Inget Wifi på RPI 3B v1.2 | Bookworm 32 bit Lite

Permalänk
Medlem

Inget Wifi på RPI 3B v1.2 | Bookworm 32 bit Lite

Har problem att få igång Wifi på min RPI 3B v1.2.

Kör Raspberry Pi Imager och kör senaste Bookworm 12 32 bit Lite OS.

När jag startar Pajen så funkar användarnamn och Lösen som jag satt i "Custom settings", men resten är inte där:
- Inget Wifi
- Språket är satt till engelska men jag valde Svenska

Ett tips var att ändra "firstrun.sh" där en inställning med språket hade hoppat ner ett steg, se här:
https://github.com/raspberrypi/rpi-imager/issues/1067#issueco...
Men efter att ha testat detta så funkar det fortfarande inte.

Även testat att ändra "raspi-config", men där får jag felet "There was an error running option s1 wireless lan"
Testat att ladda ner Ubuntu server, men även där så fanns det inget Wifi.

I början kunde jag iaf hitta att jag hade ett interface, men ju längre jag hållit på desto mer verkar det strula.

Någon annan som haft samma problem?

Börjar wifi chippet att degradera eller andra hårdvaruproblem/SD kortet?
Kör på original 5.1v 2.5a Psun.

Ethernet funkar, men kommer inte ha tillgång till det där den ska stå.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem

vad säger "iw wlan0 info" ? Och behöver du 32bit?

kolla också vad "rfkill list all" säger

Permalänk
Skrivet av varget:

Pi 3 tror jag inte finns med mer än 2gb ram så 64bit är bortkastade resurser på dessa.

Det jag är mer osäker på är om bookworm äns har stöd för pi3 är lite osäker.

Sen har pi3 bara stöd för 2.4Ghz wifi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pi 3 tror jag inte finns med mer än 2gb ram så 64bit är bortkastade resurser på dessa.

Det jag är mer osäker på är om bookworm äns har stöd för pi3 är lite osäker.

Sen har pi3 bara stöd för 2.4Ghz wifi.

stöder cpu:n 64bit kan det beroende på vad man ska göra vara fördel att köra 64bit os... ARM och ARM64 är mer skillnad än bara minnesmängden... precis som x86 och x86_64. Visst du kan köra win10 32bit om du bara har 3gb ram men du kastar bort mycket intruktioner från en modern processor.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

När jag kör "rfkill list all" så får jag upp att Bluetooth finns och att inget är blockat. Men inget om Wifi.

Har nu testat att köra Bullseye Legacy men samma där. Känns nog mer som att det är ett hårdvaruproblem.

Det som håller mig kvar är att jag fick upp "En ny enhet har anslutit till Wifi (Raspberry Pi)" när jag startade upp den första gången.

Himla störigt.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

När jag kör "rfkill list all" så får jag upp att Bluetooth finns och att inget är blockat. Men inget om Wifi.

Om du inte ens ser nått om wlan där så låter som att wifi är paj då.

Permalänk
Medlem

Hade en Pi3 på vilken wifichipet spontant lämnade in, så jo, det händer uppenbarligen. Språkvalsstrulet kan ju förvisso bero på andra buggar, men med det i åtanke hade min första åtgärd varit att testa med en fräsch installation av RPi OS på ett annat SD-kort i felsökningssyfte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!