Missljud från ny fläkt, webhallen vill reparera inställer för att byta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

eller TV:en man köpte var för stor så frun tvingar en att lämna tillbaka (även om en TV aldrig kan vara för stor!).

Joo. EN tv kan vara för stor.

Jag upptäckte det själv nämligen.
Mitt Gejmingroom är väldigt litet så när jag sitter mot väggen och tittar till TV:n har jag ungefär 1.5 till 1.7 meters utrymme.
En 55 tummare blev lite jobbig så nu är det 49 tum som jag kör på - helt perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Man kan ju lösa det enkelt. Skicka en ersättare under förutsättning att returnerande fläkt inte misshandlats. Isåfall debiteras kostnaden.
Hursom märks det att du inte jobbat med kundservice. Ofta man får se mellan fingrarna för att skapa nöjda kunder. Det kostar minst 10 nöjda kunder för en missnöjd. Hur ofta ser du nöjda köpare skriva hur nöjda dom är? Det är mer sällan än ofta. Missnöjda köpare är mer ofta än sällan istället.
Principer och vad som är rätt spelar mindre roll när man ska skapa sig nöjda kunder.
Jag har själv ofta fått ersätta kunder i mitt företag med nya produkter trots att det är tydligt att dom inte följt medföljande instruktion. Detta för att jag inte har råd med missnöjda kunder. Så för mig spelar det mindre roll vem som gjort fel, bara att kunden är nöjd. Det har även varit så på många av företagen jag jobbat på, när det kommer till kundservice.

Handlar om att du försöker smutskasta webhallen när dem inte gjort ett enda fel som 35 andra påpekat.
"sämst garanti genom webhallen"
Du verkar inte veta vad som gäller när det kommer till konsumentlagar etc.

Permalänk
Medlem

Finns Webhallen kvar fortfarande? Trodde de konkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Handlar om att du försöker smutskasta webhallen när dem inte gjort ett enda fel som 35 andra påpekat.
"sämst garanti genom webhallen"
Du verkar inte veta vad som gäller när det kommer till konsumentlagar etc.

Här kommer påpekandet igen. Konsumentköplagen måste följas men det betyder inte att man inte kan hjälpa kunden mer. Redan när du erbjuds garanti går man utanför vad konsumentköplagen säger. Garanti är frivilligt till skillnad från vad reklamation är. EU säger 2 Sverige säger 3 år (sedan 2007 eller runt där, jag jobbade med service då också)

Permalänk
Medlem

Jag kan nämna att jag haft otur med 2 st AIO (olika märken, olika inköpstillfällen), men även separata fläktar jag köpt. Antingen har de slutat fungera helt eller har konstiga missljud. Det inet gjort är att ta tillbaka hela produkten, och skicka ut en ny direkt. De skulle aldrig be nån skicka bara en del av produkten för att "laga" den på det sättet. Kunden får en ny produkt som fungerar och de returnerar produkten i sin tur till deras distributör. Amazon och komplett gör det likadant vad jag vet. Webhallen verkar fungera väldigt annorlunda.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Här kommer påpekandet igen. Konsumentköplagen måste följas men det betyder inte att man inte kan hjälpa kunden mer. Redan när du erbjuds garanti går man utanför vad konsumentköplagen säger. Garanti är frivilligt till skillnad från vad reklamation är. EU säger 2 Sverige säger 3 år (sedan 2007 eller runt där, jag jobbade med service då också)

Och webhallen sitter å svarar i ett forum helt på eget bevåg, det är att hjälpa kunden mer, vi har inte många andra leverantörer som sitter å svarar direkt här på forumet... om du läser andra trådar där det klagats mycket på webhallen på sistone så tolkar jag iaf. det som att dem verkligen tagit till sig av kritiken och verkligen lyssnar på folk.
Men igen, du verkar sitta å slänga skit på ett företag som har gjort helt rätt för sig och faktiskt vill hjälpa dig, men enligt dig så ska man gå ännu längre, har inte sett någon i tråden än som håller med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag kan nämna att jag haft otur med 2 st AIO (olika märken, olika inköpstillfällen), men även separata fläktar jag köpt. Antingen har de slutat fungera helt eller har konstiga missljud. Det inet gjort är att ta tillbaka hela produkten, och skicka ut en ny direkt. De skulle aldrig be nån skicka bara en del av produkten för att "laga" den på det sättet. Kunden får en ny produkt som fungerar och de returnerar produkten i sin tur till deras distributör. Amazon och komplett gör det likadant vad jag vet. Webhallen verkar fungera väldigt annorlunda.

Om du lyssnar på hans klipp så låter det ju som hela produkten sitter löst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xenedras:

Kundservice är applicerbart genom olika branscher oavsett policy osv. Man strävar alltid efter nöjda kunder. Jag var alltid den som tog hand om svåra case då jag alltid såg till att kundens förväntningar var överträffade, det är kundservice. Kundservice är inte att polisa policys osv utan att göra kunden nöjd och göra affären så smidig som möjligt.
Vilken paragraf pratar du om? Jag har chatt logg där dom säger att det är normalt och att jag inte ska köra fläkten på ett visst varvtal. Nu kör inte jag fläktarna på kylaren på konstant varvtal. Du kanske gör det, inte jag. Så ja jag lämnar tillbaka en va resa som enligt mig inte presterar så som jag förväntade mig.

Man strävar efter nöjda kunder utifrån de lagar och policies som finns.
Den paragraf som bestämmer att en produkt eller del av produkt ska bytas eftersom det är inom öppet köp-period.

Permalänk
Medlem

Inget fel har begåtts över huvud taget.
Sen kan man gnälla för gnällandes skull såklart.

Har inget med webhallen att göra, andra åf hade agerat likadant så om det är missljud från psu, skärmproblem som pixel/extrem bleeding, missljud från fläkt på GPU, AIO osv.
De vill få in varan, bekräfta felet eller inte och sen får man agera därefter, enkelt.

Det är precis därför många bara skickar in på ångerrätten istället och köper en ny vara.

Permalänk
Skrivet av Xenedras:

Du kan se videon och även lyssna på fläkten i slutet. Det är även ett litet missljud från den som bara kommer ibland, borste från ljudet när jag körde fingret i fläkten. Nu är den helt tyst. https://youtube.com/shorts/3z8kYLJ1NzE?si=rE1PS9A5_KGcRIjI

Låter som att lagret i fläkten inte är helt hundra, eller att någon tolerans inne i fläktens motor inte är korrekt som orsakar vibrationer.
Gör den även det här ljudet om fläkten inte är monterad på någonting? (alltså bara lös)

För övrigt låter det som att webhallen för en gångs skull gjort något vettigt och erbjudit sig att undersöka fläkten, inte för att jag skulle lita på att de gör det på ett smidigt och värdigt sätt men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Webhallen är verkligen sämst, minns fortfarande när de nekade garanti på min mac för att de var dammigt under tangentbordet, vilket var precis det problemet som apple förlängde garantin för men enligt webhallen så var det grunden för att de nekade en reparation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ja uppenbarligen vet du inte vad kundservice är. För hade du vetat vad kundservice är vet du att den kunskapen är applicerbar oavsett om du säljer bilar, skruvar eller hus.

Jag har tidigare jobbat inom kundservice ett antal år, som teknisk support, i datorbutik (ej webhallen) och som egen företagare.

Fortfarande spännande att höra vad du grundar ditt påstående om att företag ska byta ut produkt som är mindre än två veckor gammal eller om du ska fortsätta ducka den frågan.

Du har rätt i att företagen ska följa konsumentköplagen och att företagen kan göra mer än vad lagen säger. Det är ju bra att du i ditt bolag har en ännu generösare och mer flexibelt sätt att hantera situationer, jag hade också det i mitt bolag. Men bara för att ett annat bolag inte erbjuder det jag kunde så betyder det ju inte per automatik det är sämst.

Visst strävar företag att ha nöjda kunder, det finns ju dock en gräns i vad som anses vara skäligt att göra för en kund. Vart denna gräns dras, skiljer ju sig kraftigt och fylld av åsikter. Av min erfarenhet så ju mindre företag ju större flexibilitet. Denna flexibilitet kan dock vara problematiskt vid uppskalning av bolag då man går ifrån att vara mikro/småföretagare.

Ditt exemepel med Oral-B, är jag inte förvånad att tillverkaren kunde hjälpa dig snabbt. Det man ska ha klart för sig är att det är skillnad på kommunikationen om du som konsument hör av dig till en tillverkare eller om återförsäljaren gör det. I ditt fall så är det ju glädjande att tillverkaren löste det direkt, men det betyder ju per automatik inte att återförsäljaren har gjort något fel.

För det en tillverkare kan göra som i ditt fall, är att gå in och lösa problemet direkt för att du ska vara nöjd och fortsätta köpa Oral-B. Det tillverkaren gör är ju att kasta återförsäljaren framför bussen för att själv framstå upp som the good guys. Skulle återförsäljare kontakta tillverkaren och ange exakt samma sak som du gjorde, så kan resultatet vara något helt annat. Istället för att ha en flexibilitet så möts du av hänvisningar till fyrkantiga avtal. Det går alltså inte kopiera processen för hanteringen från du som konsument och applicera det i B2B.

Låt oss leka med tanken att 1000 reklamationer görs. Återförsäljaren gör enligt rutiner och avtal för att behandla dessa ärenden. Av dessa 1000 pers så är det 10 stycken som tar sig tiden och hör av sig till tillverkaren i hopp om att få bättre hjälp. Tillverkaren kikar i marknadsföringsbudgeten (eller vilken post man anser är lämpligast att ta ifrån) och ser det finns utrymme att skicka ut ny produkt direkt. Konsumenten blir glad och kanske skriver ett positivt omdöme. Övriga 990 ärenden hanteras enligt avtal direkt med återförsäljaren.

Skulle dessa 1000 reklamationer göras direkt gentemot tillverkaren, då kan resultatet bli något annat. Där tillverkaren är mer fyrkantig för det kostar alldeles för mycket att vara så pass generös som då det bara avser en handfull ärenden.

Man kan ju reflektera över hur det kommer sig att reklamationer ska gå via återförsäljaren istället för direkt till tillverkaren. Om tillverkaren kan lösa problemen direkt så vore det väl mer logiskt att samtliga konsumenter ska vända sig dit direkt? Eller varför inte köpa direkt från tillverkaren om dom säljer produkten i egna webbutiken?

Tar man en titt på diverse omdömen på tillverkarnas egna webbutiker så är det inga smickrande omdömen. Gemensamma nämnaren av dom jag kikat på, så anses kundservicen vara dålig. Vilket man åter igen kan reflektera över hur det kan komma sig då man äger hela kedjan från start till mål.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk

Jag förstår hur ts tänker. Inte över allt men många har policy att byta ut vara utan ens fråga, om den antigen var trasig direkt efter köp eller gick sönder inom någon dag.

Men de är ju inget som är självklart överallt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Fy fan den fläkten lät verkligen som skit. Hade jag fått hem det här hade jag skickat tillbaka det direkt till affären med öppetköp. Inte en chans att jag skulle ändrat farten på fläken eller andra dumheter.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Fy fan den fläkten lät verkligen som skit. Hade jag fått hem det här hade jag skickat tillbaka det direkt till affären med öppetköp. Inte en chans att jag skulle ändrat farten på fläken eller andra dumheter.

Jag är tveksam att det där ens är fläkt oljud...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Sämst leveranser har dom också, väntat i 10 dagar nu på leverans av något som fanns i lager och skulle vara framme förra måndagen. Det har fastnat innan postnord ens fått produkten och den går inte avbeställa förrän denna vecka. Först då kan jag reklamera köpet enligt dom. "Vänta och se".

Nu är nästa problem att trackingen är helt å hvete och det sitter nu fast i Veddesta sedan i fredags (dom leverar ut lördag och idag, men inget paket idag heller).

Andra delen skyller jag på Postnord, men att ett paket fastnar i webhallens hantering innan den ens kommit till PostNord är en skam.

Hade rea på produkter varit förbjudet så hade webhallen rykt först av alla företag på marknaden.

Väldigt tråkigt när man råkar ut för sådant, kan det bero på vart det skickas i från?
Jag har beställt från WH 2ggr i år & bägge gångerna kom produkterna inom 3 arbetsdagar.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag är tveksam att det där ens är fläkt oljud...

Det är det till 100%. Om du lyssnar i slutet av videon precis inna jag kör fingret i fläkten hör du att den låter illa. Har nu satt dit en ny fläkt och det är helt tyst. Så ja det var en defekt fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Det är det till 100%. Om du lyssnar i slutet av videon precis inna jag kör fingret i fläkten hör du att den låter illa. Har nu satt dit en ny fläkt och det är helt tyst. Så ja det var en defekt fläkt.

Jag personligen tycker det låter som vibrationer, som den sitter löst mot chassit, från din video. Jag har haft datorer sen 96 och ingen fläkt jag har haft har låtit sådär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker det låter som vibrationer, som den sitter löst mot chassit, från din video. Jag har haft datorer sen 96 och ingen fläkt jag har haft har låtit sådär.

Jag haft datorer sedan 80 talet. Jag använde även liquid metal som kylplasta redan 2005 🤷‍♂️ Men det spelar mindre roll i detta fallet.
Detta ljudet kvarstår när fläkten inte sitter monterad. Du får gärna förklara för mig med din kunskap vad detta är för ljud. Detta är samma video bara en nerkortad version för att påvisa det ljudet som alltid är där.
https://youtube.com/shorts/1gIxWn8YaGE?si=lRS61nv276bxEVi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag haft datorer sedan 80 talet. Jag använde även liquid metal som kylplasta redan 2005 🤷‍♂️ Men det spelar mindre roll i detta fallet.
Detta ljudet kvarstår när fläkten inte sitter monterad. Du får gärna förklara för mig med din kunskap vad detta är för ljud. Detta är samma video bara en nerkortad version för att påvisa det ljudet som alltid är där.

Det där låter som turbulens på din film.
På din första låter det som att det är vibrationer mellan metall och något.

Utan att ha saken framför sig är de omöjligt att säga exakt vad.
Det kan vara att du inte dragit skruven korrekt mot bracket i chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Säljer jag en produkt som är defekt inom öppet köp perioden byter jag ut den, no questions asked.

Ok! Jag köper en bil av dig, krockar den, kommer tillbaka dagen efter och får den utbytt! Grymt! Hur kontaktar jag dig för att köpa grejor?

Webhallen har väl aldrig sagt att dom inte ska byta ut fläkten? Givetvis är det rimligt att dom vill avgöra om den har tillverkningsfel eller om problemet beror på felaktig hantering. Hade du inte brutit förpackningen är jag övertygad om att dom tagit tillbaka produkten på öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ok! Jag köper en bil av dig, krockar den, kommer tillbaka dagen efter och får den utbytt! Grymt! Hur kontaktar jag dig för att köpa grejor?

Webhallen har väl aldrig sagt att dom inte ska byta ut fläkten? Givetvis är det rimligt att dom vill avgöra om den har tillverkningsfel eller om problemet beror på felaktig hantering. Hade du inte brutit förpackningen är jag övertygad om att dom tagit tillbaka produkten på öppet köp.

Rimligt

Permalänk
Medlem

Samma sort av fläkt på samma plats är tyst och skapar 0 ljud. Gamla fläkten skapar ju samma ljud oavsett om den är fri eller ej. Så om det enligt dig är turbulens är det ju även det när den hänger fritt. Då måste vara fel på bladen eftersom en likadan fläkt inte skapar turbulens varken monterad eller fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Samma sort av fläkt på samma plats är tyst och skapar 0 ljud. Gamla fläkten skapar ju samma ljud oavsett om den är fri eller ej. Så om det enligt dig är turbulens är det ju även det när den hänger fritt. Då måste vara fel på bladen eftersom en likadan fläkt inte skapar turbulens varken monterad eller fri.

Fast det är ingen info du tidigare delat. Att du flyttat runt fläktar och bytt ut dessa. Och fått annorlunda resultat.

