Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Men du märker här va att ni då tog betalt för sådana reklamationer som inte var OK enligt er eller tillverkaren? Dvs. ni var inte tvugna att jobba gratis åt kunden om det visar sig att kunden gjort fel? Inet tar inte hela smällen för felaktiga reklamationer. Jag antar att du också rekommenderade till kunder att inte lämna in på reklamation om det är tydligt att dom själv är orsaken till skadan, och inte bara gjorde förvarning som du sa?

Dvs. det förväntas inte att företagen ska processa felaktiga reklamationer gratis, borde varit underförstått, men kanske inte...

Nej. Butiken avgjorde aldrig såna reklamationsärenden utan det gick till tillverkaren för bedömning.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Reklamationsrätt är lagstadgad och kan inte förhandlas bort - punkt.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

Precis så är det. Det räcker inte bara med att det har en vital funktion, utan säljaren ska också påvisa att modifieringen (det borttagna klistermärket) sannolikt orsakat felet.

Jmf med en bil; om du använder fel motorolja så kan det motorn haverera pga det, men att man använt fel motorolja är inget skäl att neka garanti/reklamationsåtgärd på t.ex. stereon eller om bakljusen slutat fungera. Om motorn slutat fungera pga av styrboxen lagt av så är det heller inget skäl att neka garanti bara för att kunden använt fel motorolja.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ett av exemplena på ARNs hemsida ligger bra nära:

https://arn.se/vanligafall/?q=garanti&page=1#article-9819

Konsumenten köpte en mobiltelefon med en ettårig garanti. Konsumenten lämnade in mobiltelefonen till säljaren inom garantitiden för reparation på grund av att ljudet i telefonen var dåligt och att telefonen ibland stängde av sig själv. Konsumenten begärde att få en ny telefon utan kostnad eller att säljaren lagade telefonen. Säljaren menade att garantin inte gällde utan att felet orsakats genom åverkan på front och chassi.

Nämnden konstaterade att det av den tekniska utredningen framgick att telefonen var skadad på ett sådant sätt att felet inte omfattades av garantin. Nämnden avslog därför konsumentens krav.

Änr 2009-9282

ARN har då således gått på säljarens linje, där säljaren hävdat att felet orsakats av åverkan.
Något sånt har jag inte sett att INET hävdat. Dom har sagt typ att "etikett saknas och därför nekar vi reklamation". Dom har inte på något sätt visat att felet i sig hänger ihop med borttagandet/avsaknad av etikett.

Om disken inte är helt död utan serienummer kan utläsas så kan disken identifieras som den som sålts. Om kunden t.ex. kört med en annan kylare så kan kan "värmespridarteori" inte heller användas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

ARN har då således gått på säljarens linje, där säljaren hävdat att felet orsakats av åverkan.
Något sånt har jag inte sett att INET hävdat. Dom har sagt typ att "etikett saknas och därför nekar vi reklamation". Dom har inte på något sätt visat att felet i sig hänger ihop med borttagandet/avsaknad av etikett.

Om disken inte är helt död utan serienummer kan utläsas så kan disken identifieras som den som sålts. Om kunden t.ex. kört med en annan kylare så kan kan "värmespridarteori" inte heller användas.

Inet har bokstavligen sagt att ärendet nekas då disken inte kan verifieras att den är köpt hos dem...

Från första Posten

"Från Inet:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken.
Orderhändelser
TidHändelsePlats
2025-08-11 16:21KlarService
2025-08-11 16:20PåbörjadService
2025-08-08 09:34Inlämnad/MottagenService
2025-08-06 16:34InväntasService
2025-08-05 15:08RegistreradService""

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av High1ander:

Fatta skillnaden, jag fattar till 100% att lappen inte är orsaken till att hans hårddisk gått sönder, och han skulle fått den fixad om han inte tagit bort den jävla lappen. Men tillverkaren har satt att lappen där av en orsak och tas den bort så är inte de skyldiga att bry sig om den. Som sagt tycker man att en lapp inte har något med garantier eller reklamtionsrätt att göra så får man driva det vidare.

Just detta. Du fattar att disken inte gått sönder för att han har tagit bort lappen, och många på detta forumet vet eller kan ta reda på problemen med NV2-diskarna och för den delen en hel del av Kingstons övriga budgetsegment. Men vad är det då du blir så upprörd över?

Svensk konsumenträtt fungerar så att du har rätt att få ursprungliga fel fixade så länge du inte själv orsakat felet.
Felet som Inet gjort här är att de nekar reklamation för att de inte kan läsa serienret på etiketten. Och jag gissar att de gör det för att Kingstons garanti kräver att lappen är kvar. Hade de istället svarat att etiketten har en viktig funktion och att det troligen är avlägsnandet av den som gjort att produkten gått sönder, då hade det varit ett annat case. Har det faktum att du tagit bort etiketten gjort att produkten gått sönder så får du så klart stå för det. Men nu svarar Inet inte alls så.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Precis så är det. Det räcker inte bara med att det har en vital funktion, utan säljaren ska också påvisa att modifieringen (det borttagna klistermärket) sannolikt orsakat felet.

Jmf med en bil; om du använder fel motorolja så kan det motorn haverera pga det, men att man använt fel motorolja är inget skäl att neka garanti/reklamationsåtgärd på t.ex. stereon eller om bakljusen slutat fungera. Om motorn slutat fungera pga av styrboxen lagt av så är det heller inget skäl att neka garanti bara för att kunden använt fel motorolja.

Går inte att jämföra med en bil då en hårddisk i detta fall endast har en funktion och är bara en komponent, den har inga delvärden eller delfunktioner (generellt sett).

Dvs. att sitta och testa om enstaka minnesceller funkar, eller kontrollerkretsen, fysiska kontakter/plasten, blir skitsamma om den anses död eller förverkad genom andra saker, som att ta bort klistermärket.

På en bil som du skadat genom att använda fel olja så får du inte ny motor, du kan som du säger få din stereo fixad eftersom det är ett "orelaterat" fel till vad du har gjort. Till skillnad från hårddisken (om det nu är så att stickern fungerar som kylpasta) så är alla eventuella fel då relaterade till överhettning (enligt tillverkare, och lycka till och argumentera annat rättsligt). Om stickern inte har någon praktisk funktion så kan de fortfarande hävda att deras liv blir surt för de kostar dom 20 000kr att analysera cellerna och betala för proffs, etc. för att lista ut vilken modell eller batch det är, vilket är varför stickern är så viktig och ska räknas som en essentiell del. Mest överdrivna är kanske att stickern tillhör en special edition utgåva och samlare av sådana hårddiskar måste ha den.

Bilar har garanti inte bara på år, utan även x-antal mil, vilket som kommer först.

CPUs och moderkort gäller inte garanti om man överklockar i många fall.

SSDs har begräsningar på hur många skrivningar man kan göra enligt garantin.

Det är mycket som förverkar garantier eller med andra ord gör så tillverkarna kan friskriva sig från ansvar. Gillar du det inte, processa rättsligt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Just detta. Du fattar att disken inte gått sönder för att han har tagit bort lappen, och många på detta forumet vet eller kan ta reda på problemen med NV2-diskarna och för den delen en hel del av Kingstons övriga budgetsegment. Men vad är det då du blir så upprörd över?

Svensk konsumenträtt fungerar så att du har rätt att få ursprungliga fel fixade så länge du inte själv orsakat felet.
Felet som Inet gjort här är att de nekar reklamation för att de inte kan läsa serienret på etiketten. Och jag gissar att de gör det för att Kingstons garanti kräver att lappen är kvar. Hade de istället svarat att etiketten har en viktig funktion och att det troligen är avlägsnandet av den som gjort att produkten gått sönder, då hade det varit ett annat case. Har det faktum att du tagit bort etiketten gjort att produkten gått sönder så får du så klart stå för det. Men nu svarar Inet inte alls så.

Dom svarar "yttre åverkan" du får lista ut själv vad det betyder och vad det antyds när man hänvisar till det.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Dom svarar "yttre åverkan" du får lista ut själv vad det betyder och vad det antyds när man hänvisar till det.

Jag vet inte om det just "antyds" så mycket, tycker de ändå svarade rätt tydligt:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken."

Om ovanstående faktiskt håller som argument känns tveksamt, men det känns inte som att det behöver läsas så mycket mellan raderna vad de anser är problemet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Om stickern inte har någon praktisk funktion så kan de fortfarande hävda att deras liv blir surt för de kostar dom 20 000kr att analysera cellerna och betala för proffs, etc. för att lista ut vilken modell eller batch det är, vilket är varför stickern är så viktig och ska räknas som en essentiell del.

Det är inte belagt att du ändrat SSDns beskaffenhet genom att ta bort etiketten och säljaren har inte påstått detta, och nej du begår fortfarande massor med sakfel och argumentationsfel då den citerade texten kan lösas så enkelt som att de antingen litar på TS foto av SSDn där informationen framgår och/eller att säljaren kopplar in SSDn i en dator och läser ut serienumret – när det gäller TS så framgår all information som behövs av tillverkaren (om säljaren vill reklamera vidare dit) på fotot.

Säljaren kan även vara skyldiga att täcka något tillverkaren inte täcker och får då ändå stå för det själv.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Inet gör korrekt som nekar reklamationsrätten på grund av handhavande från kund har påverkat produkten.

Den folierade etiketten är mer än bara serienummer, den är värmeledande och används för att minimera hotspots i kretsarna.

En tydlig liknelse, ÅF nekar reklamation på en trasig CPU då IHS är borttagen (Delidding). Detta då detta ingrepp påverkar produktens funktion och kan inte uteslutas vara orsaken till felet.

Jag tror de flesta håller med om att reklamationsrätten inte är till för att folk deliddar sina CPU:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Garanti är frivillig.

Reklamationsrätt är lagstadgad och kan inte förhandlas bort - punkt.

Dock kan butiken/säljaren åberopa att etiketten var av vital vikt för varans funktion och därmed kund som orsakat felet/misskött produkten. Men de är dock tvungna att motivera det, och har etiketten ingen som helst påverkan på funktionen strider det mot lagen att neka reklamation.

1. Stickern har värmeavledande egenskaper.
2. Hur ska Inet veta hur gammal disken är, vad det är för modell eller ens om disken är köpt hos dom om sticker med serienummer etc saknas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

1. Stickern har värmeavledande egenskaper.
2. Hur ska Inet veta hur gammal disken är, vad det är för modell eller ens om disken är köpt hos dom om sticker med serienummer etc saknas?

Kvitto är inget du hört talas om? De flesta produkter du köper i vanliga butiker har inget som helst serienummer, och garanti gäller där ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Går inte att jämföra med en bil då en hårddisk i detta fall endast har en funktion och är bara en komponent, den har inga delvärden eller delfunktioner (generellt sett).

Dvs. att sitta och testa om enstaka minnesceller funkar, eller kontrollerkretsen, fysiska kontakter/plasten, blir skitsamma om den anses död eller förverkad genom andra saker, som att ta bort klistermärket.

På en bil som du skadat genom att använda fel olja så får du inte ny motor, du kan som du säger få din stereo fixad eftersom det är ett "orelaterat" fel till vad du har gjort. Till skillnad från hårddisken (om det nu är så att stickern fungerar som kylpasta) så är alla eventuella fel då relaterade till överhettning (enligt tillverkare, och lycka till och argumentera annat rättsligt). Om stickern inte har någon praktisk funktion så kan de fortfarande hävda att deras liv blir surt för de kostar dom 20 000kr att analysera cellerna och betala för proffs, etc. för att lista ut vilken modell eller batch det är, vilket är varför stickern är så viktig och ska räknas som en essentiell del. Mest överdrivna är kanske att stickern tillhör en special edition utgåva och samlare av sådana hårddiskar måste ha den.

Bilar har garanti inte bara på år, utan även x-antal mil, vilket som kommer först.

CPUs och moderkort gäller inte garanti om man överklockar i många fall.

SSDs har begräsningar på hur många skrivningar man kan göra enligt garantin.

Det är mycket som förverkar garantier eller med andra ord gör så tillverkarna kan friskriva sig från ansvar. Gillar du det inte, processa rättsligt.

Du verkar inte förstå skillnad på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten är lagstadgad och gäller tre år för alla ursprungliga fel, även för bilar och då utan någon explicit körsträckegräns (även om det nog i praktiken finns en gräns för hur långt man kan köra inom 3 år och framgångsrikt reklamera ett fel). Reklamationsrätten på 3 år gäller tom på begagnade bilar, jag har bekanta som framgångsrikt reklamerat fel på begagnade bilar.

Men för att återgå till SSDn. Den består av flera komponenter och analogin med bil är för att du och andra ska förstå att säljaren inte kan neka en reklamation för att en etikett saknas. Säljaren måste visa att felet går att härleda till den åverkan som gjorts (det borttagna klistermärket). Att vägra reklamation pga att klistermärket saknas är helt enkelt fel.

Sen kan säljaren då hävda att om serienummer är borta så kan inte denne avgöra om den produktindivid som reklameras faktiskt är såld av dom. Det kanske ARN skulle acceptera vid en tvist, men säljaren utsago och kvitto utgör i sig ett ganska starkt argument för att det faktiskt rör sig om rätt produktindivid och frågan är i så fall om det räcker hos ARN; det vet jag inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den folierade etiketten är mer än bara serienummer, den är värmeledande och används för att minimera hotspots i kretsarna.

Om kunden t.ex. kör med egen kylare så faller argumentet. Nu har har nog inte TS gjort det.

Skrivet av DavidtheDoom:

Detta då detta ingrepp påverkar produktens funktion och kan inte uteslutas vara orsaken till felet.

Här gör du en tankevurpa. Kravet är inte "kan inte uteslutas", utan det ska göras sannolikt att felet beror på detta. Dvs, att neka garanti reklamation för att det "kan inte uteslutas att felet kan bero på avsaknad etikett" är fel. Det ska göras sannolikt att felet beror på att etiketten tagits bort.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror de flesta håller med om att reklamationsrätten inte är till för att folk deliddar sina CPU:er.

Det beror väl på felets art. Nu är det väl iofs svårt att tänka sig nåt fel som kan drabba en CPU som inte man kan göra sannolikt beror på den blivit deliddad.

Förtydligade att jag menade reklamation och inte garanti
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om det just "antyds" så mycket, tycker de ändå svarade rätt tydligt:

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken."

Om ovanstående faktiskt håller som argument känns tveksamt, men det känns inte som att det behöver läsas så mycket mellan raderna vad de anser är problemet.

Synonymer till åverkan:
skada, skadegörelse, sabotage, vandalisering, angrepp, förstörelse, sabb, vandalism

Det man generellt menar med "yttre åverkan" är just att man själv har förstört produkten eller saboterat den såpass att den inte går att lita på. Att de skriver upp specifika saker som att man inte kanske hittar serienummret är den snälla formen av att säga det. Tror inte de skriver "vi misstänker dig för att försöka lura oss med att ge en saboterade hårddisk". Jag tror inte att dom tror han försöker luras, tror nog mer att det bara är ett ärligt misstag, men vilket som loggas det med "yttre åverkan", inte bara "kan inte hitta serienummret", går lite snabbare att bara skriva det. Tror nog man skriver det mest relevanta felet/problemet och inte allt man kan tänkas komma på.

Skrivet av Petterk:

Det är inte belagt att du ändrat SSDns beskaffenhet genom att ta bort etiketten och säljaren har inte påstått detta, och nej du begår fortfarande massor med sakfel och argumentationsfel då den citerade texten kan lösas så enkelt som att de antingen litar på TS foto av SSDn där informationen framgår och/eller att säljaren kopplar in SSDn i en dator och läser ut serienumret – när det gäller TS så framgår all information som behövs av tillverkaren (om säljaren vill reklamera vidare dit) på fotot.

Säljaren kan även vara skyldiga att täcka något tillverkaren inte täcker och får då ändå stå för det själv.

Enda argumentationsfelet är att hålla på med dig som hallucinerar mer än AI med sten på pizza.
Om säljaren ska testa hårddisken så måste han först lita på TS vilket som (dvs. inget av dina alternativ tillåter att man inte litar). Han ska testa och få ut data från en hårddisk som är död (du ser inget eventuellt logiskt fel i detta?). Hårddisken har varit på service. Troligtvis så gav den inget serienummer eller/och dom ville inte slösa mer tid på en redan i deras ögon ogiltigt pga. "yttre åverkan". Nu har inte jag sett vilken modell han har, men från vad jag ser på nätet så är det hugget som stucket om stickern på Kingstons modeller även agerar heatsink. Så för att ta med det i ekvationen om den räknas som vital del att kyla och därmed hålla hårddisken inom accepterad värme så blir det ju liiiite svårt att hävda man inte själv orsakat döden på disken. Även om hårddisken säkert skulle dött ändå, så vill man inte bli misstänkt för mord så ska man kanske inte stå med en rökande pistol över en sönderskjuten kropp. Återigen, håller man inte med och anser att en heatsink inte är orsaken så får man processa. Men det är larvigt att hävda det är dåligt av Kingston eller inet att de inte försöker mer med informationen dom har fått:
Här är en hårddisk som någon sabboterat med att ta bort info-sticker + heatsinken på.
eller
Här är en hårddisk som någon sabboterat med att ta bort info-stickern.

Vilket som av alternativet det är så är det ju fullt rimligt att dom som jobbar där inte har superkoll och bara slentrianmässigt vet att alla ska ha heatsink även om inte så är fallet. Dvs. dom kan göra fel och tolka fel. Då är det bara att processa mot dom om man tror det är fallet.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du verkar inte förstå skillnad på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten är lagstadgad och gäller tre år för alla ursprungliga fel, även för bilar och då utan någon explicit körsträckegräns (även om det nog i praktiken finns en gräns för hur långt man kan köra inom 3 år och framgångsrikt reklamera ett fel). Reklamationsrätten på 3 år gäller tom på begagnade bilar, jag har bekanta som framgångsrikt reklamerat fel på begagnade bilar.

Men för att återgå till SSDn. Den består av flera komponenter och analogin med bil är för att du och andra ska förstå att säljaren inte kan neka en reklamation för att en etikett saknas. Säljaren måste visa att felet går att härleda till den åverkan som gjorts (det borttagna klistermärket). Att vägra reklamation pga att klistermärket saknas är helt enkelt fel.

Sen kan säljaren då hävda att om serienummer är borta så kan inte denne avgöra om den produktindivid som reklameras faktiskt är såld av dom. Det kanske ARN skulle acceptera vid en tvist, men säljaren utsago och kvitto utgör i sig ett ganska starkt argument för att det faktiskt rör sig om rätt produktindivid och frågan är i så fall om det räcker hos ARN; det vet jag inte.

Den gäller inte för slitage på däcken i 3 år, den gäller inte för SSD ska hålla för mer än angivna mängden cykler, du får reklamera om du vill, men du kommer inte vinna i dom fallen om du hävdar du ska få nya däck efter du gjort burnouts i 20 min eller att du åkt 50 000 mil på dom. Tror du att du ska få en ny SSD om du överskrivit datamängden som tillverkaren lovat, eller om du överklockat den, etc.

Reklamationen är till för fel som har med mindre än normalt slitage att göra och som inte uppfyller det tillverkaren har utlovat så länge man använt produkten korrekt. Då finns det trots allt utrymme att också använda produkter fel och överanvända vissa saker och ändå få igenom reklamationen. Det är inte svart-vitt på det mesta, men vissa saker är mer "skyll dig själv" än andra. Spontant är sådana saker som just är uppenbart sådant som skadar produkten, typ överklockning.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Det är ingen universell sanning att klisterlappen har någon funktion eller inverkan på en SSD, på massor av modeller sitter inte klisterlappen över alla NAND, DRAM och kontrollerkrets som finns på SSDn (och marknadsförs inte som någon heatspreader) och skulle därför hindra en kylare att få bra kontakt med alla dessa.

Kontrollerkretsarna är avancerade nog att inte gå sönder av att du tar bort klisterlappen och etiketten täcker inte kontrollerkretsen eller bara en del av den på många modeller så det är inget som ens skulle vara tydligt för konsument. Tillverkaren av kontrollerkretsen som finns på SSDn i fråga kräver inte något heatspreader eller kylare, NAND-kretsarna kräver definitivt inte någon kylare eller heatspreader.

De kontrollerkretsar som kräver kylare kommer givetvis resultera i prestandaproblem om de tas bort och inte ersatts med minst likvärdig, När PCIe 5.0-kontrollers kom visade det sig att de t.o.m. stängde av sig om kylning inte användes – men det handlar det inte om här.

För att ta ett rimligare exempel – du köper en bärbar dator och öppnar den för att uppgradera SSDn, när du öppnar den bryter du en etikett där det står att garantin upphör om du bryter/tar bort etiketten. I det exemplet har givetvis inte garantin eller reklamationsrätt på hela datorn upphört, och inom de första två åren behöver säljaren anta att felet är ursprungligt om de inte visa på annat. Ett exempel på annat som ofta förekommer är t.ex. skador från spillda vätskor som lämnar tydliga spår av korrosion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Denna 2 TB SSD har TS garanterat betalat mer än 750 kr för då Inet aldrig har sålt den under ARNs nuvarande gräns.

Det står inte på etiketten att den har någon funktion så det är inte tydligt att det skulle ha någon påverkan av produktens beskaffenhet. Serienummer finns att tillgå från TS foto av SSDn, men det är bara relevant för tillverkaren och egentligen inte för säljaren.

Att tappa och spräcka telefonen som exemplet du fick som svar och som förekommit tidigare i andra trådar är inte någon analog för etiketten, så hur ARN skulle döma (rekommendera) är inte tydligt och säljaren har heller inte sagt att de nekar för att etiketten fyller någon funktion utan hänvisar bara till garantin av tillverkaren. Modellen går att identifiera för tillverkaren, och de har förmodligen inte prövat om en dator kan läsa ut serienumret.

Läste fel trodde det handlade om en 250GB disk då kan TS ta det vidare till ARN genom att betala avgiften och se hur ARN dömer. Håller med att det inte riktigt är samma sak som det länkade målet men ifall Inet eller Kingston har testat att montera SSD till en testbänk och den är död samt att etiketten saknas så är det inte självklart att TS vinner.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Läste fel trodde det handlade om en 250GB disk då kan TS ta det vidare till ARN genom att betala avgiften och se hur ARN dömer. Håller med att det inte riktigt är samma sak som det länkade målet men ifall Inet eller Kingston har testat att montera SSD till en testbänk och den är död samt att etiketten saknas så är det inte självklart att TS vinner.

Eftersom TS lär få tillbaka SSDn kan TS testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom TS lär få tillbaka SSDn kan TS testa själv.

Skrivet av Abbe20:

Den var helt död. Kunde inte hitta på BIOS heller.

Enligt TS så var disken död som sagt ifall den verkligen är död och serienumret saknas så skulle jag säga det är tveksamt att TS vinner kan dock alltid pröva handlar bara om 150 kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Den gäller inte för slitage på däcken i 3 år, den gäller inte för SSD ska hålla för mer än angivna mängden cykler, du får reklamera om du vill, men du kommer inte vinna i dom fallen om du hävdar du ska få nya däck efter du gjort burnouts i 20 min eller att då åkt 50 000 mil på dom. Tror du att du ska få en ny SSD om du överskrivit datamängden som tillverkaren lovat, eller om du överklockat den, etc.

Reklamationen är till för fel som har med mindre än normalt slitage att göra och som inte uppfyller det tillverkaren har utlovat så länge man använt produkten korrekt.

Givetvis är det så. Slitagedelar går iofs att reklamera om dom inte håller måttet. Det jag ville framhäva är att reklamationsrätten i sig inte säger typ 3 år eller 10.000 mil, dvs det finns ingen hård gräns, utan det är snarare en bedömningsfråga. Om partikelfiltret lägger ner efter 2 år och 6000 mil så lär du kunna reklamera det (ska väl normalt hålla minst 15000 mil), men om sommardäcken som bilen levererades med är utslitna så lär man inte vara framgångsrik om man försöker reklamera efter 6000 mil.

