Photoprism, Immich eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

Photoprism, Immich eller något helt annat?

Har börjat ett jobb att sortera upp mina gamla bilder som jag haft utspridda på olika sd-kort och hårddiskar. Blev runt 1.5TB i ett första försök med Photoprism. Dock verkar det som den inte alltid lyckas känna i gen duplikat och fick problem med att vissa bilder ibland 'tilldelades' andra bilders förhandsgranskningar så det kunde se ut som man tittade på en bild, men öppnade man den fick man en annan.

Tänkte prova Immich, men känner att jag inte riktigt får till det som jag vill ha det. Vill kunna peka ut min källkatalog och sedan importeras(kopieras) bilder in i biblioteket. Kanske jag som behöver läsa på lite, men funderade på att istället göra ett nytt försök med Photoprism.
Eller finns det något annat alternativ? Vill kunna importera mina bilder till ett bibliotek där de med hjälp av EXIF-data sorteras upp på datum. Vill också att det ska vara bra på upptäcka duplikat.

Tänker mig att jag vill ha ett lokalt bibliotek och sedan när jag känner mig nöjd så kan jag ladda upp en backup av det biblioteket till lämplig molntjänst. Så vill kunna köra det lokalt.

Permalänk
Medlem

Har PhotoPrism fått stå och "tänka" ett tag? När jag gjorde detta i våras, fick den stå och granska alla bilderna en helg, sortera, leta duplikat, ansiktigenkänning mm sen är det mycket manuell uppreningsarbete efter det....mycket jobb behövs.....har inte hittat några bra hel automatiska lösningar