Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

https://xcancel.com/DoesItPlay1/status/1958833058804629810#m

Blir första spelet från Microsoft jag köpt den här generationen. Hoppas Oblivion kommer på disc också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Förlåt.

Man kan ju tycka olika, men faktum är att jag nu sett en del reviews och inte en enda nämner problemen.
Därför behövs det en kanal som fokuserar på sånt.
Sen om du hellre vill titta på massa grafer utan kontext kan du titta på RajmanGaming eller ElAnalistaDeBits.

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson har bla följande för 199 kr
Horizon Zero Dawn Remastered PS5
The Last of Us, Part 2 Remastered, PS5
LEGO Horizon Adventures, PS5
https://www.clasohlson.com/se/Multimedia/Gaming-&-spelkonsole...

Samma pris på Amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=gexyYomapjI

https://www.youtube.com/watch?v=Am0ER7iW2lo

Blending the old with the new, Metal Gear Solid Delta potentially offers the best way to play Hideo Kojima's stealth-action classic. The Unreal Engine 5 driven visuals are standout, but it's clear that Konami has not optimised for 60fps strictly here; both base PS5 in and PS5 Pro waver between 40-60fps, with drops to 30 possible as well - with Pro hardware often coming out worse in comparison.
Neither base PS5 or PS5 Pro are able to lock down 60fps, where surprisingly Pro hardware

Blir definitivt att invänta lösning på performance problemen. Sen så vill jag gärna spela spelen i ordning från början, jag har inte spelat spelen innan. Men har dom släppt remake på dom tidigare spelen? Jag kommer inte ihåg hur det var med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Blir definitivt att invänta lösning på performance problemen. Sen så vill jag gärna spela spelen i ordning från början, jag har inte spelat spelen innan. Men har dom släppt remake på dom tidigare spelen? Jag kommer inte ihåg hur det var med det.

Dom släppte en Collection som var ytterst medioker och hafsigt gjord. Precis som man verkar slarvat med denna tyvärr. Köpt en key på Steam för 550kr får se om det är värt pengarna när man kan se hur PC-versionen är. Annars blir det återköp. Vägrar köpa slarviga remakes och remasters. Bara för att tjäna enkla pengar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Snake Eater är ju det första spelet i kronologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Man kan ju tycka olika, men faktum är att jag nu sett en del reviews och inte en enda nämner problemen.
Därför behövs det en kanal som fokuserar på sånt.
Sen om du hellre vill titta på massa grafer utan kontext kan du titta på RajmanGaming eller ElAnalistaDeBits.

Jag tycker inte alls att DF är dåliga på det de gör. Men jag tycker absolut att de kan vara tydligare med distinktionen mellan information och värdering av information.

Ett skäl till att ingen annan nämner detta kan ju bero på artefakterna kanske bara uppfattas av den med förstoringsglas i näven när man spelar.

Överlag tycker jag att man ska spela mer och tänka mindre. Ofta känner man ju bara ”äsch, så farligt var det inte”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Snake Eater är ju det första spelet i kronologin.

Jaså? Jag trodde det var typ det tredje eller nåt sånt. Men jag ska erkänna att jag i princip har noll koll när det gäller den här serien. Var aldrig intresserad av spelserien när originalversionerna kom, men har blivit lite nyfiken på dom på senare tid.

Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte alls att DF är dåliga på det de gör. Men jag tycker absolut att de kan vara tydligare med distinktionen mellan information och värdering av information.

Ett skäl till att ingen annan nämner detta kan ju bero på artefakterna kanske bara uppfattas av den med förstoringsglas i näven när man spelar.

Överlag tycker jag att man ska spela mer och tänka mindre. Ofta känner man ju bara ”äsch, så farligt var det inte”.

Ja, pixelskådandet (zooma in 4x) är väl ganska ofta ointressant, så länge det inte rör sig om stora/allvarliga problem med bildkvalitén. Jag tycker personligen att prestandaproblemen är ett större problem i så fall. Att det kan doppa så lågt som till 30fps i ett 60fps läge är ju inte bra alls. Då spelar jag hellre i 30fps som är helt låst och stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jaså? Jag trodde det var typ det tredje eller nåt sånt. Men jag ska erkänna att jag i princip har noll koll när det gäller den här serien. Var aldrig intresserad av spelserien när originalversionerna kom, men har blivit lite nyfiken på dom på senare tid.
Ja, pixelskådandet (zooma in 4x) är väl ganska ofta ointressant, så länge det inte rör sig om stora/allvarliga problem med bildkvalitén. Jag tycker personligen att prestandaproblemen är ett större problem i så fall. Att det kan doppa så lågt som till 30fps i ett 60fps läge är ju inte bra alls. Då spelar jag hellre i 30fps som är helt låst och stabil.

Plus flimrande artifakter och skugga/ljus är fruktansvärt irriterande och behövs knappast zoomas. Märkliga är väl varför Ps5 pro har lägre upplösning och sämre prestanda än base. Det plus pssr suddiga bild gör att man väljer PC alla dagar i veckan om man har möjlighet. OM den nu inte är lika kass vill säga 🫣

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Plus flimrande artifakter och skugga/ljus är fruktansvärt irriterande och behövs knappast zoomas. Märkliga är väl varför Ps5 pro har lägre upplösning och sämre prestanda än base. Det plus pssr suddiga bild gör att man väljer PC alla dagar i veckan om man har möjlighet. OM den nu inte är lika kass vill säga 🫣

För konami är det spelmaskiner först. På andra plats kommer konsoler.

Bli inte förvånad om det är ännu värre på pc. Det finns många exempel på spel av japanska utvecklare som är bäst på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Snake eater är inte det första spelet i serien som släpptes. Men först i kronologin. Det är väl samma sak med rdr? Det andra spelet är väl först i kronologin.

Om det här finns det olika uppfattningar. Vill man spela i släpp-ordning eller i storyns kronologiska ordning? Jag tenderar nog att vilja spela i släpp-ordning. Eller så struntar jag i vilket och spelar det jag vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För konami är det spelmaskiner först. På andra plats kommer konsoler.

Bli inte förvånad om det är ännu värre på pc. Det finns många exempel på spel av japanska utvecklare som är bäst på konsol.

Stor chans ja. Fördelen med PC är att ett riktigt dåligt optimerat spel går att köra bra med att mecka lite med settings. Vi får se. Är det en lat produktion blir det retur direkt som sagt.

3an spelade aldrig jag riktigt igenom. Så hade varit kul nu med lite modernare kontroller. Ganska skumt spel annars. Mycket snack o skumma saker.. 3an ballade ur lite imo. Redan i 2an egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja, om det syns tydligt under vanligt spelande så är det helt klart ett problem. Men om man måste zooma in 4x för att se det så är det ett så kallat icke-problem enligt mitt tycke. FSR (kanske främst äldre versioner) brukar ju t.ex. ha en del problem med flimmer och artefakter m.m. PC kan mycket möjligt vara ett alternativ för mig också om det är bättre där och spelet inte är för tungdrivet.

Skrivet av EdvinR:

Snake eater är inte det första spelet i serien som släpptes. Men först i kronologin. Det är väl samma sak med rdr? Det andra spelet är väl först i kronologin.

Om det här finns det olika uppfattningar. Vill man spela i släpp-ordning eller i storyns kronologiska ordning? Jag tenderar nog att vilja spela i släpp-ordning. Eller så struntar jag i vilket och spelar det jag vill spela.

Svårt att avgöra eftersom jag inte har så bra koll på serien. Spontant känns släpp ordningen som den bästa, men det kan vara helt fel, vad vet jag. I dom flesta fallen så skulle jag nog välja att spela i släpp ordning, oavsett i vilken ordning storyn utspelar sig.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att DF använder inzoomning och liknande verktyg för att göra problem tydligare för gemene Youtube-användare. Kanske syns ganska bra ej inzoomat om man kollar på en stor TV, mindre bra om man kollar på en liten mobil.

Sedan har väl Youtubes komprimering en tendens att förstöra små detaljer, så saker som syns väl när man spelar själv kanske försvinner helt efter komprimeringen av videofilen.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Torrent Compact, Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberntsson:

Det kan ju vara så att DF använder inzoomning och liknande verktyg för att göra problem tydligare för gemene Youtube-användare. Kanske syns ganska bra ej inzoomat om man kollar på en stor TV, mindre bra om man kollar på en liten mobil.

Sedan har väl Youtubes komprimering en tendens att förstöra små detaljer, så saker som syns väl när man spelar själv kanske försvinner helt efter komprimeringen av videofilen.

Detta. Och att det syns bra i 4x betyder ju inte heller att det inte syns alls i 1x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Detta. Och att det syns bra i 4x betyder ju inte heller att det inte syns alls i 1x.

Om det syns i 1x, varför visas det inte i 1x?

Men det är inte det som är problemet som jag ser det. Utan värderingen av informationen. Jag tycker att det är lite sorgligt om folk i gemene man väljer bort spel med bakgrund i en analys av den mest petige.

På det sättet tycker jag att DF:s ”position” är problematisk. Jag tycker verkligen att folk borde spela mer och oroa sig mindre över prestanda med mera. Det är väldigt få defekter som gör spelen ospelbara.

Elden Ring hade prestandaproblem på alla plattformar day one. Men det är den bästa spelupplevelsen jag någonsin har haft. För mig är Elden Ring världens bästa spel någonting. Finns ingen tvekan.

Permalänk
Medlem

Assassin's Creed Mirage players, we have a surprise coming your way later this year!
📖 New story chapter & missions set in 9th century AlUla
🎮 Gameplay improvements for the base game and the new location
🎁 All for free

Permalänk
Medlem

På tal om DF och det vi pratade om tidigare:

Jag spelar om Spider man 2 på PS Portal från soffan och sängen kvällstid efter jobbet (den tid då man annars är för trött för att spela), 60 fps och RT. Jag tycker att det funkar perfekt! Kan knappt känna någon skillnad mot att sitta framför tvn.

Hoppas hoppas PS Portal funkar med PS6. Om den gör det är jag inte så intresserad av deras nya handheld. Det ligger kanske i Sonys intresse att inte framställa Portal som en bra produkt?

Enheten har förklarats som värdelös och ospelbar av DF. Jag förstår inte vad de menar. För mig funkar den perfekt. Kanske inte för DF:s kritiska öga. Men för mig. Jag tror att Nintendo Switch 2 aldrig kan leverera samma grafiska nivå i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://cdn.xcancel.com/pic/63FF8D9FE2C17/media%2FGzBeki3WAAAL-4V.jpg%3Fname%3Dsmall%26format%3Dwebp
Assassin's Creed Mirage players, we have a surprise coming your way later this year!
📖 New story chapter & missions set in 9th century AlUla
🎮 Gameplay improvements for the base game and the new location
🎁 All for free

Nog för att gratis är gott osv, men känns inte det här extremt random? Varför komma med en sådan här uppdatering till ett så pass gammalt spel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

På tal om DF och det vi pratade om tidigare:

Jag spelar om Spider man 2 på PS Portal från soffan och sängen kvällstid efter jobbet (den tid då man annars är för trött för att spela), 60 fps och RT. Jag tycker att det funkar perfekt! Kan knappt känna någon skillnad mot att sitta framför tvn.

Hoppas hoppas PS Portal funkar med PS6. Om den gör det är jag inte så intresserad av deras nya handheld. Det ligger kanske i Sonys intresse att inte framställa Portal som en bra produkt?

Enheten har förklarats som värdelös och ospelbar av DF. Jag förstår inte vad de menar. För mig funkar den perfekt. Kanske inte för DF:s kritiska öga. Men för mig. Jag tror att Nintendo Switch 2 aldrig kan leverera samma grafiska nivå i 60 fps.

Men är det inte så med alla åsikter och omdömen? Alla har olika preferenser, och när man hör åsikter om en produkt får man ta in dem och väga dem mot sina egna preferenser och även lära sig vilka preferenser som den som framför åsikterna har. När det gäller DF så är det ganska uppenbart att de är väldigt kritiska och känsliga och det är inget som de döljer på något sätt.
Själv lyssnar jag på DF podcast varje vecka och följer lite på YouTube, intressant att lysna på men vet också att jag själv inte bryr mig om att gräset flimrar lite till höger i bild vid denna kameravinkel i spelet eller att det inte är exakt 30/60 FPS. Så jag lägger inte så stor vikt vid det när jag gör mitt val av ett spel eller produkt. Men intressant att höra vad andra tycker och absolut inte fel utifrån deras preferenser.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Nog för att gratis är gott osv, men känns inte det här extremt random? Varför komma med en sådan här uppdatering till ett så pass gammalt spel.

Ubisoft har nu saudiska investerare och måste fjäska för sina nya herrar, därför blir det en Saudi-DLC.
(al-Ula är en sandstenstad i Saudiarabien)

Ubisoft responds to report claiming it's signed a Saudi deal for fresh Assassin's Creed Mirage content
https://www.eurogamer.net/ubisoft-responds-to-report-claiming...

Permalänk
Medlem

News 4: Upcoming Capcom titles tested on PS5 Pro
https://www.youtube.com/watch?v=N0SW7R5H5wY&t=2209s