Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

T.J. Miller är så jäkla kul som Erlich Bachman
Synd att han ballade ur och blev cancelled.
Gilfoyle är magisk med.

Han ballade väl inte ur? Det var nån gammal grej från 2001 som drogs upp i samband med me-too.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Revival.

Får lite the 4400 vibbar, gillar det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Revival.

Får lite the 4400 vibbar, gillar det

Älskade 4400. Synd att den tog slut på en cliffhanger Den nya varianten var inte särskilt fantastisk, men jag tyckte det var synd att den lades ned direkt. Den var ändå ganska underhållande, trots maximal woke-faktor.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Älskade 4400. Synd att den tog slut på en cliffhanger Den nya varianten var inte särskilt fantastisk, men jag tyckte det var synd att den lades ned direkt. Den var ändå ganska underhållande, trots maximal woke-faktor.

Har missat att det kom en reboot, tack för tips

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

The Continental: From the World of John Wick

Hade helt missat denna miniserie, råkade komma upp när googlade runt.

Bra story bra action.
Rekomenderas helt klart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Ted Lasso (2022) S01-03

Förutfattade meningar gjode att jag skippade denna.
Jason Sudeikis i fånig musche. Fotboll. Nej det lät inte kul.
Misstag, så fel jag hade. Det här är en av de bästa tvserier som gjorts.
Man behöver inte vara fotbollsintresserad för att älska Ted Lasso. Det råkar bara handla om fotboll.
Underbar feelgood humor och löjligt bra karaktärer.
Lika kul side quest att varje avsnitt kika på vilka av sina privata sneakers Sudeikis valt att ha på sig.
Apple TV+ börjar ha en sjukt bra portfölj.

He’s here. He’s there. He’s every-fucking-where! Roy KenT! Roy Kent!

9,5/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ted Lasso (2022) S01-03
<Uppladdad bildlänk>
Man behöver inte vara fotbollsintresserad för att älska Ted Lasso. Det råkar bara handla om fotboll.
Lika kul side quest att varje avsnitt kika på vilka av sina privata sneakers Sudeikis valt att ha på sig.

9,5/10

Håller med.
Men kolla inte längre än S1, sen blir det nästan bara feel-good trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Håller med.
Men kolla inte längre än S1, sen blir det nästan bara feel-good trams.

Har sett klart S03 nästan.
Håller inte med, ser man bara S01 så blir man utan "poopeh"
Tycker dom håller hög nivå genom alla säsonger. Däremot S04 har jag tyvärr inte höga förhoppningar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ted Lasso (2022) S01-03
<Uppladdad bildlänk>

9,5/10

Håller med! Älskar den serien! Underbar feelgood komedi/drama! 😁

Permalänk
Medlem

Ted Lasso

Efter att ha sett allt snack om denna serie ovanför... blev det att äntligen börja kika på den. Den hade fallit i glömska i den där notoriska "se senare listan".

Komedi-drama med starka feel-good vibbar där "komedin" hålls väldigt lågmäld och mer finns i utkanten av allt. Mer nästan av en lättsam drama faktiskt. Dock får jag säga att den lyckades dra mig in och såg 4 avsnitt på raken och fick i stort sett tvinga mig att inte fortsätta, sömn och allt det där ^^

Som någon ovan skrev behöver man inte gilla fotboll, fokuset ligger verkligen inte på fotbollen... inte så här långt i alla fall och tvivlar på att det kommer att ske. Och som gammal Manchester United supporter kändes det rätt kul att se en karaktär som Roy Kent som både ser ut och uppför sig som en viss Roy Keane

Även om det inte är någon storslagen serie eller den bästa och mest spännande... känns ganska förutsägbar... håller den ändå sig i toppen, än så länge, över feel-good serier och helt klart värt att kika på. 30 min avsnitt gör det även lätt att "slötitta" på när man har lite tid över.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Alien Earth - såg första avsnittet igårkväll och holy hell, det där var riktigt jädra bra.

