Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inte mer om Into Black? Det är nog det VR-spelet jag ser fram emot mest.

Antar du tänker på PCVR/PSVR2 versionen då, nej inget om det vad jag vill minnas.
Men det fanns mycket annat intressant

Into black släpptes redan förr året till Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Antar du tänker på PCVR/PSVR2 versionen då, nej inget om det vad jag vill minnas.
Men det fanns mycket annat intressant

Into black släpptes redan förr året till Quest.

Jag kände inte till att det redan är släppts. Jag ser fram emot det spelet. Så längre spelare jag Puzzling Places. Fantastiskt roligt spel i VR!

Permalänk
Medlem

Contractors Showdown ExfilZone Wipe datum har utannonserat. Nästa wipe blir 4e September.
23Augusti blir det sk "Pre wipe event" (för mig personligen paus innan wipe).
Den stora nyheten är väll Gunsmithing, ny karta och byte till Unreal Engine 5.
Men blir säkert mycket mer som förra wipen som gjorde stora förändringar

Även Battleroyale läget ska få sig en uppdatering.

https://www.contractorsvr.com/single-post/sitrep-exfilzone-wi...

Vilka här spelar ExfilZone eller kör ni Battleroyal? (Själv gillar jag inte BR delen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En moddare vid namn Astienth gör Flat2VR-moddar som man kanske inte provat ännu.
Bara joina discorden så kan man ladda ner. Finns en del intressant.
https://github.com/Astienth/VR-Mods-Projects

Permalänk
Medlem

Eftersom det är Wipe snart i ExfilZone och jag vet jag inte kommer spela nått innan det så tänkte jag att jag kollar in mina stats och bunker.
Jag spelade myclet i början av förra wipen men sen kom renovering och semester i mellan så blev inte så myclet som gången innan..

Mina stats blev följande.

Sen passade jag på kolla runt i bunkern.

Hyllorna lyckades man ha lite sorterat men det har sett betydligt värre ut

Dold text

Lyckades bar lås upp första vapenrummet. Vapenväggarna var mer fullproppade men förlorade lite på slutet

Dold text

Mycket osorterat loot ligger kvar i ryggäsckarna 😅

Dold text

Kylen gapar snart tom så lika bra att det blir Wipe endå 🤪

Dold text

Cya next wipe

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite om kabelhantering till psvr2 tycks det tydligen skapa nya problem när den hänger i taket. Problem som somliga anser är värre än att låta sladden släpa i golvet.

Jag testade med att ha konsolen bakom ryggen så att sladden alltid är bakom mig. Det funkade ju mkt bättre! Men det finns kanske inte en perfekt lösning om man har kabel.

Är det någon som har tips för att förbättra upplevelsen generellt? Jag tycker att enheten är något framtung, och det blir ganska svettigt. Vad år
Fördelen med att ha en VR-matta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Efter att ha läst lite om kabelhantering till psvr2 tycks det skapa det tydligen nya problem när den hänger i taket. Problem som somliga anser är värre än att låta sladden släpa i golvet.

Jag testade med att ha konsolen bakom ryggen så att sladden alltid är bakom mig. Det funkade ju mkt bättre! Men det finns kanske inte en perfekt lösning om man har kabel.

Är det någon som har tips för att förbättra upplevelsen generellt? Jag tycker att enheten är något framtung, och det blir ganska svettigt. Vad år
Fördelen med att ha en VR-matta?

Kabel i taket är bra om man inte kan köra trådlöst. Men det finns ett stort MEN.
Jag tog fram min gamla kabelupphängning jag använt tidiare och Jag körde just med kabel i taket med PSVR2 på PS5. Jag fick en obehaglig tvist på kabeln och jag var rädd att det skulle bli brott i den. så jag slutade ha den i taket.
Detta är inget problem på PCVR då man kan lägga in en varning om man vänt för många håll åt ett håll.
om jag inte minnst fel så var det en cirkel som man såg om man tittade i golvet som blev större och större ju mer man snurra åt samma håll.

En VR-Matta är bra förutom att stå på nått som man kan känna med fötterna vart centrum i ens spelområde är.
har man ett halvstort område där man endå störs av att gränsen uppenbarar sig så kan man köra helt utan om man har en matta.
Placera mattan i mitten så att man aldrig lämnar den helt, på så sätt vet man vart centrum är och kommer inte gå in i nån vägg/bord/etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kabel i taket är bra om man inte kan köra trådlöst. Men det finns ett stort MEN.
Jag tog fram min gamla kabelupphängning jag använt tidiare och Jag körde just med kabel i taket med PSVR2 på PS5. Jag fick en obehaglig tvist på kabeln och jag var rädd att det skulle bli brott i den. så jag slutade ha den i taket.
Detta är inget problem på PCVR då man kan lägga in en varning om man vänt för många håll åt ett håll.
om jag inte minnst fel så var det en cirkel som man såg om man tittade i golvet som blev större och större ju mer man snurra åt samma håll.

En VR-Matta är bra förutom att stå på nått som man kan känna med fötterna vart centrum i ens spelområde är.
har man ett halvstort område där man endå störs av att gränsen uppenbarar sig så kan man köra helt utan om man har en matta.
Placera mattan i mitten så att man aldrig lämnar den helt, på så sätt vet man vart centrum är och kommer inte gå in i nån vägg/bord/etc

Kabel kommer man ju inte undan med psvr2 tyvärr. Jag ska använda den till pc med när jag tar mig mod till att köpa en pc.

Mitt stora problem annars är att jag vill ha så stora spelområde som möjligt. Det gör att jag slår i väggen ibland😳 Och i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kabel kommer man ju inte undan med psvr2 tyvärr. Jag ska använda den till pc med när jag tar mig mod till att köpa en pc.

Mitt stora problem annars är att jag vill ha så stora spelområde som möjligt. Det gör att jag slår i väggen ibland😳 Och i taket.

Att använda PSVR2 med Steam på PC så kan du ha varnings indikering om man snurrat för många varv. Finns tyvärr inget sånt på PS5 därav jag slutade använda det till PS5. På PC kör jag trådlöst så där behöver jag inte bekymra mig över nån kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

No mans sky får en uppdatering för PSSR i VR (PS5 PRO): https://youtu.be/Bujp_056jWE?si=jJj54pcBqHMtmrzW

Konsol har aldrig någonsin varit närmare high-end-pc.

Permalänk
Medlem

Nu kan man spela GoW-spelen i VR(PC). Rätt coolt. Dock låst bakom Patreon som LukeRoss. Skapare heter NoMoreFlat.
Var själv skeptisk till hur bra tredjeperson-spel i VR med kontroll kunde vara men efter att ha kört ett par stycken tycker jag det funkar väldigt bra. Det känns forfarande som man är inne i spelvärlden vilket är ljusår roligare än att titta på dom i platt läge.
Nackdelen är att moderna AAA kräver så mycket datorkraft i VR. Eye-tracked foveated rendering måste verkligen bli en standard både i mjukvaran och hårdvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nu kan man spela GoW-spelen i VR(PC). Rätt coolt. Dock låst bakom Patreon som LukeRoss. Skapare heter NoMoreFlat.
Var själv skeptisk till hur bra tredjeperson-spel i VR med kontroll kunde vara men efter att ha kört ett par stycken tycker jag det funkar väldigt bra. Det känns forfarande som man är inne i spelvärlden vilket är ljusår roligare än att titta på dom i platt läge.
Nackdelen är att moderna AAA kräver så mycket datorkraft i VR. Eye-tracked foveated rendering måste verkligen bli en standard både i mjukvaran och hårdvara!

Jag antar att du menar God of war?

Själv tänkte jag först på gears of war.
Remastern av första spelet som släpps snart (eller kanske gjort) borde gå att köra i UEVR också.

Ang 3e person spel i VR fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag antar att du menar God of war?

Själv tänkte jag först på gears of war.
Remastern av första spelet som släpps snart (eller kanske gjort) borde gå att köra i UEVR också.

Ang 3e person spel i VR fungerar alldeles utmärkt.

Ja precis, God of War spelen. Glömde att det fanns fler titlar med samma förkortning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

De spelen kommer jag aldrig spela i VR. Glöm det. Missförstå mig inte, jag älskar VR.

Men essensen i typ Dark Souls/Elden Ring går förlorad i VR. Hur ”rullar” man i VR? Sorry, men minst 60% av gameplay ligger i det där.

Samma sak gäller God of War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

De spelen kommer jag aldrig spela i VR. Glöm det. Missförstå mig inte, jag älskar VR.

Men essensen i typ Dark Souls/Elden Ring går förlorad i VR. Hur ”rullar” man i VR? Sorry, men minst 60% av gameplay ligger i det där.

Skulle skrivit gamepad. I mitt huvud är kontroll = gamepad. Spelskada

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man spelar som vanligt så klart. Varför skulle set inte fu ka i VR.
Det moddarna gör är att du får ett sk god view vilket i öraktiken är att du tittar på din gubbe precis som på skärm men ja du är inne i världen.
Sen om det är 6dof eller 3dof brukar variera men det spelar oftast inte så stor roll om man endå sitter still och spelar.

Elden Ring bla har gått att spela i VR lä ge och o jag inte minns fel kan man indet väcla till first person.
Men det är mer för nöjes skulle ovh om man vill titta närmare och uppleva nptt i first person.

Returnal är ett 3e person spel men jag vet flertalet som spelar genom spelet i first person VR och det har funkat utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man spelar som vanligt så klart. Varför skulle set inte fu ka i VR.
Det moddarna gör är att du får ett sk god view vilket i öraktiken är att du tittar på din gubbe precis som på skärm men ja du är inne i världen.
Sen om det är 6dof eller 3dof brukar variera men det spelar oftast inte så stor roll om man endå sitter still och spelar.

Elden Ring bla har gått att spela i VR lä ge och o jag inte minns fel kan man indet väcla till first person.
Men det är mer för nöjes skulle ovh om man vill titta närmare och uppleva nptt i first person.

Returnal är ett 3e person spel men jag vet flertalet som spelar genom spelet i first person VR och det har funkat utmärkt

Jag spelar inte bara VR. Fromsoft är den bästa utvecklaren någonsin och Dark souls/Bloodborne/Sekiro och Elden Ring är mina favoritspel alla kategorier. Sedan älskar jag God of War. Dessa spel kommer jag aldrig ta i i VR. Jag har respekt för att andra vill testa, men jag kommer inte göra det.

Det är klart att det på något vis ”funkar” i VR. Men hela känslan i spelen går förlorad. Vissa spel funkar helt enkelt inte i VR tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag spelar inte bara VR. Fromsoft är den bästa utvecklaren någonsin och Dark souls/Bloodborne/Sekiro och Elden Ring är mina favoritspel alla kategorier. Sedan älskar jag God of War. Dessa spel kommer jag aldrig ta i i VR. Jag har respekt för att andra vill testa, men jag kommer inte göra det.

Det är klart att det på något vis ”funkar” i VR. Men hela känslan i spelen går förlorad. Vissa spel funkar helt enkelt inte i VR tror jag.

Det förändrar inte spelet på något sätt förutom upplevelsen av 3D-världen. Att den omsluter och har djup istället för platt. Annars är det som att köra som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det förändrar inte spelet på något sätt förutom upplevelsen av 3D-världen. Att den omsluter och har djup istället för platt. Annars är det som att köra som vanligt.

Ursäkta, men första meningen tycker jag är en motsägelse. Att uppleva världen i 3d (VR) förändrar spelet i grunden.

Jag respekterar om andra vill spela dessa spel i VR. Men jag kommer aldrig ta i dem i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ursäkta, men första meningen tycker jag är en motsägelse. Att uppleva världen i 3d (VR) förändrar spelet i grunden.

Jag respekterar om andra vill spela dessa spel i VR. Men jag kommer aldrig ta i dem i VR.

Nej det förändrar inte spelen i grunden förutom hur du betraktar spelet.

Du tittar på din karaktär precis på samma sätt som du spelar på skärm men du ser spelet med djup i "3d".
Det ändrar inte på nått sätt spelets grund.
Spelet styrs på exakt samma sätt.
När du vrider kamern med högerspaken på flatscreen så snurrar kameran runt karaktären.
Det gör det i VR också.
Karaktären springer/hoppar/rullar pt det håll du styr.
Den enda skillnaden är att du kan om du vill titta omkring i världen medans din karaktär står kvar på sin plats dvs din blick är inte låst på karaktären på samma sätt.
Är det 6dof kan du tom luta dig fram och titt närmare eller dlytt dig bortåt.
Tror är att du missförstår hur det fungerar.
Det enda negativa man kan säga är som sagt att det är prestandakrävande om man ska nämn nått.

Det ändrar INTE spelens grundförutsättningar
Det adderar mervärde till spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det förändrar inte spelen i grunden förutom hur du betraktar spelet.

Du tittar på din karaktär precis på samma sätt som du spelar på skärm men du ser spelet med djup i "3d".
Det ändrar inte på nått sätt spelets grund.
Spelet styrs på exakt samma sätt.
När du vrider kamern med högerspaken på flatscreen så snurrar kameran runt karaktären.
Det gör det i VR också.
Karaktären springer/hoppar/rullar pt det håll du styr.
Den enda skillnaden är att du kan om du vill titta omkring i världen medans din karaktär står kvar på sin plats dvs din blick är inte låst på karaktären på samma sätt.
Är det 6dof kan du tom luta dig fram och titt närmare eller dlytt dig bortåt.
Tror är att du missförstår hur det fungerar.
Det enda negativa man kan säga är som sagt att det är prestandakrävande om man ska nämn nått.

Det ändrar INTE spelens grundförutsättningar
Det adderar mervärde till spelen.

Visst fattar jag att när man trycker på samma knapp på kontrollen så utförs samma kommando. Men det är ju inte det jag menar. Att spela ett spel i VR påverkar HUR man spelar spelet jättemkt. Du nämner ju själv att man i ett platt spel får ett vidare perspektiv med kamerarörelsen. Men du tycker det är en liten sak. Men det tycker inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst fattar jag att när man trycker på samma knapp på kontrollen så utförs samma kommando. Men det är ju inte det jag menar. Att spela ett spel i VR påverkar HUR man spelar spelet jättemkt. Du nämner ju själv att man i ett platt spel får ett vidare perspektiv med kamerarörelsen. Men du tycker det är en liten sak. Men det tycker inte jag.

Nej det vill jag inte påatå påverkar hur man spelar.
Man ser ju precis på samma sätt fast med djup och att du har världen runtomkring och inte i en ruta på skärmen.
Jämförnmed ett racingspel.
Hur spelar du tex grn turismo på skärm och VR.
På samma sätt bara att vyn är annorlund i VR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det vill jag inte påatå påverkar hur man spelar.
Man ser ju precis på samma sätt fast med djup och att du har världen runtomkring och inte i en ruta på skärmen.
Jämförnmed ett racingspel.
Hur spelar du tex grn turismo på skärm och VR.
På samma sätt bara att vyn är annorlund i VR.

Man ser ju inte samma sak eftersom det ena är VR, det andra i tredjeperson på en platt skärm.

GT7 är nästan ett helt annat spel i VR tycker jag. Hur ska man använda huvudrörelser för att träffa kurvor på platt skärm på samma sätt som i VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man ser ju inte samma sak eftersom det ena är VR, det andra i tredjeperson på en platt skärm.

GT7 är nästan ett helt annat spel i VR tycker jag. Hur ska man huvudrörelser för att avgöra hur man ska träffa kurvor på platt skärm på samma sätt som i VR?

3e person på plattskärm och 3e person i VR är ingen skillnad i hur man spelar bara hur man ser på om kontrollmetoden är densamma.
Bara det att Du är ju fri att placera din blick hur du vill ist för som på en skärm låst direkt bakom ryggen.
Du kan titta bortom det som annars är låst.

Det är det jag menar skillnaden i GT7 du kan titta runt och avgöra kurvor i VR på ett annat sätt (bla därför folk får bättre vrvtider i VR än på skärmar). Det ändrar ju inte hur man spelar.
Du kan ju fortfarande i VR sitta blixt stilla och titta rakt fram också.

Edit: lägger in denna film från Paradise decay.
Han spelar elden ring med Real vr mod i 3e person precis som vanligt.
Många andra elden ring vr filmer på youtube verkar bara visa upp first person. Visst ärndet häftigt men svårt att spela så.
Filmen är 3år gammal från vr moden release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommit ut en ny trailer till Reach
Att man kan förboka spelet.
Spelet ser intressant ut men har stor "backlogg" så frågan är om man hinner spela det iår 😅
Speler är från nDreams och deras spel är alltid välgjorda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man vill väl testa men ja att köra 3dje person i VR i sig känns ofta som att man missar målet en del.

death stranding 2 skulle man nog vilja testa i VR ändå om man ändå ska testa sig på tredje person. Men man får kanske bättre koll på lasten och terrängen i 3D

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man vill väl testa men ja att köra 3dje person i VR i sig känns ofta som att man missar målet en del.

death stranding 2 skulle man nog vilja testa i VR ändå om man ändå ska testa sig på tredje person. Men man får kanske bättre koll på lasten och terrängen i 3D

Missar målet som att det inte passar med 3e person i VR?
Håller inte med, 3e person fungerar utmärkt.
Allt behöver inte vara first person.

Death stranding 2 är ett spel jag ser fram emot. Hoppas det finns en VR mod när det väl släpps till PC 👍

Ettan går att spela i VR men har inte testat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Missar målet som att det inte passar med 3e person i VR?
Håller inte med, 3e person fungerar utmärkt.
Allt behöver inte vara first person.

Death stranding 2 är ett spel jag ser fram emot. Hoppas det finns en VR mod när det väl släpps till PC 👍

Ettan går att spela i VR men har inte testat

Missar målet som varför ska jag titta på en karaktär som spelar när jag vill va i vr. Inte alls lika kraftfullt. Går ju absolut men du tappar mycket på perspektivet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Missar målet som varför ska jag titta på en karaktär som spelar när jag vill va i vr. Inte alls lika kraftfullt. Går ju absolut men du tappar mycket på perspektivet

Ok en mer filosofisk fråga mao. Har man spelat mycket VR spel som jag så ser man förbi sånt lite. Man vill i första hand bara spela bra spel.
Det finns ju en del 3e person vr spel dessutom
Det brukar också innebära interaktion från spelaren själv.
Tex Moss 1 och 2 och Max Mustard.
Rekommenderar dig att testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lirat sen cv1 och Vive. Säger inte att det inte går att lura bara att de ger en sämre upplevelse. Blir som att gå tillbaks till 2d gaming på sätt och vis. Du ska spela på en tavla liksom. Det starka med vr är att bli ett med spelvärlden. Schack med döden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x