Bedragare utnyttjar AI-söktjänster

Permalänk
Melding Plague

Bedragare utnyttjar AI-söktjänster

Lurar användare att ringa falska kundtjänstnummer till olika företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat använda Google som sökmotor sen ett par veckor tillbaka. Blev trött på all AI skräp helt enkelt, massa dubbletter på t.ex. reddit länkar som är översatta till svenska och söker man efter bilder går det inte längre utan att i stort sett allt är AI genererat.

Bytte till DuckDuckGo och blockade AI bilder och allt AI skräp som gick i inställningarna och är nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har helt slutat använda Google som sökmotor sen ett par veckor tillbaka. Blev trött på all AI skräp helt enkelt, massa dubbletter på t.ex. reddit länkar som är översatta till svenska och söker man bilder går inte längre utan att i stort sett allt är AI genererat.

Bytte till DuckDuckGo och blockade AI bilder och allt AI skräp som gick i inställningarna och är nöjd än så länge.

Japp, har gjort samma som dig. Kör brave browser sedan flera år tillbaka, inte sett reklam på åratal nu, och övergett google för att övergå till duckduckgo. hur blockar du AI bilder, dvs vilken inställning?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Japp, har gjort samma som dig. Kör brave browser sedan flera år tillbaka, inte sett reklam på åratal nu, och övergett google för att övergå till duckduckgo. hur blockar du AI bilder, dvs vilken inställning?

https://duckduckgo.com/settings

Permalänk

Borde va lagstadgat att bedrägerier som orsakats pga AI är ägaren av rjånsten skyldig att ersätta.

Skulle de helt plötsligt troligen bli extremt noga med att den inte får ange några kontaktuppgifter eller att det den anger faktisk är korrekt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Borde va lagstadgat att bedrägerier som orsakats pga AI är ägaren av rjånsten skyldig att ersätta.

Skulle de helt plötsligt troligen bli extremt noga med att den inte får ange några kontaktuppgifter eller att det den anger faktisk är korrekt.

De är tydliga med att en LLM kan ha fel, det gäller att ha det i bakhuvudet när du litar på information på nätet.

Jag har själv börjat använda LLMs som sökmotor istället, det fungerar rätt bra för mitt ändamål som inte är att leta upp telefonnummer

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De är tydliga med att en LLM kan ha fel, det gäller att ha det i bakhuvudet när du litar på information på nätet.

Jag har själv börjat använda LLMs som sökmotor istället, det fungerar rätt bra för mitt ändamål som inte är att leta upp telefonnummer

Klart den kan ha fel men blir ju ändå upp till företaget att se till att det inte blir det eller så får de öppna plånboken.

Sätt press på att faktiskt göra det användbart eller lägg ner skiten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att söka med hjälp av en LLM fungerar bra när man letar efter något väldigt specifikt och kan ange mycket detaljer. De fungerar bäst om man Googlar som mormor gör, d.v.s långa beskrivande meningar och mycket kontext. Det ger språkmodellen mer att gå på. Mer generella sökningar som att få fram telefonnummer och andra uppgifter fungerar fortfarande bäst med en traditionell sökmotor.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Klart den kan ha fel men blir ju ändå upp till företaget att se till att det inte blir det eller så får de öppna plånboken.

Man sa förr "lita inte på allt du läser på nötet"
Det gäller forrfarabde men man kannlägga till att lita inte alltid på vad "AI säger".
Det är samtliga öppna med.
Man behöver kanske inte lägga ner skiten men kanske inte ha det så integrerat att AI svarar först av allt vid en sökning.
Separera det så användaren måste gör ett aktivt beslut av att använda AIn.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker inte det är upp till företaget, det är inte de som har fuskat här. Det är inte realistiskt heller, det skulle innebära en alldeles för stor kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att söka med hjälp av en LLM fungerar bra när man letar efter något väldigt specifikt och kan ange mycket detaljer. De fungerar bäst om man Googlar som mormor gör, d.v.s långa beskrivande meningar och mycket kontext. Det ger språkmodellen mer att gå på. Mer generella sökningar som att få fram telefonnummer och andra uppgifter fungerar fortfarande bäst med en traditionell sökmotor.

Bästa jag testat är Deep Research. Då kan man få en sammanfattning av komplexa ämnen, fylld med källhänvisningar. Även om AI;n börjar hallucinera, vilket jag inte varit med om än, har man massor av källor att läsa in sig vidare på.

Just komplexa ämnen och frågeställningar är något vanliga sökmotorer är chockerande dåliga på. Skitifieringen har förstört dem helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man sa förr "lita inte på allt du läser på nötet"
Det gäller forrfarabde men man kannlägga till att lita inte alltid på vad "AI säger".
Det är samtliga öppna med.
Man behöver kanske inte lägga ner skiten men kanske inte ha det så integrerat att AI svarar först av allt vid en sökning.
Separera det så användaren måste gör ett aktivt beslut av att använda AIn.

Att göra resultatet lite dolt skulle kunna vara en bra förbättring. Sen vore det bra om Google slutade ett så värdelöst företag, så deras tjänster städades och förbättrades.

