Vad är datorn värd? 7950X3D 7900 XTX

Permalänk
Medlem

Vad är datorn värd? 7950X3D 7900 XTX

Går i säljtankar men är så kluven över prissättningen, någon som vill lämna input?

Lagt in sakerna i komponentkollen, som jag för övrigt vet har över prisat datorn då vissa delar inte finns att köpa.

https://komponentkoll.se/bygg/ZNmUl

Tacksam för all hjälp.
Sedan är ju pris individuellt, vad man anser är värt.
Det finns datorer med liknande prestanda men som ex inte har "entusiast" moderkort och psu som i min.
Så allt beror väl på vad man söker och prioriterar.

Men ett humm om pris hade varit tevligt 🙂

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till komponenter som säljs och har "rätt" pris för att ge en bättre indikation (9950 x3d och 9070 xt), går aldrig att tillgodoräkna det högre priset på äldre komponenter. Lade även till (snarlik?) AIO. Tog bort operativsystem i länken eftersom det är svårt att tillgodoräkna ett värde. Likaså har jag svårt att tro att du kan räkna till dig fullt värde på moderkortet eller nätagget även om det har varit dyrt vid inköp om inte det är just vad köpare är ute efter.

För mer realistisk utgångspunkt för komponenterna är i stil med det här som jämförelse, och även då är det annorlunda prioritering än vad de flesta förmodligen skulle göra för den budgeten. Tog bort fläktarna, det brukar sällan vara något som folk brukar betala extra för, även om man själv har gjort det initialt. Ska noteras att det fortfarande är en 9950 X3D processor i min lista nedan, en bättre processor än den äldre 7950 X3D, så där tappar man en del. Värdet på begagnat 7900 XTX lämnar jag till någon annan att uttala sig om, men borde vara lägre än ett nytt 9070 XT iaf.

De flesta gamers skulle välja något i stil med 9800 X3D och 5080 i den budgeten och få bättre gaming prestanda. Är det någon som använder datorn för ex. AI/arbete så är oddsen att de ändå vill ha Nvidia grafikkort.

Men med rätt köpare som värderar komponenterna och efterfrågar just det moderkortet och dyrare nätagg så kanske du kan få ut mer? Men om du inte absolut behöver pengarna så känns det inte värt att försöka sälja, såvida du inte alls använder datorn. Det är en bra dator, men det är svårt att få ut det "värde" du har betalat för delarna.

Permalänk
Medlem

7850x3d är sämre än 7800x3d för gaming. Premium moderkort, PSU, AIO, fläktar mm ger typ noll extra värde på begagnat marknaden.

16 000-18 000kr är nog rimligt. Det går att bygga nytt med ungefär samma prestanda för kring 20 000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keydie:

Går i säljtankar men är så kluven över prissättningen, någon som vill lämna input?

Lagt in sakerna i komponentkollen, som jag för övrigt vet har över prisat datorn då vissa delar inte finns att köpa.

https://komponentkoll.se/bygg/ZNmUl

Tacksam för all hjälp.
Sedan är ju pris individuellt, vad man anser är värt.
Det finns datorer med liknande prestanda men som ex inte har "entusiast" moderkort och psu som i min.
Så allt beror väl på vad man söker och prioriterar.

Men ett humm om pris hade varit tevligt 🙂

14000-16000~

Permalänk
Medlem

Tackar för allas input, speciellt @Simcon, mycket bra info där 🙂