Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag körde Bazzite på Jayz2cents viss, via hans YouTube kanal och Reddit, på ett nytt SSD, ingen dualboot. Hade liknande spelresultat som honom, sämre prestation. Testade Cyberpunk 2077, Anno 1800, Doom Dark ages.
Ingenting för mig än.

Såg hans video, eller nja, jag spolade till hans benchmarks. Något är galet där. Så där stor skillnad ska det absolut inte vara.
Testa att slänga in CachyOS istället eller iaf följa nån bättre guide än Jayz2cents.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har dual boot Win11 och Arch på datorn, så startade upp doom dark ages, satte exakt samma inställningar och körde samma benchmark:

Windows 11:

Arch:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nej, det är i nuläget omöjligt. Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. Det är för min egen del den absolut största dealbreakern när det gäller att köra Linux för gaming.

Jag gör tvärt om, jag spelar inte spel som vill installera rootkits på min dator. Och då spelar jag framför allt på Windows, tills jag orkar installera Linux på min main.

Inte nått jävla datorspelsbolag eller något annat som skall ha sådan access på MIN hårdvara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag gör tvärt om, jag spelar inte spel som vill installera rootkits på min dator. Och då spelar jag framför allt på Windows, tills jag orkar installera Linux på min main.

Inte nått jävla datorspelsbolag eller något annat som skall ha sådan access på MIN hårdvara.

Jahapp. Synd att du missade BF6-betan, det var kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Gillar Bazzite som fan trots jag kör Nvidia(vilket är något mer buggigt). Har det som main OS i min dualboot idag. En sak jag stör mig på är att EA spel är typ omöjliga att spela i Linux vad jag märkt. Annat är att skärmen blir svart en sekund eller två när jag tabbar ur ett spel. Jag gissar på att det har med att jag kör med HDR på, vill helst inte stänga av det men kanske får lösa det den vägen.

Det här stämmer inte full ut i alla fall, spelade just igår igenom A Way Out med en kompis, inga problem efter att vi tog oss igenom en udda dialog vid första uppstarten som var pga nån slags koppling till EAs Launcher. När den var förbi så funkade allt väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av trwl:

Jag kör en dual boot med Mint OS, men spelprestandan är så dålig (varför dual boot behövs) vilket varit ett generellt problem för andra "gaming distros" jag testat också, är det någon makaber prestandaskillnad i bazzite eller vad är grejen?

Fotnot, jag spelar främst PoE, där ligger jag stabilt på 120fps i windows, medans alla linuxdistar jag testat kämpar för att hålla sig över 50 dps.

Märkligt för mig får jag mycket bättre och stabilare fps i PoE2 på Bazzite än på windows , samt ingen tråkigt stutter lagg som finns i windows. Jag har 175 fps stabilt som är max för min skärm utan problem med datorn i signatur.

Bazzite har nyare kernel och drivrutiner osv än Mint normal sett och stödjer då nyare hårdvara lättare / snabbare som gör det funkar bättre så jag förstått det som.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Bazzite rullar stadigt på min Steam Deck sen nyårsskiftet 2023/2024, fungerar klockrent med alla spel jag kör ifrån såväl Steam som Ubisoft, GOG och Epic.

Utökat med ett 256GB SD kort som agerar extra lagring för icke Steam-spel.

Bazzite fungerar i mitt tyckte bra mycket smidigare än Valves egna SteamOS då det känns mer optimerat och enklare att lägga till extra grejer.

Dock inte gjort hoppet till Bazzite på stationära datorn då vissa spel inte fungerar (BF är ett ”bra” exempel på det).
Med tanke på att det är touch så kör jag Gnome, tycker det funkar bra, skulle jag kört på stationär hade jag nog valt KDE dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

oftast är jag på samma eller bättre FPS dock med NixOS men det är typ samma sak...
Däremot kan de va lite knepigt att ta sig dit ibland men jag tror nog mint inte är det "nyaste" i paket väg osv.
Sen tror jag någon wayland enviroment är bättre än X så kanske prova KDE(plasma6)/Gnome eller dyligt.

Skrivet av Ostbullen:

Bör vara ungefär samma. Om du kör nvidia, har du installerat nvidias propreitära drivare? Behövs inte för amd eller intel men behövs för nvidia.

Kan vara värt att göra ett test med gamemoderun också ifall det är processorn som bottleneckar när du spelar på linux.

Skrivet av Twicefire:

Märkligt för mig får jag mycket bättre och stabilare fps i PoE2 på Bazzite än på windows , samt ingen tråkigt stutter lagg som finns i windows. Jag har 175 fps stabilt som är max för min skärm utan problem med datorn i signatur.

Bazzite har nyare kernel och drivrutiner osv än Mint normal sett och stödjer då nyare hårdvara lättare / snabbare som gör det funkar bättre så jag förstått det som.

Tack för svaren, jag låter som att jag får dra in Bazzite och ge det ett test,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hörde något om att nvidia kort funkar typ 20% sämre i Linux.

Ja/Nej/kanske!
Det är så mycket som spelar en roll här som jag var inne på i mitt förra inlägg.
Vilken distribution det är spelar roll och då främst beroende på vilken kernel/gpu drivrutin/mesa dom kör men även vilken DE som körs (KDE/Gnome/cinnamon/osv) och då även vilken version av just den DE´n spelar roll.
Även X11 heller wayland och vilken version av dessa spelar roll.

Sen kan vilken proton version man kör göra alltifrån inget till enormt mycket.

Rent generellt så är det IDAG oftas KDE plasma6 med wayland och så ny kernel/gpu drivrutin/Mesa/KDE/Wayland/proton versioner som möjligt som är snabbast.
Och även om två olika distributioner har exakt samma versioner av allt det övre så kan det skilja en del i FPS och då oftas att dom mer spel inriktade distributionerna har liet högre FPS.
Varför vet jag inte men gissar att det kan ha att göra med att en mängd andra prg/drivrutiner/osv kan vara nyare och även att mindre skit körs som när man stänger av autostart prg och en massa onödiga tjänster i windows.

Bas Distributioner som fedora/debian/osv samt många andra mindre spel inriktade distributioner som tex ubuntu/mint/osv kör oftas lite äldre kernels/gpu drivrutiner/DE/MESA/osv.
Går oftas att uppdatera saker som tex gpu drivrutiner men tex nyare mesa kräver ofta att nyare kernel och DE körs och allt går vilket givetvis att uppdatera.
MEN en hel del saker behöver uppdateras i rätt ordning med rätt versioner för det kan hända att en för ny version av nåt kan ställa till bekymmer och sen när man väl har uppdaterat allt o allt funkar bra.
Då kommer problemet hur håller man allt uppdaterat då distribution man kör inte kommer att ha en hel del saker i sina repositorys vilket gör att man kommer behöva uppdatera en hel del saker manuellt och då igen i rätt ordning.
Och det gäller ju då OM distribution INTE bestämmer sig för att nedgradera nåt om man kör distribution uppdatering för det kan ställa till med enorma problem.

Detta är två anledningar varför JAG rekommenderar att köra nån av dom mer spelinriktade distributionerna!!!
Som Cachyos/bazzite/nobara/pikaos/etc.

Men visst i vissa få fall så kan en del spel vara mycket slöare i linux än windows, men det kan även sägas åt andra hållet med dvs en del spel kan vara mycket slöare i windows än i linux och det gäller både AMD o Nvidia (vet ej med Intel).
För 1-2 år sedan så JA då var detta ett större problem med Nvidia men på dessa 1-2år så har Nvidia gjort ENORMA framsteg med deras linux drivrutiner medans AMD inte gjort speciellt mycket.

Sen är det skillnad mellan spel som har linux native versioner dvs spel som är "portade" till linux och ej behöver proton för att köras.
Då är det mer vanligt att linux ger MER FPS än windows.
Men kan även vara att "portningen" är mindre bra och windows ger mer FPS, det är då oftas bättre att köra windows versionen av spelet genom proton än att köra linux versionen direkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hmm.. Installerade precis PopOS, som jag kört i ett par år nu, på min nya dator. Hört att PopOS funkar bra för spel också men kanske har fel där.. Är Bazzite mycket bättre för spel än PopOS?
Har ett AMD kort i den burken.

Hur funkar Bazzite för allmänt datorbruk vs en distro som PopOS med default Gnome desktop - nån som vet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

PopOS låg ganska högt på min lista när jag började titta runt på vilka distributioner jag skulle testa men föll ganska snart ner i listan mer o mer ju mer jag läste om det.
Då jag läste att många hade stora problem med FPS medans andra hade kanske inte toppklass FPS men bara nån enstaka promille sämre än tex Cachyos.
Och oavsett vad dom gjorde så hade dom alltid dålig FPS och det gällde även en del som hade kört pop och kunde linux/pop väldigt bra.
Kommer ej ihåg om det var främst Nvidia som det var problem med heller både Nvidia/amd men tror inte det var nån större skillnad faktiskt.

