AMD tar rejäl tugga av desktopmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, det är inte ett tecken på mognad att man byter lag och istället börjar hacka på laget man tidigare följde.

"Lag", jag tror du menar "hårdvarutillverkare". För att få lite perspektiv på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Förtjänad marknadsandel helt klart, dock hoppas jag att det vänder för Intel och att dom hittar magin igen. Sitter fortfarande på ett Intel system jag men om jag skulle uppgradera så skulle det utan tvekan bli AMD i dagsläget. Det är lite tråkigt att även Intels grafikkort verkar ha det jobbigt med många klagomål på omogna drivrutiner och problem med spelande på äldre titlar, vad man har läst iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

"Lag", jag tror du menar "hårdvarutillverkare". För att få lite perspektiv på saker och ting.

Det är samma beteende som tex hos en medgångssupporter i fotboll. Därav lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bra jobbat då x3d är fina cpuer .

Men utan intels RnD för x86 så vet jag inte om amd har muskler att driva utvecklingen. De snålåker just nu på intels forskning och integrering

AMD klarade av att ta fram 64-bitars implementeringen, åker Intel snålskjuts på den då?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är samma beteende som tex hos en medgångssupporter i fotboll. Därav lag.

Jag skiter i "lag" gynnar inte mig. Jag skiftar mellan amd nvidia intel beroende på vem som e bäst

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gtoxed:

Så nöjd med AMD am4 att jag nu ska sälja min 11900k rigg och införskaffa en 9070xt + 9700x. Vet fasiken inte vad jag ska göra med intel och deras E-cores, jag vill ha prestanda, inte android kärnor!

Tror du slant lite på tangentbordet, ska nog stå
"Vet fasiken inte vad jag ska göra med intel och deras E-cores, jag vill ha prestanda, från android kärnor!"

I alla fall om de läckor från kommande "Android-kärnor" (Qualcomm Snapdrgon Elite 8 gen 2 samt Mediatek Dimensity 9500) visar sig stämma. I så fall kommer 2025 bli året då mobil-CPUerna inte bara är mer energieffektiva jämfört med desktop, de är även snabbare i absoluta termer (sett till prestanda per kärna).

Om det visar sig stämma (vi vet säkert i slutet av september i år) blir det än mer smärtsamt uppenbart att AMDs välförtjänta ökning av marknadsandel mot Intel långt mer kommer av hur uselt Intel exekverar än hur bra AMD exekverar. Ändå supergoda nyheter för AMD för Windows kommer säkerställa att x86 fortsätter vara relevant många år till.

Sen har ju även AMD "E-kärnor" numera, de kallar dessa för C-cores och använder än så länge bara dessa i laptops och vissa Epyc CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

AMD klarade av att ta fram 64-bitars implementeringen, åker Intel snålskjuts på den då?

Vilket är också deras senaste bidrag.... Intel failade sin 64 bit innan så de var inte långt efter.
Skillnaden är att amd spenderar nästan ingenting på att driva x86 vidare.
Intels RnD är över 50% av hela amds omsättning. 17 miljarder vs 27 miljarder för amds omsättning, varav amd spenderar ca 4 miljarder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vilket är också deras senaste bidrag.... Intel failade sin 64 bit innan så de var inte långt efter.
Intels RnD är över 50% av hela amds omsättning. 17 miljarder vs 27 miljarder för amds omsättning, varav amd spenderar ca 4 miljarder

Det finns en korslicensiering mellan Intel & AMD om att använda varandras tekniker, sen kan du skriva hur många siffror du vill!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det finns en korslicensiering mellan Intel & AMD om att använda varandras tekniker, sen kan du skriva hur många siffror du vill!

Jag vet, men det är fortfarande intel som driver utvecklingen med alla avx instruktioner etc.

Intel kommer börja kapa på sin RnD och prestandan på sikt kommer bli lidande för amd.

Med tanke på att operativsystemet som amd har bäst prestanda i är Intels Linux distribution (RIP) så talar väl det sitt tydliga språk..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad. Gaming är stort/populärt och (främst) deras X3D processorer är bäst på marknaden för det just nu. Skulle bara vilja se dem satsa på grafikkorten på samma sätt också.

Permalänk
Medlem

Jag vet, men det är fortfarande intel som driver utvecklingen med alla avx instruktioner etc.

Intel kommer börja kapa på sin RnD och prestandan på sikt kommer bli lidande för amd.

Med tanke på att operativsystemet som amd har bäst prestanda i är Intels Linux distribution (RIP) så talar väl det sitt tydliga språk..

Absolut jag håller med dig, om konkurrenten presterar bättre med ens eget operativsystem så har man skitprodukter.

Det här med licensieringarna mellan Intel & AMD avhandlades här på forumet för sisådär 20 år sedan så det är en begravd relik & låt den vara begravd!

Visa signatur

Permalänk

Håller inte desktop på att dö ut inom alla områden förutom gaming?
Och jag hatar detta. Jag vill inte ha en laptop med en liten fläkt som låter förjävligt, inte heller den ska trottla osv. Men vad hjälper det vad man vill ha, när man ofta blir tilldelad dator som man ska jobba på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller inte desktop på att dö ut inom alla områden förutom gaming?
Och jag hatar detta. Jag vill inte ha en laptop med en liten fläkt som låter förjävligt, inte heller den ska trottla osv. Men vad hjälper det vad man vill ha, när man ofta blir tilldelad dator.

PC-gaming är en >40 miljarder USD marknad där desktop-PC är en kritiskt komponent. Så definitivt högst relevant.

Men det är allt mer så att utanför detta är den traditionella desktop:en allt mer irrelevant. Här får man ge AMD att de hittade helt rätt med X3D-modellerna.

Kvittar om det i praktiken ofta bara spelar roll i benchmarks där man kör 5090 i låg upplösning. Man "vinner" alla gaming-benchmarks och det ger extremt viktigt PR inom en av de få segment som fortfarande är relevanta för desktop PC.

Intel verkar tillslut ha fattat det. Nova Lake känns allt mer som Intels do-or-die release för relevans på desktop/gaming. Men det är fortfarande mer än ett år bort...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Absolut jag håller med dig, om konkurrenten presterar bättre med ens eget operativsystem så har man skitprodukter.

Det här med licensieringarna mellan Intel & AMD avhandlades här på forumet för sisådär 20 år sedan så det är en begravd relik & låt den vara begravd!

Intel fungerar också bäst i deras Linux version så ingen mening att vara lustig.
Intel driver innovation,amd åker snålskjuts på Intels utveckling av framtida "extensions" som avx. De finns idag men använda mindre än tänkt...

Apx och avx10, om de blir som tänkt kommer bli avgörande för x86s prestanda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel fungerar också bäst i deras Linux version så ingen mening att vara lustig.
Intel driver innovation,amd åker snålskjuts på Intels utveckling av framtida "extensions" som avx. De finns idag men använda mindre än tänkt...

Apx och avx10, om de blir som tänkt kommer bli avgörande för x86s prestanda

Om jag inte misstar mig så får AMD betala för licensieringen medans Intel slapp, jag kan ha fel det var så längesedan detta gjordes upp innan det gick till domstol.

AMD har rätt enligt licensieringen som man kanske betalar för att använda Intels teknik snålskjuts enligt vissa smarta enligt andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är verkligen en sanning med modifikation då både Intel och AMD har dragit sina strå till x86/x64 SIMD instruktions sett m.m.

Sen att Intel under lång tid blev bekväma när AMD gjorde snedsteget Buldozer, stagnerade på 4c/8t med nära på små kosmetiska förändringar under många år, fastän dom hade en så mycket större RnD.
Var gick egentligen RnD'n till under den tiden? Eller det var kanske bara brända pengar, när en underdog på randen till konkurs överraskade Goliat...

Att AMD har bäst prestanda i Intels Linux distribution säger egentligen att AMD har en lyckad implementation i kisel.

När det gäller kisel så är X3D och multi-chip/chiplet bra exempel på nutida innovation som AMD var först med kommersiellt i stor skala.

Däremot så stämmer det att AMD historiskt har legat efter Intel när det gäller utveckling av mjukvara för support av deras kisel, något som AMD nu har tagit initiativ till att förändra, något vi redan börjat att se. Som exempel FSR...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om jag inte misstar mig så får AMD betala för licensieringen medans Intel slapp, jag kan ha fel det var så längesedan detta gjordes upp innan det gick till domstol.

AMD har rätt enligt licensieringen som man kanske betalar för att använda Intels teknik snålskjuts enligt vissa smarta enligt andra!

Har för mig att Intel efter några turer fick betala AMD och att AMD och Intel efter det slutförde den slutgiltiga kors licenseringen.

Edit: Var visst 2009 det skedde där Intel fick betala, däremot så var det mer ett konkurrens mål. Samma år så skedde den slutgiltiga kors licenseringen.

PDF: https://www.bateswhite.com/media/publication/124_AMD%20case%2...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Framtiden får också här, utvisa det här framtida utfallet.
Vi ska inte underskatta de fortfarande anställda innovativa ingenjörerna hos Intel.
Tagga mig, som Opptimist.
Grafik-divisionen blomstrar och mer är på G.

Hoppas också att Intel har råd att fortsätta trycka på med sina GPUer - det går ju åt rätt håll, men frågan är hur länge de ör villiga att satsa pengar på det. För de säljer ju inte supermångs diskreta GPUer just nu - även om det är en hyfsat bra produkt redan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Plågsamt dåliga marknadskunskaper, som vanligt här.

Både AMD och Nvidia är fabless sedan länge, och om Intels tillverkning försvinner så finns det ingen utom TSMC som kommer klara att producera några volymer av den sortens avancerade kretsar som behövs för CPU/GPU. Det är alltså inte oron över prishöjningar hos AMD som är det primära här, utan att TSMC kommer driva upp prislappen i taket.

Det komiska är ju att precis detta redan har hänt på GPU-marknaden -- trots att Nvidia långt ifrån är ensamma i prestandasegmentet. Vi fick i princip en dubblering av priserna över natten hos Nvidia, särskilt om man räknar med att t.ex. hela den innevarande 50-serien är en prestandamässig Nothingburger.

Om Intel går omkull så kommer de säkert bailas ut på något kreativt sätt där det mesta av deras värde sväljs av den amerikanska staten, och efter det föra en tynande tillvaro tills den politiska viljan att driva det vidare sinar, varpå resterna säljs ut till hugande spekulanter. Det troliga är vi PC-köpare kommer få ta notan genom betydligt högre priser i framtiden.

Om man kollat på när Gamersnexus besöker AMD och förstår hur nära samma sorts katastrof vi var då, så blir det svårt att ta fanboy-vinkeln här om man har någon slags funktionella frontallober. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har för mig att Intel efter några turer fick betala AMD och att AMD och Intel efter det slutförde den slutgiltiga kors licenseringen.

Edit: Var visst 2009 det skedde där Intel fick betala, däremot så var det mer ett konkurrens mål. Samma år så skedde den slutgiltiga kors licenseringen.

PDF: https://www.bateswhite.com/media/publication/124_AMD%20case%2...

Det var det när Intel tvingade återförsäljare att inte sälja AMD system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och du menar att Intel använder den summan för att få fram nya bättre effektiva instruktioner samtidigt som de inte lyckas få sitt kisel att prestera bra med nuvarande.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att AMD tagit sig förbi Intel i prestanda i 7-8 år, ogilla Intel sen mitten på 00-talet då de bedrev sitt monopol vilket satte AMD i skiten när de väl var på gång. Så man fick uppleva hela Bulldozer-failen och dröjde först till 2017 (ca 10 år tog det för AMD att komma tillbaka) då AMD spotta ut så många CPU-cores att Intel börja gråta när det inte kunde hänga med i CPU-core racet. Det som är lite synd är väl att x86 är dött, ja AMD blir kanske kungen på klippan, men när de väl är kung så kommer klippan vara en sten brevid Mount Arm. Vilket är extra drygt då Nvidia är med på Arm-tåget och Nvidia är så långt före med grafik och pengar, så har svårt att se AMD ska kunna ta sig förbi eller hålla jämna steg. I princip känns det mer som att just nu är det geo-politiska krafter som kommer avgöra hur det går för AMD/Intel mer än deras egna kapacitet.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Och du menar att Intel använder den summan för att få fram nya bättre effektiva instruktioner samtidigt som de inte lyckas få sitt kisel att prestera bra med nuvarande.

Nej, gissar majoriteten är nod forskning. Men man ser aldrig amd på senare år (10+) lansera någon ny funktion för just x86.

Vad jag vet är senaste sse5 , från 2007

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Tycker det är kul att AMD tagit sig förbi Intel i prestanda i 7-8 år, ogilla Intel sen mitten på 00-talet då de bedrev sitt monopol vilket satte AMD i skiten när de väl var på gång.

Ni har hela internet vid fingerspetsarna och kan bokstavligen kolla upp ALLT, ändå väljer du och andra att skriva sånt här trams?

Absolut, Intels kreativa rabattprogram på 90-talet kan ifrågasättas ur många olika perspektiv, men ledde också till rättsprocesser samt att Intel & AMD i slutänden började samarbeta. Samtidigt sitter samma individer som refererar till dessa rabattprogram som "AMDs Ragnarök" och öser pengar över t.ex. Epic Games och deras exklusivitetsavtal som att det vore den naturligaste grejen av alla. 🫠

Under alla år här på Sweclockers tror jag inte jag läst en (1) av dessa seriella begråtare nämna någonting om AMDs företagsledning och de absolut horribla ekonomiska beslut man tog med bl.a. GlobalFoundries samt ATi. Affärer som gav så dålig avkastning att de hamnade i ett långvarigt ekonomiskt obestånd som bl.a. förde med sig att de fick försöka åstadkomma samma som Intel, fast med en bråkdel av R&D-budgeten. Undrar hur många ingenjörer som hamnade i utbrändhet och sjukskrivningar under den eran?

Egentligen är det såhär -- de som upprepar denna sägen är inte några AMD-fans, de är bara anti-Intel av olika anledningar.

Om någonting visar AMDs historia att när de väl fick en kompetent ledning under Dr. Lisa Su, som tog över rodret 2014, så vände man skutan på rekordkorta tre år! Detta samtidigt som man var i ett oändligt mycket värre läge 2014 än de var i mitten på 00-talet, inte minst ekonomiskt, men även prestandamässigt på både CPU- & GPU-sidan.

Skriv hellre "jag hatar Intel". Det är OK att hata Intel, finns en massa bra skäl till det också, men bryt gärna denna fördummande cirkel av substanslös forum-lore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hoppas också att Intel har råd att fortsätta trycka på med sina GPUer - det går ju åt rätt håll, men frågan är hur länge de ör villiga att satsa pengar på det. För de säljer ju inte supermångs diskreta GPUer just nu - även om det är en hyfsat bra produkt redan

En gigantisk satsning har redan startat med hem-tagning av produktion till USA.
När allt kommer igång.. vet vi inte ännu.
Pengar finns.

Permalänk
Kontot avslutas

Gott... gott gottigottgott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

nvidia kommer, som apple, att klistra igen sin ARM-satsning eller ge oss anslutningar som bara de har rätten att använda, gäller att hindra konkurrenter.

Kommer EU / amerikanska lagstiftare acceptera proprietära anslutningar? Se vad EU gjorde med Apples envishet kring lightningporten.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ni har hela internet vid fingerspetsarna och kan bokstavligen kolla upp ALLT, ändå väljer du och andra att skriva sånt här trams?

Absolut, Intels kreativa rabattprogram på 90-talet kan ifrågasättas ur många olika perspektiv, men ledde också till rättsprocesser samt att Intel & AMD i slutänden började samarbeta. Samtidigt sitter samma individer som refererar till dessa rabattprogram som "AMDs Ragnarök" och öser pengar över t.ex. Epic Games och deras exklusivitetsavtal som att det vore den naturligaste grejen av alla. 🫠

Under alla år här på Sweclockers tror jag inte jag läst en (1) av dessa seriella begråtare nämna någonting om AMDs företagsledning och de absolut horribla ekonomiska beslut man tog med bl.a. GlobalFoundries samt ATi. Affärer som gav så dålig avkastning att de hamnade i ett långvarigt ekonomiskt obestånd som bl.a. förde med sig att de fick försöka åstadkomma samma som Intel, fast med en bråkdel av R&D-budgeten. Undrar hur många ingenjörer som hamnade i utbrändhet och sjukskrivningar under den eran?

Egentligen är det såhär -- de som upprepar denna sägen är inte några AMD-fans, de är bara anti-Intel av olika anledningar.

Om någonting visar AMDs historia att när de väl fick en kompetent ledning under Dr. Lisa Su, som tog över rodret 2014, så vände man skutan på rekordkorta tre år! Detta samtidigt som man var i ett oändligt mycket värre läge 2014 än de var i mitten på 00-talet, inte minst ekonomiskt, men även prestandamässigt på både CPU- & GPU-sidan.

Skriv hellre "jag hatar Intel". Det är OK att hata Intel, finns en massa bra skäl till det också, men bryt gärna denna fördummande cirkel av substanslös forum-lore.

Ingen av rättsprocesserna gav AMD pengar motsvarande "värdet" (mäts inte bara i rena pengar) som Intel fick av att tränga ut AMD vid tidpunkten AMD hade något bra på marknaden (mestadels av pengarna går direkt till olika statskassor). Det var genidrag av Intel att knuffa ut sin enda konkurrent för någon 5% straff-avgift som delas ut 5-15 år efter brottet har begåtts. Men även om det var genialiskt så är det fortfarande förjävligt. Att AMD gör egna dåliga beslut måste jag väl inte skriva om det jag pratar om är Intels "olagliga" och "kriminella beslut". Jävla fjantig whataboutism. Jag har inte sagt att AMD är ett vackert eller bra bolag.

Om du inte förstår skillnaden på att företag själva gör dåliga ekonomiska beslut och att andra företag gör med olagliga metoder ekonomiskt dåliga beslut mot andra företag och vilket av dom två som räknas som värst får stå för dig.

Vad är din poäng förutom att göra halmgubbar? Känns som du har noll koll på anti-trust lagar i USA och vad "vinsten" är av att bedriva monopol.

Du får 2 alternativ, det är så valet att utnyttja sitt monopol funkade:
1. Att ta 1000kr och betala 5% i "skatt" + att din konkurrent får sälja för 200kr.
2. Att ta 600kr och betala 0kr i "skatt" + att din konkurrent får sälja för 600kr.

Påverkar ju inte alls vad man får för R&D budget osv. beroende på vad man säljer för, vad för risker man måste ta osv, vilken personal man kan knyta till sig... Nej, allt är ett vakum. Där inget påverkar något annat. Med det sagt så du slipper bygga mer halmgubbar så säger jag inte att AMD hade varit guld och gröna skogar om bara Intel varit snälla. Varför ska jag säga att jag "hatar" intel när jag redan i första meningen tidigare skrivit att jag "ogillar" intel. Jag har trots allt köpt intels processor tidigare, men nu är jag glad att jag "inte måste" köpa dom för att få prestanda i topp-segmentet. Finns mycket man "ogillar" som man ändå måste göra eller stå ut med.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

AMD tog fram 64 som sagt, dem tog cache stack, dem tog fram chiplet stack CPUs som Intel kallade... Vad var det i marketing? Jo juste. Limmat skräp, nu kör Intel chiplets med.

Det är då Intel som åkt bra mycket på AMDs R&D genom åren... Ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kvittar om det i praktiken ofta bara spelar roll i benchmarks där man kör 5090 i låg upplösning. Man "vinner" alla gaming-benchmarks och det ger extremt viktigt PR inom en av de få segment som fortfarande är relevanta för desktop PC.

Lite så... X3Ds framgång vittnar om hur överraskade CPU limited PC-spelare är.

Ärligt talat så tror jag det är hela Ryzen-portföljen som gett framgången. De presterar ju överlag bra och ofta utan att effekten skenar iväg något förskräckligt.