Frpn Noah *nånting* som gjorde den utmärkta Fargo-serien. Castingen, sättet på vilket de bygger handlingen, ljuddesignen (LJUDDESIGNEN) och miljöerna är så jädra underbara.

Jag är mer än bara försiktigt optimistisk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Kontot avslutas

Har kollat igenom de två första avsnitten av Alien: Earth (2025) och är riktigt besviken.

Ja, vad ska man säga?

11-12 åriga barn i syntetiska vuxna kroppar som ska rädda dagen... får Power Rangers-vibbar. Och cyborgen Morrow, vars hand kan bli en svets eller en kniv, går mig på nerverna. Dels för att skådespelaren är så oerhört usel, men också för att ingen annan cyborg/android/syntet har dessa funktioner i någon av filmerna. Och nu kan Xenomorpherna plötsligt också känna andras rädsla. *suck*

Gillade dock ögon-"bläckfisken" och "fästingen".

Dold text

Det utlovades att serien skulle vara som Andor, fast skräck. Jo, men tjena.

Det enda positiva är filmfotografin, scenografin och dekorbyggarna som gjort ett riktigt bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Har kollat igenom de två första avsnitten av Alien: Earth (2025) och är riktigt besviken.

Ja, vad ska man säga?

11-12 åriga barn i syntetiska vuxna kroppar som ska rädda dagen... får Power Rangers-vibbar. Och cyborgen Morrow, vars hand kan bli en svets eller en kniv, går mig på nerverna. Dels för att skådespelaren är så oerhört usel, men också för att ingen annan cyborg/android/syntet har dessa funktioner i någon av filmerna. Och nu kan Xenomorpherna plötsligt också känna andras rädsla. *suck*

Dold text

Det enda positiva är filmfotografin, scenografin och dekorbyggarna som gjort ett riktigt bra jobb.

Jag kände tyvärr samma sak, stor besvikelse. Nu är jag inget stort Alien fan heller och tyckte Prometheus var dålig snudd på usel.
De som röstar på IMDB måste vara Alien fanboys med skygglappar på.

Skämsmössa på att skicka ut 11 åringar i strid. Kirsh ger helt plötsligt militärorder till dem utan träning. Haha så uselt manus.
Det jag tyckte var positivt var Timothy Olyphant och Babou Ceesay som Morrow.
Aliens och varelser var rätt coolt gjorda. Men dom kunde skippat fokus på alla CGI scener. Jajaja vi har sett all CGI mellan alla våningarna många många gånger nu. Det räcker.

Dold text

Hittils är det 6 fesljumna mellanmjölk av 10 för min del. Det känns generöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Expanse. Är bara på säsong två, men satan vilken serie. Den har allt.

Permalänk

Karen Pirie S2 på SVTplay. Ett lik som väcker liv i ett cold case hittas. Vi får följa utredningen i nutid och parallellt se vad de trodde hände 1984 när brottet begicks. Klart sevärt! 8/10.

Permalänk
Skrivet av Jizo:

Ja, vad ska man säga?

Dold text

Jag har kollat igenom snart båda två avsnitt.

Min åsikt, en typisk modern bra serie som lider av exakt samma problem som nya serier.
Om jag hade varit arbetslös och haft problem att fördriva tiden så skulle jag absolut se den. Nu blir det som alla andra serier, man ser den samtidigt som man gör något annat som man borde ha gjort för länge sedan men ej hunnit, helt plötsligt ser man någon intressant händer i serien, man spolar tillbaka och samma visa med att man gör något annat och man missar.

Så mitt omdöme är helt ok serie, men inte tillräckligt bra för att jag ska hålla fokus på den.

Serier förr i tiden. Ja man hade inte så stort utbud, missade man avsnittet som gick på linjärtvn så missade man mycket.

Jag har för övrigt frågat typ alla jag känner om de har sett denna serie, där de flesta inte ens har hört talas om alienfilmerna, vissa sett bara lite. Man undrar hur det står till med film-allmänbildningen hos dessa.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Karen Pirie S2 på SVTplay. Ett lik som väcker liv i ett cold case hittas. Vi får följa utredningen i nutid och parallellt se vad de trodde hände 1984 när brottet begicks. Klart sevärt! 8/10.

