Hitta ersättare till laptop fläkt 6-31-P7753-100

Permalänk
Medlem

Hitta ersättare till laptop fläkt 6-31-P7753-100

Min fläkt till mitt grafikkort i min gamla laptop (webhallen config med 1080) har börjat skramla. Jag har monterat isär den, inget som är löst, inget som skaver, det enda det kan vara är själva motorn i den som börjar ge upp.

Modellen heter 6-31-P7753-100 ADDA, AB08212HX190300. 12V, 0,5A, 17 blad i fläkten. Hittar inga som har den i lager, förutom typ AliExpress vilket känns tveksamt att köpa datorkomponenter ifrån....

Någon som har tips, antingen var jag kan hitta likadan eller en nyare modell i samma utformning? Behöver ha samma mått pga laptop så har noll marginal.

Permalänk
Skrivet av Rimaek:

Min fläkt till mitt grafikkort i min gamla laptop (webhallen config med 1080) har börjat skramla. Jag har monterat isär den, inget som är löst, inget som skaver, det enda det kan vara är själva motorn i den som börjar ge upp.

Modellen heter 6-31-P7753-100 ADDA, AB08212HX190300. 12V, 0,5A, 17 blad i fläkten. Hittar inga som har den i lager, förutom typ AliExpress vilket känns tveksamt att köpa datorkomponenter ifrån....

Någon som har tips, antingen var jag kan hitta likadan eller en nyare modell i samma utformning? Behöver ha samma mått pga laptop så har noll marginal.

Aliexpress och liknande möjligen ebay/amazon (oftast fortfarande kinaimport) är typ ända stället du som privatperson kommer hitta ersättningsfläktar och/eller hela kylningen till laptops antingen äkta eller mer troligt kopior även om de skriver att de är äkta.

speciellt till äldre modeller som inte sålts på många år då orginaldelar är nog knappt äns så rep firmor kan få tag i såhär långt efter den slutat säljas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimaek:

När min fläkt gick sönder så testade jag aliexpress. Kan dock säga att jag hade otur med den jag fick då (jag viste inte då) att Lenovo använder samma modellnummer för tre olika fläktar...
Men jag fick pengarna tillbaka och behövde uppenbarligen inte skicka tillbaka fläkten.

Sedan så testade jag här ifrån https://www.barbar-dator-flaktar.se/index.html
Mycket dyrare och också ett China företag!! Och det kändes sisodär kan man lugnt säga. Men supporten jag fick över mail var okej och på svenska (säkert bara översatt, men ändå) och de lyckades leverera rätt på första försöket efter mycket bilder och konversation. Men frakten tog lång tid, längre än Aliexpress faktiskt. Och de tar bara Paypal.

Det jag säger är att de finns. Men kanske se om du har tur först med Aliexpress. Fläkten jag fick som var fel är ju egentligen "rätt" med modellnummer, amper och volt och såg och kändes äkta, fast höljet var lite fel och då för en annan Lenovo visade det sig, där av passa den den inte min.

Min lilla fläkt historia under sommaren... XD
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1740556-behover-ny-fla...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.