Battlefield 6 hoppar över ray tracing

Permalänk
Medlem

Visst är det snyggare med RT. Men för min del är det inte värt FPS:en man tappar. Brukar prova ha det på ett tag och sen stänger jag alltid av det även om det var snyggt i Alan Wake2 och Cyberpunk tillsammans med en stor OLED skärm

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Många som är negativ på Ray-Tracing här...
Hade gärna sett en senare uppdatering med Ray-Tracing som alternativ att slå på.
Det skapar ett helt annat djup i världen och jag tror BF6 hade sett riktigt bra ut med RT.

Nu menar jag främst Path-Tracing eller åtminstone global illumination/ambient occlusion.

Jag har inte så mycket erfarenhet själv men min uppfattning, baserat till 99% på vibes, är att ray-tracing är imponerande när det görs på rätt sätt men att flera spel mest har det som en gimmick utan att gjort det särskilt bra.

Känns isåfall rimligt att BF6 prioriterar andra saker istället för att göra en halvdan implementering.

Är jag helt ute och cyklar eller ligger det något i vad jag säger?

Permalänk
Medlem

Banorna är ju mindre än tidigare bfspel och hela orsaken är väl prestanda. Är det Microsoft med sin Series S man ska tacka som sätter käppar i hjulet?

Permalänk
Medlem

Inte direkt så att man kollar stämningen i BF innan man unleashar hell på slagfältet, så rätt fokus. Däremot i spel som Indiana Jones, Tomb Raider, där har det sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Banorna är ju mindre än tidigare bfspel och hela orsaken är väl prestanda. Är det Microsoft med sin Series S man ska tacka som sätter käppar i hjulet?

Knappast. Battlefield 3 hade enorma kartor jämfört med BF6 av det vi sett hittills, och det fanns väl på PS3 och Xbox 360?

Och av någon anledning upplevs destruction som bättre i Bad Company 1 jämfört med BF6, ja BF6 har fler kakor som faller och en massa damm som gör att man inte ser någonting, men det ser löjligt ut, speciellt när det enda som verkar krävas för att en hel fasad på en byggnad med 3-4 våningar ska falla är en enda granat eller rpg7. Inviduella hål verkar inte vara något längre?

Permalänk
Medlem

Fy satan vad gott. All denna hajp för raytracing är så jävla löjlig. Man kan tro att majoriteten av folket som hyllar det får betalt av Nvidia.

Hoppas fler spel tar efter och börjar lägga pengar på optimeringen istället. Gynnar precis allihopa.

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag gråter floder...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Grejen i sammanhanget är väl att alla spel där raytracing är valbart så måste man ju lägga tid på båda lösningarna.

Enda sättet att verkligen få den förenklade utvecklarupplevelse du pratar om är väl att RT faktiskt är ett krav, och det har det väl iofs varit i några stycken spel nu, men i de flesta fallen är det ju istället ett val.

Ja visst. Men ja. det där är en framtidsförhoppning. Så bra kan det bli längre fram - någon gång.
Den förhoppningen var lättare att sälja in när RT var nytt och hett. Här har väl en hel del av glöden falnat...

Samtidigt behöver både konsumenter och speltillverkare betala extra för det här sedan ett gäng år.

Så frågan kvarstår väl lite. Vilken part är det som är mest sugen på RT? Om det inte är kunderna eller spelutvecklarna - är RT kanske då främst intressant för grafikkortstillverkarna?

Jag vill understryka igen att jag inte menar att RT är skit. Finns en del unikt mer raytracing som inet går att få till på annat håll även is pelbranchen.
Fast är det värt det i nuläget för den större kundskaran? Om inte - hur länge till vill alla parter betala extra?
Hurvida raytracingutvecklingen går i rätt eller fel väg vet jag inte. Alltså verkligen.

Men pressen på leverans upplever jag har ökat iaf.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Visar ju på att man signalerar att man förstått meningen med spelet om inte annat, vilket brukar vara positivt när utvecklare gör.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

HELT RÄTT!!!
Lägg istället möda på att porta till Vulkan och sedan Linux.
Detta kommer bredda antalet möjliga köpare.

Det där är nog helt fel. Det är ett fåtal procent som använder Linux. Majoriteten av dessa lär antingen inte spela särskilt mycket spel, det vill säga är inte potentiella kunder. Eller så har de redan en konsol eller Windows-dator för spel.

Jag hade varit glad om det gått att spela mer på Linux men jag förstår till 100% varför de inte lägger resurserna på det. Jag ingår alltså i gruppen som använder Linux men spelar på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte så mycket erfarenhet själv men min uppfattning, baserat till 99% på vibes, är att ray-tracing är imponerande när det görs på rätt sätt men att flera spel mest har det som en gimmick utan att gjort det särskilt bra.

Känns isåfall rimligt att BF6 prioriterar andra saker istället för att göra en halvdan implementering.

Är jag helt ute och cyklar eller ligger det något i vad jag säger?

Jag pratar mest om när det görs på rätt sätt. Annars är det inte intressant.
Om DICE inte haft tid till rätt Ray-Tracing implementering är det så klart bra att de prioriterat annat.
Därav att jag senare hade uppskattat en patch som lägger till rätt Ray-Tracing och då gärna hela vägen med Path-Tracing.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fint beslut faktiskt. Lättare för alla som gör tester med.
Allt som är lika för alla är bra för AMD.
Har inget emot om dom släpper en patch senare om ett år eller två med RT.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Intressant med tanke på att 9070xt och 5070ti är nästan nacke i nacke när det gäller vanlig raytracing.

"jämnt skägg"
"går på ett ut"

Annars jämn:spelta/lika/bördiga eller dyl.

on tråd:
Ush va ja hatar hönan .. och ägget.

Permalänk
Medlem

RT använder jag bara om jag kan ha hög fps med det, så det är inge prio för mig.

MEN när det kommer till dice och BF serien får beslutet mig att tro att dom kapar saker för att hinna med att avsluta spelet.

Permalänk
Medlem

Hade väl fått väntat lika många år som nu när BF5 släpptes med RT och få hög FPS, idag kan jag maxa Ray Tracing i BF5 och ha över 144FPS, vilket var vid 2018 omöjligt.

Så jag tackar att DICE beslutade sig för att skippa RT.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Låter som BF6 blir en remake på ett gammalt Battlefield med nya små banor. Kör på det som är säkert för att få låg utvecklingskostnad och få buggar. Frostbite hjälpte också till att sänka Bioware när EA tvingade på dem motorn.

Permalänk
Skrivet av SVclocker:

Hade väl fått väntat lika många år som nu när BF5 släpptes med RT och få hög FPS, idag kan jag maxa Ray Tracing i BF5 och ha över 144FPS, vilket var vid 2018 omöjligt.

Så jag tackar att DICE beslutade sig för att skippa RT.

144FPS med RT .I vilken upplösning då om man får fråga?
Trodde BF5 med full raytracing var betydligt mer tungdrivet.

Visa signatur

Asus prime 5080 / MSI MAG X870E Tomahawk
G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident / AMD Ryzen 9 9950X3D
Lian Li LANCOOL III / Samsung 9100 PRO 2TB / Samsung 990 PRO 4TB
EVGA 1300 G2/ Lian Li hydroshift 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Grejen i sammanhanget är väl att alla spel där raytracing är valbart så måste man ju lägga tid på båda lösningarna.

Enda sättet att verkligen få den förenklade utvecklarupplevelse du pratar om är väl att RT faktiskt är ett krav, och det har det väl iofs varit i några stycken spel nu, men i de flesta fallen är det ju istället ett val.

Skrivet av Söderbäck:

Ja visst. Men ja. det där är en framtidsförhoppning. Så bra kan det bli längre fram - någon gång.
Den förhoppningen var lättare att sälja in när RT var nytt och hett. Här har väl en hel del av glöden falnat...

Samtidigt behöver både konsumenter och speltillverkare betala extra för det här sedan ett gäng år.

Så frågan kvarstår väl lite. Vilken part är det som är mest sugen på RT? Om det inte är kunderna eller spelutvecklarna - är RT kanske då främst intressant för grafikkortstillverkarna?

Jag vill understryka igen att jag inte menar att RT är skit. Finns en del unikt mer raytracing som inet går att få till på annat håll även is pelbranchen.
Fast är det värt det i nuläget för den större kundskaran? Om inte - hur länge till vill alla parter betala extra?
Hurvida raytracingutvecklingen går i rätt eller fel väg vet jag inte. Alltså verkligen.

Men pressen på leverans upplever jag har ökat iaf.

Med tanke på att fler spelmotorer kräver raytracing i hårdvaran eller, i brist på det, kompenserar för det i mjukvara, är väl inte raytracing i spelen i sig något ont speltillverkarna behöver väja för? Inbyggt är det snarast både tids- och kostnadsbesparande vid utvecklingen. Och funkar hyfsat för de allra flesta.

Att sen Dice valt bort raytracingen i Frostbite i BF6 för att maximera prestandan för så många som möjligt i sitt onlinespel är inte konstigt. Kanske de inte heller byggt om ljushanteringen i Frostbite till raytracing än på samma sätt som Snowdrop?

Då är snarare hypen kring full raytracing mer tveksam, eftersom det bara fungerar på ett fåtal kort och byggs in för att vara exkluderande. Spelen ser såklart bättre ut, men även Doom TDA använder inte path tracing för allt, som PR-maskinen gärna vill få oss att tro. Det krävs dock specifika frågor från Digital Foundry för att få reda på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewinder999:

144FPS med RT .I vilken upplösning då om man får fråga?
Trodde BF5 med full raytracing var betydligt mer tungdrivet.

Kör i 1080p.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Men herregud, tänker de inte på Nvidias aktieägare? Vad osympatiskt.

Nvidias aktieägare bryr sig inte om spelbranchen längre, det är AI som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Medlem

Lite synd att de gör ett nytt spel och där maxkvaliten på grafikinställningarna gör att grafikkorten knappt arbetar.
Man kan faktiskt utveckla ett spel där FPS flyter som fan på mainstream grafikkorten, men ändå göra så att high-end korten får svettas om så önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Lite synd att de gör ett nytt spel och där maxkvaliten på grafikinställningarna gör att grafikkorten knappt arbetar.
Man kan faktiskt utveckla ett spel där FPS flyter som fan på mainstream grafikkorten, men ändå göra så att high-end korten får svettas om så önskas

Varför slösa resurser på grafik som bara 0.1% av spelarbasen kan njuta av?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helt rätt!!!

Bara synd att Nvidia är desperat att ta död på pascal-korten.

På vilket sätt är Nvidia desperata att ta död på Pascal korten?

Vi pratar om ett bolag som gör över 70 miljarder i vinst på sina produkter på ett år och där gaming segmentet står för kanske 5 miljarder.

Vad består denna desperation av?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Raytracing största fördel är väl att det sparar tid med ljussättningen för utvecklarna.
BF6 kommer nog lägga till raytracing senare. Det är fortfarande mycket krävande trots ray-reconstruction & andra moderniteter.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför slösa resurser på grafik som bara 0.1% av spelarbasen kan njuta av?

Stämmer ju inte riktigt, Lumen till exempel fungerar för nästan alla system och kan även köras i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Stämmer ju inte riktigt, Lumen till exempel fungerar för nästan alla system och kan även köras i mjukvara.

Du kanske borde läsa och förstå kontexten innan du skriver irellevanta svar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du kanske borde läsa och förstå kontexten innan du skriver irellevanta svar.

Kontexten är väl raytracing, lumen är raytracing, i princip alla kan köra mjukvarulumen. Hårdvarulumen är också väldigt lättdrivet jämfört med exempelvis cyberpunks raytracing eller än värre path tracing.
Dessutom kan man ha både bakad ljussättning och raytracing, raytracing är något man gör i efterhand och går väldigt fort.
Och spelaren kan dessutom välja att köra antingen eller. Detta påverkar ingen negativt.

Battlefield 6 görs väl också av 4 olika spelstudios i 4 olika länder, i skrivande stund där alla resurser är delade på olika saker.

Permalänk
Sötast

Tänk om nvidia isåfall måste börja göra bättre gpus och inte bara lägga till fakeframes å puttenutt ljuseffekter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk om nvidia isåfall måste börja göra bättre gpus och inte bara lägga till fakeframes å puttenutt ljuseffekter?

Nyfiken, i vlket spel behöver man fake frames för att driva raytracing?