bitlocker återställning? panik, hjälp

Permalänk

bitlocker återställning? panik, hjälp

skulle starta min win 11 gamingdator, en HP omen, så får jag en blå skärm där den frågar efter bitlocker återställningskod?

vad är detta, panik????

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

lyckades hitta den koden i mitt konto (microsoft), de funkade att komma in , puuuh !!!!

varför händer detta dock??

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

En anledning skulle kunna vara om uefi uppdaterats utan att bitlocker inaktiverats (pausats) innan.
En annan är byte av hårdvara.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

njaa, inte rört nåt än uppdaterat windows, samt uppdaterat bios, kan ju vara bioset...

glad jag fick igång den.

dock uppdaterat bios flera ggr innan utan att detta hänt, jaja, de är som de är..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar stänga av Bitlocker av denna anledning. Enda det hjälper mot är ju egentligen om någon stjäl din fysiska dator/disk.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Brukar stänga av Bitlocker av denna anledning. Enda det hjälper mot är ju egentligen om någon stjäl din fysiska dator/disk.

Brukar köra utan bilbälte, det enda det hjälper mot är ju egentligen om man krockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Brukar köra utan bilbälte, det enda det hjälper mot är ju egentligen om man krockar

Sant Fast ta på sig bältet tar typ 2 sekunder och orsakar inte onödig huvudvärk när jag bytt hårdvara eller fifflat med annat i BIOS.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Skrivet av dlq84:

får hoppas att du inte behöver slå in en kod om du vill ta på dig bilbältet.

personligen håller jag med om att kryptering är mer huvudvärk än nytta för generic svenne.

möjligen om man har känslig data på en viss disk krypterar man åtkost till den disken men inte hela datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

vänta lite, menar ni att bitlocker är installerad i min dator, jag har inte gjort något, det är en HP gaming dator, gör dom det per automatik i sina datorer?

Då måste man ha de hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

vänta lite, menar ni att bitlocker är installerad i min dator, jag har inte gjort något, det är en HP gaming dator, gör dom det per automatik i sina datorer?

Det är standard med Windows 11. Gör man egen Windows installation med Rufus kan man stänga av det där i förväg. Tror man kan stänga av det i efterhand också men inget jag gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Det är standard i pro versionerna av Windows (minst 10 och 11, tror också tidigare än så), inget som HP själva lagt till. Däremot är den aktiverad som standard i Windows 11 Pro. Du kan närsomhelst stänga av BitLocker i inställningarna i datorn om du inte vill använda det.

Skrivet av lambdan:

Det är standard med Windows 11. Gör man egen Windows installation med Rufus kan man stänga av det där i förväg. Tror man kan stänga av det i efterhand också men inget jag gjort.

Ja, då. Det finns i inställningarna och kan slås på eller av när man vill.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Microsoft vet bäst.

Om man har en laptop som man reser omkring med är skyddet bra. Har man en stationär gamingdator, nja, totalt onödigt och slöseri på CPU-cykler.

EDITERING: Microsoft som är så i miljötänket att de stänger av att visa sekunder på klockan samtidigt som de påtvingar Bitlocker och den CPU-overhead det innebär. Snillen.

tillägg
Permalänk

ok, men om man stänger av bitlocker, kommer datorn att fungera som den vore utan bitlocker då? ja menar, disken är ju redan krypterad och blir inte den lite slöare även om du stänger av bitlocker?

och vart stänger man av den i win 11

det är väl inget som kan bli värre om man stänger av den, så man måste ominstallera win 11 o sånt, orkar inte med strul mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, men om man stänger av bitlocker, kommer datorn att fungera som den vore utan bitlocker då? ja menar, disken är ju redan krypterad och blir inte den lite slöare även om du stänger av bitlocker?

och vart stänger man av den i win 11

det är väl inget som kan bli värre om man stänger av den, så man måste ominstallera win 11 o sånt, orkar inte med strul mer

Stänger du av bitlocker så kommer alla filer att avkrypteras och du kommer kunna använda datorn precis som vanligt. Detta kan ta en stund även på en NVME-ssd. Bitlocker "är bara" själva programvaran för hanteringen av krypteringen.

För att stänga av så söker du bara på "bitlocker" i startmenyn så ska du få fram "Manage Bitlocker". Där kan du även göra backup på din nuvarande nyckel ifall något skulle gå fel i framtiden.

Permalänk

ok, såg det, att den måste avkrypteras, förstod ju det, men måste win 11 installeras om sen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, såg det, att den måste avkrypteras, förstod ju det, men måste win 11 installeras om sen?

Nej. Du kan slå på och av den närsomhelst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Nä det ska gå bra att fortsätta använda som vanligt*. Du kan även slå på det sen igen om det skulle bli aktuellt.

*shit happens så se till att iaf ta en backup av nyckeln utifall att. Jag avkrypterade min laptop för att kunna uppdatera bios nyligen och har inte haft några bekymmer att använda datorn som vanligt efter det.

Permalänk

ok, nyckeln som jag använda för att öppna upp med denna gången har jag tagit en bild på i mobilen, den jag fick från mitt Microsoft konto, så de bör ju vara den man ska spara isf.

jo, ska prova avkryptera sen, lite orolig ändå de går snett.. men men.