Om du skriver mer än den mängd cykler som SSDn ska klara så är det klart att du inte kan reklamera den för att det inte funkar att skriva till den, men om den lägger ner helt för att du överskridit mängden cykler så är det i sig ett fel som nog skulle kunna reklameras, men jag tror de flesta bara skulle slänga skiten istället.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Givetvis är det så. Slitagedelar går iofs att reklamera om dom inte håller måttet. Det jag ville framhäva är att reklamationsrätten i sig inte säger typ 3 år eller 10.000 mil, dvs det finns ingen hård gräns, utan det är snarare en bedömningsfråga. Om partikelfiltret lägger ner efter 2 år och 6000 mil så lär du kunna reklamera det (ska väl normalt hålla minst 15000 mil), men om sommardäcken som bilen levererades med är utslitna så lär man inte vara framgångsrik om man försöker reklamera efter 6000 mil.

Om du skriver mer än den mängd cykler som SSDn ska klara så är det klart att du inte kan reklamera den för att det inte funkar att skriva till den, men om den lägger ner helt för att du överskridit mängden cykler så är det i sig ett fel som nog skulle kunna reklameras, men jag tror de flesta bara skulle slänga skiten istället.

Jag förstår och håller med. Jag har hela tiden försökt poängtera med dessa saker att det är gråzoner och därmed så är det "processa" som gäller. Men det verkar hos vissa vara inbitet att alla ska göra exakt samma tolkning av data och inte att olika personer, företag, tillverkare, osv. har olika syn på saker, olika rutiner, så om man tycker någon gjort fel så är det bara "processa" som gäller.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

ARN har då således gått på säljarens linje, där säljaren hävdat att felet orsakats av åverkan.
Något sånt har jag inte sett att INET hävdat. Dom har sagt typ att "etikett saknas och därför nekar vi reklamation". Dom har inte på något sätt visat att felet i sig hänger ihop med borttagandet/avsaknad av etikett.

Om disken inte är helt död utan serienummer kan utläsas så kan disken identifieras som den som sålts. Om kunden t.ex. kört med en annan kylare så kan kan "värmespridarteori" inte heller användas.

Nu är disken helt död enligt originalpostaren. Förmodligen skulle Kingston kunna få fram serienummer men Kingston vägrar alltså att ta emot disken enligt Inet. Originalpostaren bör kontakta Kingston direkt.

Permalänk
Medlem

Detta har varit en intressant tråd att följa, men samtidigt förstår jag inte hur den kan ha blivit 8 sidor lång. Känns som att argumenten går runt i cirklar och samma sak sägs om och om igen, och istället för att handla om TS ärende har ämnet skiftat till om vad som krävs för att en butik ska kunna neka en eventuell reklamation (reklamation, inte garanti) eller om det ens är möjligt.

I TS ärende känns det dock solklart: Som Inet skriver så är klisterlappen vital för att dom ska kunna styrka att det är just den SSD:n som TS har köpt, och utan den kan dom inte ta emot reklamationsärendet.
Eller menar vissa att Inet ändå borde acceptera en reklamation på en produkt dom inte kan styrka att dom faktiskt har sålt för "reklamationen går inte att avtala bort"? Det låter absurt + öppnar upp för en helt ny typ av bedrägerier.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Konsumenträtten bör ändras i mitt tycke, konsumenter har alldeles för stor frihet att kunna fuska etc för att det ska vara hållbart. Man ska inte kunna ta en sak på öppet köp etc och sen dra utomlands för att sen kunna lämna tillbaka den etc.

Inget kvitto som kan kors kontrolleras mot hårdvaran bör inte gå igenom, alldeles för många som försöker fuska.

Här är det ju tillverkaren som fuskat genom att göra det möjligt att ta bort serie och batchnummer. Sånt ska sitta instansad på produkten. Om något behöver det mycket kraftigare reglering så att något sånt här inte kan ske

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Här är det ju tillverkaren som fuskat genom att göra det möjligt att ta bort serie och batchnummer. Sånt ska sitta instansad på produkten. Om något behöver det mycket kraftigare reglering så att något sånt här inte kan ske

Det är lagom svårt för kunder att läsa och se på en klisterlapp nu med vit backgrund och svart text, som då tar upp nästan hela ytan, och din lösning är effektivt att inte ha en sådan? Detta för en produkt som inte är menad att synas, så klisterlappen borde således inte vara en nagel i ögat för 97% av alla kunder. Dom 3% som stör sig borde isf. byta till en annan tillverkare om det kosmetiska spelar roll.

Det är garanterat lättare och säkrare att ha "klisterlappar" som sätts på hårddiskar och funkar på säkert alla modeller av valfri m.2-längd än att designa och skriva på varje unik model med screen printing eller laser.

Visst, i bäst av världar så håller jag absolut med om att det vore bra. Men det gör produkten dyrare om varje modell mer eller mindre måste ha speciallösning. För man gör inte kontrollerkretsen, PCB, minnescellerna, etc. i samma fabrik ofta, så dom har alla egna batchnummer/serienummer screen printade då de ofta görs i större volymer och inte så svårt att få till på indivduella komponenter. Men när allt har sats ihop så måste man ha ett huvudnummer/batchnummer/serienummer för den sammanlagda produkten och som sagt mycket mera komplicerat att få på märkningar då smärtfritt. Sen köper du 20 000st kontrollerkretsar och det företaget har helt plötsligt flyttat sin logga och sin batchmärkning från högra hörnet till vänstra hörnet. Så nu börjar din skrivare helt plötsligt skriva över deras grejer där det nyss fanns plats. Då kanske du säger "Aha, men en klisterlapp täcker ju allt", ja, men det är bara service-folket som egentligen behöver se komponentnivå-batchnummer och det är OK för dom att ta bort klisterlappen för att utreda. Enda negativa kan vara att klistret förstör annan text under (men då har ju tillverkaren sig själv att skylla).

Det här är Kingstons budgetmodeller, varför göra dom dyrare för kosmetiska orsaker?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Här är det ju tillverkaren som fuskat genom att göra det möjligt att ta bort serie och batchnummer. Sånt ska sitta instansad på produkten. Om något behöver det mycket kraftigare reglering så att något sånt här inte kan ske

Det går alltid att göra produkter "barnsäkrare", men då går slutpriset också troligen upp och då blir det gnäll och gråt för det istället...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hurtigbullen:

Om kunden t.ex. kör med egen kylare så faller argumentet. Nu har har nog inte TS gjort det.

Nej, oavsett om man kör eftermarknadskylare eller Intels medföljande kylare så ska IHS vara monterad på CPU. Samma på SSD:n om man ska hård dra det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du kvar kartongen till den? I så fall kanske du kan visa upp ett serienummer för den.

Men håller med om att de inte kan neka reklamation så var inte rädd för att lämna in den på nytt.

De kan kanske inte neka att ta emot den men de kan och kommer att neka att åtgårda eller byta ut den om den inte går att identifiera.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se detta avgöras hos ARN. Säljaren (Inet i det här fallet) måste ju bevisa att det som orsakat felet är att OP tagit bort etiketten. Även om den har begränsad värmeledningsförmåga så lär det blir väldigt svårt med tanke på att kontrollerna på moderna SSD throttlar vid för hög temperatur.

Etiketten är knappast vital för funktionen och det utgör ingen fysisk åverkan att ta bort den som t.ex. delid av CPU.

Mig veterligen finns det inget som säger att serienummer måste finnas vid reklamation och det finns ju gott om varor som inte har serienummer ö.h.t. Kvitto lär räcka för att styrka köp.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vore intressant att se detta avgöras hos ARN. Säljaren (Inet i det här fallet) måste ju bevisa att det som orsakat felet är att OP tagit bort etiketten. Även om den har begränsad värmeledningsförmåga så lär det blir väldigt svårt med tanke på att kontrollerna på moderna SSD throttlar vid för hög temperatur.

Etiketten är knappast vital för funktionen och det utgör ingen fysisk åverkan att ta bort den som t.ex. delid av CPU.

Mig veterligen finns det inget som säger att serienummer måste finnas vid reklamation och det finns ju gott om varor som inte har serienummer ö.h.t. Kvitto lär räcka för att styrka köp.

Först och främst har Inet inte nekat pga ettiketen har dödat nvme, de har nekat då yttre påverkan har gjorts så de inte kan verifiera vilken eller vart den är köpt och därför nekar Kingston vidare felsökning.

Kunden måste därför kunna verifiera att produkten är köpt hos Inet, då kan det faktiskt kräva S/N då det inte står någonstans på m2 disken att den är en Nv2. Hade den startat så hade det kanske gått...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop