Permalänk
Medlem

Config optimering med ChatGPT

mest för att testa körde jag in min smb.conf och fstab i en chatt med "Optimized for large-file streaming" och fick lite förslag

fstab
ext4:
noatime,nodiratime
barrier=0
commit=60

Global SMB Settings for Streaming Increase socket buffer sizes → more in-flight data allows smoother streaming: socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=262144 SO_SNDBUF=262144 max xmit = 65536 Enable asynchronous I/O aggressively → speeds up large sequential reads/writes: aio read size = 1 aio write size = 1 use sendfile = yes read raw = yes write raw = yes Leverage SMB3 features (SMB2/SMB3 leases) for caching without risking corruption: smb2 leases = yes oplocks = yes level2 oplocks = yes kernel oplocks = yes strict locking = no strict sync = no sync always = no Disable unnecessary logging for performance (keep essential logs only): log level = 1 max log size = 500

Har ni använt ChatGPT för att optimera konfigurationsfiler?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

mest för att testa körde jag in min smb.conf och fstab i en chatt med "Optimized for large-file streaming" och fick lite förslag

fstab
ext4:
noatime,nodiratime
barrier=0
commit=60

Global SMB Settings for Streaming Increase socket buffer sizes → more in-flight data allows smoother streaming: socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=262144 SO_SNDBUF=262144 max xmit = 65536 Enable asynchronous I/O aggressively → speeds up large sequential reads/writes: aio read size = 1 aio write size = 1 use sendfile = yes read raw = yes write raw = yes Leverage SMB3 features (SMB2/SMB3 leases) for caching without risking corruption: smb2 leases = yes oplocks = yes level2 oplocks = yes kernel oplocks = yes strict locking = no strict sync = no sync always = no Disable unnecessary logging for performance (keep essential logs only): log level = 1 max log size = 500

Har ni använt ChatGPT för att optimera konfigurationsfiler?

Beskrev GPT också den potentiella kostnaden för ovanstående förslag? Jag säger inte emot dig i att det kan finnas tillfällen då du vill ha hög throughput på bekostnad av precis allt annat, men med risk för att någon läsare av denna tråd naivt implementerar din beskrivna konfiguration på något som innehåller data de bryr sig om vore det bra med en lite mer detaljerad beskrivning av vad varje konfigurationsrad innebär för nackdelar såväl som fördelar. 🙂

Permalänk
Medlem

Självklart, det är inget facit man måste ju självklart kolla vad det betyder själv och vad som är rätt för sin egen situation.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Använder ChatGPT Plus en hel del för hjälp med kod, men man får vara väldigt uppmärksam, för ChatGPT ljuger ohämmat. Den kan säga att "detta kommer inte fungera alls pga..." sen när man testar så funkar det utmärkt, så man får vara på sin vakt.

Så länge man vet att den kan ha helfel, så är det ett utmärkt verktyg, fast det där om att AI ska ersätta alla utvecklare, det lär nog ta ett tag...