Sårbarhet i flera populära lösenordshanterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag sitter med version 2025.7.1 i Firefox och har testat uppdatera i Firefox men får inte ens 2025.8.0. I Vivaldi fick jag ner 2025.8.1 när jag uppdaterade.

Ja precis, det stämmer. Jag förväntar mig ju att 2025.8.1 dyker upp rätt snart, antar att den väl sitter i någon kö för granskning eller liknande.
Det går väl att installera den nya versionen manuellt (om man rundar Mozillas addons-bibliotek, dvs), men tveksamt om det är värt att hålla på, det blir väl säkert konstigt och att den inte uppdateras igen sedan eller något.

Skrivet av Lagers:

Jag har börjat utvärdera KeepassXC nu för att slippa ha ett extension i webbläsaren. Det är synd att inte desktop bitwarden har så den kan skicka lösen till webläsaren som keepass(XC) kan.

Ja, KeepassXC gör sin grej bra.
Du tänker specifikt på autotype-funktionen då, om du menar att du skippar extensions? Den fungerar ju (på ett lite vanskligt sätt) men det jag främst vill åt med Bitwarden är just att det smidigt går att använda på samtliga enheter.

För mig är KeepassXC ett komplement snarare än en ersättning. Jag använder KeepassXC till saker som inte behöver finnas tillgängliga överallt, typ backup av TOTP-hemligheter, återställningsnycklar, vissa specifika lösen som inte behövs vid normal användning, osv, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, KeepassXC gör sin grej bra.
Du tänker specifikt på autotype-funktionen då, om du menar att du skippar extensions? Den fungerar ju (på ett lite vanskligt sätt) men det jag främst vill åt med Bitwarden är just att det smidigt går att använda på samtliga enheter.

För mig är KeepassXC ett komplement snarare än en ersättning. Jag använder KeepassXC till saker som inte behöver finnas tillgängliga överallt, typ backup av TOTP-hemligheter, återställningsnycklar, vissa specifika lösen som inte behövs vid normal användning, osv, osv.

Autotype-funktionen är den jag menar. Jag loggar sällan in på massa ställen så ska prova nu om det blir mycket krångligare utan extension. Kanske loggar in varannan dag på ställen om ens det.

Det man kan göra är att köra KeepassDX och t.ex Foldersync i telefon för att plocka över databasen till telefonen. Så blir den ju syncad. Använder bitwarden ännu mindre på telefonen än på datorn t.om.

Jag använder gamla databasen jag hade i keepass till sådana saker jag inte behöver i bitwarden också. men blivit lite rörigt när man har två på något sätt.

Kommer inte betala igen för Bitwarden eftersom de lägger resurser på AI.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hjälper inte så mycket då det bara är till nästa hanterare istället. Du kommer aldrig kunna minnas alla själv.

Nähä? Om du fick gissa, vad tror du att hanteraren är till för?

Jag kan nollställa alla om jag vill. Poängen är ju att jag kontrollerar om jag själv ska kunna komma in, eller (och detta är det kritiska) att ingen annan kan komma in för att lösenorden inte går att knäcka. De är för långa och slumpmässiga för att brute force ska vara möjligt, de är olika för varje enhet eller tjänst så det spelar ingen roll om någon annan läcker en lista med inloggningar.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10