Bra serie som blir ännu bättre tack vare Lauren Lyle. Hon är som gjord för denna rollen.

Permalänk
Medlem

De serier jag för tillfället betar av är Institutet och sista säsongen The Handmaids Tale på HBO.

Jag läste (lyssnade) på boken Institutet, av Stephen King, och tänkte ge serien en chans. Tyvärr tycker jag inte den är något vidare. Inte för att boken var så fantastisk heller, så kanske ingen överraskning…

The Handmaids Tale vill jag fullfölja till slutet. Framförallt första, och i viss mån andra, säsongen är bland det bästa jag sett, men kvaliteten (eller kanske bara mitt intresse?) har sjunkit sen dess.

Skummade första sidorna av tråden, och såg The Boys rekommenderas. Hur lyder omdömena nu efter 4 (?) säsonger? Tyckte själv den var bra i början, men senaste säsongen kändes ju helt urballad, eller?

En av mina favoritserier genom tiderna som jag inte såg nämnas i början av tråden i alla fall är Dexter. Enligt mig riktigt bra t.o.m. säsong 5, med topparna i säsong 2 och 4.

/GC

Permalänk
Kontot avslutas

Tvingade mig igenom de två första avsnitten av The Institute (2025). Nä, det här är inget för mig.

Det finns bara en seriefilmatisering av Stephen King som är bra och det är The Outsider (2020).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Det finns bara en filmatisering av Stephen King som är bra och det är serien The Outsider (2020).

Antar att du menar filmatisering som just serie då?
För filmer tänker jag att det finns en del bra (i mitt tycke).

Permalänk
Medlem

Stranger Things s1-4 (igen)

Detta är så löjligt bra, om ändå alla serier var som detta och x-files så vore livet på topp.

9.5/10

Alien:Earth

Första två avsnitt, det är ju inte dåligt men njaaa. Kommer se resten förmodligen.

6/10

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Revival: 6.5/10 (lite The 4400 vibes)

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av GeorgeCostanza:

Antar att du menar filmatisering som just serie då?
För filmer tänker jag att det finns en del bra (i mitt tycke).

Stämmer. Har redigerat mitt inlägg då jag inte var helt klar med detta.

Permalänk
Medlem

Dexter: Resurrection

https://www.imdb.com/title/tt33043892/

Bättre äv förväntat..4/5 blir det.

Permalänk

Alien: Earth, de två första avsnitten, skräp! kan nog ändå ge den 4/10 då jag tyckte det var lite spännande med konceptet att överföra en människas medvetande och minnen till en maskin.

Hade jag varit 15år så skulle jag nog tyckt detta var en häftig och bra serie, men nu är jag en 40+ gubbe, så denna serie tycker jag mest var dålig och lite pinsam.

Övriga filmer i alien-franchisen är ganska bra, förutom Prometheus som är grymt bra...

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

The Office (2024, Australien)
Amazon Prime

Amazon gav tydligen grönt ljus till en The Office i Australien, tänkte det kunde vara lite småkul att se hur de skapade karaktärerna.

Rätt fort ser man att karaktärerna i stort sett är rippade från den amerikanska versionen... så man får känslan av en "fan-made" serie istället för en seriös produktion (vilket det är).

Felicity Ward gör väl i sig inget dåligt jobb, men att försökte efterlikna Steve Carell går bara inte. Och serien kretsar mest runt henne där de andra är bihang mer eller mindre. Även om vi har samma "romans", samma udda människor etc... det handlar mer om ett "plagiat" än... något annat.

Har man extremt begär efter The Office så kan man säkert slå ihjäl lite tid då det bara är 8 avsnitt á 23 minuter.
Har man inte det... är detta mest "meh" och inget man behöver öda någon tid på.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

MobLand

År
2025–

Tjänst
SkyShowtime

Casting
Tom Hardy, Pierce Brosnan, Hellen Mirren, Paddy Considine m. fl.

Min rating
8.8/10

Fruktansvärt välgjord TV-serie som i varje avsnitt hyllar en välskapad karaktär vid namn Harry Da Souza (Tom Hardy), en "fixare" för en kriminell familj i Storbritannien, med prestigefyllda Pierce Brosnan i högsta roll som Conrad Harrigan.

Harry stöter på nya problem hela tiden, både internt inom den kriminella familjen men också (stort tack vare av föregående) inom sin egna familj och får använda sina streetsmarts för att överlista hans långa lista av fiender.

Finns både action och extremt bra dialog i samtliga avsnitt. Ingen serie som man lätt blir uttråkad av att sitta och titta på.

Ser klart fram emot en ny säsong som dessutom är bekräftad.

Permalänk
Medlem

Hostage

Netflix - (5 avsnitt, Dolby Vision/Atmos).

När den brittiska premiärministerns man kidnappas å den gästande franska presidenten utsätts för hot ställa båda ledarna inför ett omöjligt beslut.

Lite action imellanåt, går att se på.

7/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Wheel of Time; baserad på Robert Jordans bokserie men tydligen så annorlunda att även personer som läst bokserien flera gånger tyckte att TV-serien var spännande då man inte alls visste vad som skulle hända varken i enskilda avsnitt eller i stort.

Tja. Har nu sett säsong 1, 2 och 3. Den första är nog bäst, men så brukar det ju vara (åtminstone för mig) eftersom det är spännande med en ny värld osv. (Samma med Witcher, och en hel del annat, Mandalorian, Expanse, ja, etc). Men säsong 1 och 2 håller bra klass, hände flera gånger att man glömde inmundiga te och snacks som man bunkrat upp med, varm choklad blev kall, med mera. Säsong 3 är lite mer ojämn. Vissa avsnitt känns forcerade. Andra avsnitt (avsnitt 7 exempelvis) var för mig ett enda stort "jaha...kanske var bra i boken, men här känns det...onödigt".

Bra skådespel är det ändå, känns välgjort, klart sevärd serie. 7 drakar av 10 blir det, pga den något sviktande tredje säsongen. Säsong 1-2 skulle jag nog nu med lite distans ge 8-9. (Vet inte om jag skrivit om den tidigare i tråden)

TV-seriens säsong 3 är ungefär framme vid bok-seriens 4. Med en del plots framskjutna eller borttagna etc osv.

Det är 14 böcker, om jag minns rätt. Säsong 4 av TV-serien tycks bli för dyr för fattig-bolaget Amazon, så det blir nog bara 3 om de inte lyckas sälja rättigheterna till någon annan (högst osäkert).

Så, trist att det nog inte blir någon fortsättning. Men, å andra sidan finns ju böckerna som "facit" så man behöver inte sörja så mycket över att TV-serien slutar tidigare än man kunde hoppas på - värre med TV-serier som yxas utan någon vidare story att trösta sig med. Firefly, Dark Matter, ja, det finns ju flera kända exempel inom SF-svängen.

Skrivet av iGMAS:

Nä, va fan... har inte själv hunnit kolla Wheel of Time och nu känns det som att det inte är någon vits längre. 😔

Annars kollar jag på Miami Vice säsong 4 just nu. Första gången jag ser igenom serien, och jäklar vad man får en mys känsla av allt 80-tal!

Mjae...jag hade ju hoppats få fler säsonger av Wheel of Time, å andra sidan finns ju som sagt den riktiga storyn i böckerna. Och jag hade aldrig väntat mig att de 14 tjocka böckerna skulle gå att trycka in i en TV-serie som höll in i kaklet. Jag tycker absolut att den är sevärd. Den har åtminstone inget idiotiskt "slut" som en del andra serier där författarna fått slut på både pengar och idéer (Battlestar Galactica - fantastisk serie men sista säsongen speciellt är ingen höjdare).

Miami Vice är en riktig klassiker. När den kom på 80-talet kändes den väldigt modern, nu är den riktigt retro

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Alien Earth...sett den tredje delen.
Jag vet inte vad jag ska säga. Avsnittet kändes långt.
Måste ändå se klar serien, även om den tappade lite i tredje tyckte jag.