Oavsett så tycker jag att dina videos inte påvisar att ljudet är uppenbart från den defekta fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xenedras:

Man kan ju lösa det enkelt. Skicka en ersättare under förutsättning att returnerande fläkt inte misshandlats. Isåfall debiteras kostnaden.
Hursom märks det att du inte jobbat med kundservice. Ofta man får se mellan fingrarna för att skapa nöjda kunder. Det kostar minst 10 nöjda kunder för en missnöjd. Hur ofta ser du nöjda köpare skriva hur nöjda dom är? Det är mer sällan än ofta. Missnöjda köpare är mer ofta än sällan istället.
Principer och vad som är rätt spelar mindre roll när man ska skapa sig nöjda kunder.
Jag har själv ofta fått ersätta kunder i mitt företag med nya produkter trots att det är tydligt att dom inte följt medföljande instruktion. Detta för att jag inte har råd med missnöjda kunder. Så för mig spelar det mindre roll vem som gjort fel, bara att kunden är nöjd. Det har även varit så på många av företagen jag jobbat på, när det kommer till kundservice.

Av ren nyfikenhet så måste jag ju fråga vad du arbetar med? Att ersätta kunder nya produkter trots att de inte följt instruktionerna och sedan inte få ersättning från tillverkaren. Det låter enligt mig väldigt dyrt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Av ren nyfikenhet så måste jag ju fråga vad du arbetar med? Att ersätta kunder nya produkter trots att de inte följt instruktionerna och sedan inte få ersättning från tillverkaren. Det låter enligt mig väldigt dyrt.

Jag jobbade med att skapa nöjda kunder. När alla steg i supporten brast eller det var en otroligt tråkig kund har det alltid varit jag som har tagit hand om det. Inte alltid kunden fick sin vilja igenom men strävade alltid efter att få nöja kunder. Jag var inom många branscher inkl elektronik och bil branschen.

En missnöjd kund kan kosta väldigt mycket. Ta bara denna posten. Hur många tror du läser hela vid en Google sökning? Folk läser rubriker oavsett om personen eldat upp sin produkt eller det faktiskt är dålig service från webshoppen. Så för att undvika trådar som denna t.e.x där jag är missnöjd med hur osmidigt dom ville utföra garanti arbetet på så strävar man efter nöjda kunder. Det räcker att 1 person ser min titel för att den inte ska beställa från deras sida. Hen kommer sedan om webhallen kommer på tal säga att ”jag har läst…”.
Så nej jag kostade inte företag pengar. Jag sparade pengar åt dom. Men jag var inte dum eller dålig på mitt jobb därav att jag ofta blev headhuntad. Kunder kunde självklart dra saker till arn osv men då hade dom varit helt orimliga. Jag är inte orimlig utan erbjöd enkla lösningar som dom inte tog trots att min lösning hade sparat dom både en missnöjd kund och ett sälj.

Nu jobbar jag inte med det längre men har 100% nöjda kunder i mitt egna företag jag driver vid sidan av mitt vanliga jobb.
Om du själv är snickare men pga av tidsbrist måste anlita en annan för att utföra rep på ditt hus och hen utför ett mycket sämre jobb än du själv kan utföra. Säger du inget utan betalar fakturan och är nöjd? Kalla det arbetsskada men jag förväntar mig bra service för det är vad jag ger. Kanske inte alltid lika bra men nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fast det är ingen info du tidigare delat. Att du flyttat runt fläktar och bytt ut dessa. Och fått annorlunda resultat.

Oavsett så tycker jag att dina videos inte påvisar att ljudet är uppenbart från den defekta fläkten.

Den infon fick du visst men du skrev ändå turbulens. Är ju rätt tydligt med ”Detta ljudet kvarstår när fläkten inte sitter monterad” eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Den infon fick du visst men du skrev ändå turbulens. Är ju rätt tydligt med ”Detta ljudet kvarstår när fläkten inte sitter monterad” eller missar jag något?

Det hade jag missat men att du bytt fläkt har du inte skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hade jag missat men att du bytt fläkt har du inte skrivit.

Nej för det hade jag inte gjort. Jag fick hem en ny kylare och jag bytte bara fläkten och returnerade den till webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Nej för det hade jag inte gjort. Jag fick hem en ny kylare och jag bytte bara fläkten och returnerade den till webhallen.

Fast nu motsäger du dig själv,då har du ju bytt fläkt...
Och sen skickade du tillbaka en trasig produkt (enligt dig ) i den nya varan?

Visa signatur