En viktig fråga är dock hur vi bygger bättre skydd mot bedragare och dylikt avskum. Bedrägerierna blir mer sofistikerade och det är redan många som har svårt att värja sig.

Permalänk
Medlem

Legitima sidor gräver ju ner sina kontaktuppgifter väldigt långt i dagsläget vilket såklart inte gör saken bättre.
Kanske just för att försvåra för AI, men då försvårar man ju även för besökare av kött & blod.
Så kanske kommer AI vara internets dödgrävare, då jag gissar att många av censurförslagen som klubbats den senaste månaden är ett svar på snokande AI.
Då AI används för att belägra anonymiteten på internet.

tillägg
Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Legitima sidor gräver ju ner sina kontaktuppgifter väldigt långt i dagsläget vilket såklart inte gör saken bättre.
Kanske just för att försvåra för AI, men då försvårar man ju även för besökare av kött & blod.
Så kanske kommer AI vara internets dödgrävare, då jag gissar att många av censurförslagen som klubbats den senaste månaden är ett svar på snokande AI.

Nej det är bara klassisk överförmynderi, tänk på barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har helt slutat använda Google som sökmotor sen ett par veckor tillbaka. Blev trött på all AI skräp helt enkelt, massa dubbletter på t.ex. reddit länkar som är översatta till svenska och söker man efter bilder går det inte längre utan att i stort sett allt är AI genererat.

Google är fan skit alltså. Söker på "ämne/sida Twitter" och får allt annat än twitter som svar.
Byter till "ämne/sida X" och får, som första resultat, "www.twitter.com/ämne/sida" ????

Sen att 99% av alla sökningar gällande programmering ger random .xyz-svar till random scam sajt, det är toppen.. DDG är inte jättebra, men åtminstone inte i närheten så värdelöst som Google har blivit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Musikälskare

Uppdaterar päronen lite då och då så dom inte går på något, får göra det igen...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Google är fan skit alltså. Söker på "ämne/sida Twitter" och får allt annat än twitter som svar.
Byter till "ämne/sida X" och får, som första resultat, "www.twitter.com/ämne/sida" ????

Sen att 99% av alla sökningar gällande programmering ger random .xyz-svar till random scam sajt, det är toppen.. DDG är inte jättebra, men åtminstone inte i närheten så värdelöst som Google har blivit.

You are doing it wrong. För att söka på katter på X så skriver du så här i sökfältet på Google:

site:x.com cats

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det är redan användbart, men allting kan användas på fel sätt. En kniv kan hacka grönsaker och skära halsen av folk, en dator kan användas för att uppfinna botemedel mot sjukdomar eller skriva dumheter på internet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

You are doing it wrong. För att söka på katter på X så skriver du så här i sökfältet på Google:

site:x.com cats

då kan jag ju lika gärna skriva hela sökvägen själv

Det har fungerat perfekt tidigare, så det sitter kvar som vana att skriva lite snabbt. Men det funkar inte längre av någon märklig anledning

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

då kan jag ju lika gärna skriva hela sökvägen själv

Det har fungerat perfekt tidigare, så det sitter kvar som vana att skriva lite snabbt. Men det funkar inte längre av någon märklig anledning

Skillnaden är att en specifik site kanske inte har någon egen sökfunktion eller har en kass sådan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Jag studsade för många år sen på att se folk omkring mig googla öppettider eller kontaktuppgifter och lita på googlesvaret istället för att gå till den kanoniska sidan där de står.
Visst, det blev rättare med tiden, men det dröjde ju inte länge innan företaget hittade ett nytt sätt att ge användaren potentiellt felaktiga uppgifter och hindra dem från att gå till den faktiska hemsidan.

Kör Kagi sedan ett tag tillbaka och är supernöjd. Hittar jag mot förmodan domäner med SEO spam eller LLM-blask markerar jag dem bara och eliminerar dem från framtida sökresultat. Jag betalar för det så det är jag som är kunden, inte produkten, och det kostar mindre än Netflix, som jag definitivt använder mindre än en sökmotor.

Permalänk

Vem över telefon kan man ge information så den själv kan dra pengar från ens konto?
Banken, polismyndigheten, skattemyndigheten? Absolut inte av hur många orsaker som helst, detta trots att man är 100% säker på att man har ringt till rätt telefonnummer.

Jag tycker just detta är huvudproblemet med mångas beteende. Att man sedan kan luras på nätet är inget nytt.
Jag gillar dock inte Googles AI när man söker, då man lätt kan få uppfattningen att informationen där är verifierad att den är korrekt och man kan lita på den.

*edit*
Förr i tiden pratade om att man skulle lära sig lita på folk, idag är problemet naivitet. Inte ens om man är på banken så ska man till personalen som är där ge några lösenord, koder eller annat så den själv på egen hand på fritiden utan dens ”jobbbanklogin” kan dra pengar från ens konto. Och så gör folk detta emot folk de ringer upp från nätet där ett argument att det är säkert för att personen är trevlig och kunnig.