Windows 11 25H2 nära lansering

Permalänk
Skäggig legend

Jag försöker uppdatera en dator till Windows 11 från 10 och den kraschar bara vid andra omstarten och ger ingen felkod... Så tröttsamt att man "tvingas" att byta upp sig.

En till anledning till att jag snart byter till Mac

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag försöker uppdatera en dator till Windows 11 från 10 och den kraschar bara vid andra omstarten och ger ingen felkod... Så tröttsamt att man "tvingas" att byta upp sig.

En till anledning till att jag snart byter till Mac

Då skulle jag göra en clean install. Jag skulle iallafall inte byta till Mac bara pga det lilla problemet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jnsson:

Då skulle jag göra en clean install. Jag skulle iallafall inte byta till Mac bara pga det lilla problemet

Det är på min filserver problemet nu ligger - som har lite olika program vilka trivs bäst på just windows, annars hade jag kört på Truenas. Även min spellaptop fick det bli en clean install då Windows Update vägrade fungera och fick hela maskinen att dö. Vill bara att saker ska fungera - precis som på min gamla macbook pro från 2015.

Så det kommer bli en ny Macbook Pro M5 när den väl släpps och ha den i 10+ år.

Min stationära i spelrummet kommer bara spenderas för just spel.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är på min filserver problemet nu ligger - som har lite olika program vilka trivs bäst på just windows, annars hade jag kört på Truenas. Även min spellaptop fick det bli en clean install då Windows Update vägrade fungera och fick hela maskinen att dö. Vill bara att saker ska fungera - precis som på min gamla macbook pro från 2015.

Så det kommer bli en ny Macbook Pro M5 när den väl släpps och ha den i 10+ år.

Min stationära i spelrummet kommer bara spenderas för just spel.

Märkligt att du haft så mycket problem. För mig fungerar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Gå tillbaka och läs mitt tidigare inlägg som är en kommentar till programvaran, förklarar tillräckligt känner jag.

Dina svar är inte direkt särskilt relaterade och/eller konstruktiv för den delen i det hela. Så känns ju inte särskilt värt att kommentera ens då för den delen heller.

Era inlägg har ingenting med trådens ämne att göra heller, varför tar du inte ditt egna förslag? Och erat problem verkar vara helt relaterade till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Era inlägg har ingenting med trådens ämne att göra heller, varför tar du inte ditt egna förslag? Och erat problem verkar vara helt relaterade till Windows 10.

Nej, du låtsas bara missförstå för att du inte kan acceptera att det finns utbredda problem med mjukvara till ditt favoritvarumärke. Googla t.ex. "g hub alternative" så hittar du några mer än oss här som har haft problem.

Jag tycker mest synd om de som vill använda andra funktioner på tangentbordet, och är inte speciellt drabbad då jag bara vill att belysningen ska lysa på kvällstid utan plötsligt behov att t.ex. starta om datorn.

Windows 11 har inbyggt stöd för att styra belysningen, alltså slutade jag behöva ha en särskild programvara för att styra belysningen. Som jag nämnde innan så har jag kört tredjepartsprogramvaror (t.ex. OpenRGB) under Windows 10 för att styra belysningen, vilket funkade mycket bättre än G HUB, så problemet är 100% i G HUB.

G213 släpptes 2016, så det vore konstigt om det fanns ett problem med det i Windows 10 som inte fixats av Logitech och/eller Microsoft i slutet av 2024, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, du låtsas bara missförstå för att du inte kan acceptera att det finns utbredda problem med mjukvara till ditt favoritvarumärke. Googla t.ex. "g hub alternative" så hittar du några mer än oss här som har haft problem.

Jag tycker mest synd om de som vill använda andra funktioner på tangentbordet, och är inte speciellt drabbad då jag bara vill att belysningen ska lysa på kvällstid utan plötsligt behov att t.ex. starta om datorn.

Windows 11 har inbyggt stöd för att styra belysningen, alltså slutade jag behöva ha en särskild programvara för att styra belysningen. Som jag nämnde innan så har jag kört tredjepartsprogramvaror (t.ex. OpenRGB) under Windows 10 för att styra belysningen, vilket funkade mycket bättre än G HUB, så problemet är 100% i G HUB.

G213 släpptes 2016, så det vore konstigt om det fanns ett problem med det i Windows 10 som inte fixats av Logitech och/eller Microsoft i slutet av 2024, eller hur?

Favoritvarumärke? Jag har EN logitech produkt. Problemet är snarare någon kombination av din mjukvara eller hårdvara. Om det vore logitechs egna problem så hade nog alla haft problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, det trodde inte jag, med tanke på att den kom till beta kanalen under sommaren. Har du någon källa/länk till där du läst det för om det är så, så har jag helt missat det

Jag har inte fokat supermycket men tyckt mig läsa att det står som en feature för 25h2 i typ den mesta rapporteringen, men uppenbarligen avses väl då att det är något som kommer senare under 25h2. Typ såhär rapporteras det ju:
https://windowsforum.com/threads/windows-11-25h2-2025-update-...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om man med fint menar att många spel inte funkar och de som funkar lider av märkbara prestandatapp så visst. Det går fint att åka buss till Rom istället för att flyga också.

Letar man fel så kan man hitta dom överallt. Windows är inte heller felfritt

Det fina med Linux är ju att man kan ha båda om man vill/behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Spännande med nya buggar. Vad händer denna gången tro? Diskutera i små grupper.

Jag har gillat fönsterhanteringen i win11, men efter senaste ssd buggen så blev det att dra in win10 istället på main datorn.
Microsoft skrämde sina win11 kunder tillbaka till win10 precis innan end of life, lite kul ändå

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min stationära dator, där jag inte kör med någon insider preview så har jag heller inte haft problem som vara pga Microsoft/Windows. Hade ett problem, men det var pga SSD:n, och inte Microsoft/Windows. På den datorn där jag kör med insider preview har jag haft några få smärre problem, men inget som varit stort eller så.

Skönt att jag inte är den enda Varit rätt orolig några gånger när man sett så många klagomål och rapporter om problem.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Skönt att jag inte är den enda Varit rätt orolig några gånger när man sett så många klagomål och rapporter om problem.

Man får ju också komma ihåg att vi är på internet och här hörs de som har problem mycket, mycket mer än de som inte har problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Hur fick du det till att mina problem är relaterade till Windows 10? Har inte nämnt något kring det... har enbart nämnt att problemen varit 5+ år tillbaka, inget mer än så.

Och för övrigt så är mina problem relaterade till ämnet, då jag är på Windows 11 och problemen uppstår fortfarande än idag. Därav relevansen, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan alla kommersiella OS har chatbotar nere i hörnet. HEJ VAD KAN JAG HJÄLPA DIG MED? Office-gemet i Windows och någon töntig annan figur i macOS.

Blir svårare och svårare att göra något annat än dela på social media, titta på reklam och köpa saker i moderna OS. Självklart med hjälp av någon LLM.

Windows 11 25H2 lär vara fullspäckat med så kallad AI eftersom våra allsmäktiga tech overlords fått för sig att det är vad alla vill ha.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux