Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag är på jakt efter en mekanisk klocka, d.v.s. en som man drar upp för hand, alternativt självuppdragande.

Jag gjorde misstaget att fråga i en klockbutik och blev utstirrad som om jag frågat efter dinosaurieben.

Antagligen var det ganska ung personal, annars känns det inte som att det var en jätte seriös butik

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är ungefär som att säga att en mobiltelefon inte har ett batteri och därför är mekanisk.

Fast skillnaden är att i en mobil så kan man byta ut batteriet efter ett tag. Men du kanske laddar din mobil med ljus också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bottleofwhine:

Automatiska klockor är väl en typ av mekaniska?

Ja de drar upp fjädern via bärarens rörelse, automatisk uppdragning

eller ja okey de är "Radio controlled" men går ju inte på batteri i alla fall.

De går på kondensator som laddas med solcell, massa elektronik i dem och eco drive finns även med digitaldisplayer och inte bara visare förutom extra allt om man väljer en Promaster.

Tycker att en mekanisk klocka ska innebära att den drivs av fjäderkraft.
Grand Seiko gör dock fjäderdrivna quartzur, (Spring Drive) de har fjäder och visare och är väl även de mest exakta "o-uppkopplade" armbandsur som nånsin gjorts, de är tyvärr inte i den billigare änden av Grand Seiko sortimentet men de är nog klockan jag skulle vilja ha om jag hade haft råd, extremt bra tid-funktion, magnituder bättre än andra dyrare mekaniska klockor.
https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/movement/spring...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag är på jakt efter en mekanisk klocka, d.v.s. en som man drar upp för hand, alternativt självuppdragande.

Jag gjorde misstaget att fråga i en klockbutik och blev utstirrad som om jag frågat efter dinosaurieben.

Jag har googlat lite och det går fortfarande att köpa nya mekaniska klockor, men de är givetvis dyrare än de som går på batteri/quartz - men jag ingen vettig sida som förklarar vad som är bra/dåligt.

Därför vänder jag mig hit, med förhoppningen att de finns någon klocknörd här som kan ge lite info och köpråd.

Jag är lite förvånad att de i butiken tydligen var så väldigt anti-mekaniskt, det är ju på det hela taget en chans för dem att sälja generellt dyrare ur.
Sedan är det helt begripligt att de i en allmänt inriktad butik förmodligen mest säljer quartz.

Jag misstänker oavsett att reaktionen lär bero väldigt på vilken butik man är i och hur intresserad och påläst personalen där faktiskt är.

Skrivet av mrTLU:

Finns väl en tråd för ämnet, om jag inte är fel ute, som säkert nån kommer att hänvisa till.

Anyway, Seiko är hyffsat billigt & lätt tillgängligt märke som har gott om mekaniska ur, självuppdragande. (Vill du vara busig så köper du gråimporterat för ett par tusingar mindre från Taiwan eller liknande, Min Seiko var ämnad för arabisk marknad, tror jag. Akta dig för piratkopior bara.)

Bra/dåligt? Vad menar du? Det finns väl egentligen inget bra med mekaniska ur. De är dyrare, kräver underhåll, håller tiden sämre osv-osv.
Det är en känsla det handlar om när man väljer mekaniska ur.

Ja, quartz är ju väldigt bra sett till precis tidhållning och pris. Enda egentliga nackdelen är batteribyte med några års mellanrum.

Mekaniska ur är istället komplicerade mekaniska konstruktioner som är dyrare, sämre på att hålla tiden och som har mycket mer som kan gå fel och kräva mer ingående service.
Men de har en lite nostalgisk charm och är fascinerande mekaniska konstruktioner. Och sedan då att det finns en del specifika mer eller mindre "klassiker" eller särskilt uttalade statussymboler som är mekaniska.

Så man får nog bestämma sig lite vad man vill uppnå:

• Vill man bara ha koll på tiden så har väl quartz överläget rent praktiskt.

• Vill man ha en snygg klocka på armen så kan båda fungera, men det lyxigaste utbudet tenderar ju mer att vara mekaniskt.

• Vill man ha ett specifikt klassiskt ur av något känt märke så är det väl huvudsakligen mekaniska varianter det handlar om.

• Tycker man att mekaniska ur är charmiga eller nostalgiska så är det ett värde i sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Fast skillnaden är att i en mobil så kan man byta ut batteriet efter ett tag. Men du kanske laddar din mobil med ljus också?

Urverket håller normalt sett längre än kondensatorn/ackumulatorn/batteriet (vad man nu vill kalla det för), dvs precis som en mobiltelefon, men tidslinjen är normalt sett mer utdragen än för en mobiltelefon. På vilket sätt en solcell gör något mekaniskt begriper jag inte alls. Det torde snarare vara det minst mekaniska sättet att generera elektricitet på.

Permalänk
Medlem

För några år sedan köpte jag en Omega Seamaster från typ 50-talet någongång. Det är ju en speciell klocka, tydligt att den är "vintage" men jag gillar den skarpt.

Jag köpte den på tradera, tror det gick på typ 4-5 tusen. Riktigt kul, mekanisk, klocka som sticker ut bland alla stora bamsleklockor.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

För egen del är jag oerhört nöjd med min Tissot PRX Powermatic 80, med ljusblå tavla. Den finns dock i en hel uppsjö av olika färgkombinationer. Tidlös design i samma stil som morfar hade på sig när jag var liten, och nu är det min tur att vara gubbjävel.

Hade den inte funnits hade jag nog funderat på en Tusenö Windseeker.

Permalänk
Medlem

Seikos Spring Drive är i en egen klass helt klart.

Kraftkällan är en fjäder som spänns antingen automatiskt och/eller vrids upp. Den driver sedan visarna direkt, precis som ett vanligt mekaniskt ur. Men istället för ett balanshjul (oro) som svänger fram och tillbaka och "tickar" fram sekundvisaren, så snurrar balanshjulet hela tiden åt samma hål vilket gör att sekundvisaren glider fram med en konstant hastighet. inget tickande.

Det roterande balanshjulet fungerar som en generator och alstrar ström till ett quartzverk som mäter hastigheten på hjulet och bromsar ner det till rätt hastighet.

Så mekanisk drivning med elektronisk hastighetsövervakning. coolt ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Seikos Spring Drive är i en egen klass helt klart.

Kraftkällan är en fjäder som spänns antingen automatiskt och/eller vrids upp. Den driver sedan visarna direkt, precis som ett vanligt mekaniskt ur. Men istället för ett balanshjul (oro) som svänger fram och tillbaka och "tickar" fram sekundvisaren, så snurrar balanshjulet hela tiden åt samma hål vilket gör att sekundvisaren glider fram med en konstant hastighet. inget tickande.

Det roterande balanshjulet fungerar som en generator och alstrar ström till ett quartzverk som mäter hastigheten på hjulet och bromsar ner det till rätt hastighet.

Så mekanisk drivning med elektronisk hastighetsövervakning. coolt ju.

Ja spring drive är rätt häftig teknik. Vissa tycker det är fusk, men jag gillar konceptet. Ett mekaniskt urverk som är i princip lika exakt som ett kvartsurverk.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Eftersom det är jag som skapat tråden och det är jag som frågar:

Jag frågar specifikt efter klockor som:
- inte har batteri.
- inte har quartz
- inte har elektronik

I min värld är celler (både powerceller och och solceller) en form av elektronik.
Slut på diskussionen.

stavfel
Permalänk

Seiko, Citizen, Tissot, Certina och Hamilton gör fina mekaniska klockor för under 10 000 kr. Har själv en Seiko SPB143 som jag är väldigt nöjd med, dock lite över din budget.

Vill du ha en dressad eller sportig klocka? Vilken typ av länk eller armband? Ska den vara vattentät?

Permalänk
Medlem

Märkligt att en klockbutik inte skulle sälja mekaniska klockor? Man kan gå in på vilken stjärnurmakare/ur och penn som helst och plocka upp en automatare utan några större problem vanligtvis.

Om du vill klämma i butik och få bra bang for the buck så kan jag lägga en rek på att springa in på Ur och Penn och känna på ett par Citizen-klockor. Skräpbutik imo, men de har faktiskt hyffsat pris på de här klockorna:
https://uropenn.se/citizen-tsuyosa-automatisk-herr-stalbla-nj...

Sen vågar man sig bort från några av de mer klassiska klockmärkena så är fossils automatare också rätt trevliga:
https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/fossil/fossil-48mm-...

Rekommenderar som sagt att göra det du försökte göra från början, d.v.s. ta en titt i butik. Alltid lättast att göra val när man har klockan på armen.

Just ja, litet tips för att snabbt se om klockan är en automatare:
De _brukar_ köra glas-baksida där man kan kan se urverket, med den lilla "pendeln" som spänner upp fjädern:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Raconteur Verne Bi-Compax som jag är väldigt nöjd med, köpte den på Kickstarter när det begav sig. Inte självuppdagande dock.

https://raconteurwatches.com/

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag har en Raconteur Verne Bi-Compax som jag är väldigt nöjd med, köpte den på Kickstarter när det begav sig. Inte självuppdagande dock.

https://raconteurwatches.com/

https://raconteurwatches.com/cdn/shop/products/Bi-Compax_Gold_Chocolate_Front.jpg?v=1669723483&width=1400

Har en exakt likadan, tyvärr så gick den sönder och ena visaren hoppade av, synd för jag gillade den.

Jag har för övrigt modellerat och gjort 3d-bilderna på deras site.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozymandias:

Seiko, Citizen, Tissot, Certina och Hamilton gör fina mekaniska klockor för under 10 000 kr. Har själv en Seiko SPB143 som jag är väldigt nöjd med, dock lite över din budget.

Vill du ha en dressad eller sportig klocka? Vilken typ av länk eller armband? Ska den vara vattentät?

TS, det här är rätt svar. Köp från en välrenommerad japansk eller schweizisk klocktillverkare. Då har du en vettig chans att serva den när tid kommer, istället för att den hamnar i en byrålåda. Jag föreslår också att du letar efter en klocka med safirglas, då det är nästan immunt mot repor.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan kolla in sternglas om du vill ha en mekanisk klocka med enklare design. Jag tycker om deras klocka pga de är inte ser ut som dykarklockor jämfört med, imo, flesta andra märken där de klockorna baserar sig på samma designspråk. Har själv deras Hamburg med quartz och är ganska nöjd förutom en liten miss i urtavlans design för minuter....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Du kan kolla in sternglas om du vill ha en mekanisk klocka med enklare design. Jag tycker om deras klocka pga de är inte ser ut som dykarklockor jämfört med, imo, flesta andra märken där de klockorna baserar sig på samma designspråk. Har själv deras Hamburg med quartz och är ganska nöjd förutom en liten miss i urtavlans design för minuter....

Av nyfikenhet: vad är missen? 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pixel8:

Har en exakt likadan, tyvärr så gick den sönder och ena visaren hoppade av, synd för jag gillade den.
<Uppladdad bildlänk>

Jag har för övrigt modellerat och gjort 3d-bilderna på deras site.

Trist att den pajade, min funkar alldeles utmärkt hittils men större delen av tiden sitter min AWU2 på handleden så min Verne Bi-Compax lever ett väldigt chill liv då den mestadels används vid mer uppklädda tillfällen.

Kul att du gjort 3D-bilderna!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag har en Tudor Prince Date. Syskonmärke till Rolex som går att hitta för en helt OK peng (<10k) på Tradera. Rätt billiga att serva också eftersom verket är relativt vanligt (moddat ETA 2824).

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Av nyfikenhet: vad är missen? 🙂

Den gamla designen, första bilden nedanför, har markering för varje 0.5 minuter och en större markering vid 2.5 minuter. Design mässigt så fungerar det så länge man inte tänker på att man ska läsa av urtavalan. Jag har vant mig men sticker lite i ögonen när man tänker på det. Den nya designen, andra bilden, har markering vid varje 0.5 minuter men en lite större vid varje minut. Så problemet är löst.

Jag kontaktade sternglas och de berättade att den nya designen ersätter den äldre när alla de äldre har sålt slut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera både Seiko och Tissot. Denna är en favorit:

https://www.tissotwatches.com/en-se/T1394071104800.html

Permalänk
Medlem

Jag hittade den är sidan
https://www.reddit.com/r/SeikoMods/

Eftersom Seiko är ett av de populäraste märkena och det är lätt att få tag på reservdelar, har det vuxit upp en hel subkultur där man bygger sin egen klockar.
Det finns även flera youtubevideor, sök t.ex. build your own watch for under $100.

Är det någon här som provat att bygga sin egen klocka?
(det borde inte vara mycket svårare än att bygga en dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag hittade den är sidan
https://www.reddit.com/r/SeikoMods/

Eftersom Seiko är ett av de populäraste märkena och det är lätt att få tag på reservdelar, har det vuxit upp en hel subkultur där man bygger sin egen klockar.
Det finns även flera youtubevideor, sök t.ex. build your own watch for under $100.

Är det någon här som provat att bygga sin egen klocka?
(det borde inte vara mycket svårare än att bygga en dator)

Har byggt 8-10 st.
Det började med att jag skulle byta glas på en SKX007, då upptäckte jag att det fanns mängder av mod-möjligheter.

Urtavlor har jag försökt komma över på Watch-Parts-Plaza (original) men man får sätta prenumeration då det nästan allt alltid är utsålt (var så för ett par år sedan i alla fall).

Sen har det också blivit några "Feiko"-urtavlor från Aliexpress.

Det finns många återförsäljare som säljer delar. Ganska säker på att allt kommer från samma fabriker i Kina, men när de är mellanhand får man i alla fall deras Quality Control, även om man betalar ett rejält pris för det.

Tröttnade lite och idag bär jag i stort sett bara en idag, SPB149-urtavla i 62mas-homage boett (från FiftyFour watches)

Det är inte hjärnkirurgi, det är är några kluriga moment som kräver stadiga händer:
*Montera visare
*Byta glas (inget man måste oftast)
*Få allt att linjera
*Få bort minsta lilla dammkorn

Några andra exempel

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?