tesla-landing/index.html?scenari...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet hur man ändrar till engelska? Tycker jag gjort det överallt men ändå visas en del på svenska.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vad jag hittat så ta bort enheten och lägg till den igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag hittat så ta bort enheten och lägg till den igen

En omstart hjälpte. Inte helt intuitivt att det finns 3 språkinställningar

Nåväl, nu har jag konverterat till Z2M, var drygt men förhoppningsvis spar det framtida irritation.

Visa signatur

Citera för svar