Körde Bazzite ett par dagar och det är en väldigt liten skillnad mellan Bazzite och en ej spelinriktad dist.
Största skillnaden är väl i början beroende på vad man behöver installera/ställa in/pilla på innan man fått allt som man vill ha det.
Och då främst tack vare immutable biten men efter det så är det ju väldigt sällan till aldrig man behöver tänka på det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag kör Bazzite på burken som är kopplad till TVn. Har en Ryzen 5700x3d och en RX 6800 xt i den. Har en Steam Deck Oled som jag gillar skarpt och ville ha samma konsolliknande interface på tvn, som ett alternativ till en "riktig" konsoll. Blev typ en Steam Machine.

Upplever att det funkar klockrent och med lact och cooler Control så har jag i stort samma möjligheter tlll justering som i Adrenaline.

Faktum är att jag spelat mer på den burken än min main med bättre komponenter, just bara för att upplevelsen med spel som är bäst med handkontroll spelas bäst på en tv imho. Skulle nog inte kört det som min daily driver dock utan då kört Cachy OS eller Nobara istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bas Distributioner som fedora/debian/osv samt många andra mindre spel inriktade distributioner som tex ubuntu/mint/osv kör oftas lite äldre kernels/gpu drivrutiner/DE/MESA/osv.
Går oftas att uppdatera saker som tex gpu drivrutiner men tex nyare mesa kräver ofta att nyare kernel och DE körs och allt går vilket givetvis att uppdatera.
MEN en hel del saker behöver uppdateras i rätt ordning med rätt versioner för det kan hända att en för ny version av nåt kan ställa till bekymmer och sen när man väl har uppdaterat allt o allt funkar bra.
Då kommer problemet hur håller man allt uppdaterat då distribution man kör inte kommer att ha en hel del saker i sina repositorys vilket gör att man kommer behöva uppdatera en hel del saker manuellt och då igen i rätt ordning.
Och det gäller ju då OM distribution INTE bestämmer sig för att nedgradera nåt om man kör distribution uppdatering för det kan ställa till med enorma problem.

Detta är två anledningar varför JAG rekommenderar att köra nån av dom mer spelinriktade distributionerna!!!
Som Cachyos/bazzite/nobara/pikaos/etc.

Vill hålla med helt där. Ska man spela nyare spel eller har nyare hårdvara så behöver man ha en mer uppdaterad distro.
Jag började denna period av Linux användande för ca 3år sedan, då jag installerade in Kubuntu i dualboot på datorn. Spelade inte så mycket då, men försökte lite. Det problem jag stötte på var att Wayland fungerade inte om jag vill spela, men resten fungerade mer smooth än X11.

Efter ett år eller så, la jag dit ett repo med de senaste drivrutinerna och då började wayland fungera direkt och prestandan kunde bli något bättre också.

Men till slut så bestämde jag mig att installera någon annan distro som var mer uppdaterat. Då det blev CachyOS.
Det har nu fungerat utmärkt sedan Januari.

Ska man ha en dator för typ kontorsjobb, slösurf eller server. Då hade man kunnat köra någon basdistro och antagligen ha ett mer stabilt OS.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

En snabb update, jag drog in buzzite igår kväll och har som hastigast kunnat testa, prestandan är mycket bättre än vad jag haft i både PopOS! och Mint som exempel, rent av likvärdig med windows. Det känns lovande men måste ge utvärderingen lite mer tid.

Permalänk
Medlem

Kör steamdeck OS på ett ITX bygge med 5700g, och CachyOS På en Elitedesk 705 g5 (mini) med 3400g då steamdeck OS inte fick bild på den efter installation.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Fråga: många drivrutiner man installerar har också fullständig access till ring 0, inklusive tredjepart som Nvidia. Varför är detta OK men inte leverantörer av anticheat? Handlar det inte om att man själv får ha lite koll på företagen man accepterar mjukvara från? Jag själv kör t.ex. gärna Easy anticheat men är mer tveksam till Riot:s Vanguard.

Skillnaden där är att kernelåtkomsten behövs för den grundläggande funktionen. Ett spel behöver inte det.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skillnaden där är att kernelåtkomsten behövs för den grundläggande funktionen. Ett spel behöver inte det.

Grundläggande funktionen, som att spela spel menar du? Du behöver både grafikdrivrutin och anticheat för att spela dessa spel, varför är den ena okej från privat tredjepart men inte den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Grundläggande funktionen, som att spela spel menar du? Du behöver både grafikdrivrutin och anticheat för att spela dessa spel, varför är den ena okej från privat tredjepart men inte den andra?

Ptja, om vi tog bort grafikdrivrutinen kan du inte se nått.
Men anticheatet i kernelen behövs ej, tyvärr tror ju folk att de löser problemet med fuskare men de gör det inte.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ptja, om vi tog bort grafikdrivrutinen kan du inte se nått.
Men anticheatet i kernelen behövs ej, tyvärr tror ju folk att de löser problemet med fuskare men de gör det inte.

