Permalänk

Uppgradering av PC

Hej gänget, fått bra hjälp här förut så jag tänkte höra med er:

Jag har idag en dator med Intel Arc B580, i5 10400, NZXT Kraken AIO, 32bg ddr4.

Jag spelar till 90 procent av tiden enbart PUBG. Jag har en 27" 1440p skärm från AOC.
Jag har idag ca 150FPS på höga inställningar men med väldigt frekventa tapp ner till 80-100 FPS…

Med det sagt,

Jag antar att min processor är flaskhals i detta läge?

Om jag köper i5 14600k samt nytt moderkort ex z690/z790 och nya DDR5 minnen såklart.

Kommer detta förändra det hela drastiskt? Är jag med i matchen några år framöver då? Eller är hoppet för ”litet” för att vara värt det?

Jag vill hoppa framåt några steg i utvecklingen utan att heller ha den absolut bästa dyraste datorn heller. Så vänligen ha i åtanke just det när ni svarar eller rekommenderar andra delar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Borde vara enkelt att testa:

Sänk upplösningen till 1080p - får du fortfarande samma tapp i prestanda då? Då är det antagligen processorn (+ PCI-E 3.0, DDR4, Arc driver overhead) som begränsar. Försök också att logga/mäta GPU-belastningen när prestandan sjunker.

Jag antar också att Resizable Bar är aktiverat?

Andra saker som kan begränsa också.
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Kommer detta förändra det hela drastiskt? Är jag med i matchen några år framöver då? Eller är hoppet för ”litet” för att vara värt det?

Nej, inte i pubg.

Ja du är med i några år till.

Jag anser att hoppet är för litet för att lägga dem pengarna på, bara 6 cores, börjar redan bli tungt för mig i vissa spel med 8 cores (i7 10700k)

Jag hade köpt nått på AMD sidan med fler cores och gärna 3d-vcache, eller ännu bättre väntat till nya Zen6 kommer ut(5-6 månader kanske?) alternativt nya intel.

begagnad 5800x3d kanske? borde inte vara allt för dyr

*EDIT*

https://www.youtube.com/watch?v=UJA7ifgaDbA kollar man på denna videon så verkar du inte vara cpu cappad, GPU ligger på 100%

Permalänk
Hedersmedlem

Det bästa är alltid att kolla vad som flaskhalsar, istället för att gissa.
Ladda hem ett program som kan logga GPU Usage (eller visa det i realtid inne i spelet), t ex MSI Afterburner eller Presentmon.

Om GPU usage är kvar på 95%+ konstant så är du GPU-flaskhalsad och ny CPU kommer knappt hjälpa alls. Om GPU usage sjunker rejält (typ 80%, 60%) så är det CPU-flaskhals.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Hej gänget, fått bra hjälp här förut så jag tänkte höra med er:

Jag har idag en dator med Intel Arc B580, i5 10400, NZXT Kraken AIO, 32bg ddr4.

Jag spelar till 90 procent av tiden enbart PUBG. Jag har en 27" 1440p skärm från AOC.
Jag har idag ca 150FPS på höga inställningar men med väldigt frekventa tapp ner till 80-100 FPS…

Med det sagt,

Jag antar att min processor är flaskhals i detta läge?

Om jag köper i5 14600k samt nytt moderkort ex z690/z790 och nya DDR5 minnen såklart.

Jag vill hoppa framåt några steg i utvecklingen utan att heller ha den absolut bästa dyraste datorn heller. Så vänligen ha i åtanke just det när ni svarar eller rekommenderar andra delar

Tack på förhand!

cpun flaskar med det graffet ju. kör du med snabba minnen dvs 3200 eller högre eller kör du med långsammere stickor. men fps dropp till 100 eller 80 är inte så ovanligt med långsammare graffen spec på högre inställningar beroende på vad som händer på skärmen.

14600k med ett ddr5/och snabba minnen skulle nog lösa en del problem men då är det ju nästan bättre att satsa på billigt am5 system då du slipper pilla på ram för att få upp prestandan som man ofta måste göra med intel om man vill spela på e-sport inställnignar dvs inte så höga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Ovan bilder när PUBG är igång på 1440p, höga inställningar. Spelet flyter på bra men ibland så blir det fps drops och viss lagg. Inte så ofta. Att ändra till 1080p gjorde att GPU jobbade på ca 80 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Ovan bilder när PUBG är igång på 1440p, höga inställningar. Spelet flyter på bra men ibland så blir det fps drops och viss lagg. Inte så ofta. Att ändra till 1080p gjorde att GPU jobbade på ca 80 procent.

konstigt att gpu'n ligger så lågt, bör vara 100%, tror nånting annat är fel, inte CPU

*edit* ännu konstigare att videon jag länkade visar samma performance som du får ut med GPU på 100%
kan vara programmet som visar helt fel stats på %användning

Permalänk
Skrivet av Jagers:

konstigt att gpu'n ligger så lågt, bör vara 100%, tror nånting annat är fel, inte CPU

*edit* ännu konstigare att videon jag länkade visar samma performance som du får ut med GPU på 100%
kan vara programmet som visar helt fel stats på %användning

För den okunnige, varför ska det ligga på 100? Betyder det att den ger 100 av det den har att ge, eller att den "behöver" jobba till 100 procent och på så sätt "kämpar" för att räcka till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

För den okunnige, varför ska det ligga på 100? Betyder det att den ger 100 av det den har att ge, eller att den "behöver" jobba till 100 procent och på så sätt "kämpar" för att räcka till?

betyder att den faktiskt ger 100%

tänk en bil som gör 300km/h, men du använder bara halva gaspedalen(50%) och första 3 växlarna och klagar på att den bara går i 140km/h

din performance verkar ligga där den ska dock, om du kollar videon jag länkade, där B580 jobbar 100% och ger samma FPS du har just nu.
därför jag funderar på om programmet du mätt med ens visar rätt

Permalänk
Skrivet av Jagers:

betyder att den faktiskt ger 100%

tänk en bil som gör 300km/h, men du använder bara halva gaspedalen(50%) och första 3 växlarna och klagar på att den bara går i 140km/h

din performance verkar ligga där den ska dock, om du kollar videon jag länkade, där B580 jobbar 100% och ger samma FPS du har just nu.
därför jag funderar på om programmet du mätt med ens visar rätt

Ah då är jag med! Jag trodde till en början att man ville ha så låg procent som möjligt, Då var det utrett. Innan jag köpte grafikkortet så var det ju så hypat om att den skulle vara grym vid 1440p spelande. Är detta alltså det bästa jag kan få ut av det kortet? Eller kommer ex Intel core ultra 7 256k förändra det drastiskt? Tillsammans med nytt moderkort då givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Ah då är jag med! Jag trodde till en början att man ville ha så låg procent som möjligt, Då var det utrett. Innan jag köpte grafikkortet så var det ju så hypat om att den skulle vara grym vid 1440p spelande. Är detta alltså det bästa jag kan få ut av det kortet? Eller kommer ex Intel core ultra 7 256k förändra det drastiskt? Tillsammans med nytt moderkort då givetvis.

nej det verkar som att du är GPU cappad i pubg just nu, du kan få ut ett par extra frames med en mycket bättre CPU men det kommer inte vara värt det.