Men vad är meningen med denna bitlocker egentligen, eller har jag missuppfattat de hela: varje gång jag startar min dator slår jag bara min 4 siffriga kod för att logga in, ja menar om datorn blir stulen så behöver de bara gå förbi pinkoden för att komma åt alla mina grejor, fattar inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett argument för att ha Bitlocker på som default är att när hårddisken slängs (eller säljs) nån gång så kan inte någon sopletare plugga in den och ha tillgång till filsystemet. Risken är väl liten men jag tycker ändå det är ganska rimligt. Telefoner är ju också krypterade automatiskt, inte många som klagar på det. Att ha ett par krypteringsnycklar i nån låda till diskar, 2FA restores etc är något folk borde vänja sig vid. Är inte mycket CPU som går till kryptering heller...

Permalänk

ok, jag trodde de skulle vara en säkerhet mot att ingen kan se vad jag har i mina diskar om de lyckas ta sig förbi den 4 siffriga pinkoden när man startar datorn... exempelvis så har jag veracrypt, där måste jag själv skapa ett lösenord efter kryptering, o jag har oftast 13-14 tecken långa lösen som måste anses väääldigt säkert, men detta var nåt helt annat, fullständigt värdelöst enligt mig på en stationär dator, ska plockas bort...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är standard i pro versionerna av Windows (minst 10 och 11, tror också tidigare än så), inget som HP själva lagt till. Däremot är den aktiverad som standard i Windows 11 Pro. Du kan närsomhelst stänga av BitLocker i inställningarna i datorn om du inte vill använda det.

Det verkar som att standarden snarare är att tex HP och andra tillverkare har det enablat vid nyköp, inte att varje nyinstallation av windows automatisk enablar bitlocker. Jag har aldrig råkat ut för att en helt ren installation av windows inneburit att bitlocker har krypterat systemdisken som standard på en dator som kom ny med bitlocker enablat av tillverkaren.

Jag stänger alltid av bitlocker på nya datorer och gör jag sedan en nyinstallation så enablas inte bitlocker alls. Jag har installerat flera datorer som varit helt nya, av olika märken, och det fungerar varje gång. Ingen av dom har då fått systemdisken krypterad med bitlocker. (Nyinstallation=Laddat ner Win från MS och skapat installationsmedia.)

Jag vet inte om det hänger ihop med att jag stängt av bitlocker innan nyinstallation, att den inställningen då "minns" av datorns BIOS/UEFI.

Jag har installerat ca 50 nya olika datorer dom sista två åren. Alla kom med bitlocker enablat, ingen hade bitlocker enablat efter nyinstallation av windows. Nyinstallationerna gjorde för att snabbt få bort allt junk tillverkarna skickar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Det verkar som att standarden snarare är att tex HP och andra tillverkare har det enablat vid nyköp, inte att varje nyinstallation av windows automatisk enablar bitlocker. Jag har aldrig råkat ut för att en helt ren installation av windows inneburit att bitlocker har krypterat systemdisken som standard på en dator som kom ny med bitlocker enablat av tillverkaren.

Installerade Win11 Pro (iso från MS) på en helt nybyggd dator häromveckan, bitlocker var aktiverat som default. Möjligt att Home inte gör det.

Permalänk
Medlem

Windows Home använder inte Bitlocker på samma sätt som i Windows Pro. Windows Home har en funktion som Microsoft kallar för Enhetskryptering, som i sig använder en delfunktion i Bitlocker.

Funktionen aktiveras automatisk om man använder ett konto som inte är ett lokalt konto.
För de som använder ett lokalt konto i Windows kommer Enhetskryptering/Bitlocker inte att aktiveras per automatik.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/enhetskryptering-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag stänger alltid av bitlocker på nya datorer och gör jag sedan en nyinstallation så enablas inte bitlocker alls. Jag har installerat flera datorer som varit helt nya, av olika märken, och det fungerar varje gång. Ingen av dom har då fått systemdisken krypterad med bitlocker. (Nyinstallation=Laddat ner Win från MS och skapat installationsmedia.)

Jag vet inte om det hänger ihop med att jag stängt av bitlocker innan nyinstallation, att den inställningen då "minns" av datorns BIOS/UEFI.

Jag har installerat ca 50 nya olika datorer dom sista två åren. Alla kom med bitlocker enablat, ingen hade bitlocker enablat efter nyinstallation av windows. Nyinstallationerna gjorde för att snabbt få bort allt junk tillverkarna skickar med.

Om jag inte använder Rufus och stänger av där disk kryptering så har den varit påslagen på mina bärbara datorer iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt, ännu en sak man måste sitta och oroa sig för när det gäller win 11. Så om jag uppdaterade BIOS för typ 2 och en halv månad sedan så kan detta när som helst hända mig då, att datorn låser sig. Stor suck.

Ja det är väl lika bra att fråga för det är väl bara en tidsfråga, när/pm detta händer, hur gör jag för att få tag i koden? In p Microsoft kontot, men vart hittar jag den där?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mangemani:

Helt fantastiskt, ännu en sak man måste sitta och oroa sig för när det gäller win 11. Så om jag uppdaterade BIOS för typ 2 och en halv månad sedan så kan detta när som helst hända mig då, att datorn låser sig. Stor suck.

Ja det är väl lika bra att fråga för det är väl bara en tidsfråga, när/pm detta händer, hur gör jag för att få tag i koden? In p Microsoft kontot, men vart hittar jag den där?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-bitlock...

MS-Konto > Enheter