Det går alldeles utmärkt att köra windows med Windows Basic Display Adapter utan att installera en extern drivrutin. Kul eller speciellt användbart är det inte, men det gäller ju spelen med anticheat med. De går ju faktiskt inte ens att starta utan anticheat.

Huruvida kernel-access är nödvändigt eller inte för att skapa effektiv anticheat tar jag inte ställning till, det hör inte till den här diskussionen. Men för en användare är det absolut nödvändigt för att kunna köra dessa spel som det ser ut idag.

Min ursprungliga kommentar långt bak i den här tråden var från ett användarperspektiv, för att informera om att kompetitiv multiplayer är kraftigt begränsat om man väljer att köra något annat än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Anticheat på kernelnivå behövs inte för att spela. Du kan inte övertyga mig om något annat. Det är som om posten skulle sprätta dina brev och kräva din hemnyckel för att göra sitt jobb eller att Ica skulle ha tillgång till ditt bankkonto.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Anticheat på kernelnivå behövs inte för att spela. Du kan inte övertyga mig om något annat. Det är som om posten skulle sprätta dina brev och kräva din hemnyckel för att göra sitt jobb eller att Ica skulle ha tillgång till ditt bankkonto.

Men det är ju inte det filosofiska eller tekniskt nödvändiga vi snackar om här. Det är det praktiska. Du kan inte starta Battlefield 6, CoD, CS2 på Faceit eller Valorant utan att aktivera kernel anticheat. Därför är det praktiskt nödvändigt för att spela dessa spel, punkt slut.

Du har dessutom som sagt redan lämnat över dina husnycklar till Nvidia, Microsoft, Intel, Realtek m.fl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Men det är ju inte det filosofiska eller tekniskt nödvändiga vi snackar om här. Det är det praktiska. Du kan inte starta Battlefield 6, CoD, CS2 på Faceit eller Valorant utan att aktivera kernel anticheat. Därför är det praktiskt nödvändigt för att spela dessa spel, punkt slut.

Du har dessutom som sagt redan lämnat över dina husnycklar till Nvidia, Microsoft, Intel, Realtek m.fl...

Hur många tusen andra spel finns det inte idag då? Om man hakar upp sig eller känner att man måste ha vissa spel kan man ju dualboota bara för dessa

Permalänk
Medlem

Tillhör skaran som gärna vill spela BF6, CS2 mm.
Har ni inte fler maskiner ni kan köra säkerhetskänslig information på?

Trist, var sugen på Bazzite men för mig är det 100% en dealbreaker.
Eftersom andra distar än Bazzite har diskuterats så funderar jag på AtlasOS, ev NTLite, någon som testat dessa?
Ger de nån boost utöver W11? Skönt att slippa massa bloatware kan jag tänka mig, men mycket går ju att stänga av med debloater.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många tusen andra spel finns det inte idag då? Om man hakar upp sig eller känner att man måste ha vissa spel kan man ju dualboota bara för dessa

Ja, det här brukar ju vara ett ganska vanligt svar i diskussioner om ämnet, att man helt enkelt ska spela något annat. Men det löser ju inte problemet, utan viftar bara bort det. Det är därför inte värt att diskutera.

Att dualboota är självklart ett sätt runt problemet, men då är frågan varför man gör allt detta till att börja med? Varför installera ett till OS för gaming som bara kan spela en delmängd av de spel man vill spela?

Själva tjusningen för min del med Linux för gaming skulle vara att köra ett rent, avskalat OS för att slippa allt bloat i Windows och få en strömlinjeformad användarupplevelse. Att jonglera två operativsystem med en bootloader och behöva boota om bara för att spela multiplayer är raka motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ja, det här brukar ju vara ett ganska vanligt svar i diskussioner om ämnet, att man helt enkelt ska spela något annat. Men det löser ju inte problemet, utan viftar bara bort det. Det är därför inte värt att diskutera.

Att dualboota är självklart ett sätt runt problemet, men då är frågan varför man gör allt detta till att börja med? Varför installera ett till OS för gaming som bara kan spela en delmängd av de spel man vill spela?

Själva tjusningen för min del med Linux för gaming skulle vara att köra ett rent, avskalat OS för att slippa allt bloat i Windows och få en strömlinjeformad användarupplevelse. Att jonglera två operativsystem med en bootloader och behöva boota om bara för att spela multiplayer är raka motsatsen.

Men att betala och belöna spelbolagen att installera rootkit på din dator hjälper defenitivt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det löser inte problemet men det viftar inte heller bort det egentligen. Om en väldigt stor andel spelare skulle strunta i att spela t.ex. BF6 pga att det inte funkar på Linux så skulle det helt plötsligt finnas ett ekonomiskt incitament för utvecklarna att fixa bättre lösningar där. Det är helt enkelt att rösta med plånboken och att strunta i att spela vissa spel som följd av det. Vi är så klart långt ifrån att ha en så stor massa folk att det här skulle göra tillräckligt med avtryck ännu, men tanken är densamma i alla fall.

Allt det här beror så klart mycket på om man är väldigt engagerad i att spela senaste AAA-titlar med anticheat, ja då får man göra det, men för andra som jag själv så bryr jag mig verkligen inte om dessa spel och om det inte funkar på Linux så kan det gott vara, det finns hur mycket annat som helst att spela istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det löser inte problemet men det viftar inte heller bort det egentligen. Om en väldigt stor andel spelare skulle strunta i att spela t.ex. BF6 pga att det inte funkar på Linux så skulle det helt plötsligt finnas ett ekonomiskt incitament för utvecklarna att fixa bättre lösningar där. Det är helt enkelt att rösta med plånboken och att strunta i att spela vissa spel som följd av det. Vi är så klart långt ifrån att ha en så stor massa folk att det här skulle göra tillräckligt med avtryck ännu, men tanken är densamma i alla fall.

Allt det här beror så klart mycket på om man är väldigt engagerad i att spela senaste AAA-titlar med anticheat, ja då får man göra det, men för andra som jag själv så bryr jag mig verkligen inte om dessa spel och om det inte funkar på Linux så kan det gott vara, det finns hur mycket annat som helst att spela istället.

Det kanske fungerar för andra utvecklare, men EA hade bara valt att lägga ner serien..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Amen to that.

Kernelåtkomst är ju en sådan säkerhetsrisk att självaste Microsoft är på väg att börja blockera det.

Det är bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig attack via en falsk uppdatering till anticheat via en hackad server. Rena drömmen för en hacker bokstavligen.

Förövrigt har övriga inlägg som påtalat att ett spel helt enkelt inte har ett behov av kernelåtkomst rätt. Det finns ingenting hos ett spel som rättfärdigar att det har systemaccess som överstiger övriga programvaror.

Intressant är det dock att notera hur det klagas över Android-TV-boxar som har förinstallerad "malware" och hur hemskt det är medan det är helt OK att frivilligt installera rootkit i Windows och en del t.o.m betraktar det som "bra" eftersom "spelet fungerar".

Jag föredrar spel som klarar sig med standardåtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Om man till varje pris anser sig behöva installera rootkit i sin dator och ändå vill ha någonting som heter säkerhet är en separat disk, krypterad och formaterad med annat filsystem än NTFS och med ett annat operativsystem på den metod som används. Då kan man under de icke-optimala omständigheterna ha säkerhet jämfört med att anförtro ett osäkert system (det med rootkit) sina data (som väntar på att krypteras i en ransomwareattack den dagen kernel anticheat hackas - det är inte om, det är när).

Förövrigt är detta med mer än ett operativsystem den logiska vägen beroende på vad man vill köra. Det finns spel som fungerar rakt av i XP men kräver mycket pill för att fungera (om det fungerar) i W10 och 11. Således spelar man dessa i XP i en VM. Samma sak gäller spel för DOS och liknande.

I valet mellan ett säkerhetskompromissat rootkitinfekterat Windows 11 i en lättkonfig (W11 plus Steam plus kernel anticheatspel) i dualboot med Linux som sköter allt annat (allting som inte har kernel anticheat) och ett kompromissat Windows 11 "enkelboot" med hela klabbet installerat och alla egna filer tar jag definitivt det förstnämnda.

"Jamen, spelutvecklarna skulle ju inte utsätta användarna för risker, de kontrollerar ju sina kernel anticheat!" - Utrullning av falska uppdateringar och attacker mot servrar, distribution av falska programversioner har synpunkter på det.

Baserat på de spel jag gillar själv kommer jag inte ifrån Windows XP och antingen DOSBox eller Windows 9x oavsett vilken Windowsversion jag än skulle ha som "huvudsystem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Kernelåtkomst är ju en sådan säkerhetsrisk att självaste Microsoft är på väg att börja blockera det.

Jag ville inflika med detta tidigare men var osäker på om det bara var förslag som hade lyfts eller om arbetet faktiskt hade börjat. Om jag inte minns fel var det CrowdStrike-kaoset som fick Microsoft att börja tänka om?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000