Dator kraschar och startar om sig själv dagligen, felkod "kernel power 41 (63)

Permalänk
Medlem

Dator kraschar och startar om sig själv dagligen, felkod "kernel power 41 (63)

Ok, under ca en månads tid nu så har min PC börjat krascha helt random nästan dagligen och oftast en gång per dag men har även hänt att den kraschat två och till och med tre gånger på en dag. Det som händer är att datorn startar om sig själv och jag har kollat loggar i windows efter varje krasch och det har alltid varit relaterat till felkod "kernel power 41 (63)". Har googlat lite på denna felkod och från vad jag kan utläsa så finns det en rad olika orsaker som kan ligga bakom, felaktig hårdvara, trasig nätagg, överhettning etc.

PCn innehåller både lite äldre delar och även nyare delar från 2023 då jag hade Inet till hjälp att bygga ihop datorn i nytt chassi och passade även då på att byta ut CPU kylare, fläktar & hårddisk till nyare. Men nätaggregatet är lite äldre och funderar nu på om detta är den troliga källan till krascherna. Det är en "EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU" från 2018 kan tilläggas.

Kan också säga det att jag har PCn i en garderob, dock med dörr alltid lite öppen för att få luften att ventilera bättre men det blir ganska varmt där inne ändå och funderar på om detta är mer troligt som orsaken till krascherna, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla tempen med t.ex. Hwinfo64 för att se om den går varm.
Vad har du för hårdvara i övrigt? är det överklockat?

Permalänk
Hedersmedlem

Kernel power 41 säger enbart att datorn har startat om sig utan att stängas av korrekt, så det säger ungefär ingenting, tyvärr.
Finns det inget intressant som sker minuten innan det eller så? Ganska troligt att svaret är nej, dock, om den loggar det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du kan kolla tempen med t.ex. Hwinfo64 för att se om den går varm.
Vad har du för hårdvara i övrigt? är det överklockat?

Övrig hårdvara ser ut så här:
- Moderkort: ASUS Prime Z370
- CPU Kylare: Noctua NH-D15S
- CPU: Intel i9 9900k 3.6GHZ
- Fläktar: Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM x2
- Chassi: Fractal Design Define S
- Hårddisk: Samsung 970 EVO Plus 500GB
- GPU: Palit GeForce GTX1060 6GB
- Minne: HyperX 32GB DDR4 (2x16)

Nej, inte överklockat och spelar inget alls på PCn. Kör dock en del krävande trading applikationer kan tilläggas.
Ok, jag ska prova ta tempen på den imorrn vid normal användning och kan rapporetera tillbaka värden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kernel power 41 säger enbart att datorn har startat om sig utan att stängas av korrekt, så det säger ungefär ingenting, tyvärr.
Finns det inget intressant som sker minuten innan det eller så? Ganska troligt att svaret är nej, dock, om den loggar det.

Inte direkt nåt intressant, oftast händer det från ingenstans men har även märkt vid några tillfällen att när jag belastar datorn lite extra, t.ex när jag kör antivirus scan så har datorn kraschat nästan direkt så det verkar vara så att när datorn får jobba lite extra mycket så händer det mer ofta

Permalänk
Medlem

Ställ datorn utanför garderoben tillfälligt och se om den fungerar. i så fall vet du att problemet är relaterat till värme på något sätt eller inte.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ställ datorn utanför garderoben tillfälligt och se om den fungerar. i så fall vet du att problemet är relaterat till värme på något sätt eller inte.

Jo, jag har tänkt på detta också. Ska prova och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Ok, laddade ner HWINFO och där finns en massa olika information. Vad mer specifikt är det jag ska kolla efter?
Antar att det är under "sensorer" delen jag ska utläsa data?

Permalänk
Medlem

Är det det inget hårdvarufel så är det troligen compabilitets problem med drivrutiner, tjänster och program. Kolla loggfilen vilka fel du har efter kraschen samt vilka fel du accumulerat över flertalet krascher och släng in beskrivningarna på felen i co pilot och testa åtgärder.

Visa signatur

Fractal North Black w. T30 Fans /7800X3D/32GB CL30/4080Super/Alienware 34QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är en logg som jag sparade från en krasch nyligen, vet inte om man kan utläsa nåt nyttigt från den.

Permalänk
Medlem

Klipp in den i co-pilot ,😁. Och börja lära, ditt problem kommer inte att lösas via instruktioner på ett forum, tyvärr.

Orkar du inte själv jobba med det så föreslår jag en ren om installation av Windows. Spara dina filer extern innan.

Visa signatur

Fractal North Black w. T30 Fans /7800X3D/32GB CL30/4080Super/Alienware 34QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av stack3d:

Ok, laddade ner HWINFO och där finns en massa olika information. Vad mer specifikt är det jag ska kolla efter?
Antar att det är under "sensorer" delen jag ska utläsa data?

läs av alla temperaturer, min gissning är ram-minne dock

https://www.memtest86.com/

lämna testet på nån natt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Se om programmet bluescreenview visar nåt intressant.
Antingen är det RAM eller ett 7 år gammalt PSU som ligger bakom. Du använder rätt medföljande kablar och allt är inkopplat OK?

Permalänk
Medlem

Körde precis HWINFO efter ca 3-4 timmars användning nu på förmiddag. Är det nåt ni ser direkt som sticker ut gällande de olika temp värdena?

Permalänk
Hedersmedlem

@stack3d Bilderna fick ändrad storlek av uppladdningen. Den första är nästan helt oläslig, den andra marginellt mindre oläslig.

Som det ser ut så är max CPU-temp ("Kärntemperaturer" tror jag det står) 60 nånstans, så under 70? Då är det mer än lugnt. Ser också ut som att CPU drog mest 52 W så den verkar inte ha varit så tungt belastad under tiden, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Krashar datorn främst när du använder den eller händer det att den startat om när du kommer tillbaka till den?

Använd gärna imgur eller liknande bildtjänster om du vill ladda upp större bilder.

Kolla även gärna vad "Aktivtetshanteraren" rapporterar.
I aktivetshanteraren på den andra fliken "prestanda" om du klickar på "minne" och tittar vad som står efter "Maskinvarureserverat".
Det är normalt att denna visar X antal MB men om mängden motsvarar en av minnesmodulerna så är det ett tecken på att det är problem med någon av dessa.
Det kan vara kommunikationsproblem, tex att minnet/CPU behöver en installeras om i sin sockel, det kan även vara hårdvaruproblem med enskild modul/minneskontroller i CPU.

Lagringsmediat ska inte heller glömmas bort eller dess SATA-kabel om det är sådant utförande.
Om det skrivs mycket till denna, särskillt om den är välfylld så kan den slitas ut mycket fortare eller så kan man ha otur och råka ut för minneskorruption.
Just det sista är lite av ett värre problem då det inte alls är säkert att program som CrystalDiskInfo och liknande som läser S.M.A.R.T-data detekterar några som helst problem utan rapporterar att lagringsmediat är felfritt...
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Samsung Magician eftersom du har en Samsung-SSD:
https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Jag har egen erfarenhet av just detta, men på en SSD av ett annat fabrikat och i det fallet var det slumpmässiga omstarter som ökade i frekvens med tiden oavsett om jag använde datorn eller ej men mer frekvent vid användning. Noterbart var att Windows "scannings-verktyg" vid automatisk omstart ofta stannade upp en längre tid på samma procentsiffra innan den fortsatte med "inga fel detekterade".

Att jag nämner Lagringsmediat är för att Window ibland "swappar", dvs, temporärt lagrar data från RAM till lagringsmedia för att frigöra RAM. Ibland används denna funktion trots att det inte finns något behov av det.
Det kan även vara så att dina program skriver ganska mycket till ditt lagringsmedia och därmed ökar slitaget på denna.

Har du kollat med något program såsom Nirsofts Bluescreenview så det inte råkar finnas någon blåskärmsdump?
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Jag gissar att denna kommer vara tom eftersom din första post indikerar att det är en slumpmässig omstart och inte en blåskärm.

Det kan även vara bra att veta att din 9900k-CPU ska ha en integrerad grafikkrets så vill du utesluta grafikkortet så ska det bara vara att ta ut det såvida inte dina program kräver grafikprestandan från denna.

Ett sätt att stresstesta CPU/GPU/PSU är att köra benchmarkprogram såsom Unigine Heaven/MSI Kombustor för GPU och sedan finns det ett antal för CPU men jag brukar köra y-cruncher.
https://benchmark.unigine.com/heaven
https://msikombustor.com/
https://www.numberworld.org/y-cruncher/
Håll koll på temperaturerena i HWinfo samtidigt som du kör dessa benchmark-program.
Håll även koll på voltvärdena, främst 12V±0.6V, 5V±0.25V och 3,3V±0.165V.
Sticker voltvärdena iväg utanför tolerans vid belastning så är det ett tecken på att PSU:n inte orkar med.
Fungerar det med att stresstesta CPU och GPU separat, prova stressa med båda körandes sammtidigt.