Eftersläpning ljud Xbox (även i TV’ns inbyggda högtalare)

Permalänk
Medlem

Eftersläpning ljud Xbox (även i TV’ns inbyggda högtalare)

Först kommer bilden, sen kommer ljudet! 😫 Jag trodde det var min soundbar som inte var kompatibel med min nya TV först men nu har jag testat att koppla Xboxen rätt in i TV’n och stänga av alla ljudgrejer jag kan hitta. Provat olika hdmi-kablar (har en kabel som ska stödja hdmi 2.1 8K).

TV’n är ny, en 75” TCL C765 mini-led Google tv. Det finns så man kan ställa in synk både framåt och bakåt (-50 till +400) men jag har satt den på minsta och det räcker inte. Xboxen är en Series X.

Vad mer kan man prova? Detta är sjukt irriterande!

Permalänk
Medlem

Får det med ibland, från datorn. För mig löses det genom att stänga av tvn och sätta på den igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Får det med ibland, från datorn. För mig löses det genom att stänga av tvn och sätta på den igen..

Det har jag testat men det gör ingen skillnad. Alla ljudförbätteingsgrejer är som sagt avstänga. Xboxen rakt in i tv’n med en bra hdmi-kabel. Senaste firmwaren. Har testat med 60 och 120hz. 4K och 1080P. Samma sak ändå. Mycket tydlig delay på ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Först kommer bilden, sen kommer ljudet! 😫 Jag trodde det var min soundbar som inte var kompatibel med min nya TV först men nu har jag testat att koppla Xboxen rätt in i TV’n och stänga av alla ljudgrejer jag kan hitta. Provat olika hdmi-kablar (har en kabel som ska stödja hdmi 2.1 8K).

TV’n är ny, en 75” TCL C765 mini-led Google tv. Det finns så man kan ställa in synk både framåt och bakåt (-50 till +400) men jag har satt den på minsta och det räcker inte. Xboxen är en Series X.

Vad mer kan man prova? Detta är sjukt irriterande!

Dum fråga: ställer du synken åt rätt håll?
Tänker om -värde ger att ljudet kommer senare. +värde att det kommer tidigare.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Du kan inte ställa tidssynken så att ljudet kommer före bilden. Det hade antingen 1: gett ett input delay mot bild som är minst lika jobbigt. 2: bryta kausaliteten så att datorn vet att du ska skjuta och skickar ut ljud innan du klickar.

Har samma problem med datorn till TVn till förstärkaren, så inväntar ivrigt mer svar.
I filmer på datorn går det iofs att ställa synken så som pratar om.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Du kan inte ställa tidssynken så att ljudet kommer före bilden. Det hade antingen 1: gett ett input delay mot bild som är minst lika jobbigt. 2: bryta kausaliteten så att datorn vet att du ska skjuta och skickar ut ljud innan du klickar.

Och vad betyder då plus och minus? -50 till +400?

Min poäng är om det ena ger det ena, så finns chansen att TS har ställt åt fel håll.
Jag har själv tänkt åt fel håll när jag har sett -nånting till +nånting när jag har pillat på synk-inställningar.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Min poäng är om det ena ger det ena, så finns chansen att TS har ställt åt fel håll.
Jag har själv tänkt åt fel håll när jag har sett -nånting till +nånting när jag har pillat på synk-inställningar.

-50 (ms) introducerar troligvis ett visst bildeftersläp, och 50ms anger den acceptabla gränsen.

Tyvärr verkar just försenat ljud vara ett vanligare problem och av anledningen jag skrev svårare att lösa.

Har samma problem så jag kan inte ge bra svar på var problemet ligger. Har för mig i mitt fall att delayen försvinner när jag använder TVns inbyggda högtalare vilket tyder på att felet ligger någonstans antingen i TVns vidarekoppling till receivern eller i själva receivern.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

Om du har Dolby som valt format bland ljudinställningarna på ditt Xbox så ändra till LPCM.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Japp. Ställer jag ned den till -50 så kommer ljudet ikapp, men inte hela vägen. Men som någon annan skrev, då är ju risken att man får delay i xboxkontrollen istället eftersom det troligtvis är bilden man fördröjer för att den ska hamna i synk med ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Att ställa den negativt gör så att ljudet kommer ikapp bilden, helt säker. Ett plusvärde ger mer fördröjning. Bara tv'n kan ha minusvärde, soundbaren kan bara ha plusvärde på inställningen för delay. Men -50 som är det minsta värdet på TV'n är inte tillräckligt, uppskattar att det är en delay kvar på ungerfär 50ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du har Dolby som valt format bland ljudinställningarna på ditt Xbox så ändra till LPCM.

Jag har provat varje inställning, PCM har jag (men inte LPCM) och den ger minst delay. Men fortfarande väldigt märkbart. Samtidigt vill man ju gärna ha Atmos, så det är ju trist om man ska behöva stänga ned allt och få helt platt ljud.

Permalänk
Medlem

Tänk på att faktiskt starta om TV:n ordentligt genom att hålla in power-knappen på fjärrkontrollen alternativt gå in i menyn och välj "starta om".
Att enbart släcka TV:n för att slå på den är som att stänga locket på sin laptop för att sedan fälla upp den och tro att man startat om datorn.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är bara din Xbox som du har bekymmer med? Inga andra enheter som du stoppar in i samma hdmi port?

Testat xboxen på någon annan skärm?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är Xboxen och inte din tv (om du nu inte får samma med andra källor). Hade exakt samma problem innan jag sålde min Series X. Verkar vara ett ganska vanligt problem om man söker på nätet och det verkar inte finnas någon universal lösning. För mig var det enda som hjälpte att växla mellan Uncompressed 5.1 och LPCM (spelade ingen roll åt vilket håll) eller göra en hård reset på konsolen. Hade jag 4K 120Hz aktiverat med så blev det nästan ett par sekunders delay på ljudet.
Går du in på Youtube och söker på "Xbox Series X audio delay" så kommer det upp mycket hjälpvideos, kanske något där som hjälper just dig.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Bildexpert 📺

Normaltfelet här är att ljudet kommer före bilden eftersom ljudet har låg latens medan bilden fördröjs 100–200 ms pga av all processning i TV:n. Så när ljudet kommer efter bilden är det tvärtemot mot normalen och ett tecken på att det är andra problem. Frågan förekommer ofta runt streamingtjänster och kabel-TV och svaret är ofta att det är dålig kvalitet på tjänsten och/eller att klienten/källan behöver startas om.

Tänk på att med soundbar har man också audio delay-funktioner vilka fungerar lite olika från modell till modell. Det kan vara så att soundbaren fördröjer ljudet ytterligare.

Ett sätt att finna ett neutralt läge är spelläge på TV:n som då hamnar under på 10–15 ms latens samt ingen delay på soundbaren. Om det då fortfarande är uppenbart osynk där ljudet kommer långt efter bilden, då ligger felet rimligen någon annanstans, troligtvis i källan.