Permalänk

Min CPU blir inte kall.

Hej!

Jag har haft loss CPU och CPU kyl för att lägga på ny pasta och efter att jag satt ditt båda igen så är temperaturen väldigt mycke högre än innan.
Alla temp är med alla fläktar på max.

Nu
idle 55-65C
Load 90C efter några få sekunder.

Innan
Idle 35
Load 65

Har haft loss två gånger nu med samma resultat.
I fan controll visar det temp åvan och samma i MSI afterburner, Armoury Crate och bios.

Jag tycker inte att det kommer så varm luft ur kylaren nu som det gjort innan när det visat 65C.

Kan det vara fel på sensorn?
Hur tar man reda på det isåfall?
Eller kan det vara något annat?

Inget proffs på datorer som i kanske har listat ut men har aldrig varit med om detta innan när jag haft loss CPU kyl.

Inet dator.
Taurus Gaming Elite (Härdad glaspanel)
AMD Ryzen 7 5800X
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0
Gigabyte B550 AORUS PRO V2
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Corsair Hydro H100x
Corsair RM750
Windows 11 Home

Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSTeelCarbon:

Hej!

Jag har haft loss CPU och CPU kyl för att lägga på ny pasta och efter att jag satt ditt båda igen så är temperaturen väldigt mycke högre än innan.

...

Jag tycker inte att det kommer så varm luft ur kylaren nu som det gjort innan när det visat 65C.

Tror du får göra ett nytt försök

Permalänk
Medlem

Ser nu att det är AIO kylare, kopplade du in pumpen korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

tänkte fråga samma sak. Säkert där felet är

Permalänk
Medlem

dubbelkolla så du satt kontakten för vattenpump rätt, låter som vattnet inte flödar runt.

Är allting annat rätt så låter det som en trasig pump men då ska du ha extrem otur om den pajar för du rört runt på den lite.

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000MHz XMP 3.0 | Corsair HX1200 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk

Död/ halvt igensatt vattenpump?

H100x är ju en rätt gammal variant så är den en av de tidigare serierna så är den nog så pass gammal att det nog är gränsfall till att den nog mycket väl kan vara uttjänt vid detta laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

När jag kollar i Bios så visar pumpen varvtal som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Död/ halvt igensatt vattenpump?

H100x är ju en rätt gammal variant så är den en av de tidigare serierna så är den nog så pass gammal att det nog är gränsfall till att den nog mycket väl kan vara uttjänt vid detta laget.

Han har ju bra temp innan han byte kylpasta, Ska ha otur att den ska gått sönder i samma veva..MEN det kan ju vara så

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Tror du får göra ett nytt försök

Borde de inte komma varm luft ur kylaren isåfall?
Luften är inte ens 25C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSTeelCarbon:

Luften är inte ens 25C.

Om nu tex kylaren inte sitter rätt och inte har kontakt med cpu.. Då blir det ju kall luft

Permalänk

Singeltråden från kylen är kopplat till AIO_PUMP på moderkortet och strömkabel är kopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSTeelCarbon:

Luften är inte ens 25C.

Det låter som att värmen inte lyckas transporteras till radiatorn, därav ingen varm luft. Värmen har inte nått dit.

Det finns egentligen 2 troliga scenarion.

• Pumpen har inte kopplats in, kylmediet pumpas aldrig runt och når därmed inte radiatorn.

• Du har monterat kylarhuvudet fel, det är således väldigt dålig kontakt mellan CPU och kylare och värmen når aldrig till kylarhuvudet.

Båda scenarion kräver att du gör om din installation, förslagsvis genom att kika att pumpen är rätt kopplad först då detta inte kräver att du monterar av kylarhuvudet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Om radiatorn är kall men CPU-blocket är varmt (känn på den med fingrarna), dvs, inte ens i närheten av 55-65°C du uppger att du har i viloläge så har du problem med cirkulation i systemet.
Prova vrid runt på datorn, kanske lägga den på sida eller uppåner beroende på vart radiator och slangar är placerade så att luftbubblorna flyttar på sig.

Med tiden så brukar endel vatten evaporera ut ur den slutna loopar och har du luft på fel ställe kan du få urusel cirkulation.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Om nu tex kylaren inte sitter rätt och inte har kontakt med cpu.. Då blir det ju kall luft

Sant, kan tillägga att jag satta kylen lösare andra gången för att sedan dra åt och kolla temp samtidigt men det varierade bara någon grad.

Slangen in är 23C och
Retur är 30C
Mätt 10cm från kylen med ir termometer så pumpen bör ju snurra.

Permalänk
Medlem

Har du testat återställa/reset bios?? Inte för jag tror det har nått med det att göra. Men det skadar inte att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSTeelCarbon:

Singeltråden från kylen är kopplat till AIO_PUMP på moderkortet och strömkabel är kopplat.

Manualen för kylaren säger följande.

https://assets.corsair.com/image/upload/corsairmedia/sys_mast...

• Connect pump power cable to an available SATA power
plug (figure 1).
• Connect pump tach cable to the CPU_FAN header on your
motherboard (figure 1).
• Connect the included Y-header cable to any available
3-pin or 4-pin fan header (figure 2).
• Connect the fans into the Y-header cables (figure 2).

Manualen för moderkortet säger egentligen inget vettigt om FAN portarna.

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b550-...

Jag hade testat att koppla in pumpen i CPU_FAN istället för AIO_PUMP

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av GSTeelCarbon:

Sant, kan tillägga att jag satta kylen lösare andra gången för att sedan dra åt och kolla temp samtidigt men det varierade bara någon grad.

Slangen in är 23C och
Retur är 30C
Mätt 10cm från kylen med ir termometer så pumpen bör ju snurra.

Då låter det inte som att vätskeflödet är obstruerat på något vis. Vilken kylpasta har du använt och hur mycket? Har du medvetet eller av misstag aktiverat någon form av automatisk OC i BIOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D w/ Noctua NH-U12P | RTX 4070 Ti S | Asus STRIX B550-F II | 32GB DDR4 | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om radiatorn är kall men CPU-blocket är varmt (känn på den med fingrarna), dvs, inte ens i närheten av 55-65°C du uppger att du har i viloläge så har du problem med cirkulation i systemet.
Prova vrid runt på datorn, kanske lägga den på sida eller uppåner beroende på vart radiator och slangar är placerade så att luftbubblorna flyttar på sig.

Med tiden så brukar endel vatten evaporera ut ur den slutna loopar och har du luft på fel ställe kan du få urusel cirkulation.

Jag vrider och vänder på kylen utan någon större förändring.

Permalänk
Skrivet av zogez:

Har du testat återställa/reset bios?? Inte för jag tror det har nått med det att göra. Men det skadar inte att testa

Har inte testat detta, tack.

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Manualen för kylaren säger följande.

https://assets.corsair.com/image/upload/corsairmedia/sys_mast...

• Connect pump power cable to an available SATA power
plug (figure 1).
• Connect pump tach cable to the CPU_FAN header on your
motherboard (figure 1).
• Connect the included Y-header cable to any available
3-pin or 4-pin fan header (figure 2).
• Connect the fans into the Y-header cables (figure 2).

Manualen för moderkortet säger egentligen inget vettigt om FAN portarna.

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b550-...

Jag hade testat att koppla in pumpen i CPU_FAN istället för AIO_PUMP

Jag har flyttat på den till CPU_FAN nu men utan förändring tyvärr.

Permalänk
Skrivet av realslimleif:

Då låter det inte som att vätskeflödet är obstruerat på något vis. Vilken kylpasta har du använt och hur mycket? Har du medvetet eller av misstag aktiverat någon form av automatisk OC i BIOS?

Osäker med OC men jag har inte ändrat något i bois nu iaf.

Kylpasyan är Kryonaut.

Permalänk

Stort tack hittills alla.

Radiator har jag löst liggande på chassiet för att kunna vrida och vända på den efter en bra stund hamnade jag rund 50C iaf. Idle.

Skall göra följande imorgon.
Vrida vända på radiator och även chassit.
Återställa bios.
Har läst att många haft problem med temperaturen på 5800X kan någon inställning blivit återställt då CPU varit lös och datorn känner av detta?
Vad skall jag testa mer?

Stort tack, fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

Känn & lyssna på pumpen för vibrationer.

Har du en stock kylare liggandes eller annan luftkylare så testa montera.
Jag tror 100% din AIO är antingen trasig eller inte kopplat korret.

Sitter pumpen högre än radiatorn? Då kan det bli luftbubblor i pumpen.

Permalänk
Medlem

Om du tar ut CPU:n ur sockeln på moderkortet så kommer moderkortet att detektera detta och ändra inställningar till standardinställningar för CPU och ibland även för andra funktioner.

För att gå till Pumphuset.
Om du mäter med IR-termometer på denna, vad har denna för temperatur? Om den är likvärdig med slangarna, kolla temperaturen i BIOS och/eller någon annan mjukvara.
Om temperaturen på denna däremot är väldigt hög så får du gå tillbaka till att förska komma fram till varför du har dålig cirkulation i systemet.
Om det är en gammal AIO så finns risken att det är något "skräp" släppt i samband med att du har "flexat" slangarna och nu hämmar flödet