Vet du vilka attackytor du har i ditt hemmanätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag har inte en enda port öppen. Allt som behöver nås utifrån går antingen via molntjänster eller VPN. Jag har massvis med IoT-prylar, men har givetvis dessa på eget VLAN, som inte kan nå mitt privata nät. Saker som klarar sig utan internet har inte tillgång till det heller. Jobbdatorn har ett eget VLAN också.

Bli säker-podden - IOT - När tillverkaren är utpressaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag har inte en enda port öppen. Allt som behöver nås utifrån går antingen via molntjänster eller VPN. Jag har massvis med IoT-prylar, men har givetvis dessa på eget VLAN, som inte kan nå mitt privata nät. Saker som klarar sig utan internet har inte tillgång till det heller. Jobbdatorn har ett eget VLAN också.

Att inte ha några portar öppna mot internet är förstås bra, men det betyder inte att du är utan attackytor.

Alla prylar som pratar med molntjänster, eller är anslutna via VPN, har i praktiken redan en “öppen port” – bara på leverantörens sida. Om molnet eller VPN-servern blir hackad, så tar angriparen samma väg in som din pryl redan använder.

Skillnaden är att det inte syns i din egen portskanning, och att du litar på att någon annans säkerhet är bättre än din egen. Det kan vara sant – eller inte.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!