Permalänk

"Roligare" ljud på min bil

Tjena!

Precis införskaffat en BMW 330i, tycker den låter riktigt mysigt redan men vill gärna bara ha en liten uppskruvning på ljudet (det får dock absolut inte bli fööör mycket).

Kikat lite på downpipe, men tycker det är oklart om den hade gått igenom besiktning med den? Någon som har bättre koll, är det vanligt att sätta downpipe på bruksbil eller är det mest vanligt på en racebil / helgbil?

Finns det andra billigare / lättare alternativ som kan skruva upp ljudet lite, typ ljuddämpare eller liknande?

Väldigt ny inom detta så om någon som kan lite mer vill ge mig lite tips så hade det var toppen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copperrobber:

Tjena!

Precis införskaffat en BMW 330i, tycker den låter riktigt mysigt redan men vill gärna bara ha en liten uppskruvning på ljudet (det får dock absolut inte bli fööör mycket).

Kikat lite på downpipe, men tycker det är oklart om den hade gått igenom besiktning med den? Någon som har bättre koll, är det vanligt att sätta downpipe på bruksbil eller är det mest vanligt på en racebil / helgbil?

Finns det andra billigare / lättare alternativ som kan skruva upp ljudet lite, typ ljuddämpare eller liknande?

Väldigt ny inom detta så om någon som kan lite mer vill ge mig lite tips så hade det var toppen!

Annat insug ger mer ljud från turbon och motorn kommer låta mer aggressivt. Tänk dock på att många eftermarknadsinsug är skräp som tar in varm luft och filtreringen är undermålig. Bakra ljuddämpare ger lite mer mullrande ljud, helt ok kombo med annat insug om man bara vill ha lite goare ljud.
Vill du ha effekt ger en annan downpipe (och kat) lite fler hk och djupare ljud, men jag anser man bör justera motorn efter en sådan uppgradering.

Semi offtopic: s.k. "pops and bangs" på vanliga bilar bör utrotas imo

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Annat insug ger mer ljud från turbon och motorn kommer låta mer aggressivt. Tänk dock på att många eftermarknadsinsug är skräp som tar in varm luft och filtreringen är undermålig. Bakra ljuddämpare ger lite mer mullrande ljud, helt ok kombo med annat insug om man bara vill ha lite goare ljud.
Vill du ha effekt ger en annan downpipe (och kat) lite fler hk och djupare ljud, men jag anser man bör justera motorn efter en sådan uppgradering.

Semi offtopic: s.k. "pops and bangs" på vanliga bilar bör utrotas imo

ja nä håller med, det får inte låta för mycket, det är bara irriterande haha

Men okej, insug + byta ljuddämpare är alltså ett relativt bra alternativ? Kan du rekommendera någon svensk eller europeisk sida som säljer bra grejer? eller vad ska jag leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Tjena!

kolla garagets forum, nog mer kunnigt folk där

Permalänk
Skrivet av Jagers:

kolla garagets forum, nog mer kunnigt folk där

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Eisenmann har bra system, men det tenderar att kosta därefter

Annars är det bara googla/youtube på lite "sportavgassystem" då lär du hitta något du kommer känna är "ett måste" ^^

Personligen gillar jag detta, då man kan välja om den ska "uppföra sig" eller "nu jäflar"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sånt här gör bara så a folk blir trötta på skiten, anmäler störningar till polisen.

Sen blir det av någon anledning helt tyst i det området tills det dyker upp någon ny "Förmåga". mitt rår är att det finns elektronik som låter som en motor så där kan du få det ljud du vill ha utan att du stör någon annan i onödan.

Sen jag har liiite mer respekt/förståelse för nån som trimmar själva motorn, det kan man åtinståne förstå. Det här är mer som killen i skolan som sätter nån flärpa mot ekrarna så det ska fakar att låta lite som en "Motor".

Vi kan säga där kommer tönten på han som gör det några år senare.

jag kan skita i det helt men vi har haft folk med såna där fejkknep för det hör m,an ju tydigt trotts allt. Vi har haft idioter här som sitter helt tysta hela jäkla dagarna men skall promst ta varv efter varv får kl 22-23 ända in på morgonsidan.

Det är det som gör att man helt tröttnar på det. Hade inte bytt mig om nån drar ett varv med sitt fejkmotorljud kl tio en lördsagmoron. jag opluggar nu och vi har en rastösk kille som går ut och tar ett varv runt skolan och så klart har en sån fejk på avgasröret. Skulle fasen intne förvåna om det är ett borrat hål nånstans för det låter så.

Självklart är man knappast så där imponerad direkt. Det där är för töntar och om dom tror att andra skall tycka att wow,,, haha . Det är beklagligt. Det stör ju bara, bukar ju lyssna på musik eller tala med någon i luren. Då blir man bara störd. Alltså ett irritationsmoment.

Det är inte heller kul när det är kö en fredag på väg hem , man vill bara hem och typ dö men får sitta och höra på det där.

Det är inte kul att ha en sån som drar tidigt till jobbet varje morgon. Alla i huset blir väckt alla dar i veckan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Sen jag har liiite mer respekt/förståelse för nån som trimmar själva motorn, det kan man åtinståne förstå. Det här är mer som killen i skolan som sätter nån flärpa mot ekrarna så det ska fakar att låta lite som en "Motor".

Skulle säga att det inte alls är samma sak, du gör ju inget med motorn för att det ska låta mer, motorn låter redan, sen tar man bort /ändrar på delar för att få fram det riktiga motorljudet, istället för att den dämpar ljudet som original gör. Dålig analogi.

som jag skrev också, vissa gör alldeleeees för mycket och det låter bara irriterande, vilket jag håller med om. Det är inte det jag är ute efter.

Du verkar väldigt väldigt irriterad med tanke på hur många stavfel du gjorde, inte min mening att göra dig upprörd, din åsikt kommer tyvärr inte ändra min syn på saken, men jag bor heller inte i Kungälv så du behöver inte oroa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Skulle säga att det inte alls är samma sak, du gör ju inget med motorn för att det ska låta mer, motorn låter redan, sen tar man bort /ändrar på delar för att få fram det riktiga motorljudet, istället för att den dämpar ljudet som original gör. Dålig analogi.

som jag skrev också, vissa gör alldeleeees för mycket och det låter bara irriterande, vilket jag håller med om. Det är inte det jag är ute efter.

Du verkar väldigt väldigt irriterad med tanke på hur många stavfel du gjorde, inte min mening att göra dig upprörd, din åsikt kommer tyvärr inte ändra min syn på saken, men jag bor heller inte i Kungälv så du behöver inte oroa dig

Vad är det riktiga motorljudet?
Raka Rör, eller?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Raka Rör, eller?

ja det är det väl? eller vad skulle du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Raka Rör, eller?

Fejkljud är det som kommer från högtalare på vissa moderna bilar. Eller de man kunde köpa på teknikmagasinet som var en FM sändare som skickade exempelvis "v8" ljud till bilens ljudsystem.

Allt som skapas av motorn är riktigt motorljud.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

skulle bara ersätta bakre dämparen med ett rör eller en lite öppnare dämpare om ända målet är att få upp ljudnivån lite de flesta klarar besikning med endast främre dämparen på slingan ljudmässigt sålänge det inte tänder motorlampan.

dock brukar det behövas en justering av datorn för mottrycket blir för lågt så det baksmäller när man släpper av gasen och potentiellt kommer motorlampa tändas om long term autojusteringen maxas ut pga de lägre mottrycket.

personligen föredrar jag bilar som låter så lite som möjligt är som en finne i röven att åka i en bil längre stäckor om den brölar som ett flyglarm...

vet jag monterade ett 2.5" system på nån gammal bil jag ägde och stod väl ut i ungefär 50-100 mil sen bytte jag tillbaka till orginalröret igen för det drev mig till vansinne att köra bilen långa resor pga ljudnivån i bilen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fejkljud är det som kommer från högtalare på vissa moderna bilar. Eller de man kunde köpa på teknikmagasinet som var en FM sändare som skickade exempelvis "v8" ljud till bilens ljudsystem.

Allt som skapas av motorn är riktigt motorljud.

Om du läser inlägget jag svarade på så har det inget med fejk ljud att göra.
Så riktigt ljud enligt dig är raka rör då? Det vill säga helt odämpat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Prova att plocka bakre ljuddämparen, och se hur den beter sig och låter, så har du en utgångspunkt för vad du vill åstadkomma sen, ifall rak sista pipa är lagom, eller om du vill ha på någon form av bättre dämpare.
Låter du avgasssystemet sluta under bilen om du plockar bort bakre dämparen är det värt att hålla koll på vart avgaserna hamnar så inget tar eld, men även att inse att du kan få väldigt mycket mer ljud än om du drar bak den hela vägen.

Lite öppnare bakre ljuddämpare kan räcka väldigt långt, sen har du resonator mm som tar bort bullret, och de anser jag själv är trevliga att behålla, och även något jag planerat att bygga egna varianter av själv på de bilar som från start saknat det.

BMW kan vara VÄLDIGT tysta från start många gånger, låter mer från remmar och kedjor än avgassystem ibland.
Så med lite modifikationer behöver du ju verkligen inte vara direkt högljud, men kommit till en nivå där den inte låter som en symaskin längre.

Strögat runt i en BMW 550E senaste veckan, och vid gaspådrag anar man att det finns lite hästar under huven, men den är såpass välisolerad invändigt att man måste ha ner rutorna för att höra något av det.
Mer motorljud i kupen på min äldre MB 120hästars bensin fyra än denna på 490hästar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om du läser inlägget jag svarade på så har det inget med fejk ljud att göra.
Så riktigt ljud enligt dig är raka rör då? Det vill säga helt odämpat.

Som sagt allt som skapas av motorn är riktigt motorljud, enligt mig. Och det kan varieras beroende på avgassystem osv.
Det med fejkljud var bara